COM
A FERMENT
...SE
SEMBLA AL LLEVAT
COM
A FERMENT
...SE
SEMBLA AL LLEVAT
Jesús
ho repetia un cop i un altre: ja és aquí Déu
transformant el món; el seu regnat arriba. Costa
creurfe'l . La gent esperava quelcom més espectacular.
¿On estan els “signes del cel” de que parlen els
apocalíptics ? ¿On es pot captar el poder de Déu
imposant el seu regnat als impius ?
Jesús
hagué d'ensenyar-les a captar la seva presència
d'una altra manera. Recordava encara l'escena que havia
vist sovinr des de petit en el corral de casa. Sa
mare i les altres dones es llevaven prest, la
vigília del dissabte, a elaborar el pa per a tota
la setmana. A Jesús li suggeria ara l'actuació
maternal de Déu introduint el seu “llevat” en el
món.
Amb
el regne de Déu passa com amb el “llevat” que
una dona “amaga” dins la massa de farina per a
que “tot” quedi fermentat. Així és ola forma
d'actuar de Déu. No ve a imposar-se des de fora
amb poder com l'emperador de Roma, sinó a
transformar des de dintre la vida humana, de manera
callada i oculta.
Així
és Déu: no s'imposa, transforma; no domina, atreu.
Així han d'actuar els qui col·laboren en el seu
projecte: com a “llevat” que introdueix en el
món veritat, justícia i amor de manera humil, però
amb força...
Els
seguidors de Jesús no podem presentar-nos en aquesta
societat “des de fora”, cercant imposar-nos per a
dominar i controlar els qui no pensen com nosaltres.
No és aqueixa la forma d'obrir camí al regne de
Déu. Hem de viure “dins la societat”, compartint
les incerteses, crisis i contradiccions del món actual,
i aportant nostra vida transformada per l'Evangeli.
Cal
aprendre a viure “en minoria” com a testimonis
fidels de Jesús. L'Església no necessita més poder
social o polític, sinó més humilitat per a
deixar-se transformar per Jesús i poder ser ferment
d'un món més humà.
PARÀBOLA DEL "JULL" I EL BLAT
"Jesús condemna el puritanisme i la intolerància”
Per
Josep Llunell.
Diumenge
XVI de durant l’any. Cicle A
L’ensenyament
d’aquesta paràbola és ben clar: segons el judici de Jesús ningú
en aquesta vida té el dret d’erigir-se en jutge del bé i del mal.
Per
tant: ningú té el dret de decidir on està el bé (el blat) i on
està el mal (la mala llavor)
I
encara menys, ningú té dret de considerar-se amb poder per a
pretendre extirpar el mal d’arrel (arrencar la mala llavor). Perquè
ben bé podria passar que, pensant que arrenca el jull, en realitat,
arrenqués el blat.
En
conseqüència:
Ningú
pot constituir-se en jutge dels altres.
Ningú
té dret a fer això.
Ningú
pot condemnar a ningú, refusar a ningú, reprovar a qui sigui.
Per
què?
Perquè
corre el perill d’equivocar-se.
De
manera que pensant que fa una cosa bona, en realitat, el que fa és
una destrossa.
Jesús
condemna el puritanisme i la intolerància.
Tots
correm el perill de caure en aquests tipus de conductes.
I,
sabem de sobres fins a quin punt la gent va pel món:
-condemnant
-refusant
-ofenent
-insultant
Però
aquest perill s’augmenta en la mesura que una persona es fa més
religiosa, sobretot si la seva religió és de caràcter
fonamentalista.
Aleshores,
la intolerància supera tots els límits i arriba a crear ambients en
els que no es pot ni respirar.
Aquest
món està ple de fanàtics que es consideren amb el dret i el deure
d’obligar a què tots els altres canviïn, fins a pensar i viure
com pensa i viu el fanàtic més tancat i més intolerant.
La
gent “molt religiosa” fa por. I fan la vida insuportable i la
convivència amarga.
En
el fons, el problema està en què el bé i el mal són categories
que les defineixen els que tenen prou poder per a definir-les.
Nietzsche
ho va dir molt bé:
“Foren
els mateixos bons, és a dir,
-els
nobles
-els
poderosos
-els
homes de posició superior, els que varen sentir-se i es valoraren, a
si mateixos i al seu obrar, com a bons, o sigui, com quelcom de
primer ordre i nivell, en contraposició a tot el que és baix,
vulgar, menyspreable i popular”
I
creieu que és així com anirem a netejar el camp del Senyor de la
mala llavor?
El
cregut, el pet bufat, no mereix cap crèdit.
Som
d’aquesta mena nosaltres?
-orgullosos
i creguts?
-pets
bufats insuportables?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada