Al capvespre, t'examinaran d'amor...
S’acaba
l’any litúrgic, i recomençarà. Les repeticions ens ajuden a
entrar, com un espiral, en el sentit de la vida des de la fe:
l’Advent i el Nadal ens recorden l’esperança de la Creació, la
novetat que ve de Déu i omple el món d’alegria. Més tard, la
Quaresma, Passió i Resurrecció ens contrasten aquesta bellesa amb
el dolor del món que deforma el pla de Déu, però també amb el
poder que té l’amor de transformar les situacions: és l’època
de la Redempció. Finalment, la Pentecosta és signe de l’Esperit
que treballa segles i segles, en totes les cultures i fins i tot més
enllà de les fronteres de l’Església.
Quan serà el crepuscle de totes aquestes èpoques? No ho sabem pas, però ens hi preparem amb aquestes últimes setmanes de l’any litúrgic: escoltem paràboles de judici final, de noies que amb llànties esperen la festa final de l’espòs,... i totes ens transporten a un mateix punt neuràlgic: revisar la vida, si el dia a dia traça una línia en direcció al Déu que ens dona sentit, o bé es desvia. Al capdavall, els objectes que reclamem, o els honors a què aspirem, o allò que m’ha dit aquell o aquella altra no tindrà cap importància... al capvespre, només t'examinaran d’amor. Com ho portes?
Quan serà el crepuscle de totes aquestes èpoques? No ho sabem pas, però ens hi preparem amb aquestes últimes setmanes de l’any litúrgic: escoltem paràboles de judici final, de noies que amb llànties esperen la festa final de l’espòs,... i totes ens transporten a un mateix punt neuràlgic: revisar la vida, si el dia a dia traça una línia en direcció al Déu que ens dona sentit, o bé es desvia. Al capdavall, els objectes que reclamem, o els honors a què aspirem, o allò que m’ha dit aquell o aquella altra no tindrà cap importància... al capvespre, només t'examinaran d’amor. Com ho portes?
Trenta-quatrè
diumenge (Jesucrist Rei)
Ez
34,11-12.15-17
1
Co 15,20-26-28
Mt
25,31-46
1)
Un
Rei que treballa pels seus servents
Avui celebrem la festa de Jesucrist Rei de tot el món. La primera impressió en sentir aquest títol podria ser la d'un rei assegut en el seu tron, amb la seva corona, donant ordres i amb servents, que no li deixen fer res. Però Jesús és rei d'una altra manera. La primera lectura ens mostra Déu com a pastor diligent i preocupat per totes i cadascuna de les ovelles, individualment.
Què bonic és veure com Ezequiel insisteix que “jo mateix” és qui actua… no per delegació, no a distància, no des d'un torn llunyà. El nostre Déu és un Déu que s'acosta tant com pot, que actua, que cuida, que treballa, que serveix. Tant s'acosta que s'ha fet un de nosaltres, pel meravellós misteri de l'encarnació que contemplarem aquest Nadal. Tant actua, que Jesús arribarà a dir que no té on reclinar el cap…. Tant estima, que Jesús donarà la seva vida per amor a nosaltres, per donar-nos vida.
Ezequiel mostra a més aquest pastor a través de multitud de verbs, d'accions encadenades. Sant Ignasi als Exercicis ens convida a “considerar com Déu treballa i labora per mi en totes les coses criades sobre la faç de la terra, això és, es presenta com qui treballa”
És aquesta la manera que té Jesús de ser Rei de tot el món, que té Déu de ser Senyor de l'univers. És aquesta la manera que té el Senyor de ser Rei, que l'Església ens convida a contemplar i agrair...
Doncs bé, d'aquí sorgeix la pregunta: com segueixo les passes d'aquest Rei que ens dóna aquest exemple de treball i de desvetllament pels seus petits? Com em disposo, jo, a treballar, servir, comprometre'm, ajudar, acostar-me als altres? De quina manera puc aprendre d'aquest Senyor treballador i curós dels seus?
2) Un Rei que és present en els més petits
L'Evangeli
aprofundeix més encara aquesta proximitat inèdita de Déu amb
nosaltres. Sí, hem vist que Déu és present a través de les seves
obres, del seu actuar sostenint, vivificant, animant, cuidant,
acompanyant. Jesús ens diu avui que Ell no només actua, sinó que
també rep el nostre servei. Ens recorda que Ell s'identifica amb
aquells més petits, a qui anomena 'germans meus', que pateixen, que
tenen necessitat, que estan oblidats, descartats.
Jesús
s'identifica tant, que diu que ell mateix “té fam, té set, és
foraster, està despullat, està malalt, és a la presó”... Ell
mateix pateix amb qui pateix.
No és, doncs, un Rei aliè als patiments dels més petits. Al
contrari, Ell mateix pateix el patiment dels petits. Ell mateix
experimenta, com si fos seu, aquest patiment.
Potser això, és una crida radical a veure que la meva vivència de fe no pot anar gents allunyada de la meva empatia, sensibilitat, acollida interpel·lant, del patiment dels més petits i vulnerables. Potser avui el Senyor ens convida a plantejar-nos: com obro els ulls i el cor al patiment dels altres? Com m'afecta a mi? Com em mobilitza? Quines accions concretes em convida a fer?
Si el Senyor se'ns presentava treballant (primera lectura) i ara se'ns presenta patint el patiment dels petits, a què em convida, això? Si vull seguir les seves passes, no ens estarà convidant a posar-nos també a la manera del qui treballa' pels altres i els serveix senzillament? De quina manera ho puc fer jo, això, en la meva vida?
3)
Un Rei d'esperança
Finalment, la segona lectura ens convida a l'esperança. Abans hem parlat en uns termes que poden portar-nos a un cert voluntarisme. És cert: hi ha una invitació al compromís, al servei, a l'acció concreta i generosa. Però sabem també que som febles, que no arribem a tot, que no podem fer tot allò que voldríem. Necessitem esperança, necessitem fortalesa, una fortalesa que vingui de més enllà de nosaltres. Per això, quan sant Pau escriu als corintis, els parla d'esperança, d'una esperança radical. És cert que veiem molt fracàs i molta mort. Però això no té la darrera paraula. Ens trobem en un dinamisme que porta cap a la vida, cap a un sotmetiment de les forces del mal, de la no-vida. Sant Pau ens convida a no tenir por, a no deixar-nos impressionar per les forces del mal que ens agiten tan sovint. No tenen la darrera paraula: “ell destituirà tota mena de sobirania, d'autoritat o de poder, i posarà el Regne en mans de Déu” i encara: “el darrer enemic destituït serà la Mort”... de manera que “així Déu serà tot en tots”. Forta esperança a què ens convida sant Pau...
Per tant, potser avui el Senyor ens convida a no tenir por, a treballar per aquest Regne, sense temor, sabent que estem col·laborant, amb el nostre esforç, amb els nostres desvetllaments, amb la nostra tendresa, a què aquest Regne estigui en mans de Déu?
M'atreveixo a viure en l'esperança, encara que tantes coses ens volen portar al pessimisme i, per això, al desànim i la paràlisi?
M'atreveixo a viure en aquesta esperança activa? Que el Senyor ens ajudi a ser la nostra. Amén.
Llorenç
Puig, sj.
UN
JUDICI ESTRANY
Ho
féreu amb mi.
Les
fonts no admeten dubtes. Jesús viu bolcat cap els
necessitats d'ajuda. És incapaç de passar de llarg.
Cap sofriment li és aliè. S'identifica amb els més
petits i desvalguts i fa per a ells tot el que
pot. Per a ell la compassió és el primer. La
única manera de semblar-nos a Déu: “Sigueu
compassius com vostre Pare és compassiu”.
¿ Com ens sorpren que, parlant del Judici final, Jesús
presenti la compassió com a criteri últim i
decisiu que jutjarà les nostres vides i la nostra
identificació amb ell ? ¿ Com ens estranya que es
presenti identificat amb tots els pobres i desgraciats
de la història ?
Segons
el relat de Mateu, es presenten davant el Fill
de l'Home, és a dir, davant Jesús, el compassiu,
“totes les nacions”. No fan diferències entre “poble
elegit” i “poble pagà”. No es diu res de
les diferents religions i cultes. Es parla de
quelcom molt humà i que tots entenen: ¿ Què n'hem
fet amb tots els que vivien sofrint ?
L'evangelista
no es detura a descriure detalls d'un judici.
Destaca un doble diàleg que llança una gran llum
sobre el nostre present, i ens obri els ulls per
a veure que, en definitiva, hi ha dues maneres de
reaccionar davant els que sofreixen: ens compatim i
els ajudem, o ens desentenem i abandonem.
El
que parla és el Jutge que està identificat amb
tots els pobres i necessitats: “Cada
vegada que ajudàreu a un d'aquests germans més
petits, m''ajudàreu a mi”.
Els que s'han apropat a ajudar a un necessitat,
s'han apropat a ell. Per això han d'estar devora
ell en el regne: “Veniu,
beneïts del meu Pare”.
Després
diu als qui han viscut sense compassió: “Cada
cop que no ajudàreu a un d'aquests petits, ho
deixàreu de fer-ho amb mi”.
Els que s'han apartat dels que sofreixen, s'han
apartat de Jesús. És lògic que els digui: “Lluny
de mi”. Seguiu
el vostre camí...
La
nostra vida s'està jugant ara mateix. No cal
esperar cap judici. Ara mateix ens apropem o allunyem
dels que sofreixen. Aara mateix ens apropem a
allunyem de Crist. Ara mateix decidim la nostra vida.
EL
DECISIU
Més
que una paràbola el relat és una evocació del
judici final a tots els pobles. L'escena es concentra
en un diàleg llarg entre el Jutge, que no és
sinó Jesús ressuscitat, i dos grups de persones: els
que han alleugerit el sofriment dels necessitats i
els que han viscut negant ajuda.
Els
cristians hem vist en aquest diàleg fascinant “la
millor recapitulació de l'Evangeli”, “l'elogi absolut
de l'amor solidari” o l'advertència més greu als
qui viuen refugiats falsament en la religió”.
Afirmacions bàsiques...
Tots
els homes i dones, sense excepció, seran jutjats
pel mateix criteri. El que dóna valor a la vida
no és la condició social, el talent personal o
l'èxit assolit durant els anys. El decisiu és l'amor
pràctic i solidari als que necessiten ajuda.
Aquest
amor es tradueix en fets concrets. Per exemple, “donar
menjar”, “donar beure”, “acollir l'immigrant”,
“vestir el despullat”, “visitar el malalt o
empresonat”. El
decisiu davant Déu no són les accions religioses,
sinó aquests gests humans d'ajuda als necessitats.
Poden brollar d'una persona creient o del cor d'un
agnòstic que pensa amb els que sofreixen.
Els
qui han ajudat als necessitats, que trobaven pel
camí, no ho han fet per motius religiosos. No
han pensat en Déu ni en Jesucrist. Simplement han
cercat alleugerir el sofriment que hi ha en el
món. Ara, convidats per Jesús, entren en el regne
de Déu com a: “beneïts
del Pare”.
¿
Per què és tan decisiu ajudar als necessitats i tan
condenable negar l'ajuda ? Perquè, segons revela el
Jutge, el que es fa o deixa de fer a ells, es
fa o deixa de fer al mateix Déu encarnat en
Crist. Quan abandonem un necessitat, abandonem Déu. Quan
alleugerim el seu sofriment, ho fem amb Déu.
Aquest
sorprenent missatge ens fa mirar als que sofreixen.
No hi ha religió vertadera, no hi ha política
progressista, no hi ha proclamació responsable dels
drets humans si no es defensen els més necessitats,
alleugereixen els seus sofriments i restaura la seva
dignitat.
En
cada persona que sofreix Jesús ve a trobar-nos,
ens mira, ens qüestiona i ens suplica. Res ens
apropa més a ell que aprendre a mirar detengudament
i amb compassió el rostre dels que sofreixen. En cap
lloc podrem reconéixer amb més veritat el rostre
de Jesús.
José
Antonio Pago
EL
DECISIU
Tenia
set i em donàreu beure.
La
paràbola del “judici final” és, en realitat una
descripció grandiosa del veredicte final sobre la
història humana. És difícil reconstruir el relat
original de Jesús, però l'escena ens permet captar
la “revolució” que ha introduit en l'orientació
del món.
Gents
de totes les races i pobles, de totes les
cultures i religions. Una darrera paraula ho aclarirà
tot. Dos grups sorgeixen d'entre la multitud. Uns
son cridats a rebre la benedicció de Déu: són
els que s'han apropat amb compassió als necessitats
i han fet per a ells el que podien. Els altres
són convidats a decantar-se: han viscut indiferents
als sofriments dels altres.
El
que decideix la sort final no és la religió en
la qual han viscut ni la fe que han confessat
durant la vida. El decisiu és viure amb compassió
cap al qui sofreix i necessita ajuda. El que es
fa per als famolencs, immigrants indefensos, malalts
desvalguts, empresonats oblidats de tothom, es fa al
mateix Déu. La religió més agradable al Creador és
ajudar al qui sofreix.
A
l'escena evangèlica no hi ha grans paraules com
“justícia”, “solidaritat” o “democràcia”. Totes
sobren, si no hi ha ajuda real als que sofreixen.
Jesús parla de menjar, roba, beure, un sostre.
Tampoc
es parla “d'amor”. Per Jesús era llenguatge
asbtracte. Mai el va usar. Aquí es parla de coses
concretes com “donar menjar”, “vestir”, “allotjar”,
“visitar”, “acudir”. “Cap al tard de la
vida” serem examinats en “l'amor”, s'ens demanarà
que hem fet en concret davant les persones que
necessitaven ajuda.
"A
la tarda t'examinaran en l'amor. Aprèn a estimar com Déu vol ser
estimat i deixa la teva condició"
(Fra
Joan de la Creu).
Aquest
és el crit de Jesús a tota la humanitat: teniu
cura dels que sofreixen, dels petits. Enlloc es
construirà la vida com Déu mana si no és
alliberant a les persones del sofriment. Cap religió
serà beneïda per ell si no genera compassió cap
als darrers.
José
Antonio Pagola
ACOMPANYAR
Veniu,
vosaltres, beneïts del meu Pare.
Costa
estar a la capçalera d'un esser estimat quan
s'apropa la seva fi. Ningú ens ha preparat,
familiars o amics, per acollir la mà i recórrer
junts el darrer tram de la vida. Volem encertar però
no sabem bé què fer.
Primer:
centrar la nostra atenció en la persona malalta, no
en la malaltia. D'aquesta en tindran cura els metges
i infermeres. Nosaltres, estar atents al seu “interior”.
Nostre és no deixar-la tota-sola, acompanyar-la amb
afecte i tendresa.
Acompanyar
vol dir escoltar la seva pena i impotència,
entendre els seus desigs de curar-se, comprendre les
seves pors i desconcert. A voltes, tindrem que sofrir
la seva irritació i enfados. No importa. Alleugirem
així la seva tensió.
Evitar
sempre al malalt el que pugui crear torbació,
ressentiment o tristesa. Desvetllar pau, confiança,
serenor. Quina sort poder conversar llavors des de la
fe per a ajudar-li, també en aqueixa hora terrible,
a sentir-se embolcat per l'amor de Déu.
No
utilitzar tòpics ni frases buides de veritat. No
dir-li que està bé si se sent malament. No
enganyar quan es sospita l'inevitable. Són hores
sagrades. Cal fer preguntes encertades: ¿ vols qualque
cosa més ? ¿ vols parlar tot sol amb qualcú ? ¿ com
vols que t'ajudi millor ?
Quan
s'acosta el final, les paraules resulten més pobres.
Més importants són els gestos: la mirada afectuosa,
el bes suau, l'acaronament sentit, les mans estrènyent
les seves. És un consol poder suggerir al malalt
una invocació senzilla i confiada a Déu que la
pugui repetir dins el cor.
Jesús
declara “beneïts
del seu Pare” als
qui ajuden al necessitat, acullen al foraster,
vesteixen al despullat o s'apropen al malalt i al
pres, malgrat no ho facin motivats per cap fe
religiosa. Ningú tan pobre, necessitat i desvalgut com
el que està a prop de la mort. Encara que no
siguem molt religiosos o creents, Déu ens beneeix
quan ens veu ajudant-nos mútuament a morir en
pau.
José
Antonio Pa
Vaig
estar a la presó i em visitàreu.
Tothom
ho sap. La presó no rehabilita el delinqüent.
Els penalistes parlen de que la pena ha de contribuir
a la resocialització del penat, a la seva
“reinserció” o “integració” en la societat. No
és així. Ans el contrari, en molts casos la
presó l'envileix, destrueix encara més la seva
personalitat i inclós l'enfonsa més profundament en
el camí de la delinqüència.
El
fracàs de la resocialització no es deu just als
escassos resultats obtinguts, sinó a objeccions de
fons que penalistes exposen amb rigor. Per una banda,
sembla contradictori pretenir reinsertar en la societat
a qui és apartat d'ella mitjaçant dràstica presó.
Per altra, si el tractament al reclós es redueix a
una inversió externa, difícilment es poden assolir
canvis fonamentals en la personalitat del pres, en el
seu esquema de valors o la seva actitud davant la
vida.
Tanmateix,
és comú dins la societat l'oblit i la
indiferència. Els presos no interessen. Són pocs i la
defensa de la seva causa no dóna vots. Els
col·lectius que els recolzen són molests. Socialment
funcionen més aviat dos principis molt simples: “cal
defensar-se dels infractors de l'ordre” (seguretat
ciudadana), “qui la fa la paga” (justícia estricta).
En
aqueixa societat que es diu progressista, ningú vol
saber que en l'origen de les presons més que
culpa -- que n'hi ha -- hi ha malaltia, deterior humà
i exclusió social. Molts dels empresonats -- basta
tractar amb ells --, provenen de la marginació, esclaus
de la droga, poca salut física o mental, mancats
d'afecte, futur incert, abocats a una destrucció
progressiva per no rebre ajuda.
N'hi
ha que treballen per a millorar el tractament mèdic
i assistència psicològica, la gestiò de permisos i
sortides terapèutiques o l'ampliació de mesures a les
quals tenen dret. No és suficient. La presó no
ajuda a la recuperació humana i social dels presos.
La societat ha de conéixer millor el sofriment i
la destrucció que pateixen. Els penalistes han de
promoure un ample debat social. Els responsables públics
han de cercar alternatives eficaces. Mentre en la
consciència dels creents ha de ressonar actualitzat el
crit de Crist: “Som a la presó i no has
vingut a veure'm”.
DE
FRANC...
Vaig
tenir fam i em donàreu menjar.
Estudis
recents mostren un caràcter individualista i insolidari
de l'home del nostre temps. Cada cop més
narcisista, Pendent dels seus interessos i oblidat dels
vincles que l'uneixen als altres homes.
Darrera
dades i sondejos sembla apuntar una realitat
aterradora. L'home modern perd la capacitat de sentir
i d'expressar amor. No encerta a sentit sol·licitud,
cura i responsabilitat pels altres essers humans que
no vagin pels seus interessos. Viu “abstret” en
les seves coses i el seu món, actitud que ja
Freud considerà un estat inferior en el
desenvolupament de la persona.
Però,
dins aquesta societat individualista hi ha un
col·lectiu admirable que ens recorda també la grandesa
que hi ha dins l'esser humà. Són voluntaris.
Aquests homes i dones que saben apropar-se als que
sofreixen, moguts solament per la voluntat de servir.
Emmig del nostre món competitiu i pragmàtic, ells
són portadors d'una “cultura de gratuïtat”.
No
treballen per guanyar diners. La seva vocació és
fer el bé de franc. Els podeu trobar acompanyant
joves toxicómans, alleugerint vells tot sols, atenent
vagabunds, escoltant persones sense esperança, tenint
cura d'e nins abandonats o treballant en serveis
socials.
No
són vulgars, els mou l'amor. Per això, no
qualsevol pot ser voluntari. Ho recordava bellament L.
Toltoi amb aquestes paraules: “es poden talar arbres,
fabricar totxos i forjar ferro sense amor. Però cal
tenir amor amb els essers humans... Si no tens
afecte pels homes, dedica't al que sigui, però no
a ells”.
Al
final, no serem jutjats per belles teories ni
grans paraules, sinó per l'amor concret als
necessitats. Aquestes són les paraules de Jesús:
“Veniu,
beneïts del meu Pare... perquè vaig tenir fam i
em donàreu menjar, vaig tenir set i em donàreu
beure....” Aquí
està la veritat última de la nostra vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada