31º
diumenge Temps ordinari (B)
EVANGELI
..No
ets lluny del Regne de Déu.
+
Lectura del sant Evangeli segonsSant Marc 12, 28b-34
El
primer manament
28Llavors
un dels mestres de la Llei, que havia sentit la discussió i havia
trobat bona la resposta de Jesús, se li va acostar i li va fer
aquesta pregunta:
--Quin
és el primer de tots els manaments?
2Jesús
va respondre:
--El
primer és:Escolta, Israel: el Senyor és el nostre Déu, el
Senyor és l'únic. 30
Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el
cor, amb tota l'ànima, amb tot el pensament i amb totes les
forces.31El
segon és aquest:Estima els altres com a tu mateix. No hi
ha cap manament més gran que aquests.
32
Llavors el mestre de la Llei li digué:
--És
veritat, mestre. Amb tota la raó dius que ell és l'únic i
queno n'hi ha d'altre fora d'ell , 33
i que estimar-lo amb tot el cor, amb tot
l'enteniment i amb totes les forces i estimar els altres
com a si mateixval més que tots els holocaustos i sacrificis.
34
Jesús, veient que havia parlat
assenyadament, li digué:
--No
ets pas lluny del Regne de Déu.
I
ningú no s'atreví a fer-li cap més pregunta.
Paraula
de Déu.
|
ATEISME
SUPERFICIAL
Molts
han passat d'una fe lleugera i superficial en Déu a un
ateisme igualment frívol i irresponsable. N'hi ha que ha
eliminat de llurs vides tota pràctica religiosa i han
liquidat qualsevol relació amb una comunitat creient. Però,
¿ és suficient això per a resoldre amb seriesa la
postura personal amb el kisteri últim de la vida ?
N'hi
ha que diuen que no creuen en l'Església ni en “els
invents dels capellans”, però creuen en Déu. Tanmateix, ¿
què vol dir creure en un Déu al qual mai recorden, amb
qui mai dialoguen, al qual no escolten, del qual no esperen
res amb goig ?
Altres
proclamen que ja és temps d'aprendre a viure sense Déu,
afrontar la vida amb dignitat i personalitat. Però, quan es
mira de prop llur vida, no és fàcil veure com els ha
ajudat l'abandó de Déu per a viure una vida més digna
i responsable.
Molts
s'han fabricat sa pròpia religió i s'han construit sa
pròpia moral a mida. Mai han cercat sinó situar-se amb
comoditat dins la vida, evitant tota pregunta que qüestionara
l'existència.
N'hi
ha que no sabrien dir si creuen o no en Déu. En realitat
no entenen perquè serveix això de creure. Viuen absorts en
treballar i fruir i distrets pels problemes de cada dia, els
programes del televisor i revistes de cap de setmana, i
Déu no té lloc dins llurs vides.
Aqueix
ateisme frívol està en les persones que gosen dir-ho en
veu alta, però també en el cor de molts que es tenen per
creients i no tenen a Déu per únic Senyor de llur vida.
Facem
una prova. ¿ Què sentim dins el més pregon de nostra
consciència quan escoltem a poc a poc, repetit i amb sinceritat
aquestes paraules: “Escolta... El Senyor nostre Déu és
l'únic Senyor: Estimaràs el Senyor el teu Déu amb tot el
cor, amb tota l' ànima, amb tota la teva ment, amb totes
les teves forces” ? ¿ Quin espai pren Déu dins mon cor,
esperit, ment, tot mon esser ?
JESÚS
SEMPRE MATISA
Una
pregunta ben curiosa
Aquesta
vegada començarem pel final. Marc acaba dient: “Ningú no s’atreví
a fer-li cap més pregunta.” Potser per no ser corregit; potser
perquè Jesús va llegir els seus pensaments i va intuir que el
volien “provar”, cosa que l’Evangeli diu més d’una vegada. O
simplement, perquè només et pots acostar al Mestre amb el cor i els
ulls clars, delerós de saber de debò la veritat. Per altra banda,
no deixa de ser curiós que li preguntessin quin és el primer
manament de la Llei, aquella pregària (“Shemà, Israel, escolta
Israel!”) que tot bon jueu deia si més no una vegada cada dia de
la seva vida conscient i religiosa. Era tan elemental com
preguntar-li a un nen de 8 anys la “taula del 2”. Però, ja ho
sabem, són coses dels prejudicis que aquella gent del Temple tenia
contra Jesús.
Una
resposta inesperada
Jesús
sempre sorprèn, sempre diu més del que li preguntem, perquè la
seva visió del món de la fe i de la religió no es queda en el
Temple sinó que s’estén pels carrers, per les cases, per la vida
de la convivència. I per això la seva resposta va més enllà.
Aquest “més enllà” és el que dona autenticitat a la nostra
pregària, als nostres esquemes, potser massa religiosos. Perquè per
a ell l’amor a Déu es tradueix en l’amor als altres. Com que
només tenim un sol cor que estima, aquest amor ha d’arribar a Déu
i al proïsme. No es pot quedar en les parets del nostre racó de
pregar, ni en els sentiments eteris que poden acompanyar una fe
vaporosa, sinó una fe encarnada en la vida quotidiana. Per a Jesús,
tan “absolut” és Déu, el Pare, com la imatge de Déu, el germà,
la germana. Això ho té clar des del moment en què es va encarnar i
identificar amb la condició humana.
El
mestre de la Llei capgirat
Segur
que havia de ser el contacte, l’empatia que Jesús provocava amb la
seva veritat als ulls i a les paraules. Si no, no s’explica que el
Mestre de la Llei fes un tomb tan copernicà a les seves pràctiques
religioses, al seu tarannà i a les seves tradicions ancestrals. I
arribés a dir el que va dir ! Per això, ara el qui es meravella és
Jesús. I li diu: “No estàs lluny del Regne!” Tant de bo
t’atrapi l Esperit de l’Evangeli. Deixa les teves seguretats i
rutines, i deixa’t atrapar pel risc i una nova vida...
Alguna
vegada ens ha d’atrapar aquest vertigen de l’Evangeli. Alguna
vegada hem de fer un “Ah, ara ho veig!” Aquesta petita
il·luminació té un poder de síntesi i un atractiu que ens dóna
força per tirar endavant. És aleshores quan ens ha arribat la bona
notícia de l’Evangeli. Seria força interessant veure com va
tornar a casa seva o al Temple aquell mestre de la Llei...
ALLÒ
DECISIU
Estimaràs...
A
Jesús li feren moltes preguntes. La gent el veia com un
mestre que ensenyava a viure de manera sàvia. Però la
pregunta que aquest cop li fa un “lletrat”
no és una més. El que planteja aquell home preocupa a
molts: ¿quin
manament és el primer de tots?, ¿que
és el primer que cal fer dins la vida per a encertar ?
Jesús
li respon amb unes paraules que, tant el lletrat com ell mateix
han pronunciat aquest matí quan recitaven l'oració: “Shemà”:
“Déu
és l'únic Senyor: estimaràs el Senyor el teu Déu amb tot el
teu cor, la teva ànima, la teva ment, el teu esser”. A
Jesús li ajudaven a viure tot lo dia estimant a Déu amb
tot el cor i totes les seves forces. És el primer i
decisiu.
Tot
seguit, Jesús afegeix una cosa que ningú li ha demanat: “El
segon manament és semblant: Estimaràs el proisme com a tu
mateix”.
Aquesta és la síntesi de la vida. D'aquests dos manaments
depèn tot: la religió, la moral, l'encert en l'existència.
L'amor
no està en el mateix nivell que altres deures. No és una
“norma” més, perduda entre altres normes més o manco
importants. “Estimar” és la única forma sana de viure
davant Déu i davant les persones. Si en la política o la
religió, en la vida social o individual, hi ha qualque cosa
que no surt de l'amor o va contra ell, no serveix per a
construir una vida més humana. Sense amor no hi ha
progrés.
Es
pot llevar “Déu” de la política i dir que és suficient
pensar en “el proisme”. Es pot llevar el “proisme” de
la religió i dir que l'important és servir a “Déu”.
Per a Jesús “Déu” i “proisme” són inseparables: No
és possible estimar a Déu i desentendre's del germà.
El
risc de distorsionar la vida des d'una religió “egoista”
és sempre gros. Per això és tan necessari recordar
aquests missatge essencial de Jesús. No hi ha àmbit sagrat
en el qual podem veure'ns amb Déu i ignorar els altres. No
és possible adorar Déu en el fons de l'ànima i viure
oblidant els que sofreixen. L'amor a Déu, Pare de tots, que
exclou el proisme és una mentida. El que va contra l'amor,
va contra Déu.
ALLÒ
IMPORTANT
Un
escriba s'atansa a Jesús. No vol posar paranys. Tampoc vol
discutir. La seva vida està fonamentada en lleis i normes que
li mostren com comportar-se a tot moment. Tanmateix, dins son
cor hi ha una pregunta: “¿ Quin és el primer manament ?
¿Què és el més important per encertar en la vida?
Jesús
entén molt bé el que aquell home sent. Quan dins la
religió s'acumulen normes i preceptes, costums i ritus,
fàcilment es viu dispers, sense saber exactament què és
fonamental per a orientar la vida de manera sana. Així
passava dins sectors del judaisme.
Jesús
no cita els manaments de Moisès. Senzillament, li recorda la
pregària que aqueix mateix matí han dit ambdós quan
sortia el sol, segons costum dels jueus: “Escolta, Israel, el
Senyor nostre Déu és l'únic senyor: estimarà el Senyor
el teu Déu amb tot el cor”.
L'escriba
pensa en un Déu que té poder de manar. Jesús el posa
davant un Déu la veu del qual cal escoltar. L'important no
és conéixer preceptes i complir-los. Decisiu és aturar-nos a
escoltar aquest Déu que ens parla sense dir paraules
humanes.
Quan
escoltem al Déu vertader es desvetlla en nosaltres una atracció
vers l'amor. No és una ordre. És el que brolla dins
nosaltres quan ens obrim al Misteri últim de la vida:
“Estimaràs”... En aquesta experiència, no hi ha
intermediaris religiosos, no hi ha teòlegs ni moralistes. No
necessitem que ningú ens parli de fora. Sabem que
l'important és estimar.
Aquest
amor a Déu no és un sentiment ni una emoció. Estimar al
que és font i origen de la vida és viure estimant la
vida, la creació, les coses i, sobre tot, les persones. Jesús
parla d'estimar “amb tot el cor, amb tota l'ànima, amb
tot l'esser”. Fora mediocritats ni càlculs interessats. De
manera generosa i confiada.
Jesús
afegeix, encara, una cosa que l'escriba no ha preguntat.
Aquest amor a Déu és inseparable de l'amor al proisme.
Només es pot estimar a Déu estimant al germà. Al contrari,
l'amor a Déu és una mentida. ¿Com podem estimar El Pare
sense estimar els seus fills i filles?
No
sempre pensem els cristians en aquesta síntesi de Jesús.
Sovint, confonem l'amor a Déu amb les pràctiques religioses
i el fervor, ignorem l'amor pràctic i solidari cap als que
viuen exclosos per la societat i oblidats per la religió.
Però, ¿què hi ha de veritat en nostre amor a Déu si
vivim d'esquena als que sofreixen?
José
Antonio Pagola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada