Posar mitjans
Han passat les festes nadalenques: celebracions, família, amics, bones o males notícies, moments especials...
Comença de nou la rutina: «any nou vida nova». A l’inici, moltes idees i bons propòsits: millores en les relacions, canvis d’hàbits, ganes d’introduir noves idees o pràctiques en la nostra vida... Ho hem considerat? Què volem del 2018?
A partir dels bons propòsits, però, la majoria acaba en una crisi i tira la tovallola a les poques setmanes. Per què? Potser fem un salt massa gran des d’on som fins al final del nostre desig, sense passar pels mitjans que cal posar-hi? Què necessitem per fer realitat aquella millora, per posar mitjans i ser constants fins a assolir el nou propòsit?
Que la pregària ens acompanyi en aquest discerniment. Trobar els millors fins i els millors mitjans per arribar-hi. Seure i compartir amb Aquell qui més ens coneix cadascun dels passos. Jesús ens inspiri els desitjos i els camins.
* * * * * * *
2º domingo Tiempo ordinario (B)
EVANGELI
Evangeli
Jo 1,35-42
Veieren
on s'allotjava Jesús i es quedaren amb ell
Lectura
de l'evangeli segons sant Joan
En
aquell temps Joan estava amb dos dels seus deixebles i, fixant-se en
Jesús que passava, digué: «Mireu l'anyell de Déu». Quan els dos
deixebles van sentir que Joan deia això, van seguir Jesús. Ell es
girà i, en veure que el seguien, els preguntà: «Què voleu?».
Ells li digueren: «Rabí», que vol dir 'mestre', «on us
allotgeu?». Jesús els respon: «Veniu i ho veureu». Ells hi
anaren, veieren on s'allotjava i es quedaren amb ell aquell dia. Eren
vora les quatre de la tarda.
Un
dels dos que havien sentit el que deia Joan i havia seguit Jesús,
era Andreu, el germà de Simó Pere. El primer amb qui Andreu es
trobà fou el seu germà Simó, i li digué: «Hem trobat el
Messies», que vol dir 'l'Ungit'. I l'acompanyà on era Jesús. Jesús
se'l mirà i li digué: «Tu ets Simó, fill de Joan. Tu et diràs
Quefes, que vol dir Pedra».
Paraula
de Déu
¿
QUÈ CERCAU ?
Les
primeres paraules que Jesús diu a l'evangeli de
Joan ens deixen desconcertats perquè van al fons i
toquen les arrels mateixes de la nostra vida. A
dos deixebles del Baptista que el segueixen Jesús els
diu: “ ¿ Què cercau ?
No
és fàcil respondre a aquesta pregunta senzilla,
directa, fonamental, des de l'interior d'una cultura
“tancada”, com la nostra, oblidant sempre el fi
últim. ¿ Què cerquem exactament ?
Per
alguns, la vida és “un gran super-mercat” i
l'únic que els interessa és adquirir coses que poden
consolar l'existència. Altres cerquen fugir de
malaltia, soledat, tristesa, conflictes o pors. Però,
escapar ¿ cap a on ? ¿ cap a qui ?
Altres
no poden més. Volen estar tots sols, oblidar els
altres i ser obldats. No passar pena per ningú i
que ningú en passi per ells.
La
majoria cerquen senzillamement cobrir les necessitats
de cada dia i seguir lluitant per veure assolits
petits desitjos. Però, quan tot s'acomplís quedarà el
cor satisfet ? ¿ La set de consol, alliberament,
felicitat plena quedarà saciada ?
En
el fons, ¿ no cerquem els humans quelcom més que
una simple millora de la nostra situació ? ¿ No
anhelem quelcom més que el que es pot esperar de
cap projecte polític o social ?
Se
diu que els homes i dones d'avui han oblidat Déu.
Però la veritat és que, quan un esser humà
s'interroga amb honestedat, no és fàcil esborrar del
seu cor “la nostàlgia de Déu”.
¿
Qui som jo ? ¿ Un esser minúscul, nascut per atzar
en una parcel·la ínfima de l'espai i el temps,
llançat a la vida per a desaparéixer en el no
res d'on m'han tret sense cap raó i només per
a sofrir ?
¿
Això és tot ? ¿ No hi ha res més ?
El
més honest que pot fer l'esser humà és “cercar”.
No tancar cap porta. No rebutjar cap crida. Cercar
Déu, tal volta amb les forces que quedin i fe.
Tal volta, des de la mediocritat, l'angoixa o el
desànim.
Déu
no juga a amagatalls ni s'oculta a qui el cerca
amb sinceritat. Déu està dins la mateixa recerca.
Més encara. Déu es deixa trobar, inclús pels qui
ni tan sols el cerquen.
José
Antonio Pagola
APRENDRE
A VIURE
L'evangelista
Joan conta els humils començaments del petit grup
de seguidors de Jesús. El seu relat comença de
manera misteriosa. S'ens diu que Jesús “passava”.
No
sabem d'on ve i a on va. S'atura prop de
Baptista. Va més enllà que el seu món religiós
del desert. Per això, indica als deixebles que es
fixin en ell: “Aquest
és l'Anyell de Déu”.
Jesús
ve de Déu, no amb poder i glòria, sinó com un
anyell indefens i inerme. Mai s'imposarà per la
força, a ningú ni forçara a creure en ell. Un
dia serà sacrificat a una creu. Els que el vulguin
seguir l'hauran d'acollir lliurement.
Els
dos deixebles que han escoltat el Baptista comencen
a seguir Jesús sense dir paraula. Hi ha qualque
cosa que els atreu encara que no sàpiguen qui és
ni cap on els porta. Tanmateix, per a seguir
Jesús no basta escoltar el que els altres diuen.
És necessària una experiència personal.
Per
això, Jesús es gira i els fa un pregunta
important: “¿
Què cercau ?”. Aquestes
són les primeres paraules de Jesús als qui el
segueixen. No es pot caminar darrera ell de qualsevol
manera. ¿ Què esperem d'ell ? ¿ Per què el seguim ?
¿ Què cerquem ?.
Aquells
homes no saben on els pot portar l'aventura de
seguir Jesús, però intueixen que pot ensenyar-los
qualque cosa que no conéixen: ”Mestre,
¿ on vius ?”.
No
cerquen grans doctrines. Volen que els ensenyi on
viu, com viu, i per a què. Desitgen que els
ensenyi a viure. Jesús els diu: “Veniu
i ho veureu”.
Dins
l'Església i fora d'ella, són molts els que viuen
perduts en el laberint de la vida, sense camins i
sense orientació. Alguns comencen a sentir amb força
la necessitat d'aprendre a viure de manera diferent,
més humana, més sana i més digna. Trobar-se amb
Jesús pot ser per a ells la gran notícia.
És
difícil apropar-se a aquest Jesús narrat pels
evangelistes i no sentir-nos atrets per la seva
persona. Jesús obre un horitzó nou en la nostra
vida. Ensenya a viure des d'un Déu que vol per a
nosaltres el millor. A poc a poc ens allibera
d'enganys, pors i egoismes que ens bloquegen.
Qui
es posa en camí darrera ell comença a recobrar
l'alegria i la sensibilitat envers els que sofreixen.
Comença a viure amb més veritat i generositat, amb
més sentit i esperança.
Quan
un es troba amb Jesús sent que comença a viure
des de les arrels, ja que comença a viure des d'un
Déu Bo, més humà, més amic i salvador que
totes les nostres teories. Tot esdevé diferent.
José
Antonio Pagola
Segon diumenge - Temps Ordinari
1Sa
3,1.3b-10-19
1Co
6,13c-15a.17-20
Jn
1,35-42
L'evangeli
d'avui és ben senzill i acolorit. tot transcorre a la velocitat d'un
flaix. Joan està quiet amb dos deixebles, Jesús passa per allà, el
veu Joan i l'assenyala com a l'Anyell de Déu, els deixebles es posen
a seguir-lo, Jesús se'ls mira i els pregunta què busquen (primeres
paraules de Jesús a l'evangeli de Joan, que fan parella amb gairebé
les últimes dirigides a Maria Magdalena:a
qui busques?)
li demanen on s'està, els diu que hi vagin i ho vegin ells mateixos.
Hi van, veuen on s'està i s'estan amb ell tot el dia. La
conseqüència és absoluta, Andreu declara a Simó que han trobat el
Messies. Jesús se'l mira i li vaticina que serà anomenat Pedra.
Tot i la rapidesa amb què passa la doble escena val la pena deturar-la en tres consideracions que nodreixin i accelerin les nostres passes postnadalenques.Primer. Queda pendent el fet de buscar. Han corregut els pastors, han fet llarg recorregut els mags, han esperat al Temple Simeó i Anna, els mateixos pares de Jesús l'han estat buscant als 12 anys. Aquest repte, però té una solució meravellosament fàcil. Li diu la dona de neteja al protagonista del film Jesús de Montreal: Busques Jesús? No et preocupis, ell et trobarà. L'experiència cristiana és aquesta: rebem senyals, ens parlen profetes, però la trobada l'acompleix Ell. Jn 15,16 No m'heu escollit vosaltres a mi; sóc jo qui us he escollit a vosaltres.
Segon. El discipulat i el seguiment omplen les dues escenes. Deixebles de Joan; seguidors de Jesús. Del deixeble s'espera que segueixi el mestre a tot arreu, però no tant el nivell físic, geogràfic, sinó que ha de seguir fins on haurà arribat el coneixement i la saviesa del Mestre. A l'Evangeli de Lluc Jesús afirma que:El deixeble no és més que el mestre; però tot deixeble, un cop instruït, serà com el seu mestre. (Lc 6,40).
Tercer.La pregunta, Mestre, on us allotgeu? Té una lectura a nivell físic i hom imaginaria una tenda o una barraca feta de brancam per concretar pictòricament el que ha dit Joan, que la Paraula es va fer carn i plantà la seva tenda entre nosaltres.
Però l'habitatge de Jesús és un tema d'una fondària absoluta. Sant Joan hi dedica el capítol 14è del seu evangeli. Què van veure els deixebles bo i contemplant on s'estava Jesús? El resultat és taxatiu, hem trobat el Messies. Van constatar que Jesús estava immers en el món de Déu i es vivia en Déu, tal com afirma repetidament: Creieu-me: jo estic en el Pare i el Pare està en mi... Jn 14,11
El que podien imaginar fins a on es donaria un apoderament tal com manifesta Sant Pau: Visc, ja no jo, sinó que Crist viu en mi, demostrant l'exactitud de la promesa de Jesús:--Qui m'estima, guardarà la meva paraula; el meu Pare l'estimarà i vindrem a fer estada en ell. Jn 14,23.
En resum, buscar, seguir, habitar conscients de la passivitat dels tres reptes: serem trobats, serem cridats, serem receptors de la unió amb Jesús. Al davant tenim els immensos camps de la sembra i de la collita.
Santiago
Thió, sj.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada