dimecres, 25 d’abril del 2018

TEMPS PASQUAL - QUINT DIUMENGE











EVANGELI
Jesús, el cep veritable
Al·leluia Jo 15,4.5b
Estigueu en mi, i jo en vosaltres, diu el Senyor.
Qui està en mi dóna molt de fruit.

Lectura del sant evangeli segons sant Joan 15,1-8
Evangeli Jo 15,1-8
Qui està en mi i jo en ell dóna molt de fruit
Lectura de l'evangeli segons sant Joan
En aquell temps, Jesús digué als seus deixebles: «Jo sóc el cep veritable, i el meu Pare és el vinyater. La sarment que no dóna fruit en mi el Pare la talla, i la que dóna fruit, l'esporga i la neteja perquè encara en doni més. Vosaltres ja sou nets gràcies al missatge que us he anunciat. Estigueu en mi i jo en vosaltres. Així com la sarment, si no està en el cep, no pot donar fruit, tampoc vosaltres no podeu donar fruit si no esteu en mi. Jo sóc el cep, i vosaltres, les sarments. Qui està en mi i jo en ell dóna molt de fruit, perquè sense mi no podríeu fer res. Si algú se separa de mi, és llançat fora, com ho fan amb les sarments, i s'asseca. Les sarments, un cop seques, les recullen, les tiren al foc i cremen. Si us quedeu en mi, i el que jo us he dit queda en vosaltres, podreu demanar tot el que desitgeu, i ho tindreu. La glòria del meu Pare és que vosaltres doneu molt de fruit i sigueu deixebles meus».
Paraula de Déu





Cinquè diumenge - Temps Pasqual



Ac 9,26-311 Jn 3,18-24 Jn 15,18-24



  1. D’un poble de vinya i blat

      Així ho cantem en aquell deliciós cant adreçat a la noia del poble, Maria. Blat i raïms: dos productes típics del país de Jesús. Per això no ens estranya gens que l’evangelista Joan ens hagi deixat aquesta joia d’al·legoria, en un capítol inclòs en aquelles hores denses i íntimes del cenacle, abans de la mort de Jesús. Ara ja no veiem en les nostres vinyes el vinyater inclinat sobre els ceps (els temps de la tècnica agrícola han facilitat molt la feina del pagès, cosa que ell agraeix). Però no deixa de tenir un cert encant gairebé reverencial veure com el vinyater doblega l’esquena per veure millor com està el cep i com estan les sarments. Un vinyater que, per a Jesús, era ni més ni menys que el Pare.


      2.Gairebé el llenguatge de l’amor


    Fins a nou vegades surt en el text aquesta breu paraula “en” que indica unió, intimitat, comunió de vides: en el cep, en vosaltres, en mi, en el Pare. Jesús ens està descrivint un estat d`ànim molt personal, un desig que vol que es realitzi en nosaltres, les sarments, en ell, el cep, i en el Pare, el vinyater. Comunió de vides total i plena. Transfusió d’esperits, de criteris, de mentalitats, de preceptes, d’amor mutu i personal. És la imatge perfecta de la plenitud, del fruit abundant, de la collita exuberant.

    Joan empra un verb que té per a ell una gran transcendència: “manteniu-vos!” És aquell verb que suggereix la fidelitat, l’amor constant, l’amor que guarda la paraula, l’amor que s’ha ancorat en la confiança en Jesús. Fins i tot quan ens vénen les proves, la poda, la queixalada de la creu i del dolor. I això no és una manera de parlar, sinó una manera d’existir, perquè el dolor sempre hi és present en la condició humana, com va ser-ho en la de Jesús, que es va captenir com un home qualsevol...

    3.“Donar molt de fruit
    Potser aquí rau l’aspecte més compromès i radical de l’al·legoria. Un fruit que ens agafa de ple a nosaltres. Primer UN FRUIT CAP ENDINS: la unió amb Jesús, amb la seva Paraula plena de vida i fecunditat. És la dimensió d’allò que en diem “la vida espiritual”, la pregària, el conreu atent de la nostra interioritat, de les nostres facultats espirituals. L’evangeli de Marc ens ho suggereix quan explica que va escollir els dotze “perquè estiguessin amb ell”, perquè la familiaritat amb ell fos l’ambient imprescindible per assumir els seus criteris, els seus pensaments. No és una dimensió egoista i individualista. És pràcticament una necessitat de supervivència: “sense mi no podeu fer res”, ens recorda l’al·legoria.


    I, després UN FRUIT CAP ENFORA, cap als altres. Donar als nostres germans i germanes aquesta riquesa de vi, de molts graus, d’un vi que té una denominació d’origen, una marca, que podria dir-se “BONA NOTÍCIA”. Perquè és un vi que se serveix a la taula de la fraternitat, de la joia compartida. En el món en què vivim ser feliços tot sols sembla gairebé una ofensa per als altres, per als qui no poden tastar la Taula de Regne. Millor, doncs, compartir el brindis. Per això l’al·legoria acaba amb una afirmació tan concreta i tan actual: “Així sereu deixebles meus.” 



CONTACTE PERSONAL
Segons el relat evangèlic de Joan, Jesús, abans de morir, revela als deixebles son desig més profund: “Esteu en mi”. Coneix sa poruguesa i mediocritat. En moltes ocasions els ha recriminat sa poca fe. Si no estan units a ell no podran subsistir.
Les paraules de Jesús no poden ser més clares i expressives: “Com el sarment no pot donar fruit si no estar unit al cep, tampoc vosaltres, si no esteu en mi”. Si no es mantenen ferms en el que han après i viscut devora ell, la seva vida serà estèril. Si no viuen del seu Esperit, això iniciat per ell s'apagarà.
El llenguatge de Jesús és rotund: “Jo som el cep i vosaltres”. Pels deixebles ha de córrer la saba que prové de Jesús.
No l'han d'oblidar mai. “Qui està en mi i jo en ell, aqueix dóna molt de fruit, perquè sense mi no podríeu fer res”. Separats de Jesús, els seus deixebles no podem fer res.

Jesús no demana només que estiguin units a ell. També els diu que “les seves paraules estiguin en ells”. Que no les oblidin. Qu visquin del seu Evangeli. Aquesta és la font de la qual beure. “Les paraules que us he dit són esperit i vida”.
L'Esperit del Ressuscitat segueix avui viu i opera en la seva Església de moltes maneres, però sa presència invisible i silenciosa agafa trets visibles i veu concreta gràcies al record guardat en els relats evangèlics pels qui el conegueren de prop i el seguiren. Dins els evangelis agafem contacte amb son missatge, son estil de vida i son projecte del regne de Déu.
Per això, dins els evangelis s'amaga la força més potent que tenen les comunitats cristianes per a regenerar llur vida. L'energia que necessitem per a recobrar la nostra identitat de seguidors de Jesús. L'Evangeli de Jesús és l'instrument pastoral més important per a renovar avui l'Església.
Molts dels cristians bons de les nostres comunitats només conéixen els evangelis “de segona mà”. Tot el que saben de Jesús i del seu missatge prové del que han pogut reconstruir a partir de les paraules de predicadors i catequistes. Viuen llur fe sense tenir un contacte personal amb “les paraules de Jesús”.
No es pot imaginar una “nova evangelització” sense posar a l'abast de les persones un contacte més directe i immediat amb els evangelis. Res té més força evangelitzadora que l'experiència d'escoltar junts l'Evangeli de Jesús des de les preguntes, els problemes, sofriments i esperances del nostre temps.


NO PERDRE LA SABA
Qui està en mi... dóna fruit abundant.
La imatge té força extraordinària. Jesús és el “cep”, els que creiem en ell, els “sarments”. Tota la vitalitat dels cristians neix d'ell: Si la saba de Jesús ressuscitat corre per nostra vida, ens dóna alegria, llum, creativitat, coratge per a viure com vivia ell. Si no flueix dins nosaltres, som sarments secs.
Aqueix és el vertader problema d'una Església que celebra Jesús ressuscitat com a “cep” ple de vida, però que està formada per sarments morts. ¿ Per què distreure'ns en tantes coses, si la vida de Jesús no corre per les nostres comunitats i nostres cors ?
La primera tasca avui i sempre és “estar units al cep”, no viure desconectats de Jesús, no quedar-nos sense saba, no assecar-nos més. ¿ Com es fa això ? L'evangeli ho diu clarament: cal esforçar-nos perquè les “seves paraules” quedin en nosaltres.
La vida cristiana no brolla espontàniament entre nosaltres. L'evangeli no sempre es pot deduir racionalment. Cal meditar hores les paraules de Jesús. Només la familiaritat i afinitat amb els evangelis ens fan aprendre a viure com ell.
Aquest apropament freqüent a les pàgines de l'evangeli ens posa en sintonia amb Jesús, ens contagia son amor al món, ens apassiona amb son projecte, ens infon son Esperit. Sense adonar-nos ens fem cristians.
Aquesta meditació personal de les paraules de Jesús ens canvia més que totes les explicacions, discursos i exhortacions que ens vénen de fora. Les persones canviem des de dins.
Tal volta, sigui aquest el problema més greu de la nostra religió: no canviem, perquè sols el que passa dins el nostre cor canvia la nostra vida; sovint, la saba de Jesús no passa pel nostre cor.
La vida de l'Església es transforma si els creents, matrimonis cristians, preveres, religioses, bisbes, educadors tenim al capçal del llit l'Evangeli de Jesús.







VIDA DE CADA DIA
El que està en mí...dóna molt de fruit.
La vida de cada dia ocupa gran part de la nostra vida. Per alta banda, malgrat pensem que l'important de nostra existència esdevengui en moments excepcionals, el cert és que la persona creix o minva en aqueixa vida en apariència petita de cada dia. Podem “somniar” coses grans, però en realitat som el que som en el viure diari.
Al llibre “Moral de la vida cotidiana” , J. L. Aranguren fa unes reflexions sàvies i agudes.... Segons el pensador, no és fàcil viure amb certa autenticitat dins el nostre petit món de cada dia.
Per començar, volguem no volguem, tots hem d'exercir un “rol”, sovint imposat; cal ajustar-se al “guió” i representar bé el paper. Però, ¿ es tracta només de ser un bon “actor” ? ¿ Com ser el “director” de la pròpia vida ? Hi ha llavors la pressió social; cal estar atents “al que es fa”, “al que es diu”, “al que es porta”. Moltes persones perceben la seva vida com una cosa monótona i rutinària, sense alicients. Pot ser degut a aqueixa sumissió cega al comportament de la majoria. Però, ¿ Com ser lliures davant tanta alimentació col·lectiva ?
Aranguren apunta formes molt freqüents avui de viure la quotidianitat. N'hi ha que viuen cercant en tot moment dominar la situació i treure'n profit sia com sia. Altres, cerquen aparentar, quedar bé, donar bona imatge; no els interessar “ser”, sinó “parèixer”.
Molts viuen pensant d'immediat; esclaus del rellotge, l'agenda i el calendari, només viuen per fer feina i “fer coses”. Així els passa la vida. Però la vida de cada dia pot ser molt més. Aranguren recorda que “hi ha un com fem el que fem i un per què ho fem, és a dir, hi ha un projecte”.
Cadascú de nosaltres està cridat a apropiar-se personalment de la vida i donar-li sentit. El problema rau en com elaborar i viure aquest projecte personal que volem ser.
Per al cristià, la fe en Jesucrist es converteix en la font més decisiva del viure diari. De son missatge i son esperit extreu sentit, orientació, confiança, estímul per a viure i créixer com esser humà.
La cridada de Jesús que escolta dins son interior no és una cridada més, sinó la que dóna sentit últim a sa vida. Qui pren en sèrio l'evangeli i segueix de prop a Crist, creu les seves paraules: “Qui està en mi i jo en ell, aquest dóna fruit abundant”.










CREURE
El qui està en mi...
La fe no és una impressió o emoció del cor. Sense cap dubte, el creient sent sa fe, l'experimenta i la disfruta, però seria un error reduir-la a “sentimentalisme”. La fe no és una cosa que depengui dels sentiments: “Ja no sento res; he perdut la fe”. Ser creent és una actitud responsable i raonable.
La fe tampoc és una opinió personal. El creient es compromet personalment a creure en Déu, però la fe no pot ser reduïda “subjectivisme”: “Jo tinc les meves idees i crec el que em sembla”. La realitat de Déu no depèn de mi ni la fe és fabricació meva. Brolla de l'acció de Déu en nosaltres.
La fe tampoc és un costum o tradició rebuts dels pares. Bo és néixer dins una família creent i rebres des de petits una orientació cristiana de la vida, però seria pobre reduir la fe a “costum religiós”: “Dins ma família sempre hem estat molt d'Església”. La fe és decisió personal de cadascú.
Tampoc la fe és una recepta moral. Creure en Déu té exigències, però seria equivocació reduir-ho tot a “moralisme”: “Jo respecto a tots i no faig mal a ningú”. La fe és amor a Déu, compromís per un món més humà, esperança de vida eterna, acció de gràcies, celebració.
La fe tampoc és un “tranquil·litzant”. Creure en Déu és font de pau, consol i serenitat, però la fe no és un agafall pels moments crítics: “Jo estic apurat i recorro a la Mare de Déu”. Creure és el millor estímul per a lluitar, treballar i viure de manera digna i responsable.
La fe cristiana comença a desvetllar-se en nosaltres quan ens trobem amb Jesús. El cristià és una persona que es troba amb Crist i en ell descobreix Déu Amor que cada dia l'atreu més. Ho diu molt bé Joan: “Nosaltres hem conegut l'amor que Déu ens té i hi hem cregut. Déu és amor...”
Aquesta fe creix i dóna fruit només quan estem units a Crist dia a dia, és a dir, motivats i sostinguts pel seu Esperit i la seva Paraula: “Qui està en mi i jo en ell dóna molt de fruit, perquè sense mi no podríeu fer res”.

"Creure és el millor estímul per a lluitar treballar i viure d’una manera digna"

Què és la fe?
La fe no és una impressió o emoció del cor. Sens dubte, el creient sent la seva fe, l’experimenta i la gaudeix. Però, seria un error reduir-la a sentimentalisme.
La fe no és quelcom que depèn dels sentiments. Ser creient és una actitud: Actitud responsable i raonada.
La fe tampoc no és una opinió personal. El creient es compromet personalment a creure en Déu.
Però la fe no pot ser reduïda a subjectivisme.
La realitat de Déu no depèn de mi, ni el cristianisme és fabricació de cadascú.
La fe tampoc no és un costum o tradició rebuda dels pares.
La fe és una decisió personal de cadascú presa lliurament.
La fe tampoc no és una recepta moral. Creure té les seves exigències.
Però seria una equivocació reduir-ho tot a moralisme.
La fe és endemés
-amor explícit a Déu
-compromís per un món més humà
-esperança de vida eterna
-acció de gràcies a Déu
-celebració festiva
-fraternitat compromesa
La fe tampoc no és un tranquil·litzant. Creure en Déu és, sens dubte, font de pau i de serenor, però la fe no és només un agafador pels moments crítics.
Creure és el millor estímul per a
lluitar
treballar
i viure d’una manera digna i responsable.
La fe comença a desfigurar-se quan s’oblida que, abans que res, és una trobada personal amb Jesucrist.
Sant Joan ens ho diu ben clar: “Nosaltres hem conegut l’amor que Déu ens té i hem cregut en Ell. Perquè Déu és Amor.” 1 Jn 4,16
Aquesta fe dóna fruits quan vivim, dia a dia, units a Crist, motivats i sostinguts
pel seu Esperit
i per la seva Paraula.
El que romangui en mi i jo en Ell, aquest dóna fruit abundant, perquè sense Mi no podeu fer res.”
És aquesta la nostra convicció més profunda, més pràctica i més operativa?  (LLUNELL)





 


27   ABRIL   :  MARE  DE   DÉU   DE   MONTSERRAT


   




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada