dijous, 19 d’octubre del 2017

DIUMENGE XXIX DURANT L'ANY


Vint-i-novè diumenge - Temps Ordinari

Is 45,1.4-6
1 Te 1,1-5
Mt 22,15-21

Avui, el penúltim diumenge d’octubre, quan l’Església celebra el Domund, se’ns convida a renovar l’impuls missioner de l’Evangeli, que cadascú i junts hem de portar arreu.

Aquesta celebració, simultània arreu del món, cerca una sensibilització global entre nosaltres. D’aquesta manera, captem recursos de tot tipus per a les comunitats més necessitades, per donar un nou impuls al darrer encàrrec del Senyor: “Aneu per tot el món i anuncieu l’Evangeli a tots els pobles”.


Per sostenir una mirada tan ampla, ens ha d’ajudar educar la mirada concreta. Una mirada quotidiana que porti a una acció transformadora.

Quan tu hi ets, és diferent. Tot sembla passar d’una altra manera”. Potser ho has sentit dir alguna vegada referint-se a algú altre o a tu mateix. I potser t’ha descol·locat el comentari, perquè no te n’havies adonat dels efectes de la teva paraula, de la teva atenció o del teu servei.


Evangelitzar allà on som vol dir deixar que l’Esperit de Jesús ens precedeixi i acompanyi el nostre estar. Abans de predicar l’evangeli amb tota convicció –com diu Sant Pau-, cal realitzar-lo amb obres. D’aquesta manera les paraules venen a reblar el que els fets ja havien dit amb eficàcia.

Evangelitzar l’espai on ens movem vol dir habitar-lo sabent que Déu ja hi és en ell. La nostra presència, amb la d’altres, fa que es desvetlli la nostra consciència de Déu present en la natura, en l’atenció als més petits o en els sagraments.


Es en aquesta convicció amb la que vivia Jesús. Estar així present en Déu és el que els fariseus volien desmuntar: els posa excessivament nerviosos tanta transparència i revelació. Hi van amb els herodians perquè, en cas de delicte  contra l’establert, puguin testimoniar davant Herodes.


La qüestió, que li plantejaran, toca dos aspectes essencials per a tota societat organitzada: els diners i l’autoritat. Pagar o no pagar el tribut al Cèsar?

Potser és veritat que es demana una quantitat abusiva i és injust. Potser, es qüestionable que s’hagi de tributar a l’Emperador en detriment de les necessitats locals. Sigui com sigui, la qüestió, tot i ser ben punyent té el risc de distreure i posar l’atenció primera al lloc erroni.


Qui és el Senyor de la història? Els diners? El Cèsar? La meva gent? No, el Senyor de la història és el Déu d’Abraham, Isaac I Jacob, que ofereix una nova aliança al seu poble, com ja ho va fer a l’antigor. Es ell i no hi ha d’altre.


Les lectures ens proposen refer les nostres prioritats per si van errades. Retornem els ídols al seu lloc, d’on no havien d’haver sortit, i oferim cada instant de la pròpia vida a Déu, que ens l’ha donada.
David Guindulain










ELS POBRES SÓN DE DÉU
A l'esquena de Jesús, els fariseus es posen d'acord per a parar-li un parany decisiu. No van a trobar-lo ells mateixos. Envien deixebles acompanyats per partidaris d'Herodes Antipes. Tal volta, no manquen entre aquests poderosos recaudadors d'impostos per a Roma.
El parany està ben pensat: “¿ És lícit pagar tributs al César o no?”. Si respon negativament, l'acusen de rebel·lió contra Roma. Si legitima el pagament de tributs perd tot prestigi davant aquells pobres camperols que viuen oprimits pels impostos, i als quals ell estima i defensa amb tota la seva força.
La resposta de Jesús ha estat resumida en forma lapidària al llarg dels segles en aquests termes: “Al César això que és del César i a Déu, allò que és de Déu”. Poques paraules de Jesús hauran estat tan citades com aquestes. I cap, tal volta, més distorsionada i manipulada des d'interessos aliens al Profeta, defensor dels pobres.
Jesús no pensa en Déu i en el César de Roma com a dos poders que poden exigir cadascun, en terreny propi, drets als seu súbdits. Com a jueu fidel, Jesús sap que és de Déu “tota la terra i tot el que s'hi mou, el món i tots els qui l'habiten” (Salm 24). ¿Què pot ser del César que no sigui de Déu? Per ventura els súbdits de l'emperador, ¿no són fills i filles de Déu?
Jesús no para esment a les diferents posicions que enfronten herodians, saduceus o fariseus sobre els tributs a Roma i el seu significat: si porten “la moneda de l'impost” dins la bossa, que complin obligacions. Però ell no viu als servei de l'Imperi de Roma, sinó parant camins al regne de Déu i la seva justícia.
Per això, els recorda el que ningú li ha demanat: “Doneu a Déu, allò que és de Déu”. És a dir, no doneu a cap César allò que solament és de Déu: la vida dels seus fills i filles. Ho ha repetit moltes vegades als seus seguidors, els pobres són de Déu, els petits els seus predilectes, el regne de Déu és seu. Ningú pot abusar d'ells.
La vida, la dignitat, la felicitat de les persones no s'han de sacrificar a cap poder. Sens dubte, cap poder sacrifica avui més vides i causa més sofriment, fam i destrucció que aqueixa “dictadura d'una economia sense rostre i sense objectiu humà vertader” que, segons el Papa Francesc, han imposat els poderosos de la Terra. No podem romandre passius i indiferents acallant la veu de la nostra consciència en la pràctica religiosa.








VÍCTIMES
La pregunta que fan a Jesús alguns sectors fariseus, confabulats amb partidaris d'Herodes Antipes, és un parany parat amb astúcia per a preparar un clima propici a eliminar-lo: “¿ És lícit pagar l'impost al César o no ?”.
Si diu que és lícit, Jesús romandrà desprestigiat davant el poble i perdrà el seu suport: així serà més fàcil actuar contra ell. Si diu que no és lícit, serà acusat per agitador subversiu davant els romans que, en les festes de Pasqua ja properes, pugen a Jerusalem per a ofegar qualsevol conat de rebel·lió contra el César.
Abans de res, Jesús els demana veure “la moneda de l'impost” i que diguin quina és la imatge i ,la inscripció. Els adversaris reconeixen que la imatge és del César com resa la inscripció: Tiberi César, Fill august del Diví August. Póntifex Màxim. Amb el seu gest, Jesús ha situat la pregunta en un context no esperat.
Primera conclusió. Si la imatge de la moneda pertany al César, “doneu al César això que és del Cesar”. Retorneu-li el que és seu: aqueixa moneda idolàtrica, encunyada amb símbols de poder religiós. Si l'utilitzeu en vostres negocis, accepteu la seva sobirania. Compliu amb vostres obligacions.
Però Jesús que no viu al servei de l'emperador de Roma, sinó “cercant el regne de Déu i la seva justícia” afegeix una greu advertència sobre quelcom que ningú li ha demanat: “A Déu donau-li allò que és de Déu”. La moneda porta la “imatge” de Tiberi, però l'esser humà és “imatge” de Déu: li pertany sols a ell. Mai sacrificareu les persones a cap poder. Defenseu-les.
La crisi econòmica que vivim en els països occidentals no té fàcil solució. És una crisi d'humanitat més que financera. Obsessionats només per un benestar material sempre més gros, acabem vivint un estil de vida insostenible inclús econòmicament.
No són suficients les solucions tècniques. Una conversió del nostre estil de vida és necessària, una transformació de les consciències: passar de la lògica de la competició a la cooperació: posar límits a la voracitat dels mercats; aprendre una nova ètica de la renúncia.
La crisi serà llarga. Ens vénen anys difícils. Els seguidors de Jesús cal que trobem en l'Evangeli la inspiració i l'alè per a viure-la de manera solidària. De Jesús escoltem la invitació a estar prop de les víctimes més vulnerables: els que estan sacrificats injustament a les estratègies dels mercats més poderosos.
José Antonio Pagola











SÓN DE DÉU, DE NINGÚ MÉS
A Déu allò que és de Déu.
“Al César això que és del César i a Déu allò que és de Déu”. Les paraules de Jesús més citades. Les paraules de Jesús més distersionades des d'interessos aliens al Profeta que va viure totalment dedicat, no a l'Emperador, sinó als oblidats, empobrits i exclosos per Roma.
Episodi carregat de tensió. Els fariseus han planejat un atac decisiu contra Jesús. Per això, envien “uns deixebles”; no vénen ells; eviten topar-se directement amb Jesús. Ells són defensors de l'orde vigent i no volen perdre privilegis dins aqueixa societat que Jesús qüestiona.
Endemés, els envien acompanyats “per uns partidaris d'Herodes” del entorn d'Antipas. Segurament, no hi manquen entre ells terratinents i recaudadors encarregats d'emmagatzemar el gra de Galilea i enviar els tributs al César.
L'elogi que fan a Jesús és insòlit en llurs boques: “Sabem que ets sincer i ensenyes el camí conforme a la veritat”. Tot és un parany, però han parlat amb més veritat del que imaginen. És així. Jesús viu totalment entregat a preparar el “camí de Déu” per a que neixi una societat més justa.
No està al servei de l'emperador de Roma; ha entrat en la dinàmica del regne de Déu. No viu per a desenvolupar l'Imperi, sinó per a fer possible la justícia de Déu entre els seus fills i filles. Quan li demanen si “és lícit pagar imposts al César o no”, la seva resposta és terminant: “Pagueu al César això que és del César i a Déu el que és de Déu”.
Jesús no pensa en Déu i el César com dos poders que poden exigir drets als súbdits. Com a jueu fidel, sap que a Déu li pentany “la terra i tot el que s'hi mou, el món i tots els qui l'habiten” (salm 24). ¿Què li pot pertànyer al César que no sigui de Déu?. Només els diners injusts.
Si algú viu embolicat en el sistema del César, que compleixi les seves “obligacions”, però si entra en la dinàmica del regne de Déu ha de saber que els pobres li pertanyen sols a ell, són els fills predilectes. Ningú pot abusar d'ells. Això és el que Jesús ensenya “conforme a la veritat”.
Els seus seguidors ens hem de resistir a que ningú, ni de prop ni d'enfora, sigui sacrificat a cap poder polític, econòmic, religiós o esglesiàstic. Els humiliats pels poderosos són de Déu. De ningú més.
José Antonio Pagola






Los pobres son de Dios

A espaldas de Jesús, los fariseos llegan a un acuerdo para prepararle una trampa decisiva. No vienen ellos mismos a encontrarse con él. Le envían a unos discípulos acompañados por unos partidarios de Herodes Antipas. Tal vez no faltan entre ellos algunos poderosos recaudadores de los tributos para Roma.
La trampa está bien pensada: "¿Estamos obligados a pagar tributo al César o no?". Si responde negativamente le podrán acusar de rebelión contra Roma. Si legitima el pago de tributos quedará desprestigiado ante aquellos pobres campesinos que viven oprimidos por los impuestos, y a los que él ama y defiende con todas sus fuerzas.
La respuesta de Jesús ha sido resumida de manera lapidaria a lo largo de los siglos en estos términos: "Dad al César lo que es del César y a Dios lo que es de Dios". Pocas palabras de Jesús habrán sido tan citadas como estas. Y ninguna, tal vez, más distorsionada y manipulada desde intereses muy ajenos al Profeta defensor de los pobres.
Jesús no está pensando en Dios y en el César de Roma como dos poderes que pueden exigir cada uno de ellos, en su propio campo, sus derechos a sus súbditos. Como todo judío fiel, Jesús sabe que a Dios "le pertenece la tierra y todo lo que contiene, el orbe y todos sus habitantes" (Salmo 24). ¿Qué puede ser del César que no sea de Dios? ¿Acaso no son hijos de Dios los súbditos del emperador?
Jesús no se detiene en las diferentes posiciones que enfrentan en aquella sociedad a herodianos, saduceos o fariseos sobre los tributos a Roma y su significado: si llevan la "moneda del tributo" en sus bolsas que cumplan sus obligaciones. Pero él no vive al servicio del Imperio de Roma, sino abriendo caminos al reino de Dios y su justicia.
Por eso les recuerda algo que nadie le ha preguntado: "Dad a Dios lo que es de Dios". Es decir, no deis a ningún César lo que solo es de Dios: la vida de sus hijos. Como ha repetido tantas veces a sus seguidores, los pobres son de Dios, los pequeños son sus predilectos, el reino de Dios les pertenece. Nadie ha de abusar de ellos.
No se ha de sacrificar la vida, la dignidad o la felicidad de las personas a ningún poder. Y, sin duda, ningún poder sacrifica hoy más vidas y causa más sufrimiento, hambre y destrucción que esa "dictadura de una economía sin rostro y sin un objetivo verdaderamente humano" que, según el Papa Francisco, han logrado imponer los poderosos de la tierra. No podemos permanecer pasivos e indiferentes acallando la voz de nuestra conciencia con las prácticas religiosas.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada