DIUMENGE
XXV
1.-És
possible que tot escoltant aquesta paràbola molts de nosaltres hàgim
tingut la mateixa reacció que aquells treballadors de la primera
hora. Per què tots cobren el mateix jornal, tant si han treballat
tot el dia, com si sols ho han fet durant una hora? Això no sembla
just.
Però la paràbola és un gènere literari que hem de saber interpretar. Busca transmetre un ensenyament central, que és l’únic que cal retenir. La resta, són elements literaris escollits per cridar l’atenció, per tal que el missatge central quedi més ben gravat. I no tenen cap altra funció.
Evidentment, l’evangeli no és un manual de productivitat econòmica. Si els propietaris actuessin com en la paràbola, no trobarien ningú que volgués treballar des de la primera hora, i l’empresa faria fallida. No va, per aquí el missatge de la paràbola.
Jesús, aquí, ens parla de la salvació. Vol que entenguem una cosa fonamenta que sovint oblidem: que Déu ens salva no pas perquè ens ho mereixem, sinó perquè ell és bo i generós.
Jo no “compro” la meva salvació. No la “pago” amb els meus mèrits. La salvació és un do gratuït de Déu que no guarda cap proporció amb els meus mèrits. Cap ni una.
Se’ns vol fer veure, sobretot, que Déu no es mou per criteris d’estricta justícia, sinó que es mou per amor, per pura bondat. Tots rebem molt més del que mereixem. En som conscients?.
2-Ens
diu la paràbola que cinc vegades, des de la primera hora del matí
fins que es va pondre el sol, aquell propietari va sortir a buscar
gent per treballar a la seva
vinya.
És a dir, Déu crida constantment els homes i dones a col·laborar amb ell, per fer que el món sigui millor, més d’acord amb el seu projecte.
Uns se senten cridats a fer-ho des de petits, perquè els pares són creients i a través d’ells senten la crida de Déu molt aviat. D’altres se senten cridats més endavant, quan són joves: potser pel testimoni d’un educador o d’un company que els ha fet impacte.
I també n’hi ha que no se senten cridats fins que ja han recorregut una bona parta de la seva vida: tal vegada una experiència que han viscut els ha sacsejat fortament i els ha fet obrir els ulls.
Cada persona té una història personal única, diferent de la dels altres. Cada vida és un misteri que sols Déu coneix. I, precisament perquè ens estima, intervé en el moment oportú per cridar-nos a col·laborar amb ell.
El perquè crida uns a la primera hora, des de petits, i altres quan ja són persones fetes, no el sabem: és un misteri que a nosaltres se’ns escapa.
És allò que ens ha dit la primera lectura: «Els meus camins i els meus pensaments estan per damunt dels vostres, tant com la distància del cel a la terra».Són incomprensibles per a nosaltres.
Però encara que això és veritat, d’una cosa sí que en podem estar ben segurs: que Déu sempre busca el nostre bé perquè ens estima. Per això, a tots ens dóna la mateixa paga: la salvació. Una paga d’un valor immens que cap de nosaltres pot merèixer. Li ho sabem agrair?
3- I per acabar, no oblidem allò que dèiem: que el Senyor convida a tothom, també a nosaltres, a treballar a la seva vinya: és la condició per a rebre el “jornal”, el regal de Déu.
Però fixem-nos que treballar a la vinya del Senyor no és fer qualsevol feina, sinó fer un esforç sincer perquè al nostre entorn les coses vagin millor, més d’acord amb el projecte de Déu, d’un Déu que és Amor.
Voldrà dir, per exemple, ser factors d’unió, sabent comprendre i respectar tothom. Voldrà dir donar la mà a aquell que es troba sol i necessitat o indefens. O també, treballar en la vinya del Senyor voldrà dir sembrar esperança al nostre entorn.
En un món com el nostre fan falta persones que creguin fermament que el Bé és més fort que el Mal, que l’amor és la força més poderosa que existeix. Fan falta persones que s’ho creguin i que visquin d’acord.
Continuem ara la nostra eucaristia, que és una trobada amb el Senyor que potser
Ens pregunta, com en la paràbola:“Què feu tot el dia desvagats?”.
Donem-li la nostra resposta. I no oblidem que estar “desvagats” no significa no fer res, sinó deixar de fer coses que facin créixer el regne de Déu, és a dir, la bondat, la pau, la comprensió, la unió, l’esperança.
Quins fruits està donant la meva vida?
Reflexionem-hi.
Durant
la seva trajectòria profètica, Jesús insisteix un
cop i un altre en comunicar la seva experiència de
Déu com “un misteri de bondat insondable” que
trenca tots els nostres càlculs. El seu missatge és
tan revolucionari que, després de vint segles, encara
hi ha cristians que no gosem agafar-lo seriosament.
Per
contagiar a tothom l'experiència d'aquest Déu Bo,
Jesús compara la seva actuació a la conducta
sorprenent de l'amo d'una vinya. Fins a cinc vegades
surt ell mateix en persona a cercar i contractar
jornalers per a la seva vinya. No l'importa que
el treball reti. El que vol és que cap
jornaler es quedi un dia més sense feina.
Per
això mateix, al final de la jornada, no els paga
ajustant-se al treball fet per cada grup. Encara
que la feina hagi estat molt desigual, a tots els
dóna “un denari”, senzillament, el que necessitava
cada dia una família camperola de Galilea per viure.
Quan
el portaveu del primer grup protesta perquè ha
tractat els darrers igual que a ells, que han
treballat més que ningú, l'amo de la vinya li
respon amb aquestes paraules admirables: “¿ Tens enveja
perquè jo som generós ? ¿Vols impedir-me amb els
teus càlculs mesquins ser bo amb els que necessiten
el pa per a sopar ?
¿
Què suggereix Jesús ? ¿ És que Déu no actua amb
els criteris de justícia i igualtat que nosaltres
tenim ? ¿ Serà vere que Déu, més que mesurar els
mèrits de les persones com faríem nosaltres, cerca
sempre respondre des de la seva Bondat insondable a
la nostra necessitat de salvació ?
Sento
una gran pena quan me veig persones bones que
s'imaginen a Déu dedicat a anotar curosament els pecats
i els mèrits dels humans, per a retribuir un
dia exactament a cadascú segons el seu merescut. ¿
És possible imaginar un ser més inhumà com aquest
entregat a això des de tota l'eternitat?
Creure
en un Déu, Amic incondicional, pot ser l'experiència
més alliberadora que es pot imaginar, la força
més vigorosa per a viure i per a morir. Al
contrari, viure davant un Déu justicier i amenaçador
pot convertir-se en la neurosi més perillosa i
destructora de la persona.
Cal
aprendre a no confondre Déu amb els nostres esquemes
estrets i mesquins. No hem de desvirtuar la seva
Bondat insondable mesclant trets autèntics que provénen
de Jesús amb trets d'un Déu justicier agafats
de l'Antic Testament. Davant el Déu Bo revelat en
Jesús, l'únic que hi cab és la confiança.
José
Antonio Pagola
Jesús
havia parlat als seus deixebles amb claretat: “Cercau
el regne de Déu i la seva justícia”.
Per a ell això és l'essencial. Tanmateix, no el
veien cercar aquesta justícia complint les lleis i
tradicions d'Israel com els altres mestres. Inclús
en una ocasió els havia fet aqueixa advertència:
“Si
la vostra justícia no és més gran que la dels
escribes i fariseus, no entrareu en el regne de
Déu”. ¿
Com entenia Jesús la justícia de Déu ?
La
paràbola que contà els deixà desconcertats. L'amo
d'una vinya surt repetidament cap a la plaça del
poble a contractar treballadors. No vol veure ningú
sense feina. Els primers treballen durant dotze hores.
Els darrers en arribar tan sols seixanta minuts.
Tanmateix,
al final de la jornada, l'amo ordena que tots
rebin un denari: Cap família es quedarà sense dopar
aquell vespre. La decisió sorprèn a tots. ¿Com
qualificar l'actuació d'aquest amo que ofereix una
recompensa igual per una feina desigual? ¿ No és
raonable la protesta dels qui han treballat durant
tot el dia ?
Aquests
treballadors reben el denari estipulat, però quan
veuen el tracte generós que reben els darrers, es
senten amb dret a exigir més. No accepten la
igualtat. Aqueixa és la queixa:
“els has tractat igual que a nosaltres”. L'amo
de la vinya respon amb aquestes paraules al portaveu
del grup: “¿
És que tens enveja perquè jo som generós ?”.
Aquesta
frase recull l'ensenyança principal de la paràbola.
Segons
Jesús, hi ha una mirada dolenta, malaltissa i
nociva, que ens impedeix captar la bondat de Déu i
alegrar-nos amb la seva misericòrdia infinita cap a
tothom. Ens resistim a creure que la justícia de
Déu consisteix precisament en tractar-nos amb un
amor que està part damunt
de tots els nostres càlculs.
Aquesta és la Gran Nova revelada per Jesús, el que
mai haurìem sospitat i el que tant necessitem
sentir. Que ningú es presenti davant Déu amb
mèrits o drets adquirits. Tots som acollits i
salvats, no pels nostres esforços sinó per la seva
misericòrdia insondable.
A
Jesús li preocupava que els seus deixebles
visquessin amb mirada no capaç de creure en
aquesta Bondat. Els havia parlat així: “Si el teu
ull no és bo, tota la teva persona estarà a les
fosques. I si la llum que hi ha en tu és
foscor, ¡ quina obscuritat no hi haurà ! “. Els
cristians ho hem oblidat. ¡ Quina llum entraria dins
l'Església si gosessim creure en la Bondat de Déu
sense retallar-la amb la nostra mirada malaltissa ! ¡
Quina alegria inundaria els cors creients ! ¡ Amb
quina força seguiríem Jesús !
....perquè
som bo
Probablement
era la tardor i en els poblets de Galilea es
vivia intensament la verema. Jesús veia a les
places els qui no tenien terres pròpies i esperaven
ser contractats per a guanyar-se el pa de cada dia.
¿Com ajudar a aqueixa gent a albirar la bondat
misteriosa de Déu cap a tothom?
Jesús
els contà una paràbola sorprenent. Els parlà d'un
amo que contractà tot els jornalers que va poder.
Ell mateix anà a la plaça del poble un pic i
un altre, a hores diferents. Al cap de la jornada,
malgrat haver estat el treball absolutament desigual,
a tots els donà un denari: el que una família
necessitava per a viure.
El
primer grup protesta. No es queixen de rebre més o
manco diners. El que els ofèn és que l'amo “ha
tractat els darrers igual que a nosaltrres”. La
resposta de l'amo al que fa de portaveu és
admirable:
“¿Tens
enveja
perquè jo som generós?”.
La paràbola és tan revolucionària que, segurament, després de vint segles, no gosem encara agafar-la seriosament. ¿ Serà vere que Déu és bo inclús amb aquells i aquelles que amb prou feines poden presentar-se davant ell amb mèrits i obres ? ¿ Serà vere que dins el seu cor de Pare no hi ha privilegis basats en la feina més o manco meritòria dels qui han treballat a la teva vinya ?
La paràbola és tan revolucionària que, segurament, després de vint segles, no gosem encara agafar-la seriosament. ¿ Serà vere que Déu és bo inclús amb aquells i aquelles que amb prou feines poden presentar-se davant ell amb mèrits i obres ? ¿ Serà vere que dins el seu cor de Pare no hi ha privilegis basats en la feina més o manco meritòria dels qui han treballat a la teva vinya ?
Tots
els nostres esquemes trontollen quan apareix l'amor
lliure i insondable de Déu. Per això és escandalós
que Jesús sembli oblidar-se dels “piadosos”
carregats de mèrits, i s'acosti precisament als que
no tenen dret a cap recompensa de part de Déu:
pecadors que no guarden l'Aliança o prostitutes que
no poden accedir al temple:
Nosaltres
seguim moltes vegades amb els nostres càlculs, i no
deixem a Déu ser bo amb tots. No tolerem la seva
bondat infinita cap a tothom. Hi ha persones que
no ho mereixen. Ens sembla que Déu tindria que
donar a cada un el seu merescut, i només el que
es mereix. Sort que Déu no és com nosaltres. Des
del seu de Pare, Déu sap entendre's bé amb aqueixes
persones que nosaltres rebutgem.
No desvirtuar la bondad de Dios
A
lo largo de su trayectoria profética, Jesús insistió una y otra
vez en comunicar su experiencia de Dios como "un
misterio de bondad insondable" que
rompe todos nuestros cálculos. Su mensaje es tan revolucionario que,
después de veinte siglos, hay todavía cristianos que no se atreven
a tomarlo en serio.
Para
contagiar a todos su experiencia de ese Dios bueno, Jesús compara su
actuación con la conducta sorprendente del señor de una viña.
Hasta cinco veces sale él mismo en persona a contratar jornaleros
para su viña. No parece preocuparle mucho su rendimiento en el
trabajo. Lo
que quiere es que ningún jornalero se quede un día más sin
trabajo.
Por
eso mismo, al final de la jornada, no les paga ajustándose al
trabajo realizado por cada grupo. Aunque su trabajo ha sido muy
desigual, a todos les da "un denario": sencillamente, lo
que necesitaba cada día una familia campesina de Galilea para
poder sobrevivir.
Cuando
el portavoz del primer grupo protesta porque ha tratado a los últimos
igual que a ellos, que han trabajado más que nadie, el señor de la
viña le responde con estas palabras admirables: "¿Vas
a tener envidia porque yo soy bueno?".
¿Me vas a impedir con tus cálculos mezquinos ser bueno con quienes
necesitan su pan para cenar?
¿Qué
está sugiriendo Jesús? ¿Es
que Dios no actúa con los criterios de justicia e igualdad que
nosotros manejamos? ¿Será verdad que Dios, más que estar midiendo
los méritos de las personas, como haríamos nosotros, busca siempre
responder desde su bondad insondable a nuestra necesidad radical de
salvación?
Confieso
que siento una pena inmensa cuando me encuentro con personas buenas
que se imaginan a Dios dedicado a anotar cuidadosamente los pecados y
los méritos de los humanos, para retribuir un día exactamente a
cada uno según su merecido. ¿Es posible imaginar un ser más
inhumano que alguien entregado a esto desde toda la eternidad?
Creer
en un Dios Amigo incondicional puede ser la experiencia más
liberadora que se pueda imaginar,
la fuerza más vigorosa para vivir y para morir. Por el contrario,
vivir ante un Dios justiciero y amenazador puede convertirse en la
neurosis más peligrosa y destructora de la persona.
Hemos
de aprender a no confundir a Dios con nuestros esquemas estrechos y
mezquinos.
No hemos de desvirtuar su bondad insondable mezclando los rasgos
auténticos que provienen de Jesús con trazos de un Dios justiciero
tomados de aquí y de allá. Ante el Dios bueno revelado en Jesús,
lo único que cabe es la confianza.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada