I
els digué aquesta paràbola:Un home tenia una figuera plantada a la
seva vinya. Va anar a buscar-hi fruit i no n'hi trobà.
Llavors digué al qui li menava la vinya: Mira, fa tres anys que vinc a buscar fruit en aquesta figuera i no n'hi trobo. Talla-la. Per què ha d'ocupar la terra inútilment?
Llavors digué al qui li menava la vinya: Mira, fa tres anys que vinc a buscar fruit en aquesta figuera i no n'hi trobo. Talla-la. Per què ha d'ocupar la terra inútilment?
Ell li respongué: Senyor, deixa-la encara aquest any. La cavaré tot al voltant i hi tiraré fems, 9 a veure si dóna fruit d'ara endavant. Si no, fes-la tallar.
EVANGELI
Si
no us convertiu, tots acabareu malament.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 13,1-9
- Necessitat de convertir-se
1
Per aquell mateix temps, alguns dels presents explicaren a
Jesús el cas d'uns galileus, com Pilat havia barrejat la sang d'ells
amb la dels sacrificis que oferien. 2 Jesús
els respongué:
--¿Us
penseu que aquells galileus van morir així perquè eren més
pecadors que tots els altres galileus? 3 Us
asseguro que no: i si no us convertiu, tots acabareu igual. 4
I aquelles divuit persones que van morir a Siloè quan la
torre els va caure al damunt, ¿us penseu que eren més culpables que
tots els altres habitants de Jerusalem? 5 Us
asseguro que no: i si no us convertiu, tots acabareu de la mateixa
manera.
Paràbola
de la figuera estèril
6
I els digué aquesta paràbola:
--Un
home tenia una figuera plantada a la seva vinya. Va anar a buscar-hi
fruit i no n'hi trobà. 7 Llavors digué
al qui li menava la vinya:
»--Mira,
fa tres anys que vinc a buscar fruit en aquesta figuera i no n'hi
trobo. Talla-la. Per què ha d'ocupar la terra inútilment?
8
»Ell li respongué:
»--Senyor,
deixa-la encara aquest any. La cavaré tot al voltant i hi tiraré
fems, 9 a veure si dóna fruit d'ara
endavant. Si no, fes-la tallar.
Paraula
de Déu.
ABANS
QUE ES FACI TARD
Ja
fa temps que Jesús s'ha presentat al seu poble de
Natzaret com a profeta, enviat per l'Esperit de Déu per a
anunciar la Bona Nova. Repeteix sense cansar-se el missatge:
Déu és a prop, obrint-se camí per a fer un món més
humà per a tots.
Però
és realista. Jesús sap que Déu no pot canviar el món
sense que nosaltres canviem. Per això s'esforça en
despertar dins la gent la conversió: “Convertiu-vos i
creis en aquesta Bona Nova”. Aquest deler de Déu en
fer un món més humà serà possible si responem i acollim
el seu projecte.
El
temps passa i Jesús veu que la gent no reacciona a la
crida, com desitjaria. Molts són els que vénen a
escoltar-lo, però no s'obrin al “Regne de Déu”. Jesús
insisteix. És urgent canviar abans que sigui tard.
Un
dia conta una paràbola curta. L'amo d'un camp té
plantada una figuera enmig de la vinya. Cada any vé a
cercar fruit d'ella, i no en troba. La decisió sembla
sensata: la figuera no dóna fruit i ocupa inútilment un
terreny, raonable és tallar-la
Però
l'encarregat de la vinya reacciona de manera inesperada.
¿Per qué no deixar-la encara? Ell coneix la figuera, l'ha
vist créixer, l'ha cuidada, esperant que doni fruit.
El
relat queda interromput. La paràbola queda oberta. L'amo i
l'encarregat desapareixen de l'escena. És la figuera la que
decidirà sa sort. Mentre, rebrà més cures que mai
d'aquest vinyater que fa pensar en Jesús: “ell ha
vingut a cercar i salvar el que estava perdut”
Avui
a l'Església necessitem promoure el “aggiornamento” i no
petites reformes, tenir cura de l'adaptació als nostres
temps. Necessitem una conversió a nivell més profund, un
“cor nou”, una resposta responsable i decidida a la
crida de Jesús per entrar en la dinàmica del regne de
Déu.
Cal
reaccionar abans que es faci tard. Jesús està viu enmig
de nosaltres. Com l'encarregat de la vinya, ell té cura de
les nostres comunitats cristianes, cada cop més fràgils i
vulnerables. Ell ens nodreix amb l'Evangeli, ens sosté amb
son Esperit.
Cal
mirar el futur amb esperança, mentre creem aquest nou
clima de conversió i renovació que necessitem i que els
decrets del Concili Vaticà II no han pogut consolidar fins
ara en l'Església.
(L’un
li donen a Jesús; l’altra el recorda Jesús mateix).
1.
Primer titular: El sanguinari Pilat.
--
“Jesús és assabentat que el sanguinari Pilat ha fet assassinar
uns galileus mentre oferien el seu sacrifici a l’altar del Temple,
barrejant llur sang amb la dels holocaustos”.
Pilat
fou un sanguinari que governava amb crueltat. La seva inhumanitat li
va fer perdre el càrrec, Roma el va cessar. En els dies de Jesús
encara no havien pres cos els grups violents zelotes, però ja hi
havia brots aïllats de resistència armada, era com una mena de
violència subterrània. Doncs bé, en una de les batudes policials
uns galileus deurien ser enxampats mentre oferien el seu sacrifici en
el Temple: “la seva sang quedà barrejada amb la de les víctimes
dels sacrificis que oferien”. Dramàtic...! Una escena sovintejada
en els dies de Jesús.
2.
Segon titular: La terrible desgràcia de la torre de Siloè.
--
“Jesús recorda l’accident de la torre de Siloè del Temple de
Jerusalem, que en desplomar-se va causar 18 morts”
Una
de tantes tragèdies, desgràcies naturals de cada dia. Hores i dies
rescatant cadàvers sota els blocs de pedra, angúnies per trobar
familiar ferits però vius, plors i laments que omplen de dol tantes
famílies...!
Dues
pàgines dels nostres diaris de cada dia, i de les converses del
poble en els dies de Jesús. Són la trobada brutal amb el misteri
del dolor provocat per la injustícia (Pilat), o per la natura
(Siloè).
3.
Jesús no fa un “titular” sinó “un article d’opinió”,
interpreta la notícia
Diu:
“¿us penseu que els passen totes aquestes desgràcies perquè eren
més pecadors que els altres, o que vosaltres mateixos?”.
- Abans que res vol deixar clar que la causa de les desgràcies no és la fatalitat (com tantes vegades es pensa!), ni el fàtum dels grecs que porta a sofrir (“hem nascut per sofrir”).
- Ni tampoc la causa de les desgràcies és atzar (“es barregen les copes del dolor i l’alegria”).
- Ni molt menys les desgràcies són causades pel pecat d’altres (“qui ha pecat perquè aquest neixi cec”, li pregunten a Jesús a l’evangeli de Jn): compte a no culpabilitzar-se per les desgràcies familiars, personals.
- Tampoc el nostre “bon Déu” és el déu mecanicista del “qui la fa la paga”. Ni és el Déu dels amics de Job: “si et passen aquestes desgràcies és que hauràs fet alguna cosa mal feta”.
Cal
anar molt en compte amb el perillós “Déu premia els bons i
castiga els dolents” que tantes vegades se’ns ha dit.
El
comentari de Jesús a les dues notícies que recull l’evangeli
d’avui és el del dimecres de cendra: “convertiu-vos i creieu en
l’evangeli”. Jesús aprofita la notícia per cridar a la
conversió, per cridar-nos a portar una vida evangèlic amb ell.
4.
Jesús: assumeix / surt a l’encontre del problema del mal
Jesús
fa una crida davant el problema del mal, del dolor, realitats tan
presents a les nostres vides i històries.
Tota
la seva vida serà “guarir”, lluitar contra el mal i els
“endimoniats” (en el llenguatge d’aquell temps) en la natura i
en el cor de la persona (recordem l’escena de la tempesta apaivaga
en el llac, la de tants endimoniats a qui Jesús retorna el gust de
viure en pau, etc). Tota la vida de Jesús és beneir el qui pateix,
no des de cels empiris, sinó posant-se molt al costat del qui
pateix: això és l’encarnació, el Déu-amb-nosaltres (Emmanuel).
“Passà pel món fent el bé”, i això ens va fer descobrir en
ell al mateix Déu.
I
al costat de tot això, Jesús és capaç d’aprofundir un punt més,
de mostrar la fecunditat del dolor: “si el gra de blat no mor...”.
*
* * * * * *
Davant
les dues notícies que comenta l’evangeli d’avui, davant de dues
situacions límits, Jesús ens crida a prendre la vida seriosament:
“Convertiu-vos i creieu en la bona nova”. Ens convé recordar-ho
en iniciar la tercera setmana de Quaresma.
¿ON
ESTEM NOSALTRES?
Si
no us convertiu, tots acabareu malament.
Uns
desconeguts assabenten Jesús de la matança d'uns galileus
en el recinte del temple. L'autor, una altre cop, Ponç
Pilat. El que horroritza és que la sang d'aquells homes ha
estat mesclada amb la sang dels animals oferts a Déu.
No
sabem perquè van a Jesús. ¿ Desitgen solidaritat amb les
víctimes ? ¿ Volen que els expliqui quin horrible pecat han
pogut comentre per a meréixer una mort ignominiosa ? I si
han pecat, ¿per què Déu permet aquella mort sacrílega
dins el seu Temple ?
Jesús
respon recordant un altre esdeveniment dramàtic passat a
Jerusalem: la mort de divuit persones esclafades per una
torre de la muralla que tombà devora la piscina de
Siloé. Idò, d'ambdós fets Jesús afirma el mateix: les
víctimes no eren més pecadores que els altres. I acaba
amb l'advertència: “si no us convertiu, tots acabareu
malament”
La
resposta de Jesús fa pensar. Abans de res, rebutja la
creença tradicional de que les desgràcies són un càstig
diví. Jesús no pensa en un Déu
“justicier”
que castiga fills i filles repartint malalties, accidents o
desgràcies, com a resposta als pecats.
Després,
canvia la perspectiva del plantejament. No fa elucubracions
teòriques sobre l'origen últim de les desgràcies, parlant
de la culpa de les víctimes o de la voluntat de Déu.
Posa la mirada damunt els presents i els enfronta amb ells
mateixos: han d'escoltar en aquests fets la crida de Déu
a la conversió i al canvi de vida.
Quan
sentim parlar de desgràcies, com terratrémols, inundacions... La
qüestió no és demanar-nos on està Déu, sinó on estem
nosaltres. La pregunta que ens pot menar a una conversió
no és “¿per què permet Déu aquesta horrible
desgràcia”, sinó “¿com consentim nosaltres que
tants essers humans visquin en la misèria, indefensos davant
les forces de la natura?”.
Al
Déu crucificat no el trobarem demanant comptes a una
divinitat llunyana, sinó identificant-nos amb les víctimes.
No el descobrirem protestant de la indiferència o negant
l"existència, sinó col·laborant per mitigar el dolor dels
que sofreixen allà on la desgràcia. Llavors, tal volta,
intuïrem entre llums i ombres que Déu està en les
víctimes, defensant llur dignitat eterna, i en els qui
lluiten contra el mal, animant llur combat.
VIDA
ESTÉRIL
¿Per
què la tinc, sinó fa més que ocupar-me la terra?
Un
risc que ens amenaça a tots: acabar vivint una vida
estèril. Sense adonar-nos, anem reduint la vida al que ens
sembla important: guanyar diners, estar informats, comprar
coses i saber divertir-nos. Passats uns anys, podem
trobar-nos vivint sense horitzó ni projectes.
És
el més fàcil. A poc a poc, substituïm els valors que
podrien animar la vida per petits interessos que ens ajuden
a “anar tirant”. Tal volta, no és molt, però
ens basta “sobreviure” sense més aspiracions.
Important és “sentir-se bé” i “mantenir-se
jove”.
No
ens trobem tan malament en aqueixa cultura que els experts
diuen “cultura de la intranscendència”. Confonem el
valuós amb l'útil, el bo amb el que agrada, la felicitat
amb el benestar. Ja sabem que això no és tot, però ens
convencem que ens basta.
Tanmateix,
no és fàcil viure així, i repetir-nos un cop i un
altre, nodrint-nos sempre del mateix, sense creativitat ni
cap compromís, amb aqueixa sensació estranya d'estancament,
incapaços d'adonar-nos del sofriment propi i de l'altre de
forma constructiva.
La
raó última de la insatisfacció és profunda. Viure de
manera estèril significa no entrar en el procés creador
de Déu, romandre com a espectadors passius, no entendre res
del misteri de la vida, negar dins nosaltres el que ens
fa més semblants al Creador: l'amor compassiu i l'entrega
generosa.
Jesús
compara la vida estéril d'una persona amb una “figuera
que no dóna fruit”. ¿ Per què la tinc si no
fa més que ocupar-me la terra ? La pregunta de Jesús és
inquietant. ¿ Quin sentit té viure ocupant un lloc en el
conjunt de la creació si la nostra vida no contribueix a
construir un món millor ? ¿ Què significa passar per
aquesta vida sense fer-la un mica més humana ?
Criar
un fill, construir una família, cuidar els pares grans,
cultivar l'amistat, acompanyar de prop una persona
necessitada... no és “desaprofitar la vida”,
sinó viure-la des de l'arrel més plena.
CAPTIUS
D'UNA RELIGIÓ BURGUESA
A
veure si fa fruit.
Fa
uns anys J.B.
Metz
publicà un llibre: (Més
enllà
de
la religió burguesa)
que impactà els catòlics alemanys. Segons ell, a l'Europa
actual, no és la religió la que transforma la societat
burguesa. Aquesta rebaixa i desvirtua el millor de la
religió.
Tenia
raó. Cada dia interoritzem actituds burgueses, com la
seguretat, el benestar, l'autonomia, el rendiment o l'èxit,
que enfosquen i disolen actituds genuïnament cristianes com
la conversió a Déu, la compassió, la defensa dels pobres,
l'amor desinteressat o la disposició al sofriment.
És
bo de fer viure una religió que no canvia els
cors, un culte sense conversió, una pràctica religiosa
que ens tranquil·litza i confirma nostre petit benestar,
mentre seguim fent el sord a les crides de Déu.
¿Com
és nostre cristianisme ? ¿ Ens convertim o només creiem
en la conversió ? ¿Ens compadim dels que sofreixen o
només creiem en la compassió ? ¿ Estimem de manera
desinteressada o només vivim un amor privat i excloent,
que renuncia a la justícia universal i ens aliena dins
el nostre petit món ?
¿Com
pot veure Déu un “cristianisme estèril”? La paràbola
de Jesús ens parla d'un amo que cerca inútilment els
fruits d'una figuera que no fa figues. La figuera és
estèril. No fa sinó “ocupar
la terra”. L'amo,
tanmateix, no la talla ni destrueix. Al contrari, la cuida
encara millor, i segueix esperant que doni fruits. Així
és la paciència de Déu. Després de vint segles
d'història, segueix esperant un cristianisme més vigorós
i fecund.
Tres
actituds ens poden ajudar a alliberar-nos del “captiveri
d'una religió burguesa”. Primer, una mirada
neta
per a veure la realitat sense prejudicis ni interessos;
les injustícies es nodreixen d'elles mateixes per la
mentida. Després, una
empatia compassiva
que ens meni a defensar les víctimes i
solidaritzar-nos sempre amb el sofriment. Després,
senzillesa
de vida
per a crear un estil de vida alternatiu als còdis
vigents en la societat burguesa.
¿QUI
DECIDEIX MA VIDA?
A
veure si fa fruit.
Pregunta
complexa i objecte de discussions en el camp de la
sicologia. “La
vida
fabricada
des de fora” (Watson o Skiner): L'entorn
social repercuteix
molt
en cada un de nosaltres.
La
vida de molts ve decidida des del mercat. La societat de
consum es preocupa de saber, no qui som, sinó què
consumim i de quins diners disposem. Tot està organitzat
per a fer de cada un de nosaltres un bon consumidor.
La
publicitat em dicta quines coses m'han d'interessar i vers
on tinc que caminar. La moda decideix com he de vestir i
quin aspecte he de presentar. La cultura m'indica com he de
pensar i què he de sentir. Endemés, el meu treball i
el meu rol social em fan viure en funció d'uns determinats
interessos.
Per
això, aquell que vol esser ell mateix s'ha de demanar
qualque vegada: “Qui decideix ma vida? ¿ A qui o a què
don poder per a programar la meva existència diària?”
En el fons d'aquests interrogants s'amaga una altra qüestió
més radical: “Què vull ser jo? ¿ Què cerco?”
Són
preguntes importants en les quals ens ho juguem tot.
Tanmateix, aparèixen poques vegades en la vida de les
persones. Normalment, estem “ocupats” amb preguntes més
pràctiques i interessants i cerquem a cada moment el que
serà més útil o agradable.
El
risc d'empobrir la nostra vida és molt gros. O ens
deixem manejar des de fora com a “titelles”, o
ens guiem per un “m'agrada” postmodern. ¿No
funcionen molts així ?
Des
d'una perspectiva creient, la vida és un do i una tasca.
El gran regal que hem rebut tots i la gran tasca que
tenim al davant.
Zubiri
deia: com si Déu, Creador i Pare, ens digués a cada
un “Fill
meu, tu estàs sostingut per la meva gràcia i la meva
benedicció. Tens tot el necessari per a viure la teva
aventura personal i ser tu mateix. ¿Per què no vius com
a fill ?”
La paràbola narrada per
Jesús, de l'home que planta una figuera i ve an¡y
darrera any a cercar fruits, és imatge de la “paciència”
de Déu que segueix esperant veure més fruit en nostra
vida.
EL
SI CONFIAT A DÉU
Si
no us convertiu...
¿
És possible realment viure una relació viva i concreta
amb aquest Déu en el nostre temps o és una “utopia”
més, quelcom del que parlem pensant que les nostres
vides seguiran com sempre ?
Cert,
Déu no es pot apropar a nosaltres com Algú viu i
concret mentre nosaltres no vulguem obrir-nos sincerament a
Ell.
I
acollir a Déu vol dir deixar que Déu diga qualque cosa
a la nostra vida. Deixar a Déu esser Déu dins el nostre
viure de cada dia.
Aquesta
actitud no és quelcom senzill. Confiar-se a Déu és
quelcom radical, absolut, incondicional, que no pot brollar
de qualsevol manera dins nosaltres a partir de raons,
arguments i proves. Quan l'home es confia a Déu està
arriscant molt més que totes aquestes raons i proves que
semblen donar suport.
Aquest
SI confiat a Déu descansa en últim terme en una decisió
vital que té lloc en nosaltres a un nivell més
profund que totes les proves racionals o coaccions de
caràcter intel·lectual.
És
una decisió de confiança radical en la vida i en Aquell
que la fonamenta i la sosté. Malgrat tota la incertesa
i inseguretat que ens envolta, malgrat el nostre defalliment
i fragilitat, neix dins nosaltres una radical confiança en
el sentit últim del món i de la vida i en el
misteri sant d'Aquell que ho anima tot.
Passa
que en les coses més insignificants i trivials, les
persones podem tenir una gran seguretat. És fàcil estar
segur de que dos i dos son quatre. Però quan més
profund és el misteri en el qual volen aprofundir, tan més
hem d'obrir-nos a ell, preparar-nos interiorment, acollir
amb tota nostra persona, escoltar tota cridada per humil
que ens sembli.
Creure
en Déu exigeix una conversió, una actitud oberta i
confiada al misteri. L'advertència de Jesús és clara: “Si
no us convertiu, tots acabareu igual”
No
és indiferent dir si o dir no a Déu. Cada un de
nosaltres elegim el sentit últim que volem donar a
l'existència. I val també aquí allò de que qui no
elegeix ja ha elegit. Ha elegit no elegir. Probablement
l'elecció més desacertada i covarda.
La
fe del creient es recolza en una confiança total en
Déu. La pregària última és la del salmista: “En Tu,
Senyor, he confiat, no seré defraudat per a sempre”.
NO
BASTA CRITICAR
Si
no us convertiu, tota acabareu malament.
No
basta criticar. No basta indignar-se i deplorar els mals,
atribuint sempre i exclusivament la responsabilitat als
altres.
Ningú
pot posar-se a “zona neutral” d'innocència. De moltes
maneres, tots som culpables. És necessari que tots sapiguem
reconéixer la nostra pròpia responsabilitat en els
conflictes i injustícies que atanyen a la nostra societat.
Sens
dubte, la critica és necessària si volem construir
una convivència més humana. Però la critica es
converteix en engany quan esdevé un tranquil·litzant
còmode que ens impedeix descobrir la nostra pròpia
implicació en les injustícies i nostra despreocupació
pels problemes dels altres.
Jesús
ens convida a no denunciar culpabilitats alienes. Una
actitud de conversió exigeig endemés la valentia de
reconéixer amb sinceritat el pecat propi i comprometre's
en la renovació de la pròpia vida.
Ens
hem de convèncer de que necessitem reconstruir entre
tots una civilització que es recolzi en nous fonaments.
És urgent un canvi de direcció.
Cal
abandonar presuposts que hem considerat vàlids i
intangibles i donar a la nostra convivència una nova
orientació.
Cal
aprendre a viure una vida diferent, no segons les
regles que imposa una societat egoista, sinó d'acord amb
valors nous i escoltant les aspiracions més profundes
de l'esser humà.
Des
del “impasse” al qual ha arribat la nostra societat
del benestar, cal escoltar el crit d'alerta de Jesús:
“Si
no us convertiu, tots acabareu malament”.
Ens
salvarem si som més solidaris que poderosos. Creixerem, no
essent cada cop més grans sinó estant cada vegada més a
prop dels petits. Serem feliços, no tenint més, sinó
compartim cada vegada millor.
No
ens salvarem si cridem cadascú les pròpies
reivindicacions i oblidem les necessitats dels altres.
No
serem més assenyats si no aprenem a viure més en
desacord amb el sistema de vida utilitària, hedonista i
insolidària que ens hem organitzat.
Ens
salvarem si no sentim el soroll dels “slogans” i gosem
escoltar amb més fidelitat el remor de l'evangeli de
Jesús.
CERCAR
CULPABLES
¿Penseu
que eren més culpables ?
Els
anàlisis que expliquen l'origen de la injustícia i
l'opressió en nostra societat no ens donen resposta al
problema del mal en l'home. Els diversos estudis de
caràcter sociològic i sicològic que cerquen descobrir les
causes històriques dels mals concrets que esclavitzen
l'home modern són absolutament necessaris per a donar
solucions eficaces a la nostra societat actual. Però, no
arriben a explicar l'enigme d'un home que no assoleix la
convivència gojosa i alliberadora que ceca.
Moltes
preguntes no troben resposta fàcil. ¿ Per què els homes,
en la mesura que tenen força, tendeixen a oprimir els
altres ? ¿ Per què els que posseixen no cerquen compartir
amb els necessitats ? ¿Per què l'home en privilegi i
poder no cerca la igualtat fonamental de tots ?
Escoltar
de Jesùs la invitació a descobrir amb lucidesa, darrera
els esdeveniments i actuacions humanes, la força del
pecat com una realitat que ens deshumanitza individualment
i col·lectiva, sembla una ingenuïtat.
El
pecat, no tret genèric de nostra condició humana, sinó
egoisme concret creix en el cor de cada home i entra en
les institucions injustes i en els mecanismes i estructures
d'opressió que, sovint, encarrilen l'activitat econòmica i
política.
Sens
dubte, la humanització de nostra convivència exigeix unes
conquestes d'ordre polític i socio-econòmic: una
distribució més equitativa del producte, una participació
més grossa dels ciutadans en la gestió pública, un
control més eficaç del servei públic...
Però,
seria equivocat pensar que el futur més humà de
nostra societat es construirà només posant en marxa uns
determinats projectes polítics.
Naixerà
un “home nou” entre nosaltres, si tots i cada un som
conscients del nostre propi pecat i ens comprometem en un
esforç de renovació personal.
Ha
crescut de manera notable la nostra capacitat crítica
davant les estructures, la institució i la culpabilitat
dels altres. Però, podem romandre cecs davant la nostra
culpabilitat.
Quan
cerquem el culpable el trobem sempre en els altres. Però,
sabem tots que la nostra societat no canviarà pel fet
d'acusar cadascú el seu veïnat.
L'enemic
d'una societat més justa no és només l'altre, sinó
també jo mateix, per egoisme, irresponsabiluitat, absentisme
còmode, despreocupació pels problemes dels altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada