SEGON DIUMENGE
DE
QUARESMA
UN COP D'ATENCIÓ
Tanmateix, la consideració de l’ateisme dins del pensament filosòfic
no és una qüestió simple. Hi ha ambigüitat (n’hi ha en Comte,
per exemple) i, potser, tal com diu Deleuze, l’Ètica d’Spinoza
pot ser entesa com una ètica del gaudi, el discurs d’un ateu.
Fins i tot la filosofia hindú (principalment el budisme)
podria arribar a valorar-se
com una vertadera religió radicalment atea.
I què queda al final? No ho sé ben bé.
El dubte segurament.
I potser no, potser no soc ateu.
No, segur que no en soc.
Al capdavall, l’imperdonable és
pensar que Déu no pot perdonar-no
- TRANSFIGURAT...... DESFIGURAT
1.Silencis i esbufecs
Així havia de ser aquella pujada al Tabor. Potser Pere, el més gran d’edat, seguiria endarrerit el pas ferm i constant dels seus companys més joves. Jesús, empès per la “mística” de la muntanya, potser aniria més silenciós, concentrat, com si preveiés que “alguna cosa” l’esperava dalt de la muntanya. I, recordant la meva personal pujada al Tabor fa uns anys, tots ells caminarien ben aixoplugats d’un aire mediterrani, acollidor, perfumat. En una paraula: el marc ideal perquè la vida quotidiana es veiés alterada seriosament per les “coses” que Déu té preparades, quan vol dir-nos alguna cosa...
Els tres sinòptics ens expliquen aquesta pàgina tan “especial” de la vida de Jesús, senyal inequívoc de la seva transcendència. I sant Pere, en la seva carta, recorda aquell dia com una experiència única, diferent, inesperada. Ell tingué, com sempre, el seu protagonisme, “marcant la diferència”, com diu el tòpic. Però crec que ens posem al seu costat quan recordem la seva frase espontània: “Que bé, que hi estem aquí dalt!” I tant! Veure el seu Mestre, el seu estimat Mestre, amb un tast del que significa la gloria de Déu, la seva transcendència. O veure’s, atemorit, enmig del núvol, símbol de la presència de Déu enmig del seu poble, i tot allò concentrat en la figura del seu Jesús, havia de ser un impacte extraordinari. Penso que tots hauríem dit el mateix: què bé que hi estem aquí dalt! Estaven veient anticipadament una escletxa de la resurrecció de Jesús. I això són paraules majors...
2. La llum de la Transfiguració
La vida cristiana és tot un camí, amb moments macos i lluminosos, i altres més foscos i problemàtics. La nostra quotidianitat és una successió de moments clars i moments més foscos, com el salt que en el joc d’escacs sempre fa el cavall: del blanc al negre, del negre al blanc. I així anem avançant. Ara jesús viu una experiència única: se sent estimat pel Pare, se sent aixoplugat i confirmat per aquelles dues figures mítiques del Poble de Déu, el Moisès de la Llei i l’Elies dels Profetes. Ell mateix és l’acompliment d’aquesta missió. I tot envoltat d’una llum que el feia diferent. M’agrada que Marc hagi dit que l’aspecte del vestit de Jesús era tant blanc que cap tintorer hagués pogut igualar aquella netedat. Una imatge casolana, que ens evoca la nostra vida ordinària sublimada, la vida normal viscuda d’una manera excepcional.
I és que Jesús va a Jerusalem, on es trobarà amb una oposició violenta i constant que el portarà fins a una altra muntanya (el Calvari), tètrica i dolorosa fins a la mort. I a la creu viurà una desfiguració total: de la seva persona, de la seva missió, de la seva projecció futura. Tot desfigurat, tot anorreat, tot esmicolat. Això em fa pensar que la llum de la força de Déu, de l’Esperit de Déu NO ELIMINA LA PROVA, PERÒ LA IL·LUMINA. No suprimeix el dolor, però ens fa treure de nosaltres una força que ens fa ressuscitar i seguir caminant. Amb els ulls fits en ell. Jesús és “el Fill”, però no serà mai “el fill de l’amo”, que té connotacions negatives, de privilegis excloents. Per això és el nostre model i referent.
3. “Escoltem-lo!”
Aquella experiència única ens queda lluny en el temps i en l’ambient privilegiat que va viure aquell petit grup de seguidors de Jesús. El que no ens queda tan lluny és aquella recomanació de la veu de Déu: “Escolteu-lo!” Si l’escoltem, ens anirem “configurant” amb ell. Segur que ens esperen possibles desfiguracions, però també transfiguracions. Haurem de pujar Tabors, esbufegant, convençuts que sempre hi haurà la “sorpresa” que el Pare ens té reservada, i que ens permetrà seguir caminant al costat de Jesús...
Evangeli
Mc 9,2-10
Aquest
és el meu Fill, l'estimat
Lectura
de l'evangeli segons sant Marc
En
aquell temps, Jesús prengué Pere, Jaume i Joan, els dugué tots
sols dalt d'una muntanya alta i es transfigurà davant d'ells: els
seus vestits es tornaren fulgurants, i eren tan blancs que cap
tintorer del món no hauria pogut blanquejar-los així. Se'ls
aparegué Elies amb Moisès, i conversaven amb Jesús. Llavors Pere
diu a Jesús: «Rabí, que n'estem de bé aquí dalt! Hi farem tres
cabanes, una per a vós, una per a Moisès i una altra per a Elies».
No sabia pas què dir, d'esglaiats que estaven. Llavors es formà un
núvol que els cobria, i del núvol estant va sortir una veu: «Aquest
és el meu Fill, el meu estimat; escolteu-lo». Immediatament, mirant
al seu voltant, ja no veieren ningú més, sinó Jesús tot sol amb
ells.
Mentre
baixaven de la muntanya, Jesús els manà que no referissin a ningú
allò que havien vist, fins després que el Fill de l'home hagués
ressuscitat d'entre els morts. Ells retingueren aquestes paraules i
discutien entre ells què volia dir això de «ressuscitar d'entre
els morts».
Paraula
de Déu
ALLIBERAR
LA FORÇA DE L'EVANGELI
El
relat de la “Transfiguració de Jesús” fou des
dels començaments molt popular entre els seguidors. No
és un episodi més. L'escena, recreada amb recursos
de caràcter simbòlic, és grandiosa. Els evangelistes
presenten a Jesús amb la cara resplandent mentre
conversa amb Moisès i Elies.
Els
tres deixebles que l'han acompanyat fins a dalt de
la muntanya romanen corpresos. No saben què pensar
de tot això. El misteri que envolta Jesús és
prou gros. Marc diu que estaven esglaiats..
L'escena
culmina de forma estranya: “Llavors es formà un
núvol que els cobria, i del núvol estant va
sortir una veu: “Aquest és el meu Fill, el meu
estimat. Escolteu-lo”.
El
moviment de Jesús nasqué d'escoltar la seva
cridada. La seva Paraula, recollida després en quatre
petits escrits, engendrà nous seguidors. L'Església viu
escoltant l'Evangeli.
Avui
aquest missatge de Jesús, troba molts obstacles per
a arribar als homes i dones del nostre temps.
Abandonant la pràctica religiosa, molts han deixat
d'escoltar-lo per sempre. Ja no sentiran parlar de
Jesús si no és de forma casual o distreta.
Els
qui s'apropen a les comunitats cristianes tampoc poden
apreciar fàcilment la Paraula de Jesús. El seu
missatge es perd entre pràctiques, costums i
doctrines. Costa captar la seva importància decisiva:
la força alliberadora de l'Evangeli... roman
bloquejada per llenguatges i comentaris aliens al seu
esperit.
Tanmateix,
avui també, l'únic decisiu que pot oferir
l'Església a la societat moderna és la Bona Nova
proclamada per Jesús, i el seu projecte humanitzador
del regne de Déu. No podem seguir retenint la força
humanitzadora de la seva Paraula. Cal que corri fins a
les llars, que la puguin conéixer els qui cerquen
un nou sentit per llurs vides, que la puguin
escoltar els qui viuen sense esperança.
Cal
aprendre a llegir junts l'Evangeli. Familiaritzar-nos amb
els relats evangèlics. Posar-nos amb contacte directe
i immediat amb la Bona Nova de Jesús. En això
consumir energies. D'aquí començarà la renovació que
necessita avui l'Església.
La
institució esglesiàstica perd poder d'atracció. Cal
descobrir l'atracció que té Jesús, el Fill estimat
de Déu, per a aquells que cerquen veritat i
vida. Adonar-se'n que cal posar amb més fidelitat
la seva Bona Nova en el centre del cristianisme.
NO
CONFONDRE NINGÚ AMB JESÚS
Aquest
és el meu Fill estimat. Escolteu-lo
Segons
l'evangelista, Jesús agafa amb ell En Pere, En
Jaume i En Joan, els s'emmena a part, dalt una
muntanya, i allà “es transfigura davant ells”. Són
els tres deixebles que, segons sembla, es resisteixen
més quan Jesús parla de llur destí dolorós de
crucificció.
Pere
ha intentat inclús llevar-li del cap aqueixes idees
absurdes. Els germans, Jaume i Joan, li han demanat
els primers llocs en el regne del Messies. Davant
ells precisament Jesús es transfigura. Ho necessiten
més que cap.
L'escena,
recreada amb recursos simbòlics, és molt eloquent:
Jesús es mostra “revestit” de la glòria de Déu.
Al mateix temps, Elies i Moisès, que segons la
tradició han fuit de la mort i viuen a la vora
de Déu, apareixen conversant amb ell. Tot convida a
intuir la condició divina de Jesús, crucificat pels
adversaris, però ressuscitat per Déu.
En
Pere reacciona espontani: “Senyor,
¡què bé estem aquí! Si vols, faré tres cabanes:
una per a tu, una altra per en Moisès i una
altra per n'Elies”.
No ha entès res. Per una banda, posa a Jesús
en el mateix pla i nivell que Elies i Moisès: a
cada un llur cabana. Per altra banda, continua
resistint-se a la duresa del camí de Jesús; el
vol retenir a la glòria del
Tabor,
lluny de la passió i la creu del Calvari.
Déu
mateix el corregirà de manera solemne: “Aquest
és el meu Fill estimat”.
Fora confondre'l amb ningú. “Escolteu-lo
a ell”,
inclús quan us parla de un camí de creu, que
acaba en resurrecció.
Només
Jesús irradia llum. Tots els altres, profetes i
mestres, teòlegs i jerarques, doctors i predicadors,
tenen el rostre apagat. No confondre ningú amb
Jesús. Sols ell és el Fill estimat. La seva
Paraula és l'única que cal escoltar. Les altres no
ens han de llevar d'ell.
I
cal escoltar-la també avui, quan ens parla de
“carregar la creu” d'aquests temps. L'èxit ens fa
mal als cristians. Ens ha duit a pensar que era
possible una Església fidel a Jesús i al seu
projecte del regne, sense conflictes, sense rebuig i
sense creu. Avui s'ens donen més possibilitats de viure
com a cristians “crucificats”. Ens farà bé. Ens
ajudarà a recobrar la nostra identitat cristiana.
ESCOLTAR
Aquest
és el meu Fill estimat. Escolteu-lo.
Cada
cop tenim més poc temps per a escoltar. No
sabem apropar-nos amb calma i sense prejudicis al cor
d'un altre. No encertem a escoltar el missatge que
tot esser humà ens pot comunicar. Tancats dins els
nostres problemes, passem vora les persones sense parar
a escoltar ningú. Oblidem l'art d'escoltar.
Per
això, tampoc resulta estrany que els cristians
haguem oblidat, en gran part, que ser creient és
viure escoltant Jesús. Més encara. Només des
d'aquesta escolta neix la vertadera fe cristiana.
Segons
l'evangelista Marc, quan en la “muntanya de la
transfiguració” els deixebles s'esglaien veient-se
envoltats per el núvol, només escolten aquestes
paraules: “Aquest
és el meu Fill estimat: escolteu a ell”.
L'experiència
d'escoltar Jesús a fons pot ser dolorosa, però és
apassionant. Llur misteri ens escapa. Ens treu de
seguretats molt admeses, però ens atreu a una vida
més autèntica.
Si
continuem en escolta pacient i sincera, la nostra
vida comença a il·luminar-se amb llum nova.
Comencem a veure-ho tot amb més claretat. Descobrim
quina és la manera més humana de fer front
als problemes de la vida i al misteri de la
mort. Ens adonem dels errors que comentem els
humans i de les infidelitats dels cristians.
Segurament,
hem de tenir més cura, en les comunitats
cristianes, d'escoltar fidelment a Jesús. Escoltar-lo
ens pot curar de ceguedats seculars, ens pot
alliberar de desànims i covardies inevitables, pot
infondre forces noves a la nostra fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada