Primer diumenge d'Advent
Lc.
21, 25-28...34-36
|
La
vinguda del Fill de l'home
25
»Després
hi haurà senyals prodigiosos en el sol, la lluna i les estrelles. A
la terra, les nacions viuran amb angoixa, alarmades pel bramul de la
mar i per les onades embravides. 26
La
gent defallirà de por i d'ansietat pel que succeirà arreu de la
terra, perquè fins i tot els
estols celestials trontollaran.
27
Llavors
veuran el
Fill de l'home venint en un núvol amb
gran poder i majestat. 28
Quan
tot això comenci a succeir, redreceu-vos i alceu el cap, que el
vostre alliberament s'acosta.
Exhortació
a vetllar
34
»Vosaltres estigueu alerta: que l'excés de menjar o
l'embriaguesa o les preocupacions de la vida no afeixuguin el vostre
cor, perquè de cop i volta, com un llaç, us trobaríeu a sobre
aquell dia, 35
que caurà sobre tots els habitants de la terra. 36
Vetlleu, doncs, i pregueu en tot moment perquè us
pugueu escapar de tot això que ha de succeir i us pugueu presentar
sense temor davant el Fill de l'home.
Paraula
de Déu
INDIGNACIÓ
I ESPERANÇA
Una
convicció indestructible sosté des dels inicis la fe dels
seguidors de Jesús: animada per Déu, la història humana
s'encamina cap a l'alliberació definitiva. Les contradiccions
insuportables de l'esser humà i els horrors que es
cometen en totes les èpoques no han destruit nostra
esperança.
Aquest
món que ens manté no és definitiu. Un dia la creació
entera donarà “signes” de que ha arribat son final per
a donar pas a una vida nova i alliberada que
nosaltres no podem imaginar ni comprendre.
Els
evangelis recullen el record d'una reflexió de Jesús sobre
aquest final dels temps. Paradoxalment, l'atenció no es
concentra en els “esdeveniments còsmics” que puguin
donar-se aleshores. El principal objectiu és proposar als
seguidors un estil de vida amb lucidesa front aquest
horitzó.
El
final de la història no és el caos, la destrucció de la
vida, la mort total. A poc a poc, entre llums i ombres,
escoltem les cridades del cor o fem el sord al millor
que duem dedins, però caminen cap al misteri últim de la
realitat que els creents anomenem “Déu”.
No
vivim en la por ni l'ànsia. “El “darrer dia” no és
un dia d'ira ni venjança, sinó d'alliberació. Lluc
resumeix el pensament de Jesús amb unes paraules admirables:
“Alceu el cap ben alt, perquè prest sereu alliberats”.
Llavors coneixerem de veritat com estima Déu el món.
Cal
revifar la nostra confiança, aixecar l'ànim i desvetllar
l'esperança. Un dia els poders financers s'enfonsaran,
L'insensatesa dels poderosos s'acabarà. Les víctimes de
tantes guerres, crims i genocidis coneixeran la vida. Els
nostres esforços per un món més humà no es perdran per
a sempre.
Jesús
malda per sacsar les consciències dels seus seguidors.
“Estigueu alerta” que l'excés de menjar o l'embriaguesa o les
preocupacions de la vida no afeixuguin el vostre cor”...
Mantingueu viva la indignació, amb lucidesa i
responsabilitat. No us desanimeu. Mantingueu sempre l'esperança.
¿
Com vivim aquests temps difícils per a quasi tots,
angoixants per a molts, i cruels pels qui s'enfonsen dins
la impotència ? ¿ Estem desperts ? ¿ Estem adormits ? Des de
les comunitats cristianes cal animar la indignació i la
esperança. Sols hi ha un camí: estar a prop dels que es
queden sense res, enfonsats en la desesperança, la ràbia i
la humiliació.
José
Antonio Pagola
L´evangeli
i les lectures del 1rI Diumenge d´Advent ens desconcerten una mica a
tots. Sempre esperem el temps litúrgic d´Advent com un temps
de preparació al Nadal. La propaganda comercial ja fa dies que ens
atabala parlant de regals de Nadal, de torrons, neules i cava, de
joguines pels nens, per tot arreu ja se senten músiques nadalenques
i apareix el Pare Noel.
I
en canvi l´evangeli d´avui, 1r diumenge d´Advent ens parla de la
fi del mon, de prodigis al sol, a la lluna i a les estrelles, de la
vinguda del Fill de l´home sobre un núvol, amb poder i majestat,
que cal estar alerta, vigilants i preparats. En què quedem, ens
preparem al Nadal o la fi del món?
Potser
per entendre aquesta duplicitat de sentits de l´Advent ens pot
ajudar recordar que Advent és la traducció de la paraula grega
"Parusía", que significava presència, vinguda o visita:
la visita d´una divinitat als seus fidels, o la presència oficial
d´un rei o personatge il·lustre als seus ciutadans. L´Esglèsia fa
servir en l´any litúrgic aquesta paraula Advent-Parusía per
expressar la doble vinguda del Senyor, la primera vinguda al mig de
la nostra historia i la darrera vinguda a la fi del temps, a la
fi de la història. La primera vinguda va ser en pobresa i humilitat
al pessebre de Belén, la darrera vinguda, al final de la història,
serà en gloria i majestat.
També
el prefaci d´Advent ens parla d´aquestes dues vingudes del Senyor,
de la primera quan vingué per primera vegada humil i fet semblant a
nosaltres, i de la segona vinguda en glòria i majestat, quan ell
mateix ens donarà els béns que ara esperem, tot vetllant, confiats
en la seva promesa. Per això l´Advent és temps d´esperança i la
litúrgia ens presenta textos dels profetes que anuncien que el
desert florirà i que les armes es convertiran en arats, les ovelles
pastaran amb el llop i el nen jugarà amb la serp
Però
no podem viure només del record del passat i de l´esperança del
futur. El Senyor ve avui, ve cada dia, ve en mig de nostra vida
quotidiana de la família, del treball, de la ciutat, de la comunitat
cristiana, se ens fa present en els pobres i desvalguts, en els nens
i el ancians, en els malalts i marginats, en els emigrants i
estrangers que no tenen papers ni feina, en les víctimes de guerres
absurdes i cruels, en els joves en atur, en les dones abusades, en
les indígenes expulsats de les seves terres per les
multinacionals, també en l´amor i la bellesa, en la natura i el cel
estelat.
Com
diu el poeta indi Rabindranth Tagore: “Ell ve, ve sempre, en cada
instant i en cada edat, tots el dies i totes les nits. Ell ve, ve
sempre, en els esplèndids dies de sol primaveral i en la foscor
pluviosa de les nits d´hiver. Ell ve, ve, ve sempre.”
El
Senyor ve ara i avui, ve cada día, hem de començar a preparar
els camins del Senyor, talment que la memòria de la primera
vinguda no sigui purament un record folklòric i de consum i que així
també ens prepararem amb esperança a la seva darrera vinguda, quan
serem examinats sobre l´amor. Aleshores serem plenament alliberats i
estarem per sempre amb el Senyor.
Vine,
Senyor, no triguis, que t´esperem!
Víctor
Codina, sj
ESTEU
SEMPRE DESPERTS
Esteu
sempre desperts.
Els
discursos apocalíptics recollits en els evangelis reflexen
les pors i la incertesa d'aquelles primeres comunitats
cristianes, fràgils i vulnerables, que vivien enmig del
extens imperi romà, entre conflictes i persecucions, amb
futur incert, sense saber quan tornaria Jesús, el seu
estimat Senyor.
Les
exhortacions d'aquests discursos representen també les
exhortacions que es feien entre ells recordant el missatge
de Jesús. Aquesta cridada a viure despets, en la pregària
i la confiança; són un tret original i característic del
seu Evangeli i de la seva pregària.
Per
això, les paraules que escoltem avui, després de molts
segles, no estan dirigides a altres destinataris. Són cridades
que hem d'escoltar els que vivim ara en l'Església de
Jesús enmig de les dificultats i incerteses d'aquests temps.
L'Església actual camina, a voltes, com una vella “corbada”
pel pes dels segles, les lluites i treballs del passat.
“Anb el cap baix”, conscient dels seus errors i pecats,
sense poder mostrar amb urc la glòria i el poder d'altres
temps.
És
el moment d'escoltar la crida que Jesús ens fa a tots.
“Aixequeu-vos”, encoratgeu-vos uns als altres.
“Alceu el cap” amb confiança. No mireu el futur
des dels vostres càlculs i previsions. “Prest sereu
alliberats”. Vindrà dia que ja no viureu corbats,
oprimits ni temptats pel desànim. Jesucrist és vostre
Alliberador.
Hi
ha maneres de viure que impedeixen a molt caminar amb el
cap ben alt confiant en aquesta alliberació definitiva. Per
això, “Estigueu alerta, que no s'afeixugués el vostre
cor”. No us aveseu a viure amb un cor
insensible i ofuscat, cercant omplir vostra vida de benestar
i plaer, d'esquena al Pare del Cel i a ls seus fills que
sofreixen a la terra.. Aquest estil de vida us farà cada
cop manco humans.
“Estigueu
sempre desperts”. Desvetllau la fe en les vostres
comunitats, més atents al meu Evangeli. Cuideu millor la
meva presència enmig de vosaltres. No sigueu comunitats
adormides. Viviu “demanant força”. ¿ Com seguireu
les petjades de Jesús si el Pare no vos sosté? ¿ Com
podreu “mantenir-vos en peu davant el Fill de l'Home”?
José
Antonio Pagola
ALCEU
EL CAP...
Alceu
el cap ben alt.
Ningú
coneix son final. Ningú coneix la fi del món. ¿ En que
acabarà tot això ?, ¿ que ens espera a tots i a cada un
de nosaltres ? ¿què en serà dels nostres esforços i
treballs, dels nostres desitjos i aspiracions ?
Quan
Lluc copiava de l'evangeli de Marc el discurs de Jesús
sobre el Final, no parà massa esment en els
“cataclismes còsmics”. Tots els escrits apocalíptics
parlaven així. Ell pensà més tost en el que ens passa a
les persones quan tot s'enfonsa baix els peus i trontolla
el que, normalment, ens dóna seguretat.
Tots
tenim dins nostra pròpia vida moments de crisi, en els
quals no sabem què fer i a on acudir. Situacions en les
quals podem tenir por i inclús angoixa perquè
romanem sense seguretat i sense alè. Al final, ¿què
és la vida?, ¿en qui podem confiar ? Segons Lluc, una cosa
així passarà un dia al món. Per això, ens ofereix unes
consignes per a aprendre a viure amb lucidesa cristiana.
Alceu
el cap ben alt. És el primer. No viure encongits i
capbaixos, tancats dins les nostres pors i tristeses. Eixecar
la mirada; eixamplar l'horitzó. La “Vida” és més que
aquesta vida. “Prest sereu alliberats”. Un
dia sabrem el que és una vida alliberada, justa, gojosa.
“Estigueu atents sobre vosaltres...que no s'afeixugués el
vostre cor”. És el nostre risc: viure agafats per les
coses, preocupats només pels diners, el benestar i la bona
vida. Viure de manera rutinària, frívola i vulgar. Massa
afeixugats i buits per a
“entendre” res del vertader sentit de la vida.
Esteu
sempre desperts. No
visqueu adormits. Desvetllar vostra vida interior. Enlloc
trobarem llum, pau, impuls nou per a viure, sinó el trobem
dins nosaltres mateixos.
Demanar
força per a sortir-ne.
És el nostre problema: no tenim força per ser lliures,
per a tenir criteri propi, per a tenir cura de la nostra
fe o per a canviar nostra vida. ¿ Què farem si, endemés,
deisem de comunicar-nos amb Déu ?
VIURE
DESPERTS
Estigueu
sempre desperts.
Jesús
no explicà una doctrina religiosa perquè els seus
deixebles l'aprenguessin correctament i la difonguessin pel
món. No era el seu objectiu. Els parlava d'un
“esdeveniment” que ja es donava: “Déu s'introdueix
en el món. Vol que les coses canviin. Cerca que la vida
siga més digna i feliç per a tots”.
Jesús
diu a tot això el “Regne
de Déu”.
Cal estar atents a la seva vinguda. Cal viure desperts:
obrir els ulls del cor; desitjar que el món canvïi; creure
en aquesta bona nova que tarda a fer-se realitat plena;
canviar de manera de pensar i actuar; viure cercant i
acollint el “Regne
de Déu”.
No
estranya que escoltem tanos pics a l'evangeli aquesta crida
insistent: “vigileu”, “esteu alerta sa vinguda”,
“viviu desperts”.
És
la primera actitud del que se decideix a viure la vida como la va
viure Jesús. El primer que cal fer per a seguir ses
petjades.
“Viure
desperts” vol dir no
caure dins l'escepticisme i indiferència davant la marxa del
món. No deixar que el nostre cor s'enduresqui. No
quedar-nos només en queixes, crítiques i condemnes.
Desvetllar activament l'esperança.
“Viure
desperts” vol dir
viure de manera lúcida, fora insensateses que envaïxen tot.
Gosar ser diferents. No deixar que s'apagui dins nosaltres
el desig de cercar el bé de tothom.
“Viure
desperts” vol dir
viure amb passió la petita aventura de cada dia. No
desentendre's de qui ens necessita. Seguir aquests “petits
gests” que,
aparentment, no serveixen per res, però sostenen l'esperança
de les persones i fan la vida més amable.
“Viure
desperts” vol dir
desvetllar nostra fe. Cercar Déu dins la vida i des de la
vida. Intuir-lo a prop de cada persona. Descobrir-lo
atirant-nos tots cap a la felicitat. Viure, no de petits
projectes, sinó atents al projecte de Déu.
CUIDAR
L'ESPERANÇA
Alceu
el cap ben alt.
Tots
vivim mirant el futur. Sempre pensem en el que ens espera.
En el fons, quasi tots cerquem “quelcom millor”, una
seguretat, un benestar més gros. Volem que tot ens surti
bé i, si és possible, que ens vagi millor. És aquesta
confiança bàsica que ens sosté a la feina i en els
esforços de cada dia. Per això, quan l'esperança s'apaga,
s'apaga la vida. La persona ja no creix, no cerca, no
lluita. Per contra, s'empetiteix, s'enfonsa, es deixa dur pels
esdeveniments. Si l'esperança es perd, es perd tot. Per
això, el primer que cal fer és cuidar sempre en el cor
de la persona dins la societat o en la relació amb Déu
l'esperança.
L'esperança
no és la reacció eufòrica i optimista d'un moment. És
més tost un estil de vida, la manera de fer front al
futur de forma positiva i confiada i no caure en
derrotismes. El futur pot ser més o manco favorable, però
és propi de l'home d'esperança l'actitud positiva, el desig
de viure i de lluitar, sa postura decidida i confiada. No
és sempre fàcil. L'esperança vol ser treballada.
Primer
de tot, mirar sempre endavant. No romandre en el passat.
No viure de records i nostàlgies. No enyorar un passat tal
volta més feliç, més segur o manco problemàtic. És en el
present quan cal fer front al futur de manera positiva i
esperançada.
L'esperança
no és una actitud passiva, és un estímul que empeny a
l'acció. El que viu encoratjat per l'esperança no tomba
dins la passivitat. Per contra, malda per transformar la
realitat i fer-la millor. El que viu amb esperança és
realista, assumeix els problemes i les dificultats, però ho
fa de manera creativa i dóna passes, cerca solucions i
transmet confiança.
L'esperança
no es manten a l'aire. Arrela en la vida. Les persones
vivim de “petites esperances” que s'acompleixen o es
frustren. Cal valorar i cuidar aqueixes petites esperances,
però l'esser humà necessita una esperança més radical i
indestructible que es mantengui quan tot s'enfonsa. Així és
l'esperança en Déu, últim salvador de l'home. Quan caminem
cap baix i amb el cor desfet, hem d'escoltar aquestes
commovedores paraules de Jesús: “Alceu el cap ben alt,
prest sereu alliberats”.
QUE
HI HAGI DÉU,... PER FAVOR
Estigueu
sempre desperts.
Moltes
vegades havia pensat en la importància del context
socio-polític en la manera de llegir l'Evangeli, però en
vaig prendre consciència quan vaig viure un temps a Rwanda.
Encara
record la sensació que vaig tenir al llegir el text
evangèlic d'aquest primer diumenge d'Advent. No és el
mateix escoltar aquest discurs apocalíptic des del benestar
d'Europa o des de la misèria i el sofriment d'Àfrica.
Malgrat
totes les crisis i problemes, a Europa es pensa que el
món va per a millor. Ningú espera ni vol el fi de la
història. Ningú desitja que les coses canviïn gaire. En
el fons, ens va bastant bé. Des d'aquesta perspectiva,
sentir parlar de que un dia tot això pot desaparèixer
“sona” a “visions apocalíptiques” sorgides dels
deliris de ments pessimistes.
Tot
canvia quan el mateix Evangeli es llegeix des del sofriment
del tercer Món. Quan la misèria és ja insoportable i el
present és viscut com a sofriment destructor, fàcil és
percebre per dintre un sentiment diferent: “Gràcies a Déu,
això no durarà per a sempre.”
Els
que sofreixen així són els qui poden comprendre el
missatge de Crist: “Feliços els que ploren, perquè
d'ells és el regne de Déu”. Aquests homes i dones,
l'existència dels quals és dolor, esperen quelcom nou i
diferent que respongui a llurs desitjos més profunds de
vida i pau.
Un dia “el sol, la lluna i les estrelles trontollaran”,
és a dir, tot allò en que crèiem poder confiar per a
sempre s'enfonsarà. Les nostres idees de poder, seguretat i
progrés tremolaran. Tot allò que porta l'esser humà a la
veritat, la justícia i la fraternitat s'ensorrarà i “a
la terra viuran amb l'ai al cor...”
Pero
el missatge de Crist no és desesperança per a ningú:
Inclús llavors, en el moment de la veritat última, no
desespereu, esteu desperts, “manteniu-vos dempeus”,
poseu la vostra confiança en Déu.
Veient
de prop el sofriment cruel d'aquelles gents d'Àfrica, vaig
quedar corprès pensant que podria semblar estrany a un
cristià. No és propiament una oració a Déu. És un desig
ardent i una invocació davant el dolor humà. Això em
sortia de dintre:
“Per
favor, que hi hagi Déu”.
EL PERDÓ
Francesc TORRALBA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada