SEMINARI NOU (PALMA)
10 NOVEMBRE 2018
Benvolguts/des,
En la tasca de proporcionar mètodes per a la pastoral juvenil i vocacional de parròquies, comunitats o moviments, hem convidat Jordi Massegú, director de Life Teen (Espanya) perquè ens vengui a presentar els mètodes “Egde” i “Life Teen” de treball pastoral amb joves.
Serà, si Déu ho vol, dissabte, 10 de novembre de 2018, de les 10 a les 13:30 h al Seminari Nou (Palma).
Estàs ben convidat a conèixer noves formules per a l’evangelització amb joves!
Secretaria General
Bisbat de Mallorca
PASTORAL VOCACIONAL
En la tasca de proporcionar mètodes per a la pastoral juvenil i vocacional de parròquies, comunitats o moviments, hem convidat Jordi Massegú, director de Life Teen (Espanya) perquè ens vengui a presentar els mètodes “Egde” i “Life Teen” de treball pastoral amb joves.
Serà, si Déu ho vol, dissabte, 10 de novembre de 2018, de les 10 a les 13:30 h al Seminari Nou (Palma).
Estàs ben convidat a conèixer noves formules per a l’evangelització amb joves!
Secretaria General
Bisbat de Mallorca
PASTORAL VOCACIONAL
EVANGELI
Aquesta
viuda pobre ha tirat més que tots els altres.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Marc 12, 38-44
Marc 12,38-44 |
Acusacions
contra els mestres de la Llei
38
Jesús, instruint la gent, deia:
--Aneu
amb compte amb els mestres de la Llei. Els agrada de passejar-se
amb llargues vestidures, que la gent els saludi a les places 39
i que els facin ocupar els seients d'honor a
les sinagogues i els primers llocs en els banquets. 40
Devoren els béns de les viudes i fan veure
que preguen llargament. Per això aquests seran judicats amb més
rigor.
L'ofrena
d'una viuda pobra
41
Jesús es va asseure davant la sala del
tresor i mirava com la gent hi tirava diners. Molts rics hi
tiraven molt. 42
Llavors va arribar una viuda pobra que hi
tirà dues petites monedes de coure. 43
Jesús va cridar els seus deixebles i els
digué:
--Us
asseguro que aquesta viuda pobra ha tirat al tresor més que tots
els altres. 44
Tots han donat el que els sobrava; ella, en
canvi, ha donat el que necessitava, tot el que posseïa, tot el
que tenia per a viure.
Paraula de Déu
QUI
ESTIMA MÉS...
Jesús
es va asseure davant la sala del tresor i mirava com la gent hi
tirava diners. Molts rics hi tiraven molt. Llavors va arribar una
viuda pobra que hi tirà dues petites monedes de coure. Jesús va
cridar els seus deixebles i els digué:Us
asseguro que aquesta viuda pobra ha tirat al tresor més que tots els
altres. Tots han donat el que els sobrava; ella, en canvi, ha donat
el que necessitava, tot el que posseïa, tot el que tenia per a
viure.
|
EL
MILLOR DE L'ESGLÉSIA
El
contrast entre les dues escenes és fort. En la primera,
Jesús alerta en front dels dirigents religiosos: “¡ Aneu
en compte amb els mestres de la Llei!”” el seu
comportament pot fer molt mal. A la segona, crida els seus
deixebles perquè prenguin nota del gest d'una pobra viuda:
la gent senzilla els podrà ensenyar a viure l'Evangeli.
Sorprèn el llenguatge dur i certer que usa Jesús per a
desemmascarar la falsa religiositat dels escribes. No soporta
la vanitat i ganes d'ostentació. Cerquen vestir de manera
especial i ser escomesos amb reverència per a sobresortir
part damunt els altres, imposar-se i dominar.
La
religió els serveix per fomentar fatuïtat. Fan “resos
llargs” per donar bona impresió. No creen comunitat, ja
que es col·loquen part damunt de tots. En el fons, només
pensen en ells mateixos. Viuen i s'aprofiten dels dèbils als
quals haurien de servir. Marc no recull les paraules de
Jesús per a condemnar els escribes que hi havia al Temple
de Jerusalem abans de la destrucció, sinó per posar en
alerta les comunitats cristianes a les quals escriu. Els
dirigents religiosos han de ser servidors de la comunitats.
Res més. Si obliden això, són un perill per a tots. Cal
reaccionar perquè no facin mal.
A
la segona escena, Jesús està assegut davant l'arca de les
ofrenes. Molts rics tiren quantitats importants: són els que
sotenen el Temple. Amb això, s'acosta una doneta. Jesús
se n'adona que tira
dues monedetes de coure. És una viuda pobre, maltractada
per la vida, tota sola i sense recursos. Segurament, viu
captaire vora el Temple.
Jesús
es commou i crida els deixebles. No han d'oblidar el gest
d'aquesta dona, ja que, tenint necessitat “ha tirat tot el que
necessitava, tot el que tenia per viure”. Mentre els
mestres treuen profit de la religió, aquesta doneta es
desprèn de tot pels altres, i confia totalment en Déu.
El
seu gest ens descobreix el cor de la vertadera religió:
gran confiança en Déu, gratuïtat sorprenent, generositat i amor
solidari, senzillesa i veritat. No coneixem el nom d'aquesta
dona ni la seva cara. Només sabem que Jesús veiè en ella
un model per als futurs dirigents de la seva Església.
Avui
també, dones i homes de fe senzilla i cor generós, són
el millor que tenim a l'Església. No escriuen llibres ni
fan sermnons, però són els que mantenen viu entre nosaltres
l'Evangeli de Jesús. D'ells cal aprendre, capellans i
bisbes.
PROU
QUE HO SABEM...!
DARRER
ACTE PÚBLIC DE JESÚS
Prou
que ho sabem...! Avui no es tracta d’aprendre res de nou, sinó de
“gustar” el que ja sabem, de tornar a veure i assaborir a poc a
poc el quadre de la velleta que dóna 2 monedes de 5 cèntims! Ben
poc que aquesta ofrena deuria ajudar les necessitats de l’immens i
sumptuós Temple del Déu Yahvè...!
Quan
mirem el món (tant el gran món, com el petit món familiar,
comunitari) sovint quedem astorats: és tot un món que cal refer des
dels fonaments. I jo resto aclaparat, neguitós, culpabilitzat per la
meva impotència. Què puc fer?
Avui
arribem a la darrera escena de la vida pública de Jesús segons la
contemplació que en fa Marc. Jesús ha arribat a Jerusalem, porta en
el cor el bon gust del camí fet davant el Pare i el mal gust dels
fracassos a Galilea, tant amb la gent religiosa, com amb el poble, i
fins i tot el bons amics, el deixebles íntims (ho hem anat veient
tot al llarg de l’any). I ara a l’esplanada del Temple totes les
autoritats se li han llançat al damunt per desautoritzar-lo, amb la
idea d’anorrear-lo, amb la mort, si cal. Quin panorama!
I
de seguida la pregunta: “Senyor què puc fer jo per tu i per
l’adveniment del Regne”. I a la millor ja penso en gestes grans i
sorolloses, en agosarats “plans estratègics” (sempre necessaris,
no siguem ingenus!) i Déu vulgui que no pensem en espases com Simó
Pere a Getsemaní per defensar la imatge de Messies i de regne que
ens hem “empatollat”.
Fem
un parèntesi. Recordem la narració de R. Tagore. Un rei amb rostre
amable en una carrossa fulgurant, s’atura davant un desvalgut i li
demana almoina. El pobre, astorat, només té 10 grans de blat per al
seu paupèrrim àpat. N’agafa un i el dóna al rei. I gaudeix dels
ulls del rei que el miren amb una agraïment incommensurable. En
arribar el vespre treu del sarró els altres nou grans per a la seva
menjada i descobreix que n’hi ha un, que fa el número 10, que és
un gra d’or pur. I exclama: oh, si ho m’hagués guardat els
altres 9, si ho hagués donat tot, fins i tot el meu cor...!
Després
del parèntesi de Tagore, tornem a Jerusalem. Marc ens posa un quadre
ple de poesia, el darrer acte en públic de Jesús abans de la
passió. És com un resum de la seva vida i una proposta per al
deixeble.
1.
Jesús assegut com a mestre, al final de cinc durs debats al Temple,
que encara ressonen quan visionem la nova escena.
2.
Uns rics que deixen molts diners a la sala del Tresor (per pietat o
per fatxenderia).
3.
Una vídua pobre, la figura del desempar i la precarietat..., vestida
de negre, vel negre, mig encorbada, els anys li pesen, resadora. Ella
deixa dues monedes de les més petites (les de 5 cèntims, les que ni
ens cobren a la botiga!)
4.
Jesús que veu molt endintre: ha vist el “valor”, no el “preu”,
la “qualitat”, no la “quantitat”. Nosaltres ens hem
malacostumat a veure per la marca, pel preu. És la cultura de
l’aparença, valorar pel “preu”, no pel “valor”.
Jesús
s’emociona, els ulls li degueren brillar, estava contemplant la
Imatge de Déu en aquella dona: una persona que ha donat el cor.
Ella no ha fet com el pobre de Tagore, com nosaltres quan fem com el
pobre de Tagore (que Déu n’hi do!).
Jesús
exclama (i nosaltres amb ell): “encara es pot creure en les
persones”! I sap descobrir viudes pobres arreu. Sap valorar la gent
pel “ser” (no pel “tenir”!). No per l’orgull de “tenir”,
sinó per la dignitat de “ser”. I nosaltres demanem aquesta
sensibilitat.
Jesús
en el seu camí ja ho ha fet tot, ha predicat i animat al Regne, ha
repartit el goig de l’evangeli a tort i a dret, ha lluitat per
trencar tota mena d’estructures obsoletes que han esdevingut
injustes, ha creat estructures de solidaritat, etc.
Ara
Jesús, abans de la passió, és com la vídua desvalguda, empobrida
de tot i de tots, que es presenta al temple del Pare i deixa les
“dues monedes” mínimes que, en el seu desempar, li queden. Tot
seguit nosaltres, amb el bon gust d’aquesta escena, podrem (després
del discurs que farà en privat als seus íntims sobre l’adveniment
del regne) començar a llegir la passió i copsar-ne la fondària...
Francesc
Riera, sj.
CONTRAST
Us
dic en tota veritat que aquesta viuda pobre és la que ha
donat més de tots.
El
contrast entre les dues escenes és total. En la primera,
Jesús adverteix front als escribes del temple. La seva
religió és falsa: l'utilitzen per a cercar la pròpia
glòria i explotar els més dèbils. Cal no admirar-los ni
seguir el seu exemple. En la segona, Jesús mira el gest
d'una pobra viuda i crida els deixebles. D'aquesta dona
poden aporendre una cosa que no ensenyen els escribres: una
fe total en déu i una generositat sense límits.
La
crítica de Jesús als escribes és forta. En lloc
d'orientar el poble cap a Déu cerquen la seva glòria, volen
l'atenció de la gent cap a ells mateixos, cerquen el seu
propi honor. Els agrada “passejar-se
amb vestits llargs”
i que la gent els saludi a les places. En la litúrgia,
ocupar “els
primers seients”
a les sinagogues i els “primers
llocs”
a taula”.
Però,
hi ha una cosa que dol més a Jesús que aquest
comportament fatu i infantil de ser contemplats, saludats i
reverenciats. Mentre aparenten una pietat profunda en “llargs
resos”
en públic, aprofiten el seu prestigi religiós per a viure
a costa de les viudes, els més febles i indefensos
d'Israel segons la tradició bíblica. Precisament, una
d'aquestes viudes posa en evidència la religió corrupta
d'aquestsdirigents religiosos. El seu gest ha passat desapercebut a
tots, però no a Jesús. La pobra dona només ha tirat dins
l'arca de les ofrenes dues monedes petites, però Jesús
crida de seguida als deixebles ja que no trobaran en l'ambient
del temple un cor més religiós i més solidari amb el
necessitats.
Aquesta
viuda no cerca honors ni prestigi; actua de manera callada i
humil. No pensa explotar ningú; per contra, dóna tot el
que té perquè altres ho poden necessitar. Segons Jesús, ha
donat més que ningú, ja que no dóna del que sobra,
sinó “tot el que té per a viure”.
No
ens equivoquem. Aqueixes persones senzilles, però de cor
gran i generós, que saben estimar sens reserves, són el
millor que tenim a l'Església. Elles són les que fan el
món més humà, les que creuen de veres en Déu, les que
mantenen viu l'Esperit de Jesús enmig d'altres actituds
religioses, falses i interessades.D'aquestes persones hem d'aprendre
a seguir a Jesús. Són les que més li semblen.
Ha
tirat tot el que tenia per a viure.
En
teoria, els pobres són per a l'Església el que foren per
a Jesús: els preferits, els primers que han de captar
nostra atenció i nostre interés. Però, només és en
teoria perquè de fet això no passa. No és qüestió de
idees, sinó de sensibilitat davant el sofriment dels febles.
En teoria, el cristià dirà que està de part dels pobres.
La qüestió és saber quin lloc tenen realment dins la vida
de l'Església i dels cristians.
En
veritat ~ i és pot dir en veu alta ~ que dins
l'Església hi ha moltes persones, grups, organismes,
congregacions, missioners, laics voluntaris que tenen cura dels
pobres i, moguts per l'esperit de Jesús, esmercen llur vida
i l'arrisquen per defensar la dignitat i els drets dels més
desvalguts, però ¿quina és l'actitud generalitzada dins les
comunitats cristianes d'Europa?
Mentre
aportem qualque ajuda o fem un donatiu, no hi ha problema.
Les almoines ens tranquil·litzen i ens permeten viure amb
bona consciència. Els pobres ens enutgen quan ens obliguen a
plantejar-nos el nivell de vida que ens podem permetre quan
sabem que cada dia milers de persones moren de fam.
Entre
nosaltres, la fam i la misèria no són visibles. El més
dolent que té la pobresa és la indignitat. En la pràctica,
els pobres de la nostra societat no tenen els drets que
tenim els altres; no mereixen el respecte d'una persona
normal; no representen cap importància per a la societat. Per
això, el que trobem en ells ens neguiteja. Aquests homes i
dones desenmascaren els nostres grans discursos sobre el
progrés i descobreixen posen la mesquinesa de la nostra
caritat. No ens permeten viure amb bona consciència.
L'episodi
evangèlic en el qual Jesús alaba la viuda pobre ens
avergonyeix als que vivim satisfets dins el nostre benestar.
Nosaltres, tal volta, donem del que ens sobra, però aquesta
dona que
“passa
necessitat”
sap donar “tot
el que té per a viure” (Mc 12, 42)
Quantes vegades són els pobres els que millor ens
ensenyen a viure de manera digna i amb cor gran i generós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada