Quart diumenge - Quaresma
2Cr 36,14-16.19-23
Ef 2,4-10
Jn 3,14-21
Foscors
El primer diumenge de quaresma vam contemplar Jesús al desert, com a hometemptat pel diable. En el segon diumenge el vam contemplar a la muntanyacom a Fill molt estimat per Déu, el seu Pare. El darrer diumenge el vam veure en el temple de Jerusalem proclamant-se com l’autèntic temple de Déu.
El primer diumenge de quaresma vam contemplar Jesús al desert, com a hometemptat pel diable. En el segon diumenge el vam contemplar a la muntanyacom a Fill molt estimat per Déu, el seu Pare. El darrer diumenge el vam veure en el temple de Jerusalem proclamant-se com l’autèntic temple de Déu.
Avui Jesús en una conversa a la foscor de la nit, amb Nicodem ple de foscors i dubtes en la seva ment i en el seu cor. I al llarg d’ aquesta conversa nocturna fem un salt, i Jesús ens fa contemplar-lo tot projectant-se enlairat a la creu, evocant la figura del llibre de l’èxode de la serp de bronze, també enlairada en mig del desert tot guarint les ferides de tots el que la miraven.
I la conversa entre Jesús i Nicodem esdevé lluminosa en aquella foscor de la nit i en aquella foscor de la ment i el cor de fariseu.
Mirada
La mirada a Jesús enlairat a la creu guareix i dona vida. No per un efecte d’una una mirada freda o encuriosida, ni per una mena de força màgica. La mirada a Jesús enlairat a la creu ha de ser una mirada que surt del cor, d’aquell que descobreix, que a la creu li ha portat tot un procés d’entrega amorosa a la missió del Pare en benefici de la humanitat.
Jesús
mateix ho expressarà: “Déu
estima tant el món, que ha donat els seu
Fill
únic, perquè no es perdi ningú dels qui creuen en Ell, sinó que
tinguin vida eterna”.
L’amor
de Déu a tots els homes i dones, a tots nosaltres, és tan gran que
ha volgut identificar-se amb nosaltres, fent-se carn de la nostra
carn, ossos dels nostres ossos.
Perdó
Per tant, la força guaridora ve de la força de l’amor de Déu. Transmet la vida d’amor de Déu. Jesús enlairat a la creu és, és per a nosaltres, la manifestació més clara de l’amor de Déu. A la creu hi ha l’amor que nosaltres, pel nostre egoisme, no vam voler veure, ni rebre ni viure. I aquest és el nostre pecat. Però l’amor de l’enlairat no deixa mai de ser ben viu. Per això el seu perdó està sempre a disposició de la mirada penedida del pecador.
Vida
Però la mirada a l’enlairat no solament perdona, sinó que dona vida, i vida per sempre. Per això sant Pau ha fet aquella afirmació tan rotunda i clara: “És per gracia que Déu ens ha salvat”. Amb Jesucrist ja hem ressuscitat! Assolir la vida eterna - segueix dient-nos san Pau- no és fruit de les nostres obres, sinó que és un do de Déu. El gran regal de Déu que, des de sempre, ens té preparat, i que Jesús, el fill de Déu encarnat ens ha vingut a prometre i mostrar, paradoxalment, a la creu, des de la creu i per la creu. De la creu surt la llum que dissipa les nostres foscors i que ens fa descobrir el gran amor de Déu.
Mirem, doncs, amb els ulls del cor i amb els ulls de la fe l’enlairat, perquè ens comuniqui el seu amor que perdona, i dona vida per sempre, vida de ressuscitats.
Celebrem-ho ara a l’eucaristia!
Evangeli
Jo 3,14-21
Déu
envià el seu Fill per salvar el món gràcies a ell
Lectura
de l'evangeli segons sant Joan
En
aquell temps, digué Jesús a Nicodem: «Com Moisès, en el desert,
enlairà la serp, també el Fill de l'home ha de ser enlairat, perquè
tots els qui creuen en ell tinguin vida eterna. Déu estima tant el
món que ha donat el seu Fill únic perquè no es perdi ningú dels
qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna. Déu envià el seu
Fill al món no perquè el condemnés, sinó per salvar el món
gràcies a ell. Els qui creuen en ell no seran condemnats. Els qui no
creuen, ja han estat condemnats, per no haver cregut en el nom del
Fill únic de Déu. Déu els ha condemnat perquè, quan la llum ha
vingut al món, s'han estimat més la foscor que la llum. És que no
es comportaven com cal. Tothom qui obra malament té odi a la llum i
es vol quedar en la foscor, perquè la llum descobriria com són les
seves obres. Però els qui viuen d'acord amb la veritat, sí que
busquen la plena llum, i que tothom vegi què fan, ja que ho fan
segons Déu».
Paraula
de Déu
L'evangelista
Joan parla d'una estranya trobada de Jesús amb un
fariseu important, anomenat Nicodem. Segons el relat,
Nicodem és qui té la iniciativa i va a veure
Jesús “de nit”. Intueix que Jesús és “un
home vingut de Déu”, però ell està a les
fosques. Jesús el menarà a la llum.
Nicodem
representa, en el relat, tothom qui cerca sincerament
trobar-se amb Jesús. Per això, Nicodem surt
d'escena i Jesús segueix el discurs amb una
invitació general a no viure a les fosques, sinó
a cercar la llum.
Segons
Jesús, la llum que ho pot il·luminar tot està
en el Crucificat. L'afirmació és agosarada: “Tant
estimà Déu el món que donà el seu Fill únic
perquè no es perdi ningú dels qui creuen en ell,
sinó que tinguin vida eterna”. ¿ Podem veure i
sentir l'amor de Déu en aquest home torturat a la
creu ?
Avesats
de petits a veure la creu per tot arreu, no hem
après a mirar la cara del Crucificat amb fe i
amor. La nostra mirada distreta no és capaç de
descobrir en aquest rostre la llum que podria
il·luminar la nostra vida en els moments més durs
i difícils.
Tanmateix,
Jesús ens envia des de la creu senyals de vida
i amor. Dins aquests braços estesos que no poden
abraçar els nins, i en aquestes mans clavades que
no poden acaronar els leprosos ni beneir els
malats, hi ha Déu amb els braços oberts per a
acollir, abraçar i sostenir les nostres pobres
vides, trencades per tants sofriments.
D'aquest
rostre apagat per la mort, d'aquests ulls que ja
no poden mirar amb tendresa a pecadors i
prostitutes, d'aquesta boca que ja no pot cridar
d'indignació per les víctimes de tants abusos i
injustícies, Déu ens revela son “amor foll” a
la Humanitat.
“Déu
no envià els seu Fill al món perquè el
condemnés, sinó per salvar el mós gràcies a ell”.
Podem acollir o rebutjar aquest Déu. Ningú ens
força. Som nosaltres els que hem de decidir. Però
“la Llum ja ha vingut al món”. ¿ Per què
tantes vegades rebutgem la llum que ens arriba del
Crucificat ?
Ell
pot posar llum en la vida més dissortada i
fracassada, però “qui obra mal... no s'acosta a la
llum per no veure's acusat per les seves obres”.
Quan vivim de manera poc digna, evitem la llum
perquè ens sentim malament davant Déu. No volem
mirar el Crucificat. Al contrari, “el que realitza
la veritat, s'acosta a la llum”. No fuig a la
fosca. No ha d'amagar res. Cerca amb la seva
mirada al Crucificat. Ell el fa viure en la llum.
José
Antonio Pagola
DÉU
ESTIMA EL MÓN
Tant
estimà Déu el món...
No
és una frase més, paraules que es podrien eliminar
de l'Evangeli, sense que res important canviés. És
l'afirmació que recull el nucli essencial de la fe
cristiana. “Tant
estimà Déu el món que donà el seu Fill únic”.
Aquest
amor de Déu és l'origen i el fonament de la
nostra esperança.
“Déu
estima el món”
L'estima tal com és. No acabat i incert. Ple de
conflictes i contradiccions. Capaç del millor i
del pitjor. Aquest món no fa el recorregut tot
sol, perdut i desemparat. Déu l'envolta amb el seu
amor pels quatres costats. Això vol dir conseqüències
molt importants.
Primer,
Jesús és, abans que res, el “regal”
que
Déu fa al món, no només als cristians. Els
investigadors podran discutir sobre molts aspectes de
sa figura històrica. Els teòlegs podran seguir
desenvolupant les teories més enginyoses. Només qui
s'apropa a Jesús com a gran do de Déu, podrà
descobrir en tots els seus gests, amb emoció i
goig, que Déu està a prop de tot esser humà.
Segon.
La raó de ser de l'Església, l'únic que justifica
la seva presència dins el món és recordar l'amor
de Déu. El Vaticà II ho subratlla moltes vegades:
L'Església
“és enviada per Crist a manifestar i comunicar
l'amor de Déu a tots els homes”. Res
hi ha més important. El primer és comunicar
aquest amor de Déu a tot esser humà.
Tercer.
Segons l'evangelista, Déu fa al món aquest gran
regal que és Jesús, “no
per jutjar el món, sinó per a que el món es
salvi per ell”. És
perillós fer de la denuncia i condemna del món
modern tot un programa pastoral. Sols amb el cor
ple d'amor a tots, ens podem cridar uns als altres
a la convdersió. Si les persones se senten
condemnades per Déu, no les transmetem el missatge de
Jesús sinó una alta cosa: potser, ressentiment i
enuig.
Quart.
En aquests moments en que tot sembla confús,
incert i descoratjador, res impedeix introduir un poc
d'amor en el món. És el que féu Jesús. No
cal esperar res més. ¿ Per què no hi ha
d'haver-hi ara homes i dones bons, que posin entre
nosaltres amor, compassió, justícia, sensibilita, ajuda
als qui sofreixen...? Aquests construeixen l'Església
de Jesús, l'Església de l'amor.
DÉU
ÉS DE TOTS
Tant
estima Déu el món que ha donat el seu Fill
únic.
Aquestes
paraules, que l'evangeli de Joan posa en boca de
Jesús, molt citades han estat. Els autors hi veuen
el resum del nucli essencial de la fe, com la
vivien molts cristians al segle segon: “Tant
estima Déu el món, que ha donat el seu Fill únic”
.
Déu
estima el món sencer, no només aquelles comunitats
cristianes que han rebut el missatge de Jesús.
Estima tot el gènere humà, no només l'Església.
Déu no és propietat dels cristians. No l'ha
d'acaparar cap religió. No cap dins cap catedral,
mesquita ni sinagoga.
Déu
habita en tot esser humà i acompanya cada persona
en els goigs i en les penes. Ningú deixa
abandonat, ja que té camins per trobar-se amb cada un,
sense haver de seguir els que li marquem. Jesús
ho veia cada matí “fent sortir el sol sobre
bons i dolents”.
Déu
no sap ni vol ni pot fer altra cosa que
estimar, ja que en el més pregó del seu ser és
amor. Per això diu l'evangeli que ha enviat el
seu Fill, no per a “condemnar el món”,
sinó perquè “el món es salvi gràcies a
ell”. Estima el cos tant com l'ànima, i
el sexs tant com la intel·ligència. L'únic que
desitja és veure ja, des d'ara i per sempre, la
Humanitat sencera fruint de la creació.
Aquest
Déu sofreix en la carn dels famolencs i humiliats
de la Terra; està en els oprimits i defensa llur
dignitat, i amb els qui lluiten contra l'opressió i
anima llur esforç. Sempre està en nosaltres per a
“cercar
i salvar”
el que nosaltres espatllem i tirem a perdre.
Déu
és així. Error nostre i gros és oblidar-ho. Més
encara: tancar-nos dins els nostres prejudicis, condemnes i
mediocritat religiosa, impedint a la gent conrar
aquesta fe primera i essencial. ¿ De què serveixen
els discursos dels teólegs, moralistes, predicadors i
catequistes si no fan la vida més bella i lluminosa
i ens recorden que el món està voltat dels
quatre costats per l'amor de Déu ?
I
no s'acosta a la llum.
Pot
semblar pessimista, però el cert és que les
persones som capaços de viure anys sense tenir ni
idea del que passa dins nosaltres. Podem viure dia
rera dia sense voler veure que de veres mou la
nostra vida i que és el qui dins nostre agafa
realment les decisions.
No
és manca d'intel·ligència. El que passa és que,
de manera més o manco conscient, intuïm que amb
més llum tindriem que canviar. Un pic i un altre
sembla que es compleixen aquelles paraules de Jesús:
“Qui obra malament té odi a la llum i es vol
quedar a la foscor, perquè la llum descobriria com
són les seves obres”. Ens fa por veure'ns com
som. Ens sentim malament quan la llum entra en la
nostra vida. Ens estimem més no veure-hi i quedar
amb enganys i il·lusions.
El
més greu és estar cec i creure veure-ho tot amb
claretat i realisme. Fàcil és llavors viure sense
conéixer-se ni demanar-se: “Qui som jo?”. Creure
ingenuament que som aqueixa imatge superficial que
tinc de jo mateix, feta de records, experiències,
pors i desitjos.
És
bo de fer creure que la realitat és com jo la
veig, sense adonar-me que el món exterior és, en
gran part, un reflexe del món interior que visc i
dels desitjos i interessos que tinc. Fàcil és
avesar-nos a tractar no amb persones reials sinó amb
les imatges i etiquetes que d'elles m'he fet.
En
voler transformar la nostra vida i orientar les
nostres passes per camins més nobles, decisiu no és
l'esforç per canviar. El primer és obrir els ulls.
Demanar-nos que cerquem en la vida. Quins interessos
mouen nostra existència. Descobrir el motiu últim del
viure diari.
Facem-nos,
seriosament, aquesta pregunta: ¿ Per què fuig de mi
mateix i de Déu ? ¿ Per què m'estim més
viure enganyat sense cercar la llum ?
Escoltem
les paraules de Jesús: “Els que viuen d'acord
amb la veritat, sí que cerquen la plena llum, i que
tothom vegi que fan, ja que ho fan segons
Déu”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada