BONES NOTÍCIES
Trenta-unè diumenge - Temps Ordinari
Ml
1, 14b-2,2b.8-10
1
Te 2,7b-9,13
Mt
23,1-12
AVUI
VA DE “FATXENDES”, DE GENT QUE ES CREU FORTA I TREPITJA FORT...
Gent que dogmatitza a tort i a dret, que es creu “no sé pas què” i que de retruc maltracta els “petits”, trencant les relacions igualitàries de la comunitat! De persones que sempre “són forts amb els dèbils, però dèbils amb els forts”.
1. Jesús s’hi troba fortament incòmode
I parla d’ells i els fustiga amb una duresa extrema que fins i tot “fereix la nostra sensibilitat” de persones benpensants, que imaginem, “per defecte”, un Jesús bonàs, mansuet, mig ensucrat.
El Jesús de Mateu assenyala amb el dit persones molt concretes: els escribes i fariseus dels dies de Jesús, als anys 30. Coneix per pròpia experiència aquest “mundillo”. Escribes: els intel·lectuals, teòlegs... homes amb una intensa formació que reben el títol “acadèmic” en una cerimònia, que els concedia autoritat de successors de Moisès, d’intèrprets oficials. La seva influència abastava totes les dimensions de la vida dels jueus. Fariseus: associació de fidels, bona gent, la majoria laics (amb alguns escribes), força fonamentalistes en la interpretació de la llei, rigoristes i legalistes. Immensa influència social i religiosa
Però
al mateix temps el lector sap que Mateu es refereix als fariseus dels
anys 80, dels dies en que escriu l’evangeli. I intueix que aquesta
mirada de Jesús travessa els segles. Infinitat de persones: des de
jerarques de la primera església, que poden tenir la temptació de
caure en el que avui Jesús fustiga, fins a qualsevol mena de
masclisme, de gent fatxenda, de gent que vol imposar maneres de fer i
de pensar, que vol dominar el pensament... Cadascú sap els etcèteres
que s’hi podrien afegir. L’evangelista ens ha dit que Jesús, en
aquests discurs, s’adreça a la gent
(tot
el món) i als deixebles
(les
esglésies). Avui ens cal estar ben atents...!
2.“Y
lo que había de pasar, pasó”:
del “servei” als fills de Déu al “monopoli” de Déu
De la gran experiència de religió “alliberament” a la religió “feixuga”, fardell pesant. Han teixit un espès codi de normes i ritus. I per sarcasme, de fet, resulta que ha estat per a llurs propis interessos: a) enriquir-se, b) enaltir-se, posar-se per damunt dels altres, ser tinguts. “Diuen i no fan, posen càrregues pesades i insuportables a les espatlles dels altres, però ells no volen ni moure-les amb el dit. En tot actuen per fer-se veure de la gent, els agrada d'ocupar el primer lloc als banquets i els primers seients a les sinagogues, i que la gent els saludi a les places i els doni el títol de "rabí", o sigui "mestre”.
Han arribat a un nivell de rigorisme i fonamentalisme tan singular que fins i tot els ha portat a fer-se caixetes on hi han posat textos de la llei, i les porten enganxades als seus caps i braços (fent una lectura al peu de la lletra dels llibres de la Llei).
3.
L’estil de Jesús
El defineix molt bé la lectura de Pau que hem fet: “ens férem amables com les mares, volíem donar-vos Bones Notícies!, no posar-vos càrregues, per això fins i tot treballàvem nit i dia”.
Que l’estil de Jesús se’ns encomani. Mirem sempre què fa i què diu Jesús. Guardem avui en el cor cinc trets de les seves paraules, que ens conviden a ser com ell és.
1. Però vosaltres no us feu dir "rabí" / perquè de mestre només en teniu un, i tots vosaltres sou germans.
2. Ni doneu a ningú el nom de "pare" aquí a la terra / perquè de pare només
en
teniu un, que és el del cel.
3. Ni us feu dir "guies" / perquè de guia només en teniu un, que és el Crist.
Dit amb altres paraules.
4. El més important d'entre vosaltres, que es faci el vostre servidor.
5. El qui s'enalteixi, serà humiliat, però el qui s'humiliï, serà enaltit.
4. Jesús una altra mena d’autoritat, ben diversa dels fariseus
Ep! sap dir les coses pel seu nom, no és de caramel barat! Però, per resumir-ho com ho fa Joan: renta els peus dels deixebles i els demana que facin com ell, car “el primer és l’últim” (servus servorum Dei). Aquest “estil” fa “tocar Déu”, ens connecta amb Déu: Déu deu ser així...! Aquest estil porta el Regne, la Humanitat nova. Però, atenció, no anem d’ingenus: a aquest estil, el crucificaran! Avui se’ns fa un gran “ep!, compte!”: que Déu ens en deslliuri de la fatxenderia, de creure’ns forts, del dogmatisme, d’estar sobre dels altres, creient-nos sempre amb raó. “Hipòcrita, que no veus la biga del teu ull?”.
Francesc
Riera, sj.
ACTITUD
DE CONVERSIÓ
Jesús
parla amb indignació profètica. El seu discurs
dirigit a la gent i als deixebles és una crítica
forta als dirigents religiosos d'Israel. Mateu ho
recolleix allà pels anys vuitanta per als dirigents
de l'Església cristiana perquè no caiguin en el
mateix.
¿
Podem recordar avui les recriminacions de Jesús amb
pau, en actitud de conversió, sense ànims de
polèmiques estérils? Les seves paraules són una
invitació per a bisbes, preveres i tots quants tenen
qualque responsabilitat eclesial a fer una revisió
de la nostra actuació.
“No
fan el que diuen”.
El
pecat nostre més gros és la incoherència. No
vivim el que
prediquem. Tenim poder però ens manca autoritat. La
nostra conducta ens desacredita. El nostre exemple de
vida més evangèlic canviaria el clima de moltes
comunitats cristianes.
“Carreguen
feixos feixucs damunt les espatlles dels altres... però
ells no volen ni moure'ls amb el dit”.
És
cert. Freqüentment, som exigents i severs amb els
altres, comprensius i indulgents amb nosaltres.
Afeixuguem a les persones senzilles amb exigències
però no els facilitem l'acollida de l'evangeli. No
som com Jesús que té cura de fer la càrrega
lleugera ja que és senzill i humil de cor.
“En
tot obren per fer-se veure de la gent”.
No
podem negar que és més fàcil viure pendents de
la nostra imatge, cercant quasi sempre “quedar bé”
davant els altres. No vivim davant aquest Déu que
veu dins el secret. Posem més atenció al nostre
prestigi personal.
“Els
agrada ocupar el primer lloc als convits i els
primers seients a les sinagogues, i que la gent e ls
saludi a les places....”
Ens
dóna vergonya confessar-ho però ens agrada. Cerquem
esser tractats de manera especial, no com un germà
més. ¿Hi ha res més ridícul que un deixeble de
Jesús cerqui ser distingit i reverenciat per la
comunitat cristiana?
“No
us heu de fer dir mestres...., ni us heu de fer
dir guies... perquè de mestre, de guia només en
teniu un que és el Crist”.
El
mandat evangèlic no pot ser més clar: renuncieu
als títols per no fer ombra a Crist; orienteu
l'atenció dels creients només cap a ell. ¿ Per què
l'Església no fa res per a suprimir títols,
prerrogatives, honors i dignitats per a millor mostrar
el rostre humil i proper de Jesús ?
“No
doneu a ningú el nom de pare aquí a la terra,
perquè de Pare només en teniu un que és el del
cel”.
Per
a Jesús el títol de Pare és tan únic, profund
i entranyable
que no s'ha d'utilitzar per ningú en la comunitat
cristiana. ¿ Per què ho permetem ?
José
Antonio Pagola
DIUEN
I NO FAN
Diuen
i no fan.
Jesús
sempre ha desemmascarat la mentida que ha trobat
dins el seu caminar, però mai amb més violència
que quan s'ha enfrontat als dirigents de la societat.
No
soporta l'actuació d'aquells que “han
pontificat” enmig
del poble per a exigir als altres el que ells
no viuen. Jesús condemna la seva descarada
incoherència. “Diuen
i no fan”.
Hi
ha divisió profunda entre el que ensenyen i el
que practiquen, entre el que pretenen dels altres i
el que s'exigeixen a ells mateixos.
Les
paraules de Jesús no han perdut actualitat. El
poble segueix escoltant dirigents que “no
fan el que diuen”.
Defensors
de l'orde de vida desordenada. Proclamadors de justícia
amb actuacions al marge de tota cosa justa.
Educadors de conducta que deseduca als qui els
coneixen.
Reformadors
incapaços de reformar la pròpia vida. Revolucionaris
que no es plantegen una transformació de la seva
existència. Socialistes de vida no “socialitzada”,
ni mínimament.
Però,
no hem d'oblidar que la invectiva de Jesús es
dirigeix de manera directa als dirigents religiosos.
Perquè
també dins la nostra Església n'hi ha que viuen
obsessionats per aplicar a altres la llei amb
rigorisme sense tenir cura de viure la radicalitat el
seguiment a Jesús. Avui s'aixequen
també mestres que detecten “heretgies amagades” i
diagnostiquen perills suposats per a l'ortodòxia, sense
després ajudar positivament a viure amb fidelitat
l'adhesió a Jesucrist. Avui també es condemna amb
rigor des de certes càtedres el pecat dels petits
i dèbils, i s'obliden escandalosament les injustícies
dels poderosos.
La
nostra societat no necessita predicadors de paraules
belles, sinó dirigents que, amb la seva pròpia
conducta, impulsin una vertadera transformació social.
La
nostra Església no necessita moralistes minuciosos i
teòlegs ortodoxes sinó creents vertaders que amb la
seva vida donin aires més evangèlics.
Homes
i dones que viuen la fe. Necessitem “mestres de
vida”. Creents d'existència convincent.
No
hacen lo que dicen
Jesús
habla con indignación profética. Su discurso, dirigido a la gente y
a sus discípulos, es una dura
crítica a los dirigentes religiosos de Israel.
Mateo lo recoge hacia los años ochenta para que los dirigentes de la
Iglesia cristiana no caigan en conductas parecidas.
¿Podremos
recordar hoy las recriminaciones de Jesús con paz, en actitud de
conversión, sin ánimo alguno de polémicas estériles? Sus palabras
son una invitación para que obispos, presbíteros y cuantos tenemos
alguna responsabilidad eclesial hagamos
una revisión de nuestra actuación.
"No
hacen lo que dicen". Nuestro
mayor pecado es la incoherencia.
No vivimos lo que predicamos. Tenemos poder, pero nos falta
autoridad. Nuestra conducta nos desacredita. Un ejemplo de vida más
evangélica de los dirigentes cambiaría el clima en muchas
comunidades cristianas.
"Atan
cargas pesadas e insoportables y las ponen sobres las espaldas de los
hombres; pero ellos no mueven ni un dedo para llevarlas". Es
cierto. Con frecuencia somos
exigentes y severos con los demás, comprensivos e indulgentes con
nosotros.
Agobiamos a la gente sencilla con nuestras exigencias, pero no les
facilitamos la acogida del Evangelio. No somos como Jesús, que se
preocupa de hacer ligera su carga, pues es humilde y de corazón
sencillo.
"Todo
lo hacen para que los vea la gente". No podemos negar que es muy
fácil vivir pendientes de nuestra imagen, buscando casi siempre
"quedar bien" ante los demás. No vivimos ante ese Dios que
ve en lo secreto. Estamos
más atentos a nuestro prestigio personal.
"Les
gusta el primer puesto y los primeros asientos [...] y que les
saluden por la calle y los llamen maestros". Nos da vergüenza
confesarlo, pero nos gusta. Buscamos
ser tratados de manera especial, no como un hermano más.
¿Hay algo más ridículo que un testigo de Jesús buscando ser
distinguido y reverenciado por la comunidad cristiana?
"No
os dejéis llamar maestro [...] ni preceptor [...] porque uno solo es
vuestro Maestro y vuestro Preceptor: Cristo". El mandato
evangélico no puede ser más claro: renunciad
a los títulos para no hacer sombra a Cristo;
orientad la atención de los creyentes solo hacia él. ¿Por qué la
Iglesia no hace nada por suprimir tantos títulos, prerrogativas,
honores y dignidades para mostrar mejor el rostro humilde y cercano
de Jesús?
"No
llaméis a nadie padre vuestro en la tierra, porque uno solo es
vuestro Padre: el del cielo". Para Jesús, el título de Padre
es tan único, profundo y entrañable que
no ha de ser utilizado por nadie en la comunidad cristiana.
¿Por qué lo permitimos?
31
Tiempo ordinario - A(Mateo
23,1-12)
5 de noviembre 2017
5 de noviembre 2017
"En el moviment de Jesús no hi ha ‘pares’. Només el del cel"
Diumenge
XXXI de durant l’any. Cicle A
Per
Josep Llunell.
L’Evangeli
de S. Mateu ens ha transmès unes paraules de caràcter fortament
antijeràrquic de Jesús
**demana
als seus seguidors que es resisteixin a la temptació de convertir el
seu grup en un moviment dirigit
-per
savis rabins
-per
pares autoritaris
-o
per dirigents superiors als altres.
Què
diu Jesús?
“Però
vosaltres no us feu dir rabins, perquè de mestre només en teniu un,
i tots vosaltres sou germans.”
A
la comunitat de Jesús ningú no és prioritari del seu ensenyament.
Què
vol dir això?
Que
ningú no ha de sotmetre doctrinalment els altres. Tots són germans
que s’ajuden a viure l’experiència d’un Déu Pare a qui,
precisament, li agrada manifestar-se als petits.
Diu
Jesús: “Ni doneu a ningú el nom de ‘pare’ aquí a la terra,
perquè de pare només en teniu un, que és el del cel.”
En
el moviment de Jesús no hi ha ‘pares’. Només el del cel.
Ningú
no ha d’ocupar el seu lloc. Ningú no s’ha d’imposar des de
dalt sobre els demés.
Qualsevol
títol que introdueixi superioritat sobre els altres va contra la
fraternitat.
Poques
exhortacions evangèliques han estat ignorades o desobeïdes tan
frontalment com aquesta, al llarg dels segles.
Encara
avui, l’Església viu en flagrant contradicció amb l’Evangeli.
És
tal el nombre de títols, prerrogatives, honors i dignitats que no
sempre és fàcil viure l’experiència d’autèntics germans.
Jesús
pensava en una Església on no hi hagués ‘els de dalt’ i ‘els
de baix’: una Església de germans iguals i solidaris.
No
és qüestió de paraules sinó d’un esperit nou de servei mutu,
amistós i fraternal.
És
o no és possible crear una atmosfera
-més
senzilla
-més
fraternal
-i
més amable a l’Església?
Ho
és, o no ho és?
Què
ho impedeix?
Qui
ho impedeix?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada