Vint-i-quatrè diumenge - Temps Ordinari
1-
«Senyor, quantes vegades hauré de perdonar al meu germà el mal que
m’haurà fet?”- pregunta Pere a Jesús.
Cal reconèixer que la convivència, encara que sigui de persones que s’estimen, sempre comporta friccions: pot causar ferits i també ofenses.
I una cosa curiosa: tots acostumem a estar convençuts que els que ens ofenen, els que ens volen mal i ens fereixen, sempre són “els altres”. La llàstima és que per “els altres” és a l’inrevés: per a ells, jo sóc “un” d’aquests “altres” que sempre ofenen i fan mal. Qui té raó?.
I encara una altra cosa a tenir en compte: de vegades, això que considerem ofenses dels altres, pròpiament no són ofenses, sinó imaginacions nostres, fruit de les pròpies suspicàcies i incomprensions.
Però, en algun cas, cal reconèixer que els altres, més o menys conscientment, sí que ens podem fer mal de veritat.
Quina és llavors la meva reacció? Sé perdonar? Quantes vegades ho faig?
2 - “No et dic set vegades, sinó setanta vegades set” –respon Jesús.
Ens vol dir que cal perdonar sempre. “Setanta vegades set” és un hebraisme que significa “sempre”
Però
hem d’admetre que perdonar ens costa. La tendència natural és que
quedem ressentits amb aquells que ens fan ofès. Tots coneixem
persones que no es parlen: veïns, companys de feina, i fins i tot
membres d’una mateixa família o comunitat.
Això es molt trist, perquè sembla que faci inútil la salvació de Jesús, que ha donat la vida precisament perquè tots ens estiméssim com a germans. No perdonar és, d’alguna manera, destruir la seva salvació: anul·lar-la.
Guardo ressentiment en el meu cor? Hi ha algú de qui em sento distanciat i caldria que m’hi reconciliés? Seria un acte de llibertat interior.
Més d’un cop creiem justificat venjar-nos d’algú, bé sigui amb una paraula o amb una negativa o amb una decisió determinada. Però és un error, perquè llavors vivim esclaus d’un sentiment destructiu. Creiem ser lliures, però de fet vivim més encadenats que mai.
En canvi, el perdó és una gran font de llibertat. És la increïble possibilitat que Déu ens ofereix d’assemblar-nos a Ell: la possibilitat de deixar en aquesta terra una marca inesborrable de la seva misericòrdia.
Sóc
conscient que, com més perdono, més plenament sóc fill de Déu? No
m’omple de joia, això?
I no oblidem que si no hi ha capacitat de perdó, s’entra fatalment en l’espiral de la violència. En tenim exemples ben tristos d’actualitat, a Palestina. Sense capacitat de perdó mai no podrem viure en pau: ni a casa, ni enlloc. Mai no serem feliços i, sobretot, mai no serem cristians. Mai.
La satisfacció que produeix la venjança és brevíssima, i no és capaç de compensar els danys de haurà ocasionat en les relacions humanes. Fins i tot a nivell purament humà. Viure irritat és dolent: consumeix moltes energies i manté en un estrès permanent. Això ho han de tenir molt clar, sobretot, els pares i educadors: cal fer atenció a les actituds que transmetem. Són de comprensió i de perdó?
Si no fos així, d’alguna manera m’hauria de sentir responsable de les guerres i venjances que hi ha en el món. Sí perquè amb la meva actitud estaria demostrant que, en la mesura que depèn de mi, no desitjo que s’acabin. I això seria greu.
Recordem finalment que, suposat que no és fàcil perdonar, cal que tinguem ben clar la raó fonamental de fer-ho: perquè el Senyor ens perdona a nosaltres infinitament més.
És el sentit de la paràbola: allà apareix ben marcada la desproporció. I fixem-nos en una cosa que, almenys a mi, m’impressiona molt: la nostra salvació és fruit del perdó. Jesús va morir perdonant. Si ell no hagués tingut aquella capacitat de perdó, nosaltres no estaríem salvats Amb quina sinceritat i convicció dic les paraules del Parenostre “perdoneu les nostres culpes, així com nosaltres perdonem els postres deutors”?.
Fixem-nos que Jesús podia haver-nos ensenyat a dir: “Perdoneu-nos, Senyor, perquè “resem molt”, o perquè”ens sacrifiquem molt”, o perquè “us estimem molt”.
Però, de fet, el que ens ha ensenyat és: “Perdoneu les postres culpes així com nosaltres perdonem els nostres deutors».
Quin
missatge hi veiem aquí?
Reflexionem-hi
VIURE
PERDONANT
Els
deixebles han sentit dir a Jesús coses increïbles
sobre l'amor als enemics, la pregària al Pare per als
qui ens persegueixen, el perdó a qui ens fa mal.
Segurament els sembla un missatge extgraordinari però
poc realista i molt problemàtic.
Pere
s'atansa ara a Jesús amb un plantejament més
pràctic i concret que els permeti, al manco, resoldre
els problemes que sorgeixen entre ells: recels,
enveges, enfrontaments, conflictes i rancors. ¿ Com
actuar dins aquella família de seguidors que caminen
seguint les seves passes?. En concret: “Si
el meu germà m'ofèn, ¿quantes vegades el tinc que
perdonar?”.
Abans
que Jesús respongui, Pere impetuós s'avança i fa la
seva pròpia suggerència: “¿
Fins a set vegades?”.
La seva proposta és d'una generositat molt superior
al clima justicier que es respìra dins la societat
jueva. Va més enllà inclús del que es practica
entre els rabins i els grups essenis que parlen de
perdonar com a màxim fins a quatre vegades.
Tanmateix
Pere segueix en el pla de la casuística jueva on
es prescriu el perdó com acord amistós i
reglamentat per a garantir el funcionament ordenat de
la convivència entre els que pertanyen al mateix
grup.
La
resposta de Jesús demana entrar en un altre
registre: En qüestió de perdó no hi ha límits:
“No et dic fins a set vegades sinó fins a
setanta vegades set”. No té sentit dur
comptes del perdó. Qui es posa a comptar quantes
vegades ha de perdonar el seu germà s'endinsa dins un
camí absurd que arruïna l'esperit que ha de
regnar entre els seus seguidors.
Entre
els jueus era conegut un “Càntic de venjança”
de Lamek, un heroi llegendari del desert, que deia
així: “Caïn serà venjat set vegades, però Lamek
serà venjat setanta vegades set”. Davant aqueixa
cultura de venjança sense límits, Jesús canta el
perdó sense límits entre els seus seguidors.
En
pocs anys ha crescut el malestar dins l'interior
de l'Església i provocat conflictes i enfrontaments
cada cop més punyents i dolorosos. La manca de
respecte mutuu, els insults i les calúmnies són
cada vegada més freqüents. Sense que ningú els
desautoritzi, sectors que es diuen cristians es
seveixen d'internet per a sembrar agressivitat i odi,
destruínt sense pietat el nom i la trajectòria
d'altres creients.
Necessitem
urgentment testimonis de Jesús, que anunciin amb
paraula ferma el seu Evangeli i que contagiin amb cor
humil la seva pau. Creients que visquin perdonant i
curant aqueixa obcecació malaltissa que ha penetrat
dins la seva Església.
Fins
a setanta vegades set.
Mateu
està preocupat per corregir els conflictes, disputes
i enfrontaments que poden sorgir dins la comunitat
dels seguidors de Jesús. Probablement, està escrivint el
seu evangeli en uns moments que, com diu ell
mateix en el seu evangeli, “la caritat de molts
ha refredat” (Mt 24, 12).
Per
això concreta en detall com s'ha d'actuar per a
arrabassar de rel el mal de l'interior de la
comunitat, respectant sempre les persones, cercant abans
que res “la correcció tot sols”, recórrer al
diàleg amb “testimonis”, fer intervenir “la
comunitat”, allunyant-se de qui pot fer mal als
seguidors de Jesús.
Tot
això pot ser necessari, però ¿ com ha d'actuar en
concret la persona ofesa ?, ¿ què ha de fer el
deixeble de Jesús que vol seguir les seves passes i
col·laborar amb ell obrint camins al regne de Déu,
el regne de la misericòrdia i la justícia per a
tots ?
Mateu
no podia oblidar unes paraules de Jesús recollides
per un evangeli anterior. No eren fàcils d'entendre,
però reflexavern el que hi havia dins el seu cor.
Malgrat hagin passat vint segles, els seus seguidors no
podem rebaixar el contingut
Pere
s'acosta a Jesús. Com altres vegades, ho fa
representant el grup de seguidors: “Si
el meu germà m'ofèn, ¿ quantes vegades el tinc que
perdonar ?, ¿ fins a set vegades ?”.
La pregunta no és mesquina, sinó generosa. Ha
escoltat Jesús en les paràboles sobre la
misericòrdia de Déu. Coneix la seva capacitat de
comprendre, disculpar i perdonar. Ell també està
disposat a perdonar “moltes vegades”. Però ¿ no
hi ha
limit ?
La
resposta de Jesús és contundent: “No
et dic set vegades, sinó setanta vegades set”:
perdonar sempre, en tot moment, de manera
incondicional. Al llarg dels segles s'ha volgut
rebaixar de moltes maneres el dit per Jesús: “perdonar
sempre és perjudicial”; “dóna alicients a
l'ofensor”; “cal exigir primer penediment”.
Cal
tornar a ell. Dins l'Església manquen homes i dones
que estiguin disposats a perdonar com ell, introduint
entre nosaltres el seu gest de perdó en total
gratuïtat i grandesa. És el que millor fa lluir
dins l'Església el rostre de Crist.
José
Antonio Pagola
CÒLERA,
NO VENJANÇA
¿
Quàntes vegades el tinc que perdonar ?
Les
grans escoles de psicoteràpia gairebé ha estudiat
la força sanadora del perdó; fins no fa gaire, els
psicòlegs no li donaven cap paper en el creixement
d'una personalitat sana. Es pensava erròniament - i es
segueix pensant - que el perdó és una actitud
purament religiosa.
Per
altra banda, el missatge del cristianisme s'ha reduït
en freqüència a exhortar la gent a perdonar amb
generositat fonamentant aqueixa actuació en el perdó
que Déu ens concedeix, però sense ensenyar gaire
sobre els camins a recórrer per a arribar a
perdonar de cor. No és extrany doncs que hi hagi
persones que ignorin quasi tot sobre el procés del
perdó.
Tanmateix,
el perdó és necessari per a conviure de manera
sana. Dins la família on les fricccions de la vida
diària poden generar tensions freqüents i conflictes.
Dins l'amistat i l'amor on hi ha que saber actuar
davant humiliacions, enganys i infidelitats possibles. En
múltiples situacions de la vida en que cal
reaccionar davant agressions, injustícies i abusos. Qui
no sap perdonar, pot quedar ferit interiorment.
Cal
aclarir de principi que molts pensen que són
incapaços de perdonar perquè confonen la còlera amb
la venjança. La còlera és una reacció sana
d'irritació davant, l'agresió o la injustícia sofertes:
l'individu es rebel·la de manera quasi instintiva per
defensar la seva vida i dignitat. Per contra, l'odi,
el resentiment i la venjança van més enllà
d'aquesta primera reacció; la persona venjativa cerca
fer mal, humiliar i fins i tot destruir al qui
li ha fet ofensa.
Perdonar
no significa necessariament reprimir la còlera. Al
contrari, reprimir aquests sentiments pot ser nociu si
l'individu acumula dins son interior una ira que més
tard es desviarà cap a altres persones innocents
o cap a un mateix. És més sà reconéixer i
acceptar la còlera compartint amb qualcú la ràbia
i indignació.
Llavors
serà més fàcil asserenar-se i prendre la decisió
de no seguir nodrint ressentiment ni fantasies
de venjança per a no afegir ni fer-nos més mal
encara. La fe en un Déu perdonador serà llavors
per al creient un estímul i una força inestimables.
Quan un viu de l'amor incondicional de Déu és
més fàcil perdonar.
José
Antonio Pagola
Vivir perdonando
Los
discípulos le han oído a Jesús decir cosas increíbles sobre el
amor a los enemigos,
la oración al Padre por los que los persiguen, el perdón a quien
les hace daño. Seguramente les parece un mensaje
extraordinario, pero poco realista y muy problemático.
Pedro
se acerca ahora a Jesús con un
planteamiento más práctico y concretoque
les permita, al menos, resolver los problemas que surgen entre ellos:
recelos, envidias, enfrentamientos yconflictos.
¿Cómo tienen que actuar en aquella familia de seguidores que
caminan tras sus pasos? En concreto: «¿Cuántas veces he de
perdonar a mi hermano cuando me ofenda?».
Antes
de que Jesús le responda, el
impetuoso Pedro se le adelantaa
hacerle su propia sugerencia: «¿Hasta siete veces?». Su propuesta
es de una generosidad muy superior al clima justiciero que se respira
en la sociedad judía. Va más allá incluso de lo que se practica
entre los rabinos y los grupos esenios, que hablan como máximo de
perdonar hasta cuatro veces.
Sin
embargo, Pedro
se sigue moviendo en el plano de la casuística judía,
donde se prescribe el perdón como arreglo amistoso y reglamentado
para garantizar el funcionamiento ordenado de la convivencia entre
quienes pertenecen al mismo grupo.
La
respuesta de Jesús exige ponernos en otro registro. En
el perdón no hay límites: «No te digo hasta siete veces, sino
hasta setenta veces siete». No tiene sentido llevar cuentas del
perdón. El que se pone a contar cuántas veces está perdonando al
hermano se adentra por un camino absurdo que arruina el espíritu que
ha de reinar entre sus seguidores.
Entre
los judíos era conocido el «Canto de venganza» de Lámec, un
legendario héroe del desierto, que decía así: «Caín será
vengado siete veces, pero Lámec será vengado setenta veces
siete». Frente
a esta cultura de la venganza sin límites, Jesús propone el perdón
sin límites entre
sus seguidores.
Las
diferentes posiciones ante el Concilio han ido provocando en el
interior de la Iglesia conflictos y enfrentamientos a veces muy
dolorosos. La falta de respeto mutuo, los insultos y las calumnias
son frecuentes. Sin que nadie los desautorice, sectores
que se dicen cristianos se sirven de Internet para sembrar
agresividad y odio, destruyendo sin piedad el nombre y la trayectoria
de otros creyentes.
Necesitamos
urgentemente testigos de Jesús que anuncien con palabra firme su
Evangelio y que
contagien con corazón humilde su paz.
Creyentes que vivan perdonando y curando esta obcecación enfermiza
que ha penetrado en su Iglesia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada