LECTIO DIVINA
Can Vallespir
Dimecres, 28 febrer 2018
Tercer
Diumenge de Quaresma
EVANGELI
Jo
2,13-25
Destruïu
aquest santuari i jo el reconstruiré en tres dies
Lectura
de l'evangeli segons sant Joan
Quan
s'acostava la Pasqua dels jueus, Jesús pujà a Jerusalem, i trobà
al temple els venedors de vedells, moltons i coloms i els canvistes
asseguts. Llavors es va fer un fuet de cordes i els tragué tots,
moltons i vedells, fora del temple, escampà la moneda dels
canvistes i els bolcà les taules, i digué als venedors de coloms:
«Traieu això d'aquí; no convertiu en mercat la casa del meu
Pare». Els deixebles recordaren allò que diu l'Escriptura: «El
zel del vostre temple em consumia». Llavors els jueus el van
interrogar: «Quin senyal ens dónes que t'autoritzi a fer això?».
Jesús els contestà: «Destruïu aquest santuari i jo el
reconstruiré en tres dies». Els jueus respongueren: «Fa
quaranta-sis anys que treballen en la seva construcció, i tu el
vols reconstruir en tres dies?». Però ell es referia al santuari
del seu cos.
Quan
Jesús ressuscità d'entre els morts, els deixebles recordaren que
ell deia això, i cregueren en l'Escriptura i en aquesta paraula de
Jesús.
Durant
la seva estada a Jerusalem en ocasió de la peregrinació de Pasqua,
molts, veient els miracles que feia, cregueren en el seu nom. Però
Jesús no hi confiava, perquè els coneixia tots; no tenia cap
necessitat que li revelessin el que són els homes; ell sabia prou
què hi ha a l'interior de cada home.
Paraula
de Déu
Tercer diumenge - Quaresma
Ex 20,1-17 1 Co 1,22-25 Jn 2,13-25
No
fixeu els ulls en ningú més que en ell
1.
L'evangelista Joan és
un contemplatiu que en el seu evangeli mira directament Jesús. Per
Joan el que és "bona notícia" (evangeli) és Jesús
mateix;
és a dir, per ell, l'evangeli, la bona notícia, és Jesús.
Per
la seva banda per l'evangelista
Marc (que
estem llegint la majoria dels diumenges d'enguany), la "bona
notícia" és que (qui ho havia de dir...!) el Regne se'ns ha
acostat, el tenim aquí. I Marc ens fa contemplar el "goig de
l'evangeli" quan Jesús va sembrant el Regne de Déu arreu,
encara que els terrenys ben sovint rebutgin la llavor del Regne. Tot
llegint el relat de Marc ens omplim de joia assaborint el Món Nou de
Déu.
Joan
contempla els dies de Jesús d'una altra manera que Marc. No mira
directament el Regne, només mira Jesús (tal com cantem nosaltres:
"no fixeu els ulls en ningú més que en ell"). I la seva
"contemplació" ens fa abastar tota la fondària del
Misteri de Jesús, i descobrim que Jesús ens "salva", ens
realitza, ens omple de vida.
2.
De
la mà de Joan, a poc a poc, contemplem,
per exemple, que Jesús:
-
És
l'Anyell que s'ha fet càrrec i ha carregat amb les frustracions,
pecats, estupideses... del món, de les meves. (Quina sort quan algú
es fa càrrec i carrega amb les meves "foscors", nicieses,
pecats!)
-
Dona
de manera desbordant un vi embriagador, perquè no es frustri un
convit de noces: Jesús provoca l'alegria (possiblement una mica
massa "engrescada"). I amb Jesús i la jovenalla pagesa de
Canà podem ballar: "visca l'alegria!"
-
Jesús
és l'aigua viva que satisfà la set per sempre, i la fa brollar del
cor del creient, omplint-lo d'una pau i plenitud inabastable.
-
I
és la Llum vibrant que fa veure les coses noves, com el dia de la
Creació. Amb els seus raigs de tot agafa una coloració i vivesa
"divines"... I és el Pastor que ens porta al coll, que
ens amanyaga i mena a pasturatges exquisits. Etc.
Realment
Jesús és el Camí, és la Veritat i és la Vida. Per això, per a
Joan tot es juga en estar empeltats en Jesús, com els sarments en el
cep; això fa que posseïm plenitud. I estar fondament units a ell
ens portarà, sense quasi adonar-nos-en, a rentar els peus dels
germans, car aquest és l'únic manament.
-
Avui
llegim un
text programàtic de
l'evangeli de Joan: l'expulsió dels mercaders del Temple. "No
fixeu els ulls en ningú més que en ell". Però alguns mirem
els temples del nostre món i de les nostres religions, i els fem
del tot absoluts. Prou descobrim, per poc que "hi fixis els
ulls" amb una mica de profetisme com Jesús, que són un
"mercat" i que cal amb radicalitat fuetejar-los, amb
Jesús, ni que ens faci angunia veure Jesús, la Paraula de Déu,
amb el fuet a la mà.
Joan
no situa aquest episodi al final de la vida de Jesús, abans de la
passió. El situa com a segon episodi de la seva narració, després
de la idíl·lica escena del vi a Canà. Vol deixar molt clar des
del principi que en el Temple (tan sant, respectat i estimat...!)
s'hi vénen totes les minúcies enganyoses que pretenen inútilment
"connectar" la persona amb Déu, o amb qualsevol
"plenitud".
Joan
en iniciar l'evangeli deixa clar que en tot cas l'únic "temple"
és Jesús. Només d'ell és rep la Llum, l'Aigua, el Vi, el Pa, la
Veritat, la Vida..., només ell és el Pastor, el Cep veritable...
la imatge plena del Pare, l'Esperit. Només ell "salva".
Estem
davant un text molt fi. Molt fi, programàtic i d’una radicalitat
inesperada, que ens està dient que no caiguem en la trampa. Hi ha
perill d’enganxar-nos a “temples”, que si grateu una mica,
veureu que són “mercats”. Atenció; que la Vida, la Llum,
l’Aigua, l’Esperit no els trobareu gens aquí, encara que
aquests temples puguin tenir l’aparença de sublims.
"Vosaltres
esteu seduïts, embruixats
pel Temple,
ja podeu destruir aquest vell Temple, que en tres dies serà
reconstruït un nou Temple" (joc de paraules entre el Temple
destruït l'any 70 pels romans, i Jesús destruït i ressuscitat).
En Jesús l’enlairat en la creu i ressuscitat és on es troba la
“salvació” que el temples no poden donar; la “bona notícia”,
l’evangeli, és Jesús.
1. L'evangelista Joan és un contemplatiu que en el seu evangeli mira directament Jesús. Per Joan el que és "bona notícia" (evangeli) és Jesús mateix; és a dir, per ell, l'evangeli, la bona notícia, és Jesús.
Per la seva banda per l'evangelista Marc (que estem llegint la majoria dels diumenges d'enguany), la "bona notícia" és que (qui ho havia de dir...!) el Regne se'ns ha acostat, el tenim aquí. I Marc ens fa contemplar el "goig de l'evangeli" quan Jesús va sembrant el Regne de Déu arreu, encara que els terrenys ben sovint rebutgin la llavor del Regne. Tot llegint el relat de Marc ens omplim de joia assaborint el Món Nou de Déu.
Joan contempla els dies de Jesús d'una altra manera que Marc. No mira directament el Regne, només mira Jesús (tal com cantem nosaltres: "no fixeu els ulls en ningú més que en ell"). I la seva "contemplació" ens fa abastar tota la fondària del Misteri de Jesús, i descobrim que Jesús ens "salva", ens realitza, ens omple de vida.
És
l'Anyell que s'ha fet càrrec i ha carregat amb les frustracions,
pecats, estupideses... del món, de les meves. (Quina sort quan algú
es fa càrrec i carrega amb les meves "foscors", nicieses,
pecats!)
Dona
de manera desbordant un vi embriagador, perquè no es frustri un
convit de noces: Jesús provoca l'alegria (possiblement una mica
massa "engrescada"). I amb Jesús i la jovenalla pagesa de
Canà podem ballar: "visca l'alegria!"
Jesús
és l'aigua viva que satisfà la set per sempre, i la fa brollar del
cor del creient, omplint-lo d'una pau i plenitud inabastable.
I
és la Llum vibrant que fa veure les coses noves, com el dia de la
Creació. Amb els seus raigs de tot agafa una coloració i vivesa
"divines"... I és el Pastor que ens porta al coll, que
ens amanyaga i mena a pasturatges exquisits. Etc.
Realment Jesús és el Camí, és la Veritat i és la Vida. Per això, per a Joan tot es juga en estar empeltats en Jesús, com els sarments en el cep; això fa que posseïm plenitud. I estar fondament units a ell ens portarà, sense quasi adonar-nos-en, a rentar els peus dels germans, car aquest és l'únic manament.
Avui
llegim un
text programàtic de
l'evangeli de Joan: l'expulsió dels mercaders del Temple. "No
fixeu els ulls en ningú més que en ell". Però alguns mirem
els temples del nostre món i de les nostres religions, i els fem
del tot absoluts. Prou descobrim, per poc que "hi fixis els
ulls" amb una mica de profetisme com Jesús, que són un
"mercat" i que cal amb radicalitat fuetejar-los, amb
Jesús, ni que ens faci angunia veure Jesús, la Paraula de Déu,
amb el fuet a la mà.
Joan no situa aquest episodi al final de la vida de Jesús, abans de la passió. El situa com a segon episodi de la seva narració, després de la idíl·lica escena del vi a Canà. Vol deixar molt clar des del principi que en el Temple (tan sant, respectat i estimat...!) s'hi vénen totes les minúcies enganyoses que pretenen inútilment "connectar" la persona amb Déu, o amb qualsevol "plenitud".
Joan en iniciar l'evangeli deixa clar que en tot cas l'únic "temple" és Jesús. Només d'ell és rep la Llum, l'Aigua, el Vi, el Pa, la Veritat, la Vida..., només ell és el Pastor, el Cep veritable... la imatge plena del Pare, l'Esperit. Només ell "salva".
Estem davant un text molt fi. Molt fi, programàtic i d’una radicalitat inesperada, que ens està dient que no caiguem en la trampa. Hi ha perill d’enganxar-nos a “temples”, que si grateu una mica, veureu que són “mercats”. Atenció; que la Vida, la Llum, l’Aigua, l’Esperit no els trobareu gens aquí, encara que aquests temples puguin tenir l’aparença de sublims.
"Vosaltres esteu seduïts, embruixats pel Temple, ja podeu destruir aquest vell Temple, que en tres dies serà reconstruït un nou Temple" (joc de paraules entre el Temple destruït l'any 70 pels romans, i Jesús destruït i ressuscitat). En Jesús l’enlairat en la creu i ressuscitat és on es troba la “salvació” que el temples no poden donar; la “bona notícia”, l’evangeli, és Jesús.
- Repetim per acabar, per Joan l'evangeli és Jesús. La Bona Notícia és Jesús. Per això cantem: "No fixeu els ulls en ningú més que en Ell / No espereu amics ningú més que Ell… / Només Ell és el camí i la veritat…". Joan va molt a la rel en la seva "pastoral": enamoreu-vos de Jesús, i això basta. Que el seu Esperit sigui el que us mogui (un Esperit que bufa on vol, que no saps d'on ve i on va), i això ens permetrà acollir el prec que ens fa Jesús: "pastura les meves ovelles", encarrega't dels altres, de la meva gent, del món.
EL
CULTE ALS DINERS
No
convertiu en mercat la casa de Mon Pare.
Hi
ha dins la nostra societat una cosa alarmant que
mai denunciem prou. Vivim en una civilització que té
com eix de pensament i criteri d'actuació la
convicció de que els diners ho són tot.
L'important i decisiu no és “ser” sinó
“tenir”. Han dit que els diners són “símbol”
i ídol de la nostra civilització” (M.Delibes).
De fet, són majoria els que es rendeixen als diners
i hi sacrifiquen tota la seva vida.
J.
Galbraith,
el gran teòric del capitalisme modern, descriu així
el poder dels diners: els diners “duen tres
avantatges fonamentals: primer, el gaudi de poder que
dóna a l'home; segon, la possessió real de totes
les coses que amb ells es poden comprar; tercer,
el prestigi o respecte del qual disfruta el ric
gràcies a la seva riquesa”.
Quantes
persones, sense confessar-ho, saben que en la
vida, en un grau o l'altre, és decisiu, important i
definitiu, guanyar diners, conseguir benestar material,
assolir un prestigi econòmic.
Tanmateix,
aquí està la fallida més greu de la nostra
civilització: L'home occidental s'ha fet en bona part
materialista i, malgrat les proclames sobre llibertat,
justícia o solidaritat, només creu en els diners...
I,
tanmateix, molta gent no és feliç. Amb diners
poden muntar un piset agradable, però no crear una
llar càlida. Amb diners es pot comprar un llit
còmode, però no un dormir tranquil. Amb diners
poden adquirir noves relacions, però no desvetllar
una vera amistat. Amb diners es poden comprar plaers
però no felicitat. Però, els creients hem de
recordar una cosa més: el diner obre totes les
portes, però mai la porta del nostre cor a Déu.
Els
cristians no estem avesats a la imatge violenta
d'un Messies fuetejant la gent. I, tanmateix, aqueixa
és la reacció de Jesús quan troba els homes que,
inclús en el temple, no saben cercar altra cosa
que no sigui el seu negoci.
El
temple deixa no és el lloc d'encontre amb el
Pare quan la nostra vida és un mercat on retem
culte als diners. I no pot haver-hi relació filial
amb Déu Pare quan les nostres relacions amb els
altres estan mediatitzades només per interessos
mercantils. És impossible entendre res de l'amor,
tendresa i acollida de Deú quan només es viu
cercant benestar. No podem servir a Déu i als
Diners.
José
Antonio Pagola
LA
INDIGNACIÓ DE JESÚS
Acompanyat
dels seus deixebles, Jesús puja per primer cop a
Jerusalem per a celebrar les festes de Pasqua. Quan
entra al recinte que envolta el Temple, troba un
espectacle inesperat. Venedors de bous, ovelles i
coloms ofereixen als pelegrins els animals que
necessiten per a sacrificar-los en honor de Déu.
Canvistes instal·lats a les seves taules trafiquen amb
el canvi de monedes paganes per la única moneda
oficial acceptada pels sacerdots.
Jesús
s'indigna. El narrador descriu llur reacció de manera
gràfica: amb un fuet expulsa del recinte sagrat els
animals, trabuca les taules dels canvistes, tira per
terra les monedes, i crida: “No convertiu en mercat
la casa del meu Pare.
Jesús
es sent estrany en aqueix lloc. Res a veure
amb el culte vertader al seu Pare. La religió del
Temple s'ha convertit en un negoci del qual els
sacerdots en treuen bons ingressos, i on els peregrins
tracten de “comprar” Déu amb les ofrenes. Jesús
recorda les paraules del profeta Osees, que dirà més
d'un cop durant la seva vida: “Així parla Déu:
Jo vull amor i no sacrificis”.
Aquest
Temple no és la casa d'un Déu Pare en la qual
s'acullen tots com a germans i germanes. Jesús no
pot veure allà aqueixa “família de Déu” que
vol formar amb els seus seguidors. Allò és un
mercat on cadascú cerca el seu negoci.
Jesús
no condemna una religió primitiva, poc evolucionada.
Llur crítica és més profunda. Déu no pot ser
protector ni encobridor d'una religió teixida
d'interessos i egoismes. Déu és un Pare al qual
només es pot donar culte treballant per una
comunitat humana més solidària i fraternal.
Sense
adonar-nos, ens podem convertir tots avui en “venedors
i canvistes” que no saben viure si no és
cercant només el propi interés. Estem convertint el
món en un gran mercat on tot es compra i tot es
ven, i risquem de viure inclús la relació amb
el Misteri de Déu de manera mercantil.
Cal
fer de les nostres comunitats cristianes un espai
on tots ens poguem sentir a la “casa del Pare”.
Una casa acollidora i càlida on a ningú li
tanquin les portes, on ningú sigui exclòs ni
discriminat. Una casa on aprenguem a escoltar el
sofriment dels fills més desvalguts de Déu i no
només el nostre propi interés. Una casa on puguem
invocar a Déu com a Pare perquè ens sentim fills
i cerquem viure com a germans.
UN
TEMPLE NOU
Jesús
parlava del temple del seu cos.
Els
quatre evangelistes es fan ressò del gest provocatiu
de Jesús expulsant del temple a “venedors”
d'animals i “canvistes” de diners. No suporta
veure la casa del seu Pare plena de gents que
viuen del culte. A Déu no el compren amb
“sacrificis”.
Però
Joan, el darrer evangelista, afegeix un diàleg amb
els jueus en el qual Jesús afirma de manera
solemne que, després de la destrucció del temple,
ell “l'aixecarà en tres dies”. Ningú pot entendre
el que diu. Per això, l'evangelista afegeix: “Jesús
parlava del temple del seu cos”.
Quan
Joan escriu l'evangeli el Temple de Jerusalem havia
estat destruït feia ja trenta anys... Els jueus es
sentien orfes. El temple era el cor de la seva
religió. ¿ Com podrien sobreviure sense la presència
de Déu enmig del poble ? L'evangelista recorda als
seguidors de Jesús que ells no han de sentir
nostàlgia del vell temple. Jesús, “destruit” per
les autoritats religioses, però “ressuscitat” pel
Pare, és el “nou temple”. No és una metàfora
agosarada. És una realitat que ha de marcar per a
sempre la relació dels cristians amb Déu.
Per
als qui veuen en Jesús el nou temple on hi
habita Déu, tot és diferent. Per a trobar-se amb Déu,
no basta una església. És necessari apropar-se a
Jesús, entrar en el seu projecte, seguir les seves
passes, viure amb el seu esperit.
En
aquest nou temple que és Jesús, per a adorar a
Déu no basten encens, ni aclamacions o litúrgies
solemnes. Els vertaders adoradors són aquells que viuen
davant Déu “en esperit i en veritat”. La
vertadera adoració consisteix en viure amb “l'Esperit”
de Jesús i en la “Veritat” de l'Evangeli. Sense
això, el culte és “adoració buida”.
Ningú
és exclòs. Hi poden entrar els pecadors, els impurs
i, inclús, els pagans. El Déu que habita en
Jesús és de tots i per a tots. En aquest temple
no hi ha cap discriminació. No hi ha espais
diferents per a dones i per a homes. En Crist ja
“no hi baró i muller”. No hi ha races
elegides ni pobles exclosos. Els únics preferits són
els necessitats d'amor i de vida. Necessitem
esglésies i temples per a celebrar Jesús com a
Senyor, però ell és nostre temple vertader.
EL
PRIMER NO ÉS LA RELIGIÓ
No
convertiu den mercat la casa del meu Pare.
Tots
els evangelis es fan ressò d'un gest agosarat i
provocatiu de Jesús dintre el recinte del temple de
Jerusalem. Probablement no fou massa espectacular.
Envestí un grup de venedors de coloms, trabucà les
taules d'alguns canvistes i tractà d'interrompre
l'activitat durant uns moments. No podia fer res més.
Tanmateix,
aquell gest carregat de força profètica provocà
llur detenció i ràpida execució. Atacar el Temple
era atacar el cor del poble jueu: el centre de la
seva vida religiosa, social i política. El Temple
era intocable. Allà habitava el Déu d'Israel. ¿ Què
seria del poble sense la presència divina ? ¿ Com
podrien soibreviure sense el Temple ?
Per
a Jesús, tanmateix, era el gran obstacle per a
acollir el regne de Déu com ell ho entenia i
proclamava. El seu gest posava en qüestió el
sistema econòmic, polític i religiós mantingut des
d'aquell “lloc sant”. ¿ Què era aquell temple ?, ¿
signe del regne de Déu i sa justícia o símbol
de la col·laboració amb Roma ?, ¿ Casa d'oracó o
magatzem de delmes i primícies dels camperols ?, ¿
Santuari del perdó de Déu o justificació
d'injustícies ?
Allò
era una “cova
de lladres”.
Mentre a l'entorn de la “casa de Déu” s'acumulava
la riquesa, als llogarets augmentava la misèria dels
seus fills. No. Déu mai legitimaria una religió
com aquella. El Déu dels pobres no podia regnar
des d'aquell Temple. Amb l'arribada del seu reialme,
no tendria ja cap sentit.
L'actuació
de Jesús ens posa en guàrdia als seus seguidors
i ens obliga a qüestionar-nos per la religió que
conream dins els nostres temples. Si no està
inspirada per Jesús, es pòt convertir en una manera
“santa” de tancar-nos al projecte de Déu que
Jesús vol impulsar en el món. Primer no és la
religió, sinó el regne de Déu.
¿
Quina religió és la nostra ?, ¿ fa créixer la
nostra compassió pels qui sofreixen o ens permet
viure tranquils dins el nostre benestar ?, ¿ Nodreix
només els nostres interessos o ens mena a treballar
per un món més humà i habitable ? Si s'assembla
a la del Temple jueu, Jesús no la beneïria.
José
Antonio Pagola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada