dimecres, 27 de febrer del 2019

DIUMENGE VUITÈ DURANT L'ANY


QUARESMA



DIUMENGE VUITÈ
(POWER-POINT)






8º domingo Tiempo ordinario (C)
EVANGELI
+ Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 6,39-45
39 Els digué encara una paràbola:
--¿És que un cec pot guiar un altre cec? ¿No cauran tots dos al clot? 40 El deixeble no és més que el mestre; però tot deixeble, un cop instruït, serà com el seu mestre. 41 Com és que veus la brossa a l'ull del teu germà i no t'adones de la biga que hi ha en el teu? 42 Com li pots dir: "Germà, deixa'm que et tregui la brossa de l'ull", si tu no veus la biga del teu? Hipòcrita, treu primer la biga del teu ull i llavors hi veuràs prou clar per a treure la brossa de l'ull del teu germà.
L'arbre i els seus fruits
(Mt 7,17-20; 12,33-35)
43 »No hi ha cap arbre bo que doni fruits dolents ni cap arbre dolent que doni fruits bons. 44 Cada arbre es coneix pel seu fruit: no es cullen figues dels cards ni es veremen raïms de les bardisses. 45 L'home bo, del bon tresor del seu cor, en treu la bondat, i l'home dolent, del seu tresor dolent, en treu el mal. Perquè del que sobreïx del cor, en parla la boca.
Paraula de Déu.



ATURAR-SE
Els nostres pobles i ciutats ofereixen avui un clima poc propici al qui cerca silenci i pau per a trobar-se amb ell mateix i amb Déu. Costa alliberar-se del renou permanent i el setge constant de cridades i missatges. A banda, les preocupacions, problemes i presses de cada dia ens fan anar de banda a banda, i no ens deixen ser amos de nosaltres mateixos.
A la pròpia llar, invadida per la televisió i escenari de tensions, no és fàcil trobar assossec i recolliment per a trobar-nos amb nosaltres mateixos o per descansar davant Déu. I en aquests moments en els quals necessitem més que mai llocs de silenci, recolliment i pregària, mantenim tancats els temples i esglésies durant tot lo sant dia.
Hem oblidat el què és aturar-nos, interrompre per uns minuts les presses, alliberar-nos de nostres tensions i deixar-nos penetrar pel silenci i la calma d'un lloc sagrat. Molts homes i dones es sorprenderien i descobririen que, sovint, basta aturar-se i estar en silenci un temps per a tranquil·litzar l'esperit i recobrar la lucidesa i la pau.
Homes i dones d'avui necessitem molt trobar aquest silenci que ens ajudi a entrar amb contacte amb nosaltres mateixos per a recobrar nostra llibertat i rescatar nostra vida interior.
Avesats al renou i a l'agitació, no pensem en el benestar del silenci i la soledat. Delerosos de notícies, imatges i impressions, hem oblidat que només enriqueix de debò allò que som capaços de descobrir dins el més pregon del nostre esser.
Sense aquest silenci interior, no podem escoltar a Déu, reconéixer sa presència dins la nostra vida i créixer des de dintre com a essers humans i com a creients. Segons Jesús, la persona “treu el bé de la bondat que atresora dins son cor”. El bé no brolla de nosaltres espontàniament. Cal conrar-lo i fer-lo créixer en el fons del cor. Moltes persones transformarien llur vida si encertèssin a aturar-se per a escoltar tot el bo que Déu promou en el silenci de son cor.
José Antonio Pagola




Diumenge passat se’ns parlava de les característiques de l’amor incondicional de Déu, que estem cridats a compartir. Només des de la conversió envers aquest amor podrem nosaltres anar esdevenint deixebles, que ens assemblem al Mestre, fent realitat el que diu l’evangeli d’avui: “Només un cop formats, els deixebles arriben a ser com el seu mestre”.
El cec que pretén conduir a un altre cec en el camí amaga una tendència de domini. El que sembla amor -ajudar un necessitat- s'identifica amb un tret d'egoisme: guiant el cec em comporto com a amo del seu destí. El vell refrany assenyala ja la ridiculesa de la pretensió del primer cec: tots dos acabaran caient dins el forat.
En canvi Jesús, el mestre veritable, no ha volgut arrogar-se el dret de guiar en el camí el cec i dominar-lo. No jutja els altres, sinó que els ajuda; no intenta treure profit d'ells, sinó que els ofereix allò que té.
L'evangeli d'avui ens convida a mirar el món i als altres amb la mateixa mirada de Jesús: una mirada de benevolència. Ser benèvol, vol dir trobar excuses, o ser indiferent, o ser ingenu? Això seria oblidar que aquesta paraula comprèn dos termes: bé i voler. Ser benèvol significa també: descobriu-vos com a responsables, sigueu bons, vigilants, denuncieu les il·lusions, els valors falsos, les dites enganyoses. La benevolència és una responsabilitat i l'assumpció d'un deure.
Només un ésser humà lliure i conscient és capaç de guiar als altres. Així, mentre la persona segueixi embolicada per ambicions, egoismes i violències, no serà capaç de veure-hi bé. Jesús, precisament, va formar als seus deixebles en una actitud crítica, serena i responsable que els permetés veure i estimar la realitat. Mentre les persones no adquireixin una mirada misericordiosa i sòbria envers elles mateixes, envers els seus semblants i envers tota la realitat, no estaran en condicions de canviar res. Molt menys d'orientar els altres cap a la llum i la veritat.
Jesús era conscient d'aquesta simple i terrible evidència. Per això posa en joc el símbol dels ulls, per indicar quina és l'actitud dels que encara no s'han obert a l'acció de Déu, i es posen davant de la comunitat com a caps, mestres i guies. Mentre l'ésser humà no guanyi en consciència, misericòrdia, amor i solidaritat ... totes les altres guanys només seran un destorb davant els ulls que li impediran veure la realitat, la vida mateixa.
Una persona no pot ajudar a una altra a arribar a ser justa, si primer no és justa ella mateixa. A qui tracti de fer això, l’evangeli la qualifica d'hipòcrita.
Per a ser rectes davant Déu, l'únic lloc on podem anar és al peu de la creu. Allà, Déu realitza una gran transformació, ens renta els peus, i ens converteix en noves criatures en Jesucrist. Llavors podem dir amb Sant Pau: “Donem gràcies a Déu: Ell ens dóna la victòria per Jesucrist, el nostre Senyor”!.
Avui tenim una doble ensenyament. El primer estaria referit a descobrir els nostres propis errors. Som humans i com a tals tenim falles, debilitats. És doncs necessari descobrir-les. Però com podrem descobrir-les, si no ens ajuden? O com podrem superar-nos sense l'ajuda dels altres? No és fàcil ajudar el germà a sortir endavant de les seves debilitats. Requereix, com quan cal treure una palla de l'ull, molt de compte, molt d'afecte, molt d'amor i atenció. D'aquesta manera es completa l'ensenyament: som febles i estem plens d'imperfeccions, no hem tancar-nos a això; però al mateix temps hem de, d'una banda, permetre al germà que ens ajudi a superar-los, i, de l'altra, ajudar amb tendresa els altres a superar les seves imperfeccions. Som capaços de fer això en la nostra pròpia vida i pels nostres germans?
En segon lloc, l'important és saber què portem dins, quins criteris i quines actituds de fons ens mouen a actuar. Perquè si el que portem dins és "tresor de bondat", el que aflorarà seran fruits de bondat, mentre que si portem "tresor de maldat", els fruits seran de maldat. Novament, doncs, ens trobem amb aquest element clau de la manera com Jesús entén l'actuació dels seus seguidors i la seva pròpia, i que impregnava l'evangeli de diumenge passat: hi ha una "manera de ser", una manera d'entendre la vida i les relacions amb els altres, que és la del Regne, i una altra que n’és contrària.
Rebem i acollim, doncs, en primer lloc, la salvació que ens regala Jesucrist. I procurem seguir el consell de sant Pau: “Manteniu-vos ferms, incommovibles, sobre aquest fonament; prodigueu-vos cada dia en l'obra del Senyor, segurs que, en el Senyor, el vostre treball no serà en va.”
Si perseverem en aquest camí, amb l’ajut de l’Esperit, en els nostres cors hi haurà un tresor de bondat, els nostres ulls s’aniran purificant, anirem esdevenint més semblants al Mestre i podrem ajudar-nos més els uns als altres.
Silvestre Falguera, sj.






MENTIDA
¿ És capaç un cec de guiar un altre cec ?
La veracitat ha estat sempre una preocupació important en l'educació. Ho hem sabut des de petits. Els nostres pares i educadors podien “entendre” totes les nostres travessures, però ens demanaven esser sincers. Ens volien fer veure que “dir la veritat” és quelcom molt important.
Tenien raó. La veritat és una columna de les que sostenen la consciència moral i la convivència. Sense veritat no és possible viure amb dignitat, Sense veritat no és possible una convivència justa. L'esser humà es sent traït en les exigències fonamentals.
Sembla que, mentre es condemna amb força tota mena d'atropells i abusos, no sempre es denuncia amb la mateixa energia la mentida amb la qual s'intenta emmascarar-los. I, tanmateix, les injustícies se nodreixen sempre amb la mentida. Només falsejant la realitat es fan guerres injustes.
Passa sovint. Els grups de poder posen mecanismes per a influir en l'opinió pública i portar la societat a una posició determinada. Però, sovint o sempre, ho fan amagant la veritat i desfigurant les dades, de manera que la gent viu una visió falsejada de la realitat.
Les conseqüències són greus. Quan s'amaga la veritat, hi ha el risc que desapareguin els contorns del “bé” i del “mal”. Ja no es pot distingir amb claretat el “just” de “l'injust”. La mentida no permet veure les injustícies. Som com a “cecs” que volen guiar altres “cecs”.
Quan seguim les informacions que donen sobre guerres i conflictes, i les declaracions dels protagonistes, pensem en aquelles paraules de Jesús: “Tots els qui obren el mal tenen odi a la llum, i no s'acosten a la llum perquè quedarien al descobert les seves obres”.(Jn3,20)
Davant tants falsejaments interessats, sempre hi ha persones que tenen la mirada neta i veuen la realitat tal com és. Són els que estan atents al sofriment dels innocents. Ells posen veritat enmig de tanta mentida. Posen llum enmig de tanta foscor.





DES DE DINTRE
Del tresor de bondat que guarda en son cor, en treu el bé.
”Dins nostre interior està el germen de l'autèntic”. Així se podria formular una de les línies del missatge de Jesús. Enmig de la societat jueva, sotmesa a les lleis del pur i impur, del sagrat i el profà, Jesús introdueix un principi revolucionari per a aquelles mentalitats: “Res que entri de fora fa l'home impur; el que surt de dins és el que el fa impur”.
El pensament de Jesús és clar: l'home autèntic se fa des de dintre. És la consciència qui ha d'oriertar i dirigir la vida de la persona. Decisiu és el “cor”, aquest lloc secret i íntim de nostra llibertat, on no ens podem enganyar . Segons aquest “desvetllador de consciències” que és Jesús, aquí se cou el millor i el pitjor de nostra existència.
Les conseqüències són palpables. Les lleis mai han de substituir la veu de la consciència. Jesús no ve a abolir la Llei, però sí a superar-la i desbordar-la des del “cor”. No és viure cínicament al marge de la llei, però sí humanitzar les lleis vivint de l'esperit cap on apunten quan són rectes. Viure honestament l'amor a Déu i al germà pot portar a una “il·legalitat” més humana que la que proposen certes lleis.
El mateix amb els ritus. Jesús sent horror davant el que és fals, teatral o postís. Una frase bíblica molt citada per Jesús és aquesta d' Isaïes: “Aquest poble m'honra amb els llavis, però son cor està lluny de mi. El culte que em donen és buit”. El que Déu vol és amor i no càntics i sacrificis. El mateix passa amb els costums, tradicions, modes i pràctiques socials o religioses. L'important, segons Jesús és la netedat del cor, la “neteja interior”.
El missatge de Jesús té avui més actualitat que mai dins una societat on es viu una vida programada des de fora i on els individus són víctimes de modes i consignes. És necessari “interioritzar la vida” per a fer-nos més humans. Podem adornar l'home amb cultura i informació; podem fer créixer son poder amb ciència i tècnica. Si son interior no està net i son cor no és capaç d'estimar més, son futur no serà més humà. “El que és bo, del tresor de bondat que guarda en el cor, en treu fora la bondat, i el que és dolent, del tresor de maldat, en treu el mal”.
José Antonio Pagola





IMPORTÀNCIA DE LES PERSONES
Cada arbre es coneix pels seus fruits.
El clima de violència no és fruit de la casualitat ni resultat de forces impersonals i anònimes. Darrera el terrorisme hi ha persones que mouen els fils. A cada moment històric hi ha persones que decideixen les estratègies. Si amb el pas dels anys no avancem cap a la pau és per torpesa, passivitat o manca d'audàcia per afrontar els conflictes.
Important és recordar l'advertència evangèlica: “No hi ha cap arbre bo que doni fruits dolents, ni cap arbre dolent que doni fruits bons”. És així. Dins una societat danyada per una violència ja rància, necessitem homes i dones de consciència lúcida i sana, que ens ajudin a avençar amb realisme cap a la pau. No basten estratègies. És important el talant i l'actitud de les persones.
Qui té son cor ple de fanatisme i ressentiment, no pot sembrar pau al voltant; la persona que alimenta dins son interior odi i desitjos de venjança, poc pot aportar per a construir una societat reconciliada. Sols qui viu en pau amb ell mateix i amb els altres, pot obrir camins de pacificació; sols qui alimenta una actitud interior de respecte i tolerància, pot afavorir un clima de diàleg i recerca de mutu enteniment.
Igual passa amb la veritat. Qui cerca sos interessos sense escoltar la veritat de sa consciència, no aportarà llum ni objectivitat als conflictes; qui no cerca la veritat dins son cor, tomba en visions apassionades. Per contra, l'home de “cor sincer” aporta i exigeix veritat en els enfrontaments; demana que la veritat sigui cercada i respectada per tots com a camí ineludible vers la pau. A banda, només homes lliures poden alliberar la nostra societat de la violència. Persones amb llibertat per a auto-criticar-se i per a criticar llur grup. Són elles les que poden obrir camins nous, sense tancar-se en posicions inexorables, defensades cegament i apassionades, que fan impossible caminar vers la pau.
Calen homes i dones amb llibertat i coratge per a treure aquest poble d'una violència estancada i absurda. Persones que, part damunt d'enganyosos maximalismes, cerquin el bé real i possible d'aquest poble, i siguin capaces de trobar camins de diàleg i enteniment.
Amb el cor ple d'odi, condemnes, intolerància i dogmatisme, es poden fer moltes coses. Tot manco aportar vertadera pau a la convivència.



LA CEGUESA DE LA CIÈNCIA
¿ Un cec seria capaç de guiar un altre cec ?
Molts hem estat educats en un clima d'optimisme i fe cega en la ciència. Ha entrat en nosaltres la convicció de que la ciència ens rescataria de la ignorància, i la tecnologia ens alliberaria de les necessitats i misèries que impedeixen assolir avui la felicitat.
La ciència seria la gran esperança per a l'home. Per contra, la religió no és sinó un rèmora per el progrés huma, un obstacle per al desenvolupament de la humanitat.
Sens dubte, la religió hauria assolit un paper important i útil en l'època pre-científica, quan l'home primitiu i ignorant necessitava sentir-se protegit pels déus en front de les forces desconegudes del cosmos.
Però, a mesura que la ciència ens allibera de la ignorància i la misèria, la religió desapareixerà per manca d'utilitat. Així pensen molts.
Tanmateix, avui, en els ambients centífics, ja no es respira l'optimisme de fa un segle. Cada cop es veu amb més claretat que el progrés científic no es pot confondre amb desenvolupament i creixement de l'home. La ciència ens pot oferir solucions tècniques per als diversos problemes, però no podem esperar d'ella la solució de l'home com a problema.
La raó és prou clara. La ciència és cega. No té direcció. El progrés científic depèn de l'orientació que li dóna el mateix home que la mena.
De fet, el progrés ha desenvolupat el produccionisme, el consumisme artificial, la desigualdat cada vegada més grossa entre els privilegiats i els marginats.
¿No necessita aquest progrés científic una direcció des de la fe en un Déu salvador de l'home?¿ No demana aquest desenvolupament una orientació moral i religiosa que canalitzi vers la construcció d'una humanitat més justa, més fraterna, més lliure?
Segons l'exemple gràfic de Jesús, quan un cec guia un altre cec, ambdós tomben dins el clot. Nosaltres hem caigut ja dins l'espiral del creixement pel creixement, el desenvolupament pel desenvolupament, sense saber exactament cap on anem.

Tal volta la fe, lluny de desaparèixer es faci més necessària que mai per a guiar a una humanitat necessitada de llum i sentit.





ABANS DE CAURE DINS EL CLOT
¿ No cauran ambdós dins el clot?
Segons “informes” del Banc Mundial, es preveu que 600 milions d'homes i dones viuran en la “pobresa total”. Això vol dir que una minoria es beneficiarà dels progressos inimaginables de la tècnica, la informàtica i els micro-ordenadors, mentre la immensa majoria de la humanitat estarà enfonsada en la misèria sense poder resoldre els problemes elementals d'alimentació i subsistància.
La situació pot ser insostenible. “Envoltada per totes parts per la massa de famolencs i desheretats, la minoria es tancarà dins fortaleses per a guardar-se de tentatives terroristes dels desesperats. La seguretat serà una obsessió”
Perill d'aquesta carrera del progrés tecnològic: els bens i el benestar produits queden reservats a uns pocs, per a desgràcia de molts. La història es deshumaitzarà. La violència, els enfrontaments i la guerra es faran inevitables.
¿ Qui pot dirigir la història de la humanitat cap a una solució ? En el darrer segle dos sistemes econòmics dominaven el panorama internacional: el capitalista, en diverses modalitats de lliure mercat i el sistema socialista, en diferents concrecions de planificació estatal. S'han enfrontat sovint.
Avui la situació ha canviat. Els observadors lúcids diuen que “les contradiccions nort-sud substitueixen les contradiccions est-oest”. El problema és la relació entre pobles rics i pobles pobres.
Ni els països capitalistes ni els socialistes poden pretendre dirigir la història de la humanitat, oblidant els pobles pobres. Serien guies cecs que volguessin guiar a altres cecs per a caure tots dins el clot.
Es necessària una conversió a escala internacional. Una orientació nova de la vida internacional al servei dels pobles més desheretats.
Però aquesta reestructuaració no es farà sense una transformació de les nostres estructures mentals i sense una conversió dels nostres cors. Els canvis profunds de la humanitat es donen lentament, a partir de minories convençudes que a poc a poc imposen llur visió i llur actitud al conjunt de la societat.
Els cristians tenim una missió en tants països del primer i tercer món. Crear una atmósfera nova que limiti la carrera al benestar i el consum.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada