dimarts, 13 de novembre del 2018

DIUMENGE XXXIIIº DURANT L'ANY




DIUMENGE XXXº
(Power-Point)


"Aquesta vida, a vegades tan cruel i tan injusta, passarà"

Què espera l’home modern?
L’home modern ja no espera la fi del món a breu termini.
I difícilment se l’imagina a la manera d’una catàstrofe còsmica com en les explicacions clàssiques de l’apocalíptica jueva.
Però l’home contemporani – com el de totes les èpoques – sap que en el fons del seu cor sempre hi ha latent la pregunta més seriosa i difícil de respondre.
Quina és aquesta pregunta?
Al capdavall, què serà de nosaltres?
Sigui quina sigui la nostra ideologia, la nostra fe o la nostra actitud davant de la vida, el verdader problema al que tots estem abocats és... el nostre futur.
¿En què acabaran
-el esforços
-les lluites
-les aspiracions de tantes generacions d’homes?
¿Quin és el final que li espera a la història dolorosa però apassionant de la humanitat?
Evidentment es pot respondre que la vida de l’home és un brevíssim parèntesi entre dos no-res.
No-res abans i no-res després.
Però, si l’únic que li espera a cada home i, per tant, a tots els homes és el no-res...
¿Quin sentit últim poden tenir totes les lluites, tots els nostres esforços, tots els nostres treballs?
Sens dubte, molts pensaran que encara que sigui així, la vida no és una passió inútil.
La vida es justifica suficientment com a lluita per a assolir un millor futur per a les noves generacions.
Aquesta és la fe amagada de l’home modern que pensa que
-el progrés científic
-o la renovació total de l’estructura econòmica i política de la societat portaran un dia als homes cap a una satisfacció suficient a llurs aspiracions.
Un dia l’home aprendrà a morir-se sense tristesa perquè haurà gaudit d’una societat, d’una convivència suficientment feliç i gratificant.
Però, analitzem-ho més a fons, ¿no serà aleshores precisament quan la mort assolirà un to més tràgic que ara?
Perquè, quan s’hagi arribat a un nivell tan alt de
-benestar
-justícia
-solidaritat
-de gaudi de viure
¿no serà encara més dur, més cruel, més amarg, haver-se de morir?
És aquí a on cal situar el repte i la promesa de resurrecció del missatge cristià.
És una opció lliure de la fe. Però no és absurda ni és irracional l’actitud del creient que s’esforça i lluita en la renovació i millora de la societat humana.
Però que ho fa mogut, animat per l’esperança de la Resurrecció final.
Què es veurà aleshores?
Aleshores es veurà que la manera més humana de viure és treballar eficaçment per a un món més humà.
Aquesta vida, a vegades tan cruel i tan injusta, passarà.
Però les paraules de Jesús, NO.
És en elles que hi arrela
*la nostra confiança
i el nostre esforç
*la nostra esperança
i felicitat.

*   *    *    *


FESTA  DE  LA  LLUM

(11.11.18 )  








33º diumenge Temps ordinari (B)
EVANGELI
Reunirà els seus elegits, que vindran de tots quatre vents.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Marc 13, 24-32

La vinguda del Fill de l'home
24 »Però aquells dies, després de la tribulació, el sol s'enfosquirà i la lluna ja no farà claror; 25 les estrelles aniran caient del cel i els estols celestials trontollaran.
26 »Aleshores veuran el Fill de l'home venint entre núvols amb gran poder i majestat. 27 I llavors ell enviarà els àngels a reunir els seus elegits des dels quatre vents, de l'extrem de la terra a l'extrem del cel.
La lliçó de la figuera
2 »Mireu la figuera i apreneu-ne la lliçó: quan les seves branques es tornen tendres i comença a treure fulla, coneixeu que l'estiu és a prop; 29 igualment, quan veureu que succeeix tot això, sapigueu que ell és a prop, que ja és a les portes. 30 Us asseguro que no passarà aquesta generació sense que tot això hagi succeït. 31 El cel i la terra passaran, però les meves paraules no passaran.
El dia i l'hora
32 »D'aquell dia i d'aquella hora, ningú no en sap res, ni els àngels del cel ni el Fill, sinó tan sols el Pare.
Paraula de Déu.






NINGÚ SAP EL DIA
El llenguatge apocalíptic, fet amb imatges i recursos simbòlics per parlar de la fi del món, més ben entès ara, ens permet escoltar el missatge de Jesús amb esperança, sense angoixa i terror de consciències.
La història apassionant de l'ésser humà damunt la terra arribarà al final... Aquesta és la convicció ferma de Jesús. Aquesta és també la previsió de la ciència actual. El món no és etern. Aquesta vida finirà. ¿ Què en serà de les nostres lluites i treballs, dels nostres esforços i aspiracions..
Jesús parla moderatt. No respon a cap curiositat morbosa. Talla tot intent d'especular càlculs, dates o termes. “Ningú en sap res, ni el dia ni l'hora..., tan sols el Pare”. Cap sicosi davant el final. El món està en bones mans. No anem cap al caos. Podem confiar en Déu, Pare i Creador.
Des de la confiança total, Jesús exposa la seva esperança: la creació actual acabarà, però serà per a donar pas a una nova creació, que tindrà per centre Crist ressuscitat. ¿ És possible creure quelcom tan gran ? ¿ Podem parlar així abans de que hagi passat ?
Jesús empra imatges que tots poden entendre. Un dia el sol i la lluna que il·luminen la terra i fan possible la vida, s'apagaran. El món romandrà a les fosques. ¿ S'apagarà també la història dels homes ? ¿ S'acabaran les nostres esperances ?
Segons Marc, enmig de la nit es podrà veure el “Fill de l'Home”, és a dir, Crist ressuscitat que vindrà “amb gran poder i glòria”. La seva llum salvadora ho il·luminarà tot. Ell serà el centre d'un món nou, el principi d'una humanitat renovada per a sempre.
No és fàcil creure en les seves paraules. Jesús ho sap ¿ Com podem provar que serà així ? Amb senzillesa sorprenent, convida a viure aquesta vida com una primavera. Tots coneixem l'experiència: la vida que semblava morta durant l'hivern comença a despertar, en les rames de la figuera brollen de bell nou petites fulles. Sabem que l'estiu s'acosta.
Aquesta vida que ara coneixem és com la primavera. Encara no és possible collir. No podem assolir èxits definitius. Hi ha peró petits signes de gestació. Els nostres esforços per un món millor no es perdran. Ningú sap el dia, però Jesús vindrà. Amb sa vinguda es desvetllarà el misteri últim de la realitat que els creients anomenem Déu. La nostra història apassionant assolirà a plenitud.



Ens trobem al final de l’any litúrgic, i també es va acostant de l’any civil. L’Església dedica aquests darrers dies abans de l’Advent a reflexionar sobre el sentit de la història, i sobre l’esperança cristiana. I ho fa a través de textos que són més aviat difícils. Difícils perquè hi apareixen images grandioses, que se’ns fan estranyes… i difícils perquè ens parlen més o menys directament d’un judici que sempre ens sona malament, ens desagrada.
I malgrat aquestes dificultats, què ens poden dir aquests textos a nosaltres, avui?
1) No tot és igual
Sempre ens agrada recordar els passatges bonics i lluminosos en els que Jesús ens parla de la felicitat (les benaurances), del perdó, de la fratenitat, de la mansuetud…. Però a vegades també trobem textos durs, que parlen que “els estels trontollaran”; en altres ocasions parla de la “porta estreta”... Què ens volen dir aquestes expressions més incòmodes per a nosaltres, que a vegades estem temptats de suprimir o de saltar-nos-els?
Potser ens volen dir dues coses.
D’una banda, que no tot és igual. Que hi ha vides que porten llavors de vida, de vida per al nostre món, i de vida per sempre. I que hi ha maneres de viure que porten a la no-vida, a la violència, a la destrucció, a tancament i les llàgrimes. Penso que tots podem posar rostre a aquestes dues maneres de viure: una que és lluminosa, una altra que enfosqueix i porta a la no-vida.
Per això, no ens ha d’estranyar que apareguin imatges que parlen de destrucció, de no-vida, de ‘cruixir de dents’. I no només perquè ens parlin ‘de l’infern’, sinó perquè ens parlen dels inferns del nostre món: persones soles, abandonades, esclavitzades, abusades, excloses, expulsades, persones que se senten inútis, sense valor, persones enfonsades, que pateixen la violència… Sí, el nostre món és ja, per a moltes persones, un lloc de no-vida.
Per això, aquestes lectures ens parlen també que Jesús pren partit, amb força i claredat, per la vida. I denuncia i vol deixar en clar tot allò que porta a la no-vida. No tot li és indiferent, a Jesús: plora amb els que ploren, li fa mal el patiment dels altres, és sensible a la buidor i la no-vida que pateixen tantes persones.
Jesús és un apassionat per la vida. Per això els camins de no-vida el fan parlar tan vehementment, amb tanta força: “escolteu bé, no tot és igual, no tots els camins de vida porten llavors de vida!”.
Això és el que avui estem convidats a considerar: que no tot és igual, que no tot té sentit, que no tot porta llum i vida.
Per això em puc preguntar: la meva vida, porta llavors de vida, de fraternitat, d’amor, de sentit, de companyia, per als altres? És una vida que sembra encara que siguin petites llavors de vida per sempre? És una vida que apunta cap al Regne? Què em diria Jesús sobre la meva vida?
2) Els textos d’avui també ens parlen d’esperança, encara que no ho sembli. D’una esperança forta, valenta, desbordant.
Sí, és cert que Jesús parla que “trontollaran fins i tot els estels”, és a dir, que trontollarà fin i tot allò que es considerava més estable i més sòlidament fonamentat de l’univers. Jesús ens parla de que tot pot canviar, tot pot trontollar, tot pot ésser destruït. Però aquesta no és la darrera paraula. La darrera paraula no és que el món, tot ell, és inestable i s’acabarà. La darrera paraula és de vida i d’esperança: “sapigueu que Ell (el Fill de l’home, el Senyor, Jesús) s’acosta”, enmig d’aquestes tribulacions. I encara: “el cel i la terra passaran, però les meves paraules no passaran”.
Potser aquestes paraules d’esperança, fins i tot enmig de les tribulacions i les dificultats del nostre món, ens poden ajudar a no perdre d’esperança malgrat tot. Però no una esperança que ens faci simplement ‘aguantar la tempesta’, sinó una esperança que ens posi en marxa, que ens faci estar, malgrat tot, en el costat dels qui treballen pel camí de la vida.
Jo, de quin costat estic: dels camins de la vida, o dels camins de la desesperació? I finalment em puc preguntar: què em sosté en les adversitats per seguir apostant pel camí de l’Evangeli, de la vida, de l’amor generós?
Que el Senyor ens ajudi a no pedre l’esperança, i a saber distingir els camins de vida dels que no porten a res, i a estar al costat de la vida sempre, apassionadament com Jesús ens ensenya.
Que així sigui.




CONVICCIONES CRISTIANAS
Els deixebles que havien conegut Jesús anaven morint. Els que quedaven, creien en ell sense haver-lo vist. Celebraven la seva presència invisible en les eucaristies, però ¿quan veurien el seu rostre, ple de vida ? ¿ quan es compliria el desig de trobar-se amb ell per a sempre ?
Recordaven amb amor i fe de les paraules de Jesús. Eren aliment en temps de persecució. Però, ¿ quan comprovarien la veritat que contenien ? ¿ No les oblidarien ? Els anys passaven i no arribava el Dia Final esperat ¿ què pensar ?
Marc posa un discurs apocalíptic que exposa conviccions per a alimentar l'esperança. No cal entendre-les en sentit literal, sinó descobrir la fe que hi ha dins aquestes imatges i símbols que poden sonar estranys.
Primera convicció. La història de la Humanitat tindrà un fi.
El “sol” que marca la successió dels anys s'extingirà. La “lluna” que marca el ritme dels mesos ja no lluirà. No hi haurà dies i nits, no hi haurà temps. Endemés, “les estrelles cauran del cel”, la distància entre el cel i la terra s'esborrarà, ja no hi haurà espai. Aquesta vida no és per sempre. Un dia arribarà la Vida definitiva, sense espai ni temps. Viurem en el Misteri de Déu.
Segona convicció. Jesús retornarà i els seus seguidors podran veure el rostre desitjat: «veuran venir el Fill de l'Home».
El sol, la lluna i els astres s'apagaran, però el món no romandrà a les fosques. Jesús serà el qui il·lumini per a sempre posant veritat, justícia i pau en la història humana tan esclava d'abusos, injustícies i mentides.
Tercera convicció. Jesús durà amb ell la salvació de Déu.
Ve amb el poder gran i salvador del Pare. No presenta aspecte d'amenaça. L'evangelista evita parlar de judicis i condemnes. Jesús ve a “reunir els elegits”, els que esperen amb fe la salvació.

Quarta convicció. Las paraules de Jesús «no passaran».
No perdran llur força salvadora. Han de seguir nodrint l'esperança dels seus seguidors i l'alè dels pobres. No caminem cap al no res i el buit. Ens espera l'abraç de Déu.
José Antonio Pagola


AL FINAL VINDRÁ
Veuran venir el Fill de l'Home.
No era bo de fer pels primers cristians mantenir-se fidels a Jesús: ¿ Quan s'implantaria el regne de Déu ?, ¿ quan no sofririen els poblres i desgraciats ?, ¿ quan s'acabarien els abusos i injustícies dels poderosos ?
Al final de son escrit, Marc ofereix als lectors la visió del “Final”. Vol infondre llum i esperança. Recull dites autèntiques de Jesús, també escrits apocalíptics i els recorda l'últim secret: al final, Jesús, “l'home nou” dirà la darrera paraula.
L'escena és grandiosa. El sol “s'enfosquirà”, ja no posarà llum i calor en el món. La lluna “no farà claror”, s'apagarà per a sempre. Les estrelles “aniran caient del cel” una rera l'altra. Els estols celestials “trontollaran”. Aquest món que semblava tan segur, estable i etern, s'enfonsarà.
Enmig d'aqueixa obscuritat total, veuran venir Jesús, el “Fill de l'Home”, “l'home nou”, el vertader humà. Tots el veuran venir amb “gran poder i majestat”. Ja no hi haurà poders ni imperis. Ningú farà ombra. Ell il·luminarà tot en veritat i justícia.
No hi ha judici. Basta “veure'l venir”. És “l'Home nou”. Tot queda confrontat amb ell. Llavors apareixerà el que realment és una vida humana. Es veurà on està la veritat i mon la mentida. Els qui han actuat amb justícia i els qui han estat injusts i inhumans.
Aleshores es devetllarà la realitat. Les coses quedaran en son lloc. Es veurà el valor últim de l'amor. Es farà justícia a totes les víctimes innocents: els morts per desnutrició, els esclaus, els torturats, les dones maltractades pel baró, els exclosos de la vida, els ignorats per tots.
Com diu un altre text cristià: Déu “crearà uns cels nous i una terra nova, on hi haurà la justícia”. Llavors veuran que la manera més humana de viure és treballar per un món més humà. Aquesta vida, a voltes tan cuel i injusta, passarà. Les “paraules” de Jesús no.

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada