dimecres, 18 de juliol del 2018

DIUMENGE XVI DURANT L'ANY


PROGRAMA SANT JAUME 2018





















* * * * * *  










EVANGELI
Eren com ovelles sense pastor.
Lectura de l'Evangeli segons Sant Marc. 6, 30-34.
30 Els apòstols es reuniren amb Jesús i li van explicar tot el que havien fet i ensenyat. 31 Ell els diu:
--Veniu ara vosaltres sols en un lloc despoblat i reposeu una mica.
Perquè hi havia tanta gent que anava i venia, que no els quedava temps ni de menjar.
32 Se n'anaren, doncs, amb la barca tots sols cap a un lloc despoblat. 33 Però els veieren marxar i molts ho van saber; de totes les poblacions van córrer a peu fins allà i van arribar-hi abans que ells. 34 Quan Jesús desembarcà, veié una gran gentada i se'n compadí, perquè eren com ovelles sense pastor ; i es posà a instruir-los llargament.
Paraula de Déu



Homilia per al diumenge 22 de juliol de 2018
1- Jesús, ho acabem d’escoltar a l’evangeli, diu als seus deixebles: “Veniu ara totssols en un lloc despoblat i reposeu una mica”. Jesús és molt humà i es preocupa pel descans dels deixebles, perquè sap que necessiten recuperar forces.
Ell els havia enviat de dos en dos a escampar la Bona Nova per aquells poblets. És el que recordàvem diumenge passat. Ara, un cop acabada la feina, es tornen a retrobar amb Jesús i cadascú explica el que ha fet. Fan, diríem en llenguatge actual, una “revisió de vida” amb Jesús
És un bon exemple per a nosaltres. Cal saber revisar la nostra vida; altrament, no millorarem, no progressarem. Potser ens lamentarem, però tornarem a caure inevitablement en els mateixos errors. Qui no es revisa, torna a ensopegar de nou en les mateixes pedres.
I seria llàstima, perquè la vida només es viu una vegada i nosaltres necessitem créixer i progressar, i no pas quedar-nos estancats.
2- Per tant, hem de saber revisar la nostra vida. Però no amb la nostra llum humana- que sovint porta tristesa i desànim- sinó amb la llum de Jesús, que sempre porta esperança. No oblidem, però, que aquesta revisió demana tenir l’esperit asserenat.
No és bo fer com algunes persones que passen de l’activitat frenètica de la feina, a un no menys frenètic ritme de vacances. Realment és positiu això? Els ajuda, de veritat, a “carregar piles”?
No vull pas dir que sigui negatiu viatjar i conèixer ambients nous. Al contrari, és molt enriquidor. Però cal saber dosificar les forces i el temps de tal manera que ens permeti acabar l’estiu amb el cor asserenat i amb l’esperit enriquit. És a dir, havent superat el desgast que hem anat acumulant al llarg de l’any.
Pot ser bo, asseguts en un lloc tranquil tot contemplant el paisatge o ajudant-nos d’algun comentari evangèlic en una ermita o allà on sigui, pot ser bo anar repassant la nostra vida al costat del Jesús.
Per donar gràcies pels dons rebuts. Per parlar de tot allò que fem, d’allò que ens preocupa i de les esperances que portem al cor. Per demanar perdó quan les coses no han anat bé del tot. O per demanar llum i coratge quan estem a les fosques o sentim la nostra debilitat.
El contacte amb Jesús sempre és vitalitzant. A prop seu, aprenem a estimar la vida com un regal gratuït i meravellós. I quan ens sentim plens, millora també la nostra relació amb els altres.
No desaprofitem les ocasions que ens ofereix l’estiu per a relacionar-nos amb el Senyor! Llavors experimentarem la veritat d’aquelles paraules que ens ha dit Sant Pau a la segona lectura: que Jesús “és la nostra pau”. Ho és de veritat?
3- Però l’estiu és també un bon moment fer fomentar les amistats humanes, perquè l’amistat sempre enriqueix i apropa les persones.
Hi ha una dita popular que fa “Val més tenir amics, que tenir diners”. És ben cert. En un món tan insolidari com el nostre, és un autèntic regal de Déu,tenir amics vertaders de qui et pots fiar, que saps que no et fallaran mai.
No solament perquè m’ajudaran si em trobo en alguna dificultat, sinó també perquè un amic és una persona amb qui m’hi puc comunicar amb confiança i davant e qui em puc presentar tal com sóc perquè sé que no em rebutjarà.
Tots tenim necessitat de compartir amb algú les nostres angoixes i les nostres  alegries. Perquè així, per llei psicològica, les angoixes es fan més suportables i les alegries tenen un ressò més profund. No és el mateix guardar-m’ho tot per a mi sol, que poder compartir-ho amb un altre.
No  oblidem que la inseguretat que pateixen algunes persones prové del  fet  de no tenir ningú amb qui obrir-se i confiar-se. És una situació molt trista i dura.
Val la pena que, en la mesura que depengui de nosaltres, potenciem les relacions d’amistat sinceres. D’una manera especial entre marit i muller i entre pares i fills. Aquestes persones han de ser els meus millors amics, els meus millors confidents.
N’hi ha que cometen un error greu: es maten treballant per guanyar diners i aconseguir així, creuen ells, tot el que necessita la família per ser feliç.
Però s’obliden d’aportar a casa allò que és fonamental per aconseguir-ho: ells mateixos, la seva presència, la seva companyia. Ignorem que moltes vegades, paradoxalment, la millor manera d’aprofitar el temps, és “perdre’l”, per estar junts amb les persones que estimem.
L’estiu és un bon moment per “recuperar” el temps perdut. Nosaltres, els creients, hem de ser sempre homes i dones portadors d’amistat. Com Jesús, que apropava i agermanava les persones que tractava.
I precisament perquè Jesús és el nostre model i la font de l’autentica amistat, hem de saber tenir, sobretot amb Ell, una comunicació íntima i profunda.




LA MIRADA DE JESÚS
Marc descriu amb detall la situació. Jesús se dirigeix en barca amb els deixebles cap a un lloc tranquil i apartat. Vol escoltar-los amb calma, ja que han tornat cansats de la primera correguda evangelitzadora i desitgen compartir la seva experiència amb el Profeta que els ha enviat.
El propòsit de Jesús queda frustrat. La gent descobreix la intenció, s'avança i córre per l'altra vorera. Quan arriben al lloc, es troben amb una multitud vinguda de tots els llogarets dels voltants.
¿ Com reaccionarà Jesús ?
Marc ho descriu gràficament: els deixebles han d'aprendre a tractar amb la gent; dins les comunitats cristianes han de recordar com era Jesús amb aqueixes persones perdudes en l'anonimat, de les quals ningú en té cura. “Quan Jesús desembarcà, veié una gran gentada i se'n compadí, perquè eren com ovelles sense pastor, i es posà a instruir-los llargament.
El primer que destaca l'evangelista és la mirada de Jesús. No s'irrita perquè han espanyat els seus plans. Els mira amb detenció i es commou. Mai la gent l'amoïna. Son cor intueix la desorientació i al'abandó en el quals es troben els camperols d'aquells llogarets.
Cal que aprenguem a mirar la gent com la mirava Jesús, captar els sofriments, la soledat, el desconcert o abandó que pateixen molts. La compassió no brolla de l'atenció a les norme o al record de les nostres obligacions. Es desvetlla dins nosaltres quan mirem atentament als que sofreixen.
Des d'aquesta mirada Jesús descobreix la necessitat més pregona d'aquella gent: “eren com ovelles sense pastor”. L'ensenyança que reben dels lletrats de la Llei no els dóna l'aliment que necessiten. Viuen sense que ningú tingui cura d'ells. No tenen pastor que el meni i els defensi.
Mogut per compassió, Jesús “es posa a ensenyar-los moltes coses”. Amb calma, sense presses, es dedica pacientment a ensenyar-los la Bona Nova de Déu. No ho fa per obligació, No pensa en ell mateix. Els comunica la Paraula de Déu, commogut per la necessitat que tenen d'un pastor.
No podem romandre indiferents davant tanta gent que, dins les nostres comunitats cristianes, cerca un aliment més sòlid que el que reb. No podem acceptar com a normal la desorientació religiosa dintra de l'Església. Cal reaccionar de manera lúcida i responsable. Molt cristians cerquen ser nodrits millor. Necessiten pastors que els transmetin l'ensenyança de Jesús.
José Antonio Pagola




COM OVELLES SENSE PASTOR
Va sentir llàstima d'ells.
Els deixebles, enviats per Jesús per a anunciar el seu Evangeli, tornen entusiasmats. Les manca temps per a contar al seu Mestre tot el que han fet i ensenyat. Pel que sembla, Jesús vol escoltar-los amb calma i els convida a retirar-se “ells tot sols a un lloc tranquil a reposar un poc”.
La gent els espenya tot el pla. De tots els llogarets corren a cercar-los. Ja no és possible aquella reunió tranquil·la que havia projectat Jesús tot sol amb els deixebles més propers: Quan arriben al lloc, la multitud ho ha invadit tot. ¿ Com reaccionarà Jesús ?
L'evangelista descriu amb detall la seva actitud. A Jesús mai l'enutja la gent. Fixa la mirada a la multitud. Sap mirar, no sols les persones concretes i properes, sinó també a aqueixa massa de gent formada per homes i dones sense veu, sense rostre i sense importància especial. De seguida es desperta la compassió. No ho pot evitar. “Va sentir llàstima d'ells”. Els porta a tots molt dins el cor.
Mai els abandonarà. Els veu “com ovelles sense pastor”: gens sense guies per a descobrir el camí, sense profetes per a escoltar la veu de Déu. Per això, “es posà a ensenyar-los amb calma”, donant temps i atenció per a alimentar-los amb la seva Paraula guaridora.
Revisem davant Jesús com mirem i tractem aqueixes multituds que s'allunyen de l'Església perquè no escolten entre nosaltres ekl seu Evangeli i perquè ja no els diu res els nostres discursos, comunicats i declaracions.
Persones senzilles i bones que decepcionem perquè no veuen en nosaltres la compassió de Jesús. Creients que no saben a qui anar ni quin camí seguir per a trobar-se amb Déu més humà. Cristians que callen perquè saben que sa paraula no es tindrà en compte pels importants de l'Església. Canviarà el rostre de l'Església. Jesús té força per a transformar els nostres cors i renovar les nostres comunitats.




OVELLES SENSE PASTOR
Va sentir llàstima perquè eren com ovelles sense pastor.
Jesús ho vivia tot amb compassió. Era la seva manera de ser, la seva primera reacció davant les persones. No sabia mirar ningú amb indiferència. No soportava veure persones sofrint. Era superior a ses forces. Així ho han recordat les primeres generacions cristianes.
Però els evangelistes diuen més. A Jesús el commouen les persones concretes que troba en el camí: els malats que el cerquen, els indesitjables que se li acosten, els nins que ningú abraça. Sent compassió per la gent que viu desorientada i no té guies ni conductors.
L'evangelista Marc descriu el que passà una vegada vora el llac de Galilea. De tots els llogarets corren al lloc on Jesús ha desembarcat. Quan veu tota aquella gentada, Jesús reacciona com sempre: “va sentir compassió perquè eren com ovelles sense pastor”. La imatge és patètica. Jesús sembla recordar les paraules del profeta Ezequie sis segles abans: en el poble de Déu hi ha ovelles que viuen sense pastor: ovelles “dèbils” que ningú conforta; ovelles “malaltes” que ningú cura; ovelles “ferides” que ningú embena. Hi ha també ovelles “esgarriades” a les quals ningú s'apropa i ovelles “perdudes” que ningú cerca (Ezequiel 34).
Mentre nosaltres analitzem les causes del deterior social i de la crisi esglesial; mentre discutim sobre la posició que ha de prendre l'Església en una societat secularitzada; mentre ens descalifiquen uns als altres i condemnem tot el que ens irrita, hi ha, entre nosaltres, moltes “ovelles sense pastor”.
Persones totes soles que ningú escolta. Esposes i esposos que sofreixen impotents i sense ajuda l'enfonsament del seu amor. Joves que avorten pressionades per la por i la inseguretat, sense recolzament i comprensió de ningú. Persones que secretament sofreixen la incapacitat per a sortir d'una vida indigna. Allunyats que desitgen revifar la fe i no saben on acudir ¿ Qui desvetllarà entre nosaltres la compassió ? ¿ Qui donarà a l'Església un rostre més semblant a Jesús?




FESTES
Descansar una mica.
Les festes han sofert transformacions. Diu Saint-Exupery: “Diga'm quines són les teves festes i et diré com és la teva civilització”.
La festa és més que la interrupció del treball. “Fer festa” vol dir entrar en una atmósfera afectiva peculiar desvetllant dins nosaltres noves possibilitats de goig i gust per la vida.
Per això, quan les persones no estan vives o arrosseguen una existència buida, és difícil entrar en festa. Es pot organitzar un programa atgractiu de festeigs, però la festa no agafa els cors.
Encara quelcom més significatiu. A la festa, la vida es carrega de contingut nou. Se revela a l'esser humà el sentit més ple de la vida i el regenera del desgast i la rutina quotidians.
La vida no és l'esclavatge penós de la feina. La lluita i l'esforç no són la darrera paraula. L'existència és un regal misteriós que cal fruir i celebrar. Per això hi ha quelcom de sagrat a tota festa i és normal que l'esdeveniment festiu brolli quasi sempre del culte o culmini en ell.
Avui sabem fer vacacions però a la nostra vacació li manca aqueixa “cosa més” que és imprescindible per a celebrar festivament l'existència. Sabem interrompre el nostre treball i oblidar per un temps problemes i preocupacions, però ens manca aquest sentit positiu de plenitud que envaeix l'home en festa i el convida a celebrar son Creador.
La de-sacralització de les nostres festes redueix aqueixes a diversió i esbarjo col·lectiu, però en el fons les buida de contingut. Per a celebrar festa plena un poble ha d'escoltar el soroll dels coets però també la invitació de les campanes.

José Antonio Pagol



L'ART DE LA VACACIÓ
...a descansar una mica.
Fer unes bones vacances és un art. Uns pensen que basta organitzar-se de manera intel·ligent per a assolir tot goig i fruició. No és el més encertat. Cosa fastigosa és veure tornar de vacacions malparats i cos més fatigat pel ritme alocat de l'estiu. Poden viure's vacacions plaents i que milloren la qualitat de vida.
En les vacances, el centre de gravetat es desplaça de la feina a l'aire lliure. Fer vacacions és, sobre tot, alliberar-se de la dependència i subjecció del treball per a viure a la distensió i descans. Uns necessiten continuar el treball i no es senten bé sense una activitat utilitari. És un error. El treball és important, pero no exhaureix el sentit de l'existència ni mostr a sa dimensió més fonamental i esperançada. La persona ha viure de manera gratuïta i lliure i fruir del descans, la convivència tranquil·la i el contacte gojós amb la natura.
El temps esmerçat en “no fer res” no és temps perdut, però el descans és més que inactivitat. Aquest distançament estiuenc pot ajudar-nos a trobar-nos amb nosaltres mateixos, assolir una visió més clara de la trajectòria de la nostra vida i captar errors i desencerts que cal corregir.
Les vacacions ofereixen la possibilitat de viure de manera més lliure i creativa, i és precisament aquesta llibertat i manca de rutina diària que pot crear problemes. Uns no saben com “passar el temps”. Altres necessiten programar activitats. L'art està en viure creativament i fruir del cos i de l'esperit, de la natura i dels amics, de la música i de l'art, de la festa i de la pregària.
Hi ha moltes maneres d'escoltar la cridada de Jesús: “Veniu a u n lloc apartat a descansar un poc”. No oblidar, tanmateix, que el qui no estima res ni a ningú no pot descansar i alegrar-se, malgrat ho intenti. “Ubi caritas gaudet, ibi est festivitas” deia Sant Joan Crisòstom, “on l'amor desvetlla el goig, allà hi ha festa”.










VACACIONS
A reposar una mica.
En 1936 s'assolí la concessió de vacacions pagades en França. El descans estiuenc s'ha convertit en un fenomen massiu important dins les societats desenvolupades. No és només “un temps lliure” més llarg. “Estar de vacacions” o “sortir de vacacions” és viure una vida diferent. No tothom enten les vacacions de la mateixa manera. Molts queden agafats pel “consum organitzat d'estiu” amb platges i llocs d'esbarjo massiu, bronzejat obligatori, recorregut imperatiu per itineraris turístics o diversions nocturnes inevitables. Uns cerquen l'evasió plaent que fa oblidar els problemes i tensions de l'any. Més entenen aqueix temps de vacacions com oportunitat per recobrar dimensions descuidades.
Les vacacions permeten viure amb més autonomia. Fermats per horaris inflexibles, esclaus d'ocupacions obligatòries, és bo descobrir que sabem fer amb la nostra vida quan disposem de més llibertat. Després d'una activitat mecànica, repetitiva i rutinària, és bo desenvolupar la iniciativa i aprendre a viure amb més fantasia.
Les vacacions permeten viure un ritme més natural, restablint l'equilibri perdut. Fa bé a la persona començar el nou dia sense presses, recobrar el contacte amb la natura, saber estar sense fer res, fruir d'una bona música o un bon llibre, conversar amb els amics. A poc a poc la persona recobra sa salut interior i sa integritat.
Al qui sap descansar així, les vacacions ajuden a trobar-se amb un mateix. Permeten agafar consciència d'errors i conviden a actua r en endavant de manera més sana. Pot ser el resultat no sigui immediat però a la larga seran el millor fruit d'unes bones vacacions.





RIURE
A descansar una mica.
L'escena està tot plena de tendresa. Els deixebles arriben cansats del trebal fet. L'activitat és tan intensa que ja “no trobaven temps ni per menjar”. Llavors Jesús els fa aquesta invitació: “Veniu a un loc despoblat a reposar”.
Els cristians oblidem fàcilment que un grup de cristians no és només una comunitat d'oració, reflexió i treball, sinó també una comunitat de descans i goig.
No sempre ha estat així. No és cap teòleg progressista qui parla així: És el Bisbe de Hipona, Sant Agusí, en el segle IV: “Un grup de cristians és un grup de persones que preguen junts, però també conversen junts. Riuen en comú i es fan favors. Fan broma junts i junts parlen seriosament. A voltes estan en desacord, però sense animositat, com amb un mateix, utilitzant aqueix desacord per a reforçar sempre l'acord habitual.
“Aprenen d'uns i ensenyen als altres. Senten pena pels absents. Acullen amb alegria els que vénen. Manifesten amb brolls del cor el que s'estimen, mostren a la cara, a la llengua, als ulls, l'alegria en molts gests de tendresa” (Les Confessions).
Pot ser sorprengui avui aquest text en el qual es diu que els cristians que saben resar junts també saben riure junts. Saben ser seriosos i saben bromejar. El riure, que brolla de la confiança en Déu que ens mira a tots amb pietat i tendresa , uneix. Els que riuen junts no s'ataquen ni es fan mal perquè riure de manera humana brolla d'un cor que sap comprendre i estimar.


José Antonio Pagola





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada