Vint-i-setè diumenge - Temps Ordinari
Is
5,1-7
Fl
4,6-9
Mt
21,33-43
1.-
Una història.
Hi
ha, certament, un element històric a la base d’aquest relat. El
poble d’Israel no ha realitzat l’encàrrec de poble escollit per
transmetre l’amor de Déu a tota la humanitat i a tots els pobles.
No només no ha realitzat la missió rebuda en l’elecció, sinó
que entén aquesta elecció com a privilegi des del qual mirar amb
aires de superioritat altres pobles. Es penja la medalla –
condecoració. Nosaltres sí que som bons!
I Jesús, mitjançant aquesta paràbola, fa notar als dirigents del poble l’error i la perversió de les seves mirades. No han realitzat allò que Déu esperava d’ells.
2.- Un advertiment per a la comunitat cristiana.
I Jesús, mitjançant aquesta paràbola, fa notar als dirigents del poble l’error i la perversió de les seves mirades. No han realitzat allò que Déu esperava d’ells.
2.- Un advertiment per a la comunitat cristiana.
La
crida d’atenció de Jesús, a propòsit de la vivència del poble
d’Israel, ha de portar-nos, avui, honestament, a plantejar-nos la
fidelitat de l’Església al seu Senyor. Que no ens passi una cosa
igual.
No podem oblidar que l’experiència de “ser de la seva colla” és, sempre, per a ser enviats. No per presumir de “fotos fetes amb Ell”. La comunitat cristiana es fonamenta -i es reconstitueix, en moments de dificultats- en que se sap cridada pel mateix Jesús. Per aprendre d’Ell. Per ser d’Ell. I, així, amb aquesta experiència forta, posar-se convençudament, al servei del Regne. Al servei dels petits. La comunitat cristiana ha rebut la missió de proclamar la Bona Notícia del Regne. La comunitat cristiana és la continuadora –col.laboradora- de la missió del mateix Jesús: que hi hagi vida i vida en abundància.
Però a cops, és cert, s’ha apropiat de la missió. Com si fos possessió seva. Un advertiment que ha de tenir ben al davant per examinar la seva fidelitat.
Els fruits. Qüestions senzilles. Hem de preguntar-nos sovint, si servim. Si transmetem l’experiència d’un Déu que estima amb bogeria. Si ajudem a viure als altres. Si la nostra vida cristiana crea solidaritat i fraternitat. Si ajudem a que la vida creixi i sigui realment vida. Si ajudem a viure esperançadament. Ajudem a construir un món més humà i just? Més reconciliat?
Cal que ens preguntem si som Bona Notícia. Bona notícia de part del Déu de Jesús. El Déu de la vida.
O,
potser, estem molt ocupats “en les nostres coses”, en les nostres
tradicions i interessos? Potser tenim la temptació d’oblidar
l’encàrrec de cuidar la vinya... i “d’anar per lliure”?
Potser, a cops, ens hem apropiat de la tasca i hem oblidat que som
dipositaris d’una missió?
Preguntes a fer-nos, sempre, amb molta serenor. Sense inquietuds ni nervis. Sempre a l’escolta de la Paraula de Déu
3.- Una invitació personal.
Una triple invitació personal per a la nostra vida.
-
La invitació a buscar, sempre, l’autenticitat. A preguntar-me per
les meves fidelitats i les meves motivacions fondes. Buscar el Regne
de Déu i la seva justícia. - - No creure’m amo. Ni amb drets
adquirits.- La invitació a anar amb els ulls ben oberts. A
reconèixer tanta gent que -des d’on sigui, dintre i fora de
l’Església- fa possible la vida humana. Humana. Justa i digna..
-
La invitació a la gratitud. A reconèixer el do i saber-me agraciat
de poder col.laborar a la missió del Crist. Rebre-ho com a regal. I
donar-ne gràcies.
Josep
Miquel Esteban, sj.
CRISI
RELIGIOSA
La
paràbola dels “vinyaters homicides” és un relat
en el qual Jesús ens descobreix amb accents
al·legòrics la història de Déu i el poble elegit.
És una història trista. Déu havia tingut cura d'ell
i afecte des del principi. Era la seva “vinya
estimada”. Esperava fer-ne un poble exemplar en
justícia i fidelitat. Serien una “gran llum” per
a tots els pobles.
Tanmateix
aquell poble rebutjà i matà, un rere l'altre,
tots els profetes que Déu els enviava a recollir
els fruits d'una vida més justa. Finalment, en un
gest increïble d'amor, els evià el propi Fill. Però
els dirigents d'aquell poble també acaben amb ell. ¿
Què pot fer Déu amb un poble que defrauda de
manera tan cega i obstinada les seves expectatives ?
Els
dirigents religiosos que escolten atentament el relat
responen espontàniament amb els mateixos termes de la
paràbola: l'amo de la vinya no pot fer altra cosa
que condemnar aquells llauradors i posar la vinya en
mans d'uns altres. Jesús treu ràpid una conclusió
que no esperen: “Per això jo us dic que se vos
llevarà a vosaltres el regne de Déu i se donarà
a un poble que doni fruits”.
Comentaristes
i predicadors han interpretat freqüentment la paràbola
de Jesús com la reafirmació de l'Església cristiana
com “el nou Israel” després que el poble jueu,
quan la destrucció de Jerusalem l'any setanta, es
dispersàs per tot el món.
Tanmateix,
la paràbola parla també de nosaltres. Una lectura
honesta del text ens provoca greus preguntes: ¿ Estem
produint en el nostre temps “els fruits” que
Déu espera del seu poble: justícia per als
exclosos, solidaritat, compassió vers al que sofreix,
perdó...?
Déu
no ha de beneir un cristianisme estèril del qual
no rep els fruits que espera. Ni ha d'identificar-se
amb la nostra mediocritat, les nostres incoherències,
desviacions i poca fidelitat. Si no responen a les
seves expectatives, Déu obrirà camins nous al seu
projecte de salvació amb altres gents que donin
fruits de justícia.
Nosaltres
parlem de “crisi religiosa”, “descristianització”,
“deixadesa de la pràctica religiosa”... ¿ No estarà
Déu preparant el camí que faci possible el
neixement d'una Església més fidel al projecte del
regne de Déu? ¿ No és necessària aquesta crisi per
a que neixi manco poderosa però més evangèlica,
manco nombrosa però més entregada a fer un món més
humà ? ¿ No vindran noves generacions més fidels
a Déu ?
José
Antonio Pagola
¿
ESTEM DECEPCIONANT A DÉU ?
Jesús
se troba en el recinte del Temple, envoltat d'un
grup de dirigents religiosos. Mai els ha tingut tan
a prop. Per això, amb audàcia increïble, pronuncia
una paràbola dirigida directament a ells. Sens dubte,
la més forta que ha sortit dels seus llavis.
Quan
Jesús comença a parlar d'un amo que plantà una
vinya i en tingué molta cura, sol·licitud i estima
especials, es crea un clima d'expectació. La “vinya”
és
el poble d'Israel. Tots coneixen el càntic del
profeta Isaïes que parla de l'amor de Déu per al
seu poble amb aquesta bella imatge. Ells són els
responsables d'aquesta “vinya” tan estimada per Déu.
El
que ningú s'espera és la greu acusació que els
tira Jesús: Déu
està decepcionat. Han
passat segles i no ha recollit d'aquest poble els
fruits de justícia, solidaritat i pau que esperava.
Un
cop i un altre ha enviat els seus servidors, els
profetes, però els responsables de la vinya els han
maltractat sense compassió fins a causar la mort. ¿
Què més pot fer Déu per la seva vinya ? Segons
el relat, l'amo de la vinya els envia el propi
fill perquè pensa: “Al
meu fill el respectaran”. Però
els vinyaters els maten per tenir l'herència.
La
paràbola és transparent. Els dirigents del Temple
entenen que l'amo ha de confiar la seva vinya a
altres vinyaters més fidels. Jesús ràpid els aplica
la paràbola: “Jo
us dic que el regne de Déu us serà pres i el
donaran a un poble que el faci fructificar”.
Desbordats
per una crisi a la qual no es posible respondre
amb petites reformes, distrets per discusions que ens
impedeixen veure l'essencial, sense coratge per a
escoltar la crida de Déu a una conversió radical
a l'Evangeli, la paràbola ens porta a fer-nos greus
preguntes:
¿
Som aquest poble nou que Jesús vol, dedicat a
produir els fruits del regne o estem decepcionant a
Déu ? ¿ Vivim treballant per un món més humà ?
¿Com responen des del projecte de Déu a les
víctimes de la crisi econòmica i als que moren de
fam i desnutrició a Àfrica?
¿
Respetam el Fill que Déu ens ha enviat o el tirem
de moltes formes “fora de la vinya”? ¿ Assolim la
tasca que Jesús ens ha confiat d'humanitzar la
vida o vivim distrets pder altres interessos religiosos
secundaris ?
¿
Què fem amb els homes i dones que Déu ens envia
també avui per a recordar-nos el seu amor i la
seva justícia? ¿ Ja no hi ha entre nosaltres
profetes de Déu ni testimonis de Jesús? ¿ Ja no
els reconeixem ?
José
Antonio Pagola
El Regne de Déu no pertany a la Jerarquia eclesiàstica"
Diumenge
XXVII de durant l’any.
La
paràbola dels vinyaters homicides és, sens dubte, la més dura que
Jesús va pronunciar contra els dirigents religiosos del seu poble.
Els
protagonistes de més relleu són, sens dubte, els vinyaters
encarregats de treballar la vinya.
Com
és la seva actuació?
La
seva actuació és sinistra.
No
van acceptar el senyor al qual pertanyia la vinya.—volien ser-ne
els únics amos.
L’un
darrera l’altre van anar eliminant els servents que l’amo els
enviava amb una paciència increïble.
Ni
tan sols van respectar el seu fill.
Quan
va arribar el van treure fora de la vinya i el van matar.
La
seva única obsessió era quedar-se l’heretat.
Què
pot fer l’amo?
Acabar amb
aquests vinyaters i lliurar la seva vinya a uns altres que la faran
fructificar.
La conclusió de
Jesús és tràgica: us dic que el Regne de Déu us serà pres i serà
donat a un poble que el farà fructificar.
Què és el que diu Jesús?
Què és el que diu Jesús?
Jesús no diu
que la vinya serà lliurada a l’Església o a una nova Institució,
sinó a un poble que la farà fructificar.
El
Regne de Déu no és l’Església.
El
Regne de Déu no pertany a la Jerarquia eclesiàstica..
No és propietat
d’uns teòlegs o d’uns altres, d’uns biblistes o d’uns
altres.
Ningú
s’ha de sentir propietari de la seva veritat ni del seu esperit.
El
Regne de Déu és un poble que dóna fruits
fruits
de justícia
fruits
de compassió
fruits
de defensa dels darrers, dels humiliats i menystinguts.
Quins
són els nostres fruits?
¿Ens
tenim i actuem com a amos despòtics de la vinya de Déu
o bé vivim com
a veritables i generosos servidors dels germans més desgraciats i
desvalguts?
És
aquí a on Déu ens espera i ens necessita!
NO
DEFRAUDAR DÉU
Us
prendran a vosaltres el regne de Déu.
La
paràbola dels “vinyaters homicides” és tan forta que als
cristians ens costa pensar que aquesta advertència
profètica, dirigida per Jesús als dirigents religiosos
del seu temps, tengui a veure amb nosaltres.
El
relat parla d'uns llauradors encarregats per un senyor
a fer feina a la seva vinya. Quan arriba el temps
de la verema, passa quelcom sorprenent i inesperat.
Els llauradors no volen entregar la collita. El
senyor no recollirà els fruits que espera.
Són
molt atrevits. Un rere l'altre apallissen els crists
que el senyor envia a recollir els fruits. Més
encara. Quan els envia el propi fill, el treuen
“fora de la vinya” i el maten per quedar-se únics
amos de tot.
¿
Què pot fer aquest amo de la vinya amb aquests
llauradors ? Els dirigens religiosos, que escolten nerviosos
la paràbola, arriben a una conclusió terrible: els
farà morir i traspassarà la vinya a altres
llauradors “que donin els fruits al seu temps”.
Ells mateixos se condemnen. Jesús els hi diu a la
cara: “Per
això, us dic que us llevaran el regne i el
donaran a un poble que doni fruits”.
En
la “vinya de Déu” no hi caben els qui no
donen fruits. En el projecte del regne de Déu, que
Jesún anuncia i promou, no hi poden tenir lloc
“llauradors” indignes que no reconeguin el senyoriu
del Fill, perquè es senten propietaris, senyors i amos
del poble de Déu. Han de donar pas a “un
poble que doni fruits”
A
voltes pensem que aquesta paràbola tan amenaçant
val per abans de Crist, per al poble de l'Antiga
Testament, però no per a nosaltres que som el poble
de la Nova Aliança i tenim ja la garantia de
que Crist sempre estarà amb nosaltres.
És
un error. La paràbola ens parla també a nosaltres. Déu
no té perquè beneir un cristianisme estèril del que
no rep els fruits que espera. No té perquè
identificar-se amb les nostres incoherències, desviacions
i poca fidelitat. També ara Déu vol que els
treballadors indignes de la vinya siguin substituits
per un poble que doni fruits dignes del regne de
Déu.
La
parábola
de los "viñadores
homicidas" es
un relato en el que Jesús va descubriendo con acentos alegóricos la
historia de Dios con su pueblo elegido. Es una historia triste. Dios
lo había cuidado desde el comienzo con todo su cariño. Era su "viña
preferida". Esperaba hacer de ellos un pueblo ejemplar por su
justicia y su fidelidad. Sería una "gran luz" para todos
los pueblos.
Sin
embargo, aquel pueblo fue rechazando y matando uno tras otro a los
profetas que Dios les iba enviando para recoger los frutos de una
vida más justa. Por último, en un gesto increíble de amor, les
envió a su propio Hijo. Pero los dirigentes de aquel pueblo
terminaron con él. ¿Qué
puede hacer Dios con un pueblo que defrauda de manera tan ciega y
obstinada sus expectativas?
Los
dirigentes religiosos que están escuchando atentamente el relato
responden espontáneamente en los mismos términos de la parábola:
el señor de la viña no puede hacer otra cosa que dar muerte a
aquellos labradores y poner su viña en manos de otros. Jesús saca
rápidamente una conclusión que no esperan: "Por
eso yo os digo que se os quitará a vosotros el reino de Dios y se le
entregará a un pueblo que produzca frutos".
Comentaristas
y predicadores han interpretado con frecuencia la parábola de Jesús
como la reafirmación
de la Iglesia cristiana como el "nuevo Israel" después
del pueblo judío, que, con la destrucción de Jerusalén el año 70,
se ha dispersado por todo el mundo.
Sin
embargo, la
parábola está hablando también de nosotros.
Una lectura honesta del texto nos obliga a hacernos graves preguntas:
¿estamos produciendo en nuestros tiempos "los frutos" que
Dios espera de su pueblo: justicia para los excluidos, solidaridad,
compasión hacia los que sufren, perdón…?
Dios
no tiene por qué bendecir un cristianismo estéril del que no recibe
los frutos que espera.
No tiene por qué identificarse con nuestra mediocridad, nuestras
incoherencias, desviaciones y poca fidelidad. Si no respondemos a sus
expectativas, Dios seguirá abriendo caminos nuevos a su proyecto de
salvación con otras gentes que produzcan frutos de justicia.
Nosotros
hablamos de "crisis
religiosa",
"descristianización", "abandono de la práctica
religiosa"… ¿No
estará Dios preparando el camino que haga posible el nacimiento de
una Iglesia menos poderosa,
pero más evangélica; menos numerosa, pero más entregada a hacer un
mundo más humano? ¿No vendrán nuevas generaciones más fieles a
Dios que nosotros?
27
Tiempo ordinario – A(Mateo 21,33-43)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada