dijous, 14 de febrer del 2019

DIUMENGE SISÈ DURANT L'ANY



Llavors alçà els ulls cap als seus deixebles i digué:
Feliços els pobres: és vostre el Regne de Déu!
Feliços els qui ara passeu fam: Déu us saciarà!
Feliços els qui ara ploreu: vindrà dia que riureu!
Feliços vosaltres quan, per causa del Fill de l'home, la gent us odiarà, us rebutjarà, us insultarà i denigrarà el nom que porteu! Aquell dia, alegreu-vos i feu festa, perquè la vostra recompensa és gran en el cel. Igualment feien els seus pares amb els profetes



DIUMENGE SISÈ
(Power-Point)

6º diumenge Temps ordinari (C)
EVANGELI
+ Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 6,17.20-26

Jesús i les multituds
17 Després Jesús va baixar amb ells de la muntanya i s'aturà en un indret pla. Allí hi havia molts dels seus deixebles i una gran gentada del poble, vinguda de tot el país dels jueus, de Jerusalem i de la costa de Tir i de Sidó, 18 per escoltar-lo i fer-se guarir de les seves malalties. Els turmentats per esperits malignes també eren curats. 19 Tota la gent intentava tocar-lo, perquè sortia d'ell una força que guaria tothom.

Benaurances i malaurances
(Mt 5,1-12)
20 Llavors alçà els ulls cap als seus deixebles i digué:
--Feliços els pobres: és vostre el Regne de Déu!
21 »Feliços els qui ara passeu fam: Déu us saciarà!
»Feliços els qui ara ploreu: vindrà dia que riureu!
22 »Feliços vosaltres quan, per causa del Fill de l'home, la gent us odiarà, us rebutjarà, us insultarà i denigrarà el nom que porteu! 23 Aquell dia, alegreu-vos i feu festa, perquè la vostra recompensa és gran en el cel. Igualment feien els seus pares amb els profetes.
24 »Però ai de vosaltres, els rics: ja heu rebut el vostre consol!
25 »Ai de vosaltres, els qui ara aneu tips: vindrà dia que passareu fam!
»Ai de vosaltres, els qui ara rieu: vindrà dia que us doldreu i plorareu!
26 »Ai quan tota la gent parlarà bé de vosaltres: igualment feien els seus pares amb els falsos profetes!
Paraula de Déu.




FELICITAT
Podem llegir i escoltar cada cop més sovint notícies optimistes sobre la superació de la crisi i la recuperació progressiva de l'economia.
S'ens diu que hi ha creixement econòmic, però ¿Creixement de què ? ¿ creixement per a qui ? No s'ens informa de tota la veritat del que passa.
La recuperació econòmica va endavant consolida i perpetua la “societat dual”. Un abisme cada cop més gros entre els que poden millorar son nivell de vida amb seguretat i els que queden despenjats, sense feina ni futur dins aqusta vasta recuperació econòmica.
De fet, creix alhora un consum ostentós i provocatiu dels cada cop més rics i la misèria i inseguretat dels cada cop més pobres.
La paràbola de l'home ric “que es vestia de porpra i lli i celebrava festes esplèndides cada dia” i del pobre Llàtzer que esperava satisfer la fam amb les miques que queien de la taula del ric, ès una realitat en la societat dual.
Entre nosaltres existeixen “mecanismes econòmics, financers i socials” denunciats pel Papa, “els quals manejats per la voluntat del homes, funcionen de manera quasi automàtica, i fan més rígides les situacions de riquesa dels uns i pobresa dels altres”. Un cop més consolidem una societat desigual i injusta.
Podem donar explicacions tècniques, però quan el resultat que es constata és l'enriquiment sempre més gros dels ja rics i l'enfonsament dels més pobres, es consolida la insolidaritat i la injustícia.
A les benauraces, Jesús adverteix que un dia es girarà la sort dels rics i la dels pobres. Pot ser hi hagi també avui bastants que, com Nietzsche, pensin que aquesta actitud de Jesús és fruit del ressentiment i la impotència de qui no pot assolir la justícia i demana venjança divina.
Tanmateix, el missatge de Jesús no neix de la impotència d'un home derrotat i ressentit, sinó de sa visió intensa de la justícia de Déu, que no pot permetre el triumf final de la injustícia.
Passats vint segles, la paraula de Jesús segueix essent decisiva per als rics i per als pobres. Paraula de denúncia per a uns i promesa per als altres. Segueix viva i ens interpel·la a tots.






El Regne de Déu
El Regne de Déu és per a vosaltres”. Què és el Regne de Déu? El Regne de Déu no és un premi de consolació per a aquells que ho passen malament! El Regne de Déu no és aconseguir un ajustat equilibri entre el dolor d’aquest món i el goig i felicitat de l’altre. El Regne de Déu no és una mera promesa, que no es realitzarà fins al món futur.
El Regne de Déu és quelcom present. El Regne de Déu és el projecte de Déu per a la humanitat, és el desig de Déu de felicitat per a tothom, i especialment per als que ho estan passant malament.
El Regne de Déu és ja present entre nosaltres. Jesús mateix ho va dir en algunes ocasions, el Regne de Déu és entre vosaltres, és dintre de vosaltres. El Regne de Déu és el mateix Jesús, que entre nosaltres, realitza el projecte, el desig de Déu. La vinguda de Jesús és Regne de Déu. Ell el va començar a realitzar.
Cap al Regne de Déu
El Regne de Déu no és un estat. sinó un procés; no és una situació, sinó un dinamisme; no és una pura promesa, sinó un compromís. És el projecte al que Déu s’hi ha compromès i, per això, ens va enviar el seu Fill, Jesús de Natzaret, que el va anar realitzant. I Jesús ens ha comunicat el seu Esperit, perquè mogui els nostres cors a seguir col·laborant-hi. El Regne de Déu és la tasca dels seguidors de Jesús. Jesús va dirigir la seva mirada bondadosa, el seu cor obert i el seu gest acollidor als pobres, als qui ploraven, als famolencs i als menyspreats.
Feliços vosaltres...Ai de vosaltres!
Amb Jesús, els pobres, els qui ploren, els famolencs, els menyspreats estan d’enhorabona, són benaurats, són feliços, perquè el projecte de Déu va dirigit en benefici d’ells. Aquesta és la Bona Notícia!
I l’evangelista Lluc vol reblar aquesta bona notícia, a tots aquests, amb un dur advertiment als qui es situen al marge del projecte de Déu; es més, l’ obstaculitzen, quedant-se en la soledat i l’engany dels seus diners, amb la rialla buida i superficial del seu benestar individualista, amb el fred plaer del seu estómac saciat, i amb l’afalac dels seus, sovint interessats, admiradors.
Conversió i compromís
Però sempre hi ha, per a tots aquests, la possibilitat d’ entrar a la dinàmica del Regne de Déu, sempre hi la possibilitat de col·laborar al projecte del Regne, de convertir-se al Regne de Déu anunciat per Jesús.
Sempre hi ha aquesta possibilitat, per a tots aquells que tenen sobrats recursos, si viuen austerament per ajudar a poder fer que els pobres ho siguin menys i tinguin els suficients recursos. Sempre hi ha aquesta possibilitat per a tots aquells que viuen contents i eufòrics per la seva bona sort, si es solidaritzen amb els qui ploren, perquè se sentin confortats. Sempre hi ha aquesta possibilitat per als qui se senten ben satisfets i saciats, si amb la seva sobrietat poden ajudar a satisfer la fam d’altres. Sempre hi ha aquesta possibilitat per als qui viuen afalagats per la bona fama i prestigi, si es mouen per defensar i promoure la dignitat dels marginats, menyspreats i rebutjats pel motiu que sigui.
Nosaltres portem dins nostre l’Esperit de Jesús Ressuscitat, sigui la que sigui  la situació en la que ens trobem. I l’Esperit de Jesús ens empeny a fer Regne de Déu, benaurança i felicitat al nostre món. La Paraula que hem escoltat i l’aliment  i beguda que prendrem ens hi compromet. El pa i el vi de l’eucaristia són aliment i beguda de solidaritat. És Jesús mateix! És Regne de Déu!
Francesc Xicoy, sj.AGAFAR SERIOSAMENT ELS POBRES




AGAFAR ELS POBRES SERIOSAMENT
Avesats a escoltar les “benaurances” a l'Evangeli de Mateu, costa als cristians dels països rics llegir el text que ofereix Lluc. Sembla que aquest evangelista i no pocs dels seus lectors eren de classe acomodada. Tanmateix, Lluc no suavitza el missatge de Jesús sinó que el presenta de manera provocativa.
A costat de les “benaurances” als pobres, l'evangelista recorda les “malaurances” asl rics. “Feliços els pobres,... els que ara teniu fam... els que ploreu”.. Però: “Ai de vosaltres, els rics... els que ara aneu tips...els que ara rieu”. L'Evangeli no pot ser escoltat d'igual manera per tots. Mentre per als pobres és Bona Nova que els convida a l'esperança, per als rics és amenaça que els crida a la conversió. ¿ Com escoltar avui aquest missatge a les nostres comunitats cristianes ?
Jesús ens posa a tots al davant la realitat més sagnant que hi ha en el món, la que més el fa sofrir, la que més arriba al cor de Déu, la que està present als seus ulls. Una realitat que, des dels països rics, volem ignorar i silenciar un cop i un altre, tapant de mil maneres la injustícia més cruel i inhumana de la qual tots nosaltres en som culpables.
¿ Volem seguir enganyant-nos o obrir els ulls a la realitat dels pobres ? ¿ Agafarem seriosament aquesta immensa majoria dels que viuen desnodrits i sense dignitat, els que no tenen veu ni poder, els que no compten per a la marxa del benestar ?
Els cristians no hem descobert encara la importància que poden tenir els pobres en la història dels cristianisme. Ells ens donen llum més que ningú per a veure la nostra pròpia veritat, sacsegen nostra consciència i ens conviden a la conversió. Ells ens poden ajudar a configurar l'Església del futur de manera més evangèlica. Ens poden fer més humans i més capaços d'austeritat, solidaritat i generositat.
L'abisme que separa rics i pobres creix de manera imparable. En el futur, cada vegada serà més impossible presentar-se davant el món com Església de Jesús ignorant els més febles i indefensos de la Terra. O agafem seriosament els pobres o oblidem l'Evangeli. Dins els països rics serà cada cop més difícil escoltar l'advertència de Jesús: “No podeu servir a Déu i als diners”. Es farà insoportable.
José Antonio Pagola




MOLT CLAR
Feliços els pobres perquè vostre és el regne de Déu.
Jesús no tenia poder polític ni religiós per a transformar la situació injusta que es vivia al seu poble. Només tenia la força de sa paraula. Els evangelistes recolliren els crits que Jesús llançava pels poblets de Galilea en ocasions diverses. Ses benaurances quedaren gravades per a sempre en els seus seguidors.
Jesús es troba amb gents empobrides que no poden defensar ses terres dels poderosos terratinents i el diu: “Feliços els que no teniu res perquè vostre rei és Déu. Veu la fam de dones i nins desnodrits, i no pot reprimir-se: Feliços els que ara teniu fam perquè sereu saciats. Veu plorar de ràbia i imnpotència els camperols, quan els recaudadors s'enduen el millor de les collites i els anima: Feliços els que ara ploreu perquè riureu.
¿ No és això burla ? ¿No és cinisme ? Ho seria si Jesús els parlés des d'un palau de Tiberíades o una vil·la de Jesrusalem, però Jesús està amb ells. No porta diners, camina descalç i sense túnica de respost. És un indigent més que els parla amb fe i convicció total.
Els pobres l'entenen. No són feliços per sa pobresa. Sa misèria no és un estat envejable ni ideal. Jesús els diu feliços perquè Déu està de part seva. Son sofriment no durarà sempre. Déu farà justícia
Jesús és realista. Sap molt bé que les seves paraules no signifiquen ara el final de la fam ni de la misèria dels pobres. Però el món ha de saber que ells són els fills predilectes de Déu, i això dóna a llur dignitat una serietat absoluta. La seva vida és sagrada.
Això és el que Jesús vol deixar clar dins un món injust: els que no interessen a ningú, són els que més interessen a Déu; els que nosaltres marginem són els que tenen un lloc de privilegi en son cor; els que no tenen qui els defensi, el tenen a ell com a Pare.
Els que vivim acomodats en la societat de l'abundància no tenim dret a predicar a ningú les benaurances de Jesús. El que hem de fer és escoltar-les i començar a mirar els pobres, els famolencs i els que ploren, com els mira Déu. D'aquí pot néixer la nostra conversió.
José Antonio Pagola







FELICITAT
Feliços...
Totes les persones portem en el més profund del nostre esser una fam insaciable de felicitat. Allà on trobem un home, podem estar segurs que ens trobem davant algú que cerca exactament el mateix que nosaltres: ser feliç.
Tanmateix, quan s'ens demana què és la felicitat i com trobar-la, no sabem donar una resposta massa clara. La felicitat és sempre quelcom que ens manca. Una cosa que encara no assolim en plenitud.
Per això, escoltar de manera senzilla les benaurances suscita sempre dins la persona un eco especial. A banda, el to paradoxal i el contingut ple de contrasts produeix dins nosaltres un cert desconcert. Per altra, la promesa que porten ens atreu, ja que ofereixen una resposta a aquesta set que neix al fons del nostre ésser. L'esperança de trobar la felicitat penetra dins nostre cor de manera inoblidable.
Els cristians hem oblidat massa que l'evangeli és una crida a la felicitat. I que ser cristià és sentir-se cridats a ser feliç i descobrir des de Jesús el camí vertader de la felicitat.
No tots els camins menen a la felicitat. Aquí és on precisament ens trobem amb el repte de Jesús de Natzaret. La vertadera felicitat s'assoleix per camins diferents als que ofereix la societat actual.
Segons Jesús, és millor donar que rebre, és millor servir que dominar, compartir que acaparar, perdonar que venjar-se, crear vida que explotar. I en el fons, quan es tracta d'escoltar sincerament el millor que hi ha en el pregon nostre, intuïm que Jesús té tota la raó. I des de molt endins sentim la necessitat de cridar també avui les benaurances i les malaurances que Jesús cridà.
Feliços els que saben ser pobres i compartir el poc que tenen amb els seus germans. Maleïts els que només es preocupen de ses riqueses i els seus interessos.
Feliços els que coneixen la fam i la necessitat perquè no volen explotar, oprimir i trepitjar els altres. Maleïts els que són capaços de viure tranquils i satisfets, sense preocupar-se dels necessitats.
Feliços els que ploren les injustícies, les morts, les tortures, els abusos i el sofriment dels dèbils. Maleïts els que riuen del dolor dels altres i s'alegren de la mort del germà.




FRONT A LA SAVIESA CONVENCIONAL
Dichosos los pobres
Ens adonem o no, tots aprenem a viure del nostre entorn cultural. Hem interioritzat la “saviesa convencional” que predomina en la societat. Al final, és aqueixa “consciència cultural” la que modela la nostra manera d'entendre o viure la vida.
Aqueixa “saviesa convencional” ens dóna els principis, valors i criteris d'actuació que orienten nostre estil de vida. Aquesta manera de funcionar no és quelcom propi d'algunes persones. És habitual. Es pot dir inclús que fer-se adult vol dir per a molts interioritzar la “saviesa convencional” que domina en la societat.
Avesats a respondre un cop i un altre als dictats de la cultura dominant, ens costa advertir la nostra ceguesa i manca de llibertat per a viure de manera més profunda i original. Ens creim lliures i en realitat vivim domesticats: ens considerem intel·ligents però només fem cas del que la cultura social ens indica.
Encara més greu. Creim escoltar dins nostre interior la veu de la consciència, però el que escoltem són els “valors” que hem interioritzat de la consciència social, i que porten noms concrets: seguretat, èxit, satisfacció, bona imatge, diners, poder.
Els investigadors moderns destaquen en Jesús el seu afany per alliberar les persones d'aqueixa “saviesa convencional” que sempre i en tot lloc empobreix la vida dels humans. Son missatge és clar: cal aprendre a viure des d'un altre “lloc”, cal escoltar la veu d'un Déu que vol una vida més digna i feliç per a tots, cal viure amb un “cor nou”.
Front a la “saviesa convencional”, Jesús viu i ensenya a viure d'una manera nova i provocativa, modelada per valors diferents: compassió, defensa dels darrers, servei als desvalguts, acollida incondicional, lluita per la dignitat de tot ésser humà.
En aquest context cal escoltar les paraules de Jesús: “Feliços els pobres... els que ara teniu fam... els que ara ploreu, perquè vostre és el Regne de Déu”. Déu vol regnar en un món diferent en el qual tots puguin conéixer la felicitat i la dignitat.
José Antonio Pagola







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada