dimecres, 27 de març del 2019

QUART QUARESMA




Encara era lluny, que el seu pare el veié i es commogué, corregué a tirar-se-li al coll i el  besà. El fill li digué: "Pare, he pecat contra el cel i contra tu. Ja no mereixo que em diguin fill teu".

Però el pare digué als seus criats: "De pressa, porteu el vestit millor i poseu-l'hi, poseu-li també l'anell i les sandàlies, porteu el vedell gras i mateu-lo, mengem i celebrem-ho, perquè aquest fill meu era mort i ha tornat a la vida, estava perdut i l'hem retrobat".I es posaren a celebrar-ho.



4º diumenge de Quaresma (C)
EVANGELI
Aquest germà teu que ja donàvem per mort, ha tornat viu.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 15,1-3. 11-32
1 Els publicans i els altres pecadors s'acostaven tots a Jesús per escoltar-lo. 2 Els fariseus i els mestres de la Llei murmuraven i deien:
--Aquest home acull els pecadors i menja amb ells.
3 Jesús els va proposar aquesta paràbola:
Paràbola del fill pròdig
--Un home tenia dos fills. 12 Un dia, el més jove digué al pare:
»--Pare, dóna'm la part de l'herència que em toca.
»Ell els va repartir els béns. 13 Al cap d'uns quants dies, el més jove va vendre's tot el que tenia i se'n va anar amb els diners en un país llunyà.
»Un cop allí, dilapidà la seva fortuna portant una vida dissoluta. 14 Quan s'ho hagué malgastat tot, vingué una gran fam en aquell país i començà a passar necessitat. 15 Llavors es va llogar a un propietari d'aquell país, que l'envià als seus camps a pasturar porcs. 16 Tenia ganes d'atipar-se de les garrofes que menjaven els porcs, però ningú no li'n donava. 17 Llavors reflexionà i es digué: "Quants jornalers del meu pare tenen pa de sobres i jo aquí m'estic morint de fam! 18 Aniré a trobar el meu pare i li diré: Pare, he pecat contra el cel i contra tu. 19 Ja no mereixo que em diguin fill teu; tracta'm com un dels teus jornalers." 20 I se n'anà a trobar el seu pare.
»Encara era lluny, que el seu pare el veié i es commogué, corregué a tirar-se-li al coll i el besà. 21 El fill li digué:
»--Pare, he pecat contra el cel i contra tu. Ja no mereixo que em diguin fill teu.
22 »Però el pare digué als seus criats:
»--De pressa, porteu el vestit millor i poseu-l'hi, poseu-li també l'anell i les sandàlies, 23 porteu el vedell gras i mateu-lo, mengem i celebrem-ho, 24 perquè aquest fill meu era mort i ha tornat a la vida, estava perdut i l'hem retrobat.
»I es posaren a celebrar-ho.
25 »Mentrestant, el fill gran era al camp. Quan, de tornada, s'acostava a la casa, va sentir músiques i balls 26 i cridà un dels criats per preguntar-li què era allò. 27 Ell li digué:
»--El teu germà ha tornat. El teu pare l'ha retrobat en bona salut i ha fet matar el vedell gras.
28 »El germà gran s'indignà i no volia entrar. Llavors el seu pare va sortir i el pregava.
29 Però ell li respongué:
»--Fa molts anys que et serveixo sense desobeir mai ni un de sol dels teus manaments, i tu encara no m'has donat un cabrit per a fer festa amb els meus amics. 30 En canvi, quan ha tornat aquest fill teu després de consumir els teus béns amb prostitutes, has fet matar el vedell gras.
31 »El pare li contestà:
»--Fill, tu sempre ets amb mi, i tot el que és meu és teu. 32 Però calia celebrar-ho i alegrar-se, perquè aquest germà teu era mort i ha tornat a la vida, estava perdut i l'hem retrobat.
Paraula de Déu.




AMB ELS BRAÇOS OBERTS
Per a molts, Déu és qualsevol manco algú capaç de posar alegria en la vida. Pensar en ell porta mals records: dins son interior es desvetlla la idea d'un esser amenaçador i exigent, que fa la vida més fastijosa, incòmoda i perillosa.
A poc a poc han prescindit d'ell. La fe ha quedada “reprimida” dins son interior. Avui no saben si creuen o no creuen. Han romàs sense camins vers Déu. Alguns recorden encara “la paràbola del fill prodig”, però mai l'han sentida dins son cor.
El vertader protagonista d'aquesta paràbola és el pare. Per dos cops repeteix el mateix crit d'alegria: “Aquest fill meu que donàvem per mort, ha tornat viu; ja el donàvem per perdut i l'hem retrobat”. Aquest crit revela el que hi ha dins son cor de pare.
Aquest pare no té cura del seu honor, de llurs interessos, ni del tracte que li donen els fills. No fa servir un llenguatge moral. Només pensa en la vida del seu fill: que no quedi fet malbé, que no estigui mort, que no visqui perdut sense conéixer l'alegria de la vida.
El relat descriu amb detall l'encontre sorprenent del pare amb el fill que abandonà la casa. Encara era lluny i “el pare el veié” venir mort de fam i humiliat, i “es commogué”. Aquesta mirada bona, plena de bondat i compassió és la que ens salva. Sols Déu ens mira així.
De seguida “corregué”. No és el fill que torna a casa. És el pare que surt corrensos i cerca l'abraç amb més ardor que el mateix fill. “Se li tirà al coll i el besà”. Així està sempre Déu. Corrensos amb els braços oberts cap als que tornen a ell.
El fill comença sa confessió: l'ha preparada llargament dins son interior. El pare l'interrompeix per estalviar més humiliacions. No l'imposa cap càstig, no li exigeix. cap ritus d'expiació; no li posa cap condició per a acollir-lo. Sols Déu acull i protegeix així als pecadors.
El pare només pensa en la dignitat del seu fill. Cal anar de pressa. Mana treure el millor vestit, l'anell de fill i les sandàlies per a entrar a casa. Així serà rebut en un banquet que celebra en son honor. El fill ha de conéixer vora el seu pare la vida digna i feliç que no ha tingut lluny d'ell.
El que escolta aquesta paràbola des de fora, no entèn res. Seguirà caminant per la vida sense Déu. El que l'escolta dins son cor, tal volta plorarà d'alegria i agraïment. Sentirà per primera vegada que el misteri últim de la vida és Algú que ens acull i ens perdona perquè sols vol la nostra alegria.
José Antonio Pagola


Sentit de la Quaresma: un retrobament
Sovint diem que la Quaresma és un temps penitencial, de renúncies… I és veritat que és un temps on practicar especialment el domini de si (dejuni), el despreniment generós i fratern (almoina) i cuidar més la pregària. Això està bé, però en realitat són mitjans per quelcom més fonamental. La Quaresma en realitat és un temps de trobada. De retorn. De retrobada.
La llunyania
D'això ens parla l’evangeli d'avui: el jove de episodi se n'ha anat molt, molt lluny. S'ha deixat portar per l'afany desmesurat de llibertat, de buscar la pròpia satisfacció més primària. I seguint aquest afany per ‘buscar-se’ sense tenir en compte els altres, en realitat, es perd. Acaba en la posició més baixa i humiliant: convivint amb els porcs, que eren els animals més innobles i desagradables que podien considerar els jueus.
Ens podem preguntar nosaltres si en alguna ocasió, potser no tan espectacular com en el relat, hem 'marxat de casa’, ens hem allunyat dels altres, de Déu el Pare, de Jesús…
Una icona del Pare
Bé, de totes maneres l'important del relat d'avui és la trobada amb el pare. Ens podem fixar en alguns detalls d'aquest retrobament, que és una icona del retrobament que Déu el Pare vol tenir amb cadascú de nosaltres, per perduts que ens sentim.
Un Pare ple de desigs
En primer lloc, el pare veu el fill quan aquest estava encara lluny. Això vol dir que l'estava esperant cada dia, com impacient, com delerós de veure l'estimada silueta del seu fill. Així fa el Pare amb nosaltres: ens espera cada dia, cada dia, desitjant com ningú pot imaginar retrobar-se amb nosaltres, veure'ns encara que sigui lluny però en camí cap a Ell.
Potser aquesta icona del Pare delerós per nosaltres ens motivi voler tornar a Ell…
Però la icona continua desplegant-se.
Un Pare que corre cap a nosaltres
Fixem-nos com el pare ‘corregué a tirar-se-li al coll i el besà’. És bonic imaginar aquesta escena, la d'un home ja gran, que porta molt temps esperant aquest moment, i ell -un home afamat i de grans propietats- no dubta a perdre la seva ‘dignitat’ anant corrents a donar la benvinguda al seu fill a qui tots miraran amb menyspreu i sospites menys ell… Un ancià que corrents per un polsós camí, cridant, plorant d’alegria, que omple de petons al seu fill perdut, però estimat… aquesta és la icona preciosa que Jesús ens ofereix del Pare.
Ens podem preguntar si potser per a nosaltres en realitat Déu és algú llunyà, distant, impassible, implacable, jutge que fa por… si és així, l’evangeli d’avui ens convida que deixem que aquesta icona de l’ancià corredor emocionat i joiós entri en el nostre cor.
Un Pare que retorna la dignitat del perdut
I finalment podem veure com el pare retorna la dignitat de fill a aquell perdut...i això molesta al fill gran. A vegades la nostra societat, i determinats corrents de pensament, que ens poden arribar a influenciar, veuen el diferent, ‘perdut’ entre cometes, també amb menyspreu. Podem pensar  quants menyspreus o sospites tenim amb determinats col·lectius de persones, sigui pel seu aspecte, per les seves conviccions, pel seu origen, per la seva manera d’estimar, per la seva condició econòmica, per la seva religió, fins i tot pel seu passat… Caiem nosaltres, potser,en la temptació del germà gran i complidor, però incapaç d’acollir de la manera que fa el Pare?
Deixem-nos també trobar pel Pare per tal que ens recordi que “aquest, aquesta, aquests, són germans teus, són també fills meus, ben estimats”.
Com seria, de diferent, el món si tinguéssim una mirada fraterna!
Que el Senyor ens ajudi, doncs, a ser una mica més com el Pare, a aprendre d’Ell, dels sentiments del seu cor, de la seva mirada, dels seus criteris, dels seus desvetllaments per cadascú de nosaltres.
I que ens ajudi també a mirar els altres, els diferents, també com a germans. Com seria de diferent el món si tinguéssim aquetsa mirada fraterna envers els altres!
Que el Senyor ens hi ajudi.




L'ALTRE FILL
S'indignà i no volia entrar.
Sens dubte, la paràbola més captivadora de Jesús és la del “pare bo”, dita “paràbola del fill pròdig”. Precisament aquest “fill petit” ha atret sempre l'atenció de comentaristes i predicadors. El seu retorn a casa i l'acollida increïble del pare han commogut a totes les generacions cristianes.
Tanmateix, la paràbola parla també del “fill major”, un home que roman a la vora de son pare, sense imitar la vida del seu germà, lluny de la llar. Quan l'informen de la festa organitzada per son pare per a acollir el fill perdut, queda desconcertat. El retorn del germà no li dóna alegria, com a son pare, sinò ràbia: “s'indignà i no volia entrar” a la festa. Mai se n'anat de casa, però ara es tanca com un estrany entre els seus.
El pare surt a convidar-lo amb eel mateix afecte amb que ha acollit el seu germà. No crida ni dóna ordres. Amb amor humil “el vol persuadir” perquè entri a la festa d'acollida. És llavors quan el fill explota i mostra tot el ressentiment. Ha passat tota la vida complint ordres del pare, però no ha après a estimar com ell. Ara només sap exigir drets i denigrar el seu germà.
Aquesta és la tragèdia del fill major. Mai ha marxat de casa, però el seu cor ha estat sempre lluny. Sap acomplir manaments però no sap estimar. No entén l'amor del pare cap al fill perdut. Ell no acull ni perdona, no vol saber res amb el seu germà. Jesús acaba la paràbola sense satisfer la nostra curiositat: ¿entrà a la festa o romangué defora?
Per la crisi religiosa de la societat moderna, ens hem avesat a parlar de creients i no creients, de practicants i allunyats, de matrimonis beneïts per l'Església i parelles en situació irregular... Mentre classifiquem els seus fills, Déu segueix esperant-nos a tots, ja que no és propietat dels bons ni dels practicants. És Pare de tots.
El “fill major” ens interpel·la als que creiem viure devora ell. ¿ Què fem els que no hem abandonat l'Església ? Assegurem nostra supervivència o som testimonis del gran amor de Déu a tots els seus fills i filles ? Fem comunitats obertes i comprenssives... ? Aixequem barreres o estenem ponts ? Amistat o recel ?


COM IMAGINA JESÚS A DÉU
Un pare tenia dos fills...
Jesús no volia que la gent de Galilea pensés en Déu com un rei, un senyor o un jutge. Ell l'experimentava com un pare increïblement bo. En la paràbola del pare bo els feu veure com imaginava ell a Déu.
Déu és com un pare que no pensa en la pròpia heretat. Respecta les decisions dels seus fills. No s'ofen quan un d'ells el dóna per “mort” i li demana la part que li toca.
El veu partir de casa amb tristesa, però mai l'oblida. Aquell fill sempre hi podrà tornar sense por. Quan un dia ell ve famolenc i humiliat, el pare es commou, perd el control i va a l'encontre corrensos.
S'oblida de la dignitat de “senyor” de família, l'abraça, l'acarona i besa efusivament com una mare. Atura la confessió per a estalviar-li humiliacions. Ja ha sofert massa. No necessita explicacions per a acollir-lo com a fill.
No imposa cap càstig. No exigeix ritual de purificació. No té necessitat de  manifestar-li el perdó. No cal. Mai ha deixat d'estimar-lo. Sempre ha volgut la seva felicitat.
Ell mateix té cura de que es trobi bé. Li regala l'anell de la casa i el vestit més bo. Dòna una festa a tot el poble. Banquet, música i ball. El fill ha de conéixer vora el pare la festa bona de la vida, no la diversió que cercava amb prostitutes paganes,
Així sentia Jesús a Déu i així ho repetiria avui també als que s'han oblidat, allunyats, “perduts” enmig de la vida.
Qualsevol teologia, predicació o catequesi que oblida aquesta paràbola central de Jesús i impedeix experimentar a Déu com a Pare respectuós i bo, que acull els seus fills perduts i ofereix perdó gratuit i incondicional, no prové de Jesús ni transmet la seva Bona Nova de Déu.


LA TRAGÈDIA D'UN PARE BO
Ha mort el teu germà.
Exégetes contemporanis han obert una nova via de lectura de la paràbola dita tradicionalment del “fill pròdig”, per a descobrir en ella la tragèdia d'un pare que, malgrat son amor “increïble als seus fills, no assoleix construir una família unida. Aqueixa seria, segons Jesús, la tragèdia de Déu.
L'actuació del fill petit és “imperdonable”. Dóna per mort son pare i demana la part de l'heretat. Així, trenca la solidaritat de la llar, tira per terra l'honor de la família i posa en perill el futur forçant la repartició de les terres. Els oients degueren romandre escandalitzats al veure que el pare, respetant la desraó del seu fill, arrisca el propi honor i autoritat. ¿Quin pare és aquest ?
Quan el jove, destrossat per la fam i la humiliació, torna a casa, el pare sorpren a tots: “Commogut” corre a l'encontre i el besa efusivament davant tothom. S'oblida de la pròpia dignitat, ofereix el perdó abans de que es declari culpable, el restableix en l'honor de fill, el protegeix de la desaprobació dels veïnats i organitza una festa per a tothom. A la fi, podran viure en família de manera digna i feliç.
Malhauradament, manca el fill major, un home de vida correcta i ordenada, però dur de cor i ressentit. Quan arriba a casa, humilia en públic son pare, vol destruir el seu germà i s'exclou de la festa. En tot cas, festejaria qualque cosa “amb els seus amics”, no amb son pare i el seu germà.
El pare també va a l'encontre i li revela el desig més profund del seu cor de pare: veure els seus fills, asseguts a la mateixa taula, compartint amistosament un banquet festiu, part damunt d'enfrontaments, odis i condemnes.
Pobles en guerres, terorismes cecs, polítiques insolidàries, religions de cor dur, països enfonsats en la fam... Mai compartirem la terra de manera digna i feliç si no ens mirem amb l'amor compassiu de Déu. Aquesta mirada nova és el més important que podem introduir avui en el món.
José Antonio Pagola



TORNARÉ
Aniré a trobar el meu pare.
La majoria d'europeus creuen que Déu existeix, segons les estadístiques. Tanmateix, els mateixos sondejos asseguren que molts ja no tene cap relació amb ell. És com si Déu no existís per a ells. Llur fe està morta; no coneixen la calor, l'estímul i la confiança que genera una fe viva.
Aquesta situació se sembla a la del fill petit de la paràbola de Jesús, que marxa de casa per a organitzar-se la vida lluny de son pare. Aquest fill sap que son pare existeix, però per a ell és com si hagués mort. Per això demana la part que li toca de l'heretat i l'oblida. La paràbola descriu el procés d'aquest fill quan no es donen les expectatives  de major benestar.
Un moment determinat aquest home recapacita i fa una espècie de balanç. La seva vida és un fracàs. Cada dia augmenta la humiliació i indignitat. És honest i cerca respondre a la pregunta que li cou. ¿què estic fent de la meva vida ?
No s'atura aquí. Reflexiona i cerca orientar la vida de manera diferent. De fet, agafa una decisió difícil, però que ho pot canviar tot: “Aniré a trobar el meu pare”. Efectivament, cerca de nou son pare, es troba amb ell i reconeix el seu pecat: “Pare he pecat contra el cel i contra tu”.
És un error viure com si Déu no existís per a nosaltres. Prescindir d'ell no mena a una vida més humana, més sàvia, més noble o gratificant. Cadascú ha de decidir. Podem viure fins al final en la indiferència, però podem també reflexionar, fer balanç i reaccionar.
No val discutir sobre Déu, la religió, l'Església o els capellans. La paraula decisiva que ens obri el camí cap a Déu és aquesta: “Pare, perdoneu-me”. Quan algú ho diu de veres des del fons del cor, és la senyal més segura de que la relació amb Déu ha canviat radicalment. Qui demana perdó a Déu no sols creu que Déu existeix, comença a comunicar-se amb ell. Això ho canvia tot.





EL PERDÓ DE DÉU
El donàvem per perdut i l'hem retrobat.
L'home modern ha perdut la consciència de pecat. Ha perdut també l'experiència de sentir-se perdonat per Déu, i el que no coneix el perdó de Déu es veu privat de la força per  a reconciliar-se amb el seu passat i començar etapa nova dins la vida. Molts obstacles impedeixen a la persona obrir-se al perdó de Déu. Uns no. senten necessitat del perdó perquè viuen de manera irresponsable o amb el cor endurit. Si han comès errors no necessiten Déu per resoldre el problema.
Altres es senten indignes de ser perdonats. “És molt greu el que he fet; ningú em podrà perdonar”. Pensen que el seu pecat és més poderós que l'amor infinit de Déu. Oprimits pel pes de la culpa, es tanquen a tota esperança. Altres no es perdonen a ells mateixos. Viuen obsessionats per records oscurs i remordiments inútils. Mai podran sentir-se purificats.
Rebre el perdó de Déu és un acte de fe que s'ha de cuidar bé. No és una reflexió intel·lectual. No és tampoc “sentir” el perdó uns moments per tornar a submergir-se en la vida. Acollir el perdó de Déu demana temps i recolliment per a tastar la seva misericòrdia, interioritzar dins nosaltres la seva bondat i experimentar agraïts la seva acció renovadora.
El perdó de Déu no és que Déu “oblida” nostre pecat o “no el té en compte”. Déu no és com nosaltres. Per a Déu perdonar és “llevar el pecat”, fer-lo desaparéixer, tornar la innocència. El perdó de Déu és perdó total i absolut, gràcia que regenera, nou començament, seguretat i pau íntima.
Commou escoltar l'experiència de F Mauriac quan va descobrir al Déu del perdó: “Davant el barem de pecats, davant les tarifes fixades amb minuciossitat farisàica, ressonaven dins mi cinc paraules que, a l'Evangeli, basten per a borrar totes les misèries i totes les vergonyes d'una pobre vida: fill, els teus pecats queden perdonats”.


La inoblidable paràbola del “Pare bondadós” ens descriu de manera admirable i commovedora el perdó de Déu. No ho oblidem. En front de les condemnes dels altres, en front del remordiment i els retrets de nosaltres mateixos, en Déu trobem sempre la mateixa actitud de comprensió i de perdó sense límits.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada