dimecres, 29 de març del 2017

QUINTA SETMANA


PROGRAMA   DE   SETMANA   SANTA  





VIDA, MORT...



La gran dificultat, quan parlem de vida i de mort, rau en que utilitzem les mateixes paraules per a expressar conceptes completament diferents. Tan contradictoris, que es poden donar la mort en una vida fisiològica molt saludable, i es pot donar la Vida definitiva en la vida més deteriorada i inclòs en la mort biològica. Si apliquem el concepte adequat en cada cas, canviem el text fins a fer-li dir el contrari del que vol dir.

Al final ja de la Quaresma i quan entrarem en la contemplació dels esdeveniments de la Passió i mort de Jesús, té ple sentit que ens preparem mirant de dilucidar què és vida i què és mort per a Jesús...

El relat d'aquest diumenge és simbòlic. Els tres germans representen la nova comunitat. Jesús està totalment integrat en el grup pel seu amor a cadascun. Els membres de la comunitat tenen cura uns dels altres.

La manca de lògica del relat ens porta a sortir del literal. Si Jesús hagués pretès salvar la vida biològica de Llàtzer, hagués corregut de pressa a curar-lo. Més fàcil que ressuscitar-lo. Però la seva intenció no és curar la malaltia de Llàtzer sinó mostrar la Vida en ell. Per això, espera a que la mort estigui confirmada en rotunditat (quatre dies, ja fa olor).

Si continuem demanant si Llàtzer ressuscità o no físicament, és que encara seguim a la banda dels morts, perquè la nostra preocupació segueix essent la vida biològica.

L'alternativa no és: aquesta vida, només aquí baix,... o l'altre vida després, però continuació d'aquesta.

L'alternativa és : vida biològica sola, o Vida definitiva durant aquesta vida i més enllà d'aquesta vida....









AIXÍ VULL JO MORIR...
Jesús mai va amagar el seu afecte cap als tres germans que viuen a Betània. Segur que són els qui l'acullen a casa sempre que puja a Jesrusalem. Un bon dia, Jesús reb un encàrrec: el nostre germà Llàtzer, “el teu amic”, està malalt. Al poc temps, Jesús se'n va cap al petit llogaret.
Quan arriba, Llàtzer ja és mort. Maria, la germana més jove, quan el veu, es posa a plorar. Ningú la pot consolar. Quan veu plorar la seva amiga i els jueus que l'acompanyen, Jesús no es pot contenir. També ell, ensems “es posa a plorar”. La gent comenta: “¡Com l'estimava!.
Jesús no plora només per la mort d'un amic estimat. Se li romp l'ànima quan sent la impotència de tots davant la mort. Tots portem en el més pregó del nostre esser un desig insaciable de viure. ¿Per què tenim que morir? ¿Per què la vida no és més feliç, més llarga, més segura, més vida?
L'home d'avui, com el de totes les èpoques, duu clavada una pregunta dins el seu cor, la més inquietant i difícil de respondre: ¿Què serà de tots i de cadascun de nosaltres? No val enganyar-nos. ¿Què hi podem fer? ¿Rebel·lar-nos? ¿Deprimir-nos?
Sense cap dubte, la reacció més generalitzada és oblidar-nos i “anar tirant”. Però, ¿no està l'esser humà cridat a viure la seva vida i a viure-se a ell mateix amb lucidesa i reponsabilitat? ¿Només al nostre final, ens hem d'apropar de forma inconscient i irresponsable, sense prendre postura?


Davant del misteri últim del nostre destí no és possible apel·lar a dogmes científics ni religiosos. No ens podem guiar més enllà d'aquesta vida. Honesta sembla la postura de l'escultor Eduardo Chillida al qual en certa ocasió vaig sentir dir: “De la mort, la raó em diu que és definitiva. De la raó em diu que és limitada”.
Els cristians no sabem de l'altra vida més que els altres. Nosaltres també ens hem d'apropar amb humilitat al fet obscur de la nostra mort. Però ho fem amb una confiança radical en la Bondat del Misteri de Déu que albirem en Jesús. Aquest Jesús al qual, sense haver-lo vist, estimem i, sense veure-lo encara, li donam la nostra confiança.
Aquesta confiança no es pot entendre des de fora. Només pot ser viscuda pel qui ha respost, amb fe senzilla, a les paraules de Jesús: “Jo som la resurrecció i la vida. ¿Creus tu això?” Recentment, Hans Küng, el teòleg catòlic més crític del segle vint, prop ja del seu final, ha dit que per a ell morir-se és “descansar en el misteri de la misericòrdia de Déu.
Així vull morir jo...
José Antonio Pagola




LES SET PARAULES
Mons. Sebastià Taltavull i Anglada
Setmana Santa de l’any 2011

1a Ni els assots, ni les espines, ni els Claus m’han pogut emmudir per dir: Pare perdoneu-los que no saben pas el que fan (Ll. 23,34)
Ha deixat dit que ens estimem. Aquest és el seu testament. Les paraules pronunciades en el darrer sopar, «estimeu-vos els uns als altres com jo us he estimat», ara reben la confirmació del seu propi testimoniatge quan l’amor arriba a l’extrem del perdó. Jesús no sols ens demana que l’oferim, sinó que ell mateix ens el dóna. Perdona sense límit perquè estima sense límit, fins a lliurar la seva vida per amor. L’ideal evangèlic de l’amor a l’enemic pronunciat amb tanta força durant la seva vida, ara arriba a la seva més perfecta coherència. És la crida a no fabricar-nos un cristianisme a la nostra mida, sinó a la seva, al seu estil i exemple, un cristianisme cristià. Amb el perdó envers els qui el maten està obrint el camí que han entès i seguit els màrtirs, fent-lo transitable per a tots els qui creuen que hem de seguir els mateixos passos de Jesús.

2a Vaig escoltar el lladre, vaig perdonar Maria i també perdonaré els qui estiguin ben penedits. En veritat t’ho dic: avui seràs amb mi al Paradís (Ll. 23,43)
Feta pel mateix Jesús, estem davant la canonització més ràpida de la història. Es pot ser sant en un obrir i tancar d’ulls. Un condemnat, com Jesús, ha estat tocat per ell en el seu cor i descobreix com la injustícia és carregada sobre el qui és innocent. Mai no és tard per tornar als camins de l’Evangeli. La trobada amb Jesús dóna una orientació decisiva a la seva vida i s’omple del goig de l’esperit -que també lliurarà com Jesús- quan veu la seva condemna reconvertida en salvació eterna per un gest gratuït d’amor. Qui ho pot entendre? La justícia de Déu no és com la dels homes. Quins camins tan diferents els seus dels nostres! Si la Setmana Santa ens ajudés a recuperar aquells que condemnem i aquells que són condemnats al nostre costat! Deixem que Jesús ens miri amb el mateix afecte. La seva mirada salva i demana a canvi la nostra més sincera conversió.

3a Dona, aquí teniu el vostre fill . (Jn 23,34) Estimat deixeble aquí tens la teva mare. Per la Mare s’arriba al Pare.
Jesús pateix la solitud, però no la vol per a ningú. Ens fa mereixedors d’un amor que no podem oblidar i que manté ferma la nostra confiança. Dirigint-se a la seva mare, escoltem les seves entranyables paraules de fill. Com el nen que se sent segur en els seus braços, entenem que el nostre cor no pot ser ambiciós ni els nostres ulls altius, que la nostra vida si vol assemblar-se a la seva no pot obsessionar-se amb pretensions de grandesa. Jesús, a la creu, ens fa el do de la mare quan abans per a ella ja ens ha convertit en un do seu. A Jesús l’omple de consol que experimentem l’acollida amorosa de la seva mare Maria i el conforta veure que al nostre costat no es troba sola. Aquest miracle es repeteix constantment en moltes de les nostres cases, en el silenci d’una vida cristiana que no fa apologia del dolor ni espectacle dels sentiments més íntims.

4a Déu meu, Déu meu per què m’heu abandonat (Mc 15,34) Em sento aclaparat per l’allau de turments. S’ha apagat per a mi la llum de la felicitat.
Paraules pronunciades amb el llenguatge més íntim après en la infància i ara dites en l’extrem de la confiança, encara que amb el crit més amarg de la vida i amb la sensació del més inhumà abandó. Paraules que donen notícia de la major solitud que es pot patir quan apareix l’angoixa d’una pregunta aparentment sense resposta. Aquest crit de Jesús a la creu no és de desesperació, és la pregària del Fill que ofereix la seva vida al Pare, en l’amor per a la salvació de tots. És l’encarnació de Déu duta a la seva identificació més radical amb la humanitat. Tingut com un home entre tants i comptat en el registre dels qui han nascut com qualsevol altra persona, ara es col·loca, per complir la voluntat salvífica del Pare, en la llista del dels qui han d’encarar-se a la mort. Fet en tot igual a nosaltres, menys en el pecat, comparteix la nostra situació humana fins i tot en allò que la fa més degradant, per assumir-la en la seva pròpia persona i salvar-la.

5a Des del naixement fins el Calvari he cercat les meves ovelles sense repós Tinc set! (Jn 19,28), i set tindré fins a la fi dels temps.
És molt legítim, enmig del dolor, buscar moments d’alleugeriment: quan es pateix la set física, la set espiritual, la set de justícia, de companyia, d’amor, es busca amb ànsia la generositat de qui pot sadollar-la. Jesús ens adverteix d’aquesta possibilitat: «Vaig tenir set i no em vau donar de beure.» Està relatant quelcom que sembla impossible quan li és negat a Ell i a tantes persones a qui representa i amb qui s’identifica allò que és més elemental i necessari. No és que no hi hagi suficients recursos, sinó que estan mal repartits. No és que no hi hagi riquesa, és que només l’acaparen uns pocs. El que hi ha és molta set, la de moltes persones clavades a la creu de l’atur, de la incultura, de la fam i la set física, de la malaltia, de l’exclusió i els maltractaments, de la solitud… Qui pot posar solució a tanta aridesa, a tanta falta d’amor. No donem un glop amarg als qui demanen un got d’aigua fresca, no fem sofrir més el qui demana un gest d’acollida, d’atenció, d’amistat, no seguim creant inferioritat de condicions dient que tot va bé. El crit de Jesús, posant-se de part de tots els assedegats, ens avisa de la urgència de crear noves condicions de vida, més humanes, més cristianes.

6a S’han complert les profecies. Els crims s’han expiat amb escreix. L’infern s’ha emportat el botí. Tot s’ha complert! (Jn 19,30)
Comença la comunicació de la vida a una humanitat que necessita respirar de nou, ara al ritme de l’Esperit. Ofegats per mil enigmes i pel drama de la mort, se’ns fa el do de poder viure de l’Esperit, el mateix que omple l’univers i que ens dóna la força d’estimar. La set patida és sadollada. Amb la mort, Jesús no perd gens, ho guanya tot, perquè regala la seva vida deixant-la en mans de Déu, el seu Pare. Aquesta relació de confiança entre Déu i l’home que Jesús, el Fill, ha fet possible donant-nos el seu Esperit. En Ell està la font de la santedat que, per ser reflex inequívoc del misteri de Déu, és la major força d’atracció de l’Església, de la nostra Església, allò que més ha de definir-la i fer-la creïble. Serà el testimoniatge d’amor proper a l’home i a la dona d’avui, necessitats com estem d’Evangeli, de bona notícia d’esperança i de salvació. Quan Jesús posa la seva vida en mans de Déu, entenem que per ser Déu i home, la nostra vida està en les millors mans, les del Déu de la Vida que ha ressuscitat al seu Fill perquè tots tinguem vida i la tinguem amb abundància.


7a Amarat de sang i abatut de sofriment cerco la faç del Creador, cridant amb força: Pare confio el meu alè a les teves mans. (Lc 23, 46)
Comença la comunicació de la vida a una humanitat que necessita respirar de nou, ara al ritme de l’Esperit. Ofegats per mil enigmes i pel drama de la mort, se’ns fa el do de poder viure de l’Esperit, el mateix que omple l’univers i que ens dóna la força d’estimar. La set patida és sadollada. Amb la mort, Jesús no perd gens, ho guanya tot, perquè regala la seva vida deixant-la en mans de Déu, el seu Pare. Aquesta relació de confiança entre Déu i l’home que Jesús, el Fill, ha fet possible donant-nos el seu Esperit. En Ell està la font de la santedat que, per ser reflex inequívoc del misteri de Déu, és la major força d’atracció de l’Església, de la nostra Església, allò que més ha de definir-la i fer-la creïble. Serà el testimoniatge d’amor proper a l’home i a la dona d’avui, necessitats com estem d’Evangeli, de bona notícia d’esperança i de salvació. Quan Jesús posa la seva vida en mans de Déu, entenem que per ser Déu i home, la nostra vida està en les millors mans, les del Déu de la Vida que ha ressuscitat al seu Fill perquè tots tinguem vida i la tinguem amb abundància.















************
*****


PROGRAMA   DE   SETMANA   SANTA  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada