AMB ALEGRIA I CONFIANÇA
El
Concili Vaticà II presenta a Maria, Mare de Jesucrist,
com a “prototipus i model per a l'Església”, i
la descriu com a dona humil que escolta a Déu
amb confiança i alegria. Des d'questa actitud hem
d'escoltar Déu en l'Església actual.
“Alegra't”
El
primer que escolta Maria de Déu és el primer que
hem d'escoltar també nosaltres avui. Entre nosaltres
manca alegria. Amb freqüència ens deixem contavgiar
per la tristor d'una Església envellida i gastada. ¿
Ja no és Jesús Bona Nova ? ¿ No sentim l'alegria de
ser seguidors seus ? Quan manca l'alegria, la fe
perd frescor, la cordialitat desapareix, l'amistat entre
creients refreda. Tot és fa difícil.
“El
Senyor és amb vós”.
No
és bo de fer tenir alegria dins l'Església del
nostre temps. Només pot néixer de la confiança en
Déu. No estem orfes. Invoquem cada dia a Déu
Pare que ens acompanya, ens defensa i cerca sempre
el bé de tot esser humà. Déu sempre és amb
nosaltres.
Aquesta
Església, a voltes desconcertada i perduda, que no
encerta a tornar a l'Evangeli, no està tota sola.
Jesús, el Bon Pastor, ens cerca. El seu Esperit ens
atreu. Tenim el seu alè i comprensió. Jesús no
ens ha abandonat. Amb ell tot és possible.
“No
tinguis por”.
Molts
temors i pors paralitzen als seguidors de Jesús.
Por al món modern i una societat descreguda. Por a
un futur incert. Por a la conversió a l'Evangeli.
La por ens fa molt mal. Ens impedeix caminar cap
el futur amb esperança. Ens tanca dins la
conservació estèril del passat. Creixen els fantasmes.
Desapareix el realisme sà i la sensatesa evangèlica.
Cal
construir una Església de la confiança. La fortalesa
de Déu no es revela en una Església poderosa,
sinó humil. També dins les nostres comunitats hem
d'escoltar les paraules que escolta Maria: “No tinguis
por".
”Tindràs
un fill, i li posaràs per nom Jesús”.
A
nosaltres, com a Maria, se'ns confia una missió:
contribuir a posar llum enmig de la fosca. No hem
de jutjar el món, sinó sembrar esperança. La nostra
tasca no és apagar el ble que s'extingeix, sinó
encendre la fe que, en no pocs, vol brotar: hem
d'ajudar als homes i dones d'avui a descobrir Jesús.
Des
de les nostres comunitats, cada cop més petites i
humils, podem ser llevat d'un món més sà i
fraternal. Estem en bones mans. Déu no està en
crisi. Som nosaltres que no gosem seguir Jesús amb
alegria i confiança. Maria és el nostre model.
Domingo
4 Advent - B
(Lluc 1,26-38)
24 de desembre 2017
* * * * * * * *
* * * * * * * *
LECTIO
DIVINA
QUART
DIUMENGE D’ADVENT – B
Aquell
qui ha de néixer s’anomenarà Fill de Déu
2Samuel
7,1-5.8-12.14.16
Salm
88
Romans
16, 25-27
Lluc
1, 26-38
Introducció
Déu
no s’oblida dels compromisos adquirits amb el seu poble, i l’Advent
ens ha ofert l’oportunitat de celebrar-ho. La primera Lectura i el
Salm responsorial recorden l’aliança
que el Senyor va fer amb el rei David, quan li assegurà que la seva
dinastia
es mantindria per sempre en el trono de Judà.
El
compliment d’aqueixa promesa no es realitza segons les expectatives
polítiques i nacionalistes d’Israel, sinó que es verifica, de
manera paradoxal (com una contradicció), en Jesucrist. Ell és el
Messies esperat, el Regnat del qual no tindrá fi; és el Fill de
l’Altíssim concebut en el ventre d’una humil
al·lota de Natzaret.
La disponibilitat
de Maria
és el mitjà pel qual es fa present la salvació de Déu. Aquest és
el misteri
que,
segons la carta de Pau als Romans, Déu havia mantingut en secret des
de l’eternitat, i ara és anunciat com a Bona
Notícia
a totes les nacions.
Llegim
i contemplam
Maria
es, juntament amb Joan Baptista, un dels personatges centrals de
l’Advent. Per això, la litúrgia n’havia de fer esment en aquest
temps. Ella és la dona disponible que va saber escoltar
i posar en pràctica la Paraula;
ella és la que va saber conduir la seva vida segons la voluntat de
Déu. Deixant que Ell actuàs, es va comprometre amb la seva obra
alliberadora i va consentir que el Fill s’encarnàs al seu si
perquè la salvació arribàs a la humanitat sencera. Gràcies
a ella, l’esperança es féu realitat.
Proclamació
de l’evangeli de Lluc 1, 26-38
El
sisè mes, Déu envià l'àngel Gabriel en un poble de Galilea
anomenat Natzaret, a una al·lota verge, unida per acord matrimonial
amb un home que nomia Josep i era descendent de David. L’al·lota
es deia Maria. L'àngel
entrà a trobar-la i li digué:
--Déu
te guard, plena de la gràcia del Senyor! Ell és amb tu.
Ella
es va torbar en sentir aquestes paraules i pensava per què la
saludava així. L'àngel
li digué:
--No
tenguis por, Maria. Déu t'ha concedit la seva gràcia. Tindràs
un fill i li posaràs el nom de Jesús. Serà gran i
l'anomenaran Fill de l'Altíssim. El Senyor Déu li donarà el trono
de David, el seu pare. Regnarà per sempre sobre el poble de
Jacob, i el seu regnat no tindrà fi.
Maria
preguntà a l'àngel:
--Com
podrà ser això, si jo som verge?
L'àngel
li respongué:
--L'Esperit
Sant vindrà damunt tu i el poder de l'Altíssim et cobrirà amb la
seva ombra; per això el fruit que naixerà serà sant i l'anomenaran
Fill de Déu. També Elisabet, la teva parenta, ha concebut un
fill a les seves velleses; ella, que era tinguda per estèril, ja es
troba al sisè mes, perquè per a Déu no hi ha res impossible.
Maria
va dir:
--Som
l'esclava del Senyor: que es compleixin en mi les teves paraules.
I
l'àngel es va retirar.
Aquest
relat se situa en el context narratiu de l’anomenat “evangeli
de la infància”
(Lluc 1-2). Per a compondre aquests capítols, Lluc va utilizar
certes tècniques i procediments literaris característics de la seva
época. A través d’ells no pretenia escriure un resum de la vida
de Jesús quan era petit, sinó reflexar
la seva fe en el Ressuscitat
que, com una llum, es projecta també sobre la seva infantesa.
Des
del començament, el passatge fa referencia al relat anterior: “Al
cap de sis mesos…”.
Allà s’havia narrat l’anunci d’un altre naixement: el de Joan
Baptista (Lluc 1, 5-25). En els dos casos s’empra la mateixa
estructura, en la qual es repeteixen una sèrie d’elements
característics d’aquest gènere literari, que s’anomena ‘esquema
d’anunci’: aparició
i salutació del
missatger diví, perplexitat
(astorament) de qui rep l’anunci, transmissió del missatge
celestial,
pregunta
de l’interessat seguida d’una explicació,
acceptació
final
i signe
ofert
per Déu com a
garantia.
Facem
l’exercici
de reconèixer
aquests
sis elements en el relat de Lluc. L’evangelista aclareix la
identitat del nin i quina será la seva missió. Facem una llista
dels títols que s’apliquen aquí a Jesús.
Als
títols típicament messiànics, Lluc afegeix el de “Fill de Déu”
per a fer-nos entendre las seva relació única amb el Pare. El
mateix nom “Jesús”
resulta eloqüent, perquè vol dir “Déu
salva”·
Pot resultar xocant referir-se d’aquesta manera al fill d’una
dona humil com Maria, natural d’un racó perdut de la Galilea,
regió allunyada de Jerusalem, seu de les grans institucions
polítiques i religioses d’Israel. La salvació de Déu no arriba
pels camins esperats… Però tot això respon a la intenció que té
Lluc per a contar l’obra de Déu. Per a ell és primordial
reconèixer
qui és en veritat Jesús,
des dels primers moments de la seva vida, encara que la seva plena
identitat no es reveli del tot fins després de la Pasqua.
Per
altra banda, crida l’atenció la importància que l’evangelista
concedeix a l’Esperit Sant. Observem-ho i vegem quin paper exerceix
en la concepció i el naixement de Jesús.
Tota
l’obra de Lluc (l’Evangeli i el llibre dels Fets dels Apòstols)
atorga un paper preponderant a l’Esperit. L’expressió que llegim
per a descriure la seva acció en Maria recorda la que s’aplica
parlant de la Creació al llibre del Gènesi (G. 1,2). Això
significa que el naixement de Jesús és obra de Déu i que amb ell
comença un temps
nou,
en el qual la humanitat será recreada. Model
d’aquesta humanitat nova és l’Església, nascuda
en el Pentecostès com a fruit també de l’Esperit Sant. És el
mateix Esperit que mogué tota la vida de Jesús (Lluc 4,18) i per
això pot enfortir els seus deixebles per tal que continuïn la seva
missió (Fets 1,8).
Finalment,
ens hem de fixar en la resposta de Maria, ja que és la destinatària
de l’anunci. El text ens aclareix que està desposada amb Josep, un
home de “la
nissaga de David”,
al·ludint d’aquesta manera a la promesa messiànica. En el seu
diàleg amb l’àngel, Maria va comprenent que el Senyor l’ha
escollida, per gràcia, per a ser mare del Messies, i entén
l’actitud que ha de prendre davant allò que Déu li demana.
Assenyalem
les actituds que aquest passatge fa notar en la mare de Jesús.
Primer, la seva reacció
de sorpresa i torbació davant
la salutació de l’àngel; llavors l’estranyesa
davant tal anunci, i els interrogants
que suscita en el seu cor i, finalment, la seva absoluta
disponibilitat al pla de Déu.
És així com Lluc ens mostra el procés que ha de recorrer qualsevol
creient – també nosaltres – quan descobreix el que Déu vol dur
a terme en ell.
Meditem
i apliquem a la vida
Aquest
darrer diumenge d’Advent ja fa olor de Nadal, i Maria ens ensenya
quin és el millor mode de preparar-nos per a celebrar aquesta festa.
Abans que la Paraula s’encarnàs a les seves entranyes, ja s’havia
encarnat en el seu cor. Per això va saber dir ‘sí’. La seva
resposta ens pot ajudar a revisar les nostres actituds, en aquests
temps que el Senyor ve. Així tindrem preparat el ‘bres’ del Déu
Infant, aquest Nadal
*********** ********** ********** ************ **********
NADAL
ORIGEN
DEL PESSEBRE...
Ens
hem de remuntar vuit segles enrere i fixar-nos en que feia aleshores
sant Francesc d'Assís. Era la vigília de Nadal de l'any 1223 quan
el sant va voler donar una visió plàstica del misteri que s'estava
celebrant. S'explica que va agafar un bou i una mula de veritat i
ell, revestit de diaca, va cantar l'Evangeli. D'aquesta experiència
comencen a col·locar-se en convents, monestirs i catedrals,
pessebres monumentals, grandíssims, "perquè la gent
visualitzés de manera catequètica que el Fill de Déu entra en la
nostra història i es fa carn d'una manera visible", explica fra
Valentí.
El Misteri entra a les llars
El Misteri entra a les llars
Però aleshores, entra en joc el franciscanisme d'inspiració caputxina. Durant els segles XVII i XVIII el franciscanisme té una gran intuïció, calia reduir aquelles figures monumentals i possibilitar que el pessebre, el Misteri, entrés dins les cases de les famílies. Comença així la tradició de muntar el pessebre a les cases, i es fa tenint en compte la realitat i idiosincràsia de cada indret.
Això explica que el pessebre provençal, el pessebre napolità, balear, el pessebre català, estigui inserit en el nostre paisatge i que les figures siguin gent de la nostra tradició i del nostre poble, que surtin pagesos, oficis. "La vida de cada dia que és salvada per Jesucrist i que entra de manera senzilla, humil, amb pobresa i humilitat".
LES MATINES DE MANACOR
* * * * *
http://www.agenciabaleria.com/mostrar_noticia.php?id=10573&&idioma=cat
(enllaç per HORARI DE MATINES a Tot-Mallorca)
http://www.bisbatdemallorca.com/llistat.php?categoria=121
* * * * * *
DINS UNA MENJADORA
Segons
Lluc, és el missatge de l'Àngel als pastors el
que ens dóna la clau per a llegir des de la fe
el misteri que s'amaga en un nin nascut en
circunstàncies estranyes a les afores de Betlem.
És
de nit. Una claretat desconeguda il·lumina les tenebres
que envolten Betlem. La llum no baixa on es troba
el nin, sinó que embolica els pastors que escolten
el missatge. El nin roman ocult en la fosca, a
lloc desconegut. Cal esforç per trobar-lo
Les
primeres paraules que escoltem són: “No tingueu
por. Us anuncio una gran alegria, que ho serà per a
tot el poble”. És gros el que ha passat. Hi
ha motius per estar contents. Aquest nin no és de
Maria i Josep. Ha nascut per a tots. No per uns
privilegiats. És per tothom.
Els
cristians no hem d'acaparar aquestes festes. Jesús és
dels qui el segueixen amb fe i dels que ho han
oblidat, dels qui confien en Déu i dels qui
dubten. Ningú està tot sol davant les seves pors.
Ningú en soledat. Algú pensa en nosaltres.
Així
ho proclama el missatger: “Us ha nascut un
Salvador: el Messies, el Senyor”. No és fill de
l'Emperador August, dominador del món gràcies al
poder de les legions. El naixement d'un poderós no
és bona nova en un món on els dèbils són
víctimes.
Aquest
nin neix dins un poble sotmès a l'Imperi. No té
ciutadania romana. A Roma ningú espera el seu
naixement. Però és el Salvador que necessitem. No
estarà al servei de cap César. No treballarà per
cap imperi. És el Fill de Déu que es fa home. Només cercarà el regne de son Pare i llur
justícia. Viurà per a fer la vida més humana. En
ell aquest món injust trobarà la salvació de Déu.
¿
On és aquest nin ? ¿ Com el podem trobar ? Així
parla el missatger: “Aqueixa és la senyal: trobareu
el nin en bolquers colgat dins una menjadora”. El
nin ha nascut com exclòs. Els pares no han trobat
posada. La mare ha donat a llum com ha pogut
sense cap ajuda.
Dins una menjadora comença Déu l'aventura entre els homes. No el trobarem entre els poderosos sinó entre els dèbils. No està en allò gros i espectacular sinó en allò pobre i senzill. Anem a Betlem. Anem a les arrels de la nostra fe.
Dins una menjadora comença Déu l'aventura entre els homes. No el trobarem entre els poderosos sinó entre els dèbils. No està en allò gros i espectacular sinó en allò pobre i senzill. Anem a Betlem. Anem a les arrels de la nostra fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada