Evangeli
Mc 1,1-8
Aplaneu
el camí per al Senyor
Lectura
de l'evangeli segons sant Marc
Comença
l'evangeli de Jesús, el Messies, Fill de Déu.
En
el profeta Isaïes hi ha escrit això: «Jo envio davant teu el meu
missatger perquè et prepari el camí. Una veu crida en el desert:
Obriu una ruta al Senyor, aplaneu-li el camí». Complint això, Joan
començà a batejar en el desert.
Predicava
un baptisme de conversió, per obtenir el perdó dels pecats, i
anaven a trobar-lo de tot arreu de Judea, amb tota la gent de
Jerusalem, confessaven els seus pecats i es feien batejar per ell al
riu Jordà. El vestit de Joan era de pèl de camell, es cobria amb
una pell a la cintura i s'alimentava de llagostes i mel boscana. I
predicava així: «Després de mi ve el qui és més poderós que jo,
tan poderós que no sóc digne ni d'ajupir-me a deslligar-li la
corretja del calçat. Jo us he batejat només amb aigua; ell us
batejarà amb l'Esperit Sant».
Paraula
de Déu.
Segon diumenge - Advent
Is
40,1-5.9-11
2
Pe 3,8-14
Mc
1,1-8
Pessimisme?
optimisme? evasió? ... realisme??
Quan per alguna cosa, per a alguns, a cops, la vida pesa -i pesa molt- no valen gaire frases fetes ni eslògans fàcils. No valen mecanismes de defensa ni evitacions intencionades.I, reconeixem-ho obertament, per a alguns, la vida pesa molt.
Consoleu el meu poble!! Consoleu-lo. Parleu al cor.
Un primer encàrrec, ple de responsabilitat i de futur. Consolar un poble al qui se li roba la vida. Ens atrevim a assumir-lo, personal i comunitàriament??
Perquè consolar no és –torno al inici- repetir paraules boniques i tòpics sabuts.
Potser consolar s’assembli més al realisme esperançat. Acceptar la realitat, i posar-la al seu lloc. Distingir entre el que és i el que serà. Entre la realitat que toco –i em toca!- i la realitat definitiva.
Parleu-li al cor per tal que acaroni i intueixi el que serà. Que li entrin ben dins el cor aquelles raons per a l’esperança.
El Déu de Jesús és el Déu de la vida. El qui porta a coll els petits. El qui cuida els cansats.
Potser sigui, avui, aquesta, una de les primeres missions dels cristians. I val la pena que ens ho prenguem seriosament. Realisme esperançat. Al costat dels abatuts. Consol que dóna força a peus cansats.
Espereu i feu que arribi aviat.
Tampoc no en sabem massa, d’esperar com cal. A cops, al adormir-nos en diem esperar. I, més sovint, senzillament, no suportem esperar. Ho volem ara. Immediatament. Instantani. Ara i prou.
Segon encàrrec: espereu i feu que arribi aviat. Espereu tot empenyent la història. Tot treballant el moment present i tots els moments. Fer-ho possible amb esperança. Amb audàcia esperançada. Amb laboriositat serena. ... Amb el ulls oberts! Ben desperts.
Perquè arribarà. Segur. Confiem en la promesa del Senyor. No pot ser d’una altra forma. Arribarà.
El ritme de Déu és un altre, diferent del nostre. Som nosaltres els qui portem rellotges i calendaris.
Prepareu
camins!
Comença l’Evangeli de Jesucrist.
De sempre m’han impressionat, aquestes paraules. No tant, enteses com l’arrancada del relat de Marc... sinó dites en el moment actual. Comença la Bona Notícia de Jesús.
Certament, que va començar fa 2000 anys. I tant que sí. Però... comença. Ara i avui. Sí. Comença l’Evangeli. Cal deixar-lo entrar. Comença a caminar. Pas a pas. De fet, 2000 anys no són gaire. Encara està per fer. Encara l’hem de fer arrelar i créixer. Fer-lo possible. Tot esperant i treballant. Comença el Regne. Fa 2000 anys que podem dir que comença. I no ha fet altra cosa que començar. Tot just començar.
Tercer encàrrec: preparar camins i abaixar turons inaccessibles. Comunicació.
I
comunicació en veritat. Fer possible, dia a dia. No pugem a la
parra. Baixem ran de terra. Concret. Ben concret. El Regne és
concret. I es concreta en realitats i fets concrets. On ens juguem la
vida és en la nostra actuació de cada dia.
Preparar camins al Senyor. Perquè ve. Està venint. Cal que ens trobi en el camí.
Preparar camins al Senyor. Perquè ve. Està venint. Cal que ens trobi en el camí.
Josep
Miquel Esteban, sj.
CONFESSAR
ELS NOSTRES PECATS
Preparau
el camí al Senyor.
“Comença
la Bona Nova de Jesucrist, Fill de Déu”. Aquest
és l'inici solemne i gojós de l'evangeli de Marc.
Però, a continuació, de manera trencada i sense cap
advertiment, comença a parlar de la urgent conversió
que necessita viure tot el poble per a acollir al
Messies i Senyor.
Al
desert compareix un profeta diferent. Ve a
“preparar
el camí del Senyor”. Aquest
és el seu servei a Jesús. La seva crida no
es dirigeix només a la consciència individual de
cadascun. El que cerca Joan va més enllà de la
conversió moral de cada persona. Es tracta de
“preparar
el camí del Senyor”, un
camí concret i definit, el camí que va seguir
Jesús defraudant les expectatives convencionals de
molts.
La
reacció del poble és commovedora. Segons
l'evangelista, deixen Judea i Jerusalem i van cap al
“desert” per
a escoltar la veu que els crida. El desert els
recorda l'antiga fidelitat a Déu, el seu amic i
aliat, però, sobre tot, és el millor lloc per a
escoltar la cridada a la conversió.
Allà
el poble pren consciència de la situació en que
viuen; experimenten la necessitat de canviar. Reconeixen
els seus pecats sense donar culpa als altres; senten
necessitat de salvació. Segons Marc, “confessaven
els seus pecats” i
Joan “els
batejava.”.
La
conversió que necessita la nostra manera de viure
el cristianisme no es pot improvisar. Requereix un
temps llarg de recolliment i treball interior.
Passaran anys fins que facem més veritat dins
l'Església i reconeguem la conversió que necessitem
per a acollir més fidelment Jesucrist en el
centre del nostre cristianisme.
Aquesta
pot ser avui la nostra temptació. No anar “al
desert”. Defugir la necessitat de conversió. No
escoltar cap veu que ens convidi a canviar.
Distreure'ns amb qualsevol cosa, per a oblidar les
nostres pors i dissimular la manca de coratge per
a acollir la veritat de Jesucrist.
La
imatge del poble jueu “confessant els seus pecats”
és admirable. ¿ No necessitem els cristians d'avui
fer un examen de consciència col·lectiu, a tots
nivells, per a reconéixer els nostres errors i
pecats ? Sense aqueix reconeixement, ¿ és possible
“preparar
el camí del Senyor” ?
José
Antonio Pagola
BONA
NOVA
En
aquest any litúrgic els cristians llegirem l'evangeli
de Marc. Un petit escrit que comença amb aquest
títol: “Comença
la Bona Nova de Jesus, el Messies, Fill de Déu”.
Aquestes paraules ens permeten evocar quelcom del que
trobarem en el relat.
Amb
Jesús “comença”
qualque
cosa nova. És el primer que Marc vol deixar
clar. Tot allò d'abans pertany al passat. Jesús
és el començament de quelcom nou i inconfundible.
Dins el relat, Jesús dirà que “el
temps s'ha complert”.
Amb ell arriba la Bona Nova de Déu.
Això
és el que experimenten els primers cristians. El
qui es troba vitalment amb Jesús i entra dins
el seu misteri, sap que comença una vida nova, una
cosa que mai havia experimentat.
Allò
que troben en Jesús és una “Bona
Nova”. Quelcom
nou i bo. La paraula “Evangeli”
que
empra Marc és freqüent entre els primers seguidors
de Jesús i expressa el que senten quan es troben
amb ell. Sensació d'alliberament, alegria, seguretat i
fora por. En Jesús es troben amb “la salvació
de Déu”.
Quan
algú descobreix en Jesús a Déu amic de l'esser
humà, Pare de tots els pobles, defensor dels darrers,
esperança dels perduts, sap que no trobarà una
nova millor. Quan coneix el projecte de Jesús:
treballar per un món més humà, digne i feliç,
sap que no podrà dedicar-se a res més gran.
Aquesta
Bona Nova és Jesús mateix, el protagonista del
relat que escriví Marc. Per això, la seva primera
intenció no és oferir-nos doctrina sobre Jesús ni
informació biogràfica, sinó seduir-nos per a que
ens acollim a la Bona Nova que només en ell
podrem trobar.
Marc
dóna a Jesús dos títols: un típicament jueu,
l'altre més universal: Tanmateix, guarda per als
lectors qualque sorpresa. Jesús és el “Messies”
que
els jueus esperaven com a alliberador del seu
poble. Però un Messies molt diferent del líder
guerrer que molts desitjaven per a destruir els
romans. En el relat, Jesús és descrit com a
enviat per Déu per a humanitzar la vida i canalitzar
la història cap a la salvació. Primera sorpresa.
Jesús
és “Fill
de Déu”,
però sense el poder i la glòria que alguns
havien imaginat. Un Fill de Déu profundament humà,
tan humà que sols Déu pot ser així. Només
quan acaba la vida de servei a tots, executat a
una creu, un centurió romà confessa: “Vertaderament
aquest home era Fill de Déu”. Segona
sorpresa.
José
Antonio Pagola
CONVERSIÓ
SOSTINGUDA
Preparau-li
el camí al Senyor.
Tardor
de l'any 27 o primavera del 28, a l'horitzó de
Palestina, un profeta original i independent compareix.
Causa un gran impacte entre el poble. Nom Joan.
Les primeres generacions cristianes el veren sempre com
l'home que va preparar el camí a Jesús.
Quelcom
nou i sorprenent hi ha en aquest profeta. No
predica a Jerusalem, com Isaïes i altres profetes:
viu apartat de l'elit del Temple. No és tampoc
profeta de Cort; es mou lluny del palau d'Antipes.
D'ell es diu que és “una
veu que crida en el desert”, lloc
on no pot ser gairebé controlat per cap poder.
No
arriben al desert els decrets de Roma ni les
ordres d'Antipes. No s'escolta allà l'enrenou del
Temple. No es senten tampoc les discussions dels
mestres de la Llei. A canvi, es pot escoltar Déu
en el silenci i la soledat. És el millor lloc
per a iniciar la conversió a Déu i preparar el
camí a Jesús.
Aquest
és el missatge de Joan: “Prepareu
la ruta al Senyor, aplaneu els seus camins”.
Aquest “ruta
del Senyor” no
són les calçades romanes on es mouen les legions
de Tiberi. Aquests
“camins”
no són els camins que menen al Temple. Cal obrir
camins nous al Déu que arriba amb Jesús.
Això
és el que necessitem avui també: convertir-nos a
Déu, tornar a Jesús, obrir-li camins dins el món
i dins l'Església. No es tracta d'un “aggiornamento”
ni d'una adaptació al moment actual. És més. És
posar l'Església sencera en estat de conversió.
Serà
necessari molt de temps per a posar la compassió
en el centre dels cristianisme. No serà fàcil
passar d'una “religió d'autoritat” a una “religió”
de crida”. Passaran anys fins que les comunitats
cristianes aprenguin a viure el regne de Déu i la
seva justícia. Seran necessaris canvis profunds per a
posar els pobres en el centre de la nostra
religió.
Només
podem seguir Jesús en estat de conversió. Necessitem
alimentar una “conversió sostinguda”. Una actitud
de conversió que cal transmetre a les generacions
que vénen. Sols així l'Església és digna de
Jesús.
José
Antonio Pagola
CERCAR
CAMINS
Preparau
el camí del Senyor.
“Preparau
el camí al Senyor “. Tal
volta és la primera crida que hem d'escoltar avui
els cristians. La més urgent i decisiva. Fem moltes
coses, però ¿ com preparem nous camins al Senyor
en les nostres comunitats ?
Abans
de res, cal examinar quines zones de la nostra
vida no estan il·luminades o conduïdes per l'Esperit
de Jesús. Podem funcionar bé com a comunitat
religiosa al voltant del culte, però seguir
impermeables a aspectes essencials de l'Evangeli. ¿ En
què ens reconeixeria avui Jesús com a deixebles i
seguidors seus ?
A
més a més, cal discernir la qualitat evangèlica
del que fem. La paraula de Jesús ens pot alliberar
d'alguns auto-enganys. No tot el que vivim ve de
Galilea. Si no som un grup configurat pels trets
essencials de Jesús, ¿ què som ?
És
essencial
“cercar el regne de Déu i la seva justícia”.
Rebel·lar-nos davant la indiferència social que ens
impedeix mirar la vida des dels que sofreixen.
Resistir-nos a formes de vida que ens tanquen dins
l'egoisme. Si no contagiem compassió i atenció als
darrers, ¿ què difonem dins la nostra societat ?
Hi
ha un “imperatiu cristià” que ens pot orientar
en la recerca real de la justícia de Déu en el
món: actuar entre nosaltres de tal manera que aquest
comportament pogués convertir-se en norma universal
per a tots els humans. Marcar testimonialment camins
cap a un món més just, amable i esperançat. ¿
Canviaria molt la nostra societat si tots actuèssim
com ho fem en la nostra petita comunitat ?
Seria
enriquidor introduir entre nosaltres aquell lema
incisiu i suggerent que va circular fa uns anys en
comunitats cristianes d'Alemanya: “Pensa globalment i
actua localment”. Cal obrir l'horitzó de les nostres
comunitats cap al món sencer; aprendre a processar
la informació que rebem des de la mirada compassiva
de Déu cap a totes les criatures. Després, obrir
camins de compassió i justícia dins el petit món
en que ens mouem cada dia.
José
Antonio Pagola
CAMÍ
Preparau-li
el camí al Senyor.
Molts
cristians practicants entenen la seva fe tan sols
com una “obligació”. Hi ha un conjunt de creences
que “s'han” d'acceptar malgrat no es conegui bé
el contingut ni l'interés que puguin tenir per a
la vida; hi ha un codi de lleis que “s'ha”
d'observar malgrat no s'entengui bé tanta exigència
de Déu, i hi ha, també, unes pràctiques religioses
que “s'han” d'acomplir encara que sigui en
rutina.
Aqueixa
manera d'entendre i viure la fe genera un tipus de
cristià avorrit, sense desig de Déu, sense creativitat
ni cap passió per viure i contagiar la seva fe.
Acomplir és suficient. Aqueixa religió no té
atractiu; es torna un pes mal de suportar, a molts
els dóna al·lèrgia. Bé ho entenia Simone
Weil
quan escrivia que “on
manca el desig de trobar-se amb Déu allà no hi
ha creients, sinó pobres caricatures de persones que
recorren a Déu per por o per interés”.
Dins
les primeres comunitats cristianes es vivien les coses
d'una altra manera. La fe cristiana no era entesa
com un “sistema religiós”. Es deia “camí” i
es proposava com a la via més encertada per a
viure amb sentit i esperança. Es diu que és un
“camí
nou
i viu”
que
“ha estat inaugurat per Jesús per a nosaltres”,
un camí a recórrer “amb
els ulls fixos en ell”.
És
important prendre consciència de que la fe és un
recorregut i no un sistema religiós. Dins un
recorregut hi ha de tot: marxar amb goig i moments
de recerca, proves a superar i retrocesos, decisions
ineludibles, dubtes i interrogants. Tot forma part del
camí, també les dubtes, que poden ser més
estimulants que moltes certeses i seguretats tingudes
de manera rutinària i simplista.
Cadascú
ha de fer el recorregut propi. Cadascú és responsable
de “l'aventura” de sa vida. Cadascú té el
ritme propi. No cal forçar res. En el camí
cristià hi ha etapes: les persones poden viure
moments i situacions diferents. L'important és
“caminar”, no
aturar-se, escoltar la crida que a tots ens fa de
viure de manera digna
i feliç. Aquesta és la
millor
manera de
“preparar el camí del Senyor”
José
Antonio Pagola
Con Jesús comienza algo bueno
A
lo largo de este nuevo año litúrgico, los cristianos iremos leyendo
los domingos el evangelio de Marcos. Su pequeño escrito arranca con
este título: «Comienzo de la buena noticia de Jesús, el Mesías,
Hijo de Dios». Estas palabras nos permiten evocar algo de lo que
encontraremos en su relato.
Con
Jesús «comienza algo nuevo».
Es lo primero que quiere dejar claro Marcos. Todo lo anterior
pertenece al pasado. Jesús es el comienzo de algo nuevo e
inconfundible. En el relato, Jesús dirá que «el
tiempo se ha cumplido».
Con él llega la buena noticia de Dios.
Esto
es lo que están experimentando los primeros cristianos. Quien se
encuentra vitalmente con Jesús y penetra un poco en su misterio sabe
que con
él empieza una vida nueva,
algo que nunca había experimentado anteriormente.
Lo
que encuentran en Jesús es una «Buena
Noticia».
Algo nuevo y bueno. La palabra «evangelio» que emplea Marcos es muy
frecuente entre los primeros seguidores de Jesús y expresa lo que
sienten al encontrarse con él. Una sensación de liberación,
alegría, seguridad y desaparición de miedos.
En Jesús se encuentran con «la salvación de Dios».
Cuando
alguien descubre en Jesús al Dios amigo del ser humano, el Padre de
todos los pueblos, el defensor de los últimos, la esperanza de los
perdidos, sabe que no encontrará una noticia mejor. Cuando conoce el
proyecto de Jesús de trabajar por
un mundo más humano, digno y dichoso,
sabe que no podrá dedicarse a nada más grande.
Esta
Buena Noticia es Jesús mismo, el protagonista del relato que va a
escribir Marcos. Por eso su intención primera no es ofrecernos
doctrina sobre Jesús ni aportarnos información biográfica sobre
él, sino seducirnos para que nos abramos a la Buena Noticia que solo
podremos encontrar en él.
Marcos
le atribuye a Jesús dos títulos: uno típicamente judío; el otro,
más universal. Sin embargo, reserva a los lectores algunas
sorpresas. Jesús es el «Mesías» al
que los judíos esperaban como liberador de su pueblo. Pero un Mesías
muy diferente del líder guerrero que muchos anhelaban para destruir
a los romanos. En su relato, Jesús es descrito como enviado
por Dios para humanizar la vida y
encauzar la historia hacia su salvación definitiva. Es la primera
sorpresa.
Jesús
es «Hijo
de Dios»,
pero no dotado del poder y la gloria que algunos hubieran
imaginado. Un
Hijo de Dios profundamente humano,
tan humano que solo Dios puede ser así. Solo cuando termine su vida
de servicio a todos, ejecutado en una cruz, un centurión romano
confesará: «Verdaderamente este hombre era Hijo de Dios». Es la
segunda sorpresa.
Domingo
2 Adviento – B
(Marcos 1,1-8)
10 de diciembre 2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada