LES COMPLETES:
16 - gener - 2018
/
* * * * * * * *
DIUMENGE TERCER DEL TEMPS ORDINARI
Evangeli
Mc 1,14-20
Convertiu-vos
i creieu en l'Evangeli
Lectura
de l'evangeli segons sant Marc
Després
d'haver estat empresonat Joan, Jesús es presentà a Galilea
predicant la bona nova de Déu; deia: «Ha arribat l'hora i el Regne
de Déu és a prop. Convertiu-vos i creieu en la bona nova».
Tot
passant vora el llac de Galilea, veié Simó i el seu germà Andreu.
Estaven tirant el filat a l'aigua, perquè eren pescadors. Jesús els
digué: «Veniu amb mi, i us faré pescadors d'homes». Immediatament
abandonaren les xarxes i se n'anaren amb ell.
Poc
més enllà veié Jaume, fill de Zebedeu, i el seu germà Joan. Eren
a la barca repassant les xarxes. Els cridà immediatament, i ells
deixaren el seu pare Zebedeu amb els jornalers a la barca, i se
n'anaren amb Jesús.
Paraula
del Senyor
UN ALTRE MÓN ÉS POSSIBLE
No
sabem amb certesa com reaccionaren els deixebles del
Baptista quan Herodes Antipes l'empresonà a la
fortalesa de Maqueront. Coneixem si la reacció de
Jesús. No romangué al desert. Tampoc es refugià entre
els familiars de Natzaret. Començà a recórrer els
llogarets de Galilea predicant un missatge original i
sorprenent.
L'evangelista
Marc ho resumeix dient que “és presentà a Galilea
predicant la bona nova de Déu”. Jesús no repeteix
la predicació del Baptista ni parla del seu baptisme
en el Jordà. Anuncia a Déu com quelcom nou i
bo. Aquest és el seu missatge.
”Ha
arribat l'hora”.
El temps
d'espera que viu Israel s'ha acabat. Ha acabat també
el temps del Baptista. Amb Jesús comença una era
nova. Déu no vol deixar-nos tots sols davant els
nostres desafiaments, sofriments i problemes. Vol construir
amb nosaltres un món més humà.
”El
Regne de Déu és a prop”
Amb una
audàcia desconeguda, Jesús sorprén a tothom anunciant
una cosa que cap profeta havia gosat declarar: “Ja
és aquí Déu, amb la força creadora de sa
justícia, regnant entre nosaltres”. Jesús experimenta
Déu com una Presència bona i amistosa que cerca
obrir-se camí entre nosaltres per a humanitzar la
nostra vida.
Per això
tota la vida de Jesús és una crida a l'esperança.
Hi ha alternativa. No és veritat que la història
hagi de descórrer per camins d'injustícia que marquen
els poderosos de la terra. És possible un món
més just i fratern. Podem modificar la trajectòria
de la història.
“Convertiu-vos”
Ja no és
possible viure com si res hagués estat. Déu
demana als seus fills col·laborar. Per això Jesús
crida: “Canvia la manera de pensar i actuar”. Som
les persones les que primer hem de canviar. Déu no
imposa res a la força, però està sempre cridant
les nostres consciències vers una vida més humana.
”Creieu
en la Bona Nova”
Agafeu-lo
en sèrio. Desperteu de la indiferència. Mobilitzeu les
vostres energies. Creieu que és possible humanitzar
el món. Creieu en la força alliberadora de
l'Evangeli. Creieu que és possible la transformació.
Introduïu en el món confiança.
¿ Què
n'hem fet d'aquest missatge apassionant de Jesús ? ¿
Com ho hem pogut oblidar ? ¿ Amb què l'hem
substituït ? ¿ En què passem el temps si el primer
és “cercar el regne de Déu i sa justícia” ?
¿ Com podem viure tanquils mirant que el projecte
creador de Déu d'una terra plena de pau i justícia
és aniquilat pels homes ?
A
DARRERA JESÚS
Veniu
darrera mi.
Quan
el Baptista fou detingut, Jesús se n'anà a
Galilea i començà a “proclamar
la Bona Nova de Déu”. Segons
Marc, no ensenya una doctrina perquè els deixebles
aprenguin i difonguin correctament. Jesús anuncia un
esdeveniment que està passant. Ell ho està vivint
i vol compartir la seva experiència amb tots.
Marc
resumeix així el missatge: “Ha
arribat
l'hora”:
ja no hi ha que mirar m enrera: “El
regne de Déu és a prop”: ja
que vol construir un món més humà. “Convertiu-vos”:
no
podeu seguir com si no passés res; canvieu la
vostra manera de pensar i actuar. “Creieu
aquesta Bona Nova”. Aquest
projecte de Déu és la millor notícia que podeu
escoltar.
Després
d'aquest solemne resumen, la primera actuació de
Jesús és cercar col·laboradors per a tirar endavant
el seu projecte. Jesús va “passant
vora el llac de Galilea”. Ha
començat el seu camí. És un profeta itinerant que
cerca seguidors per a fer amb ells un recorregut
apassionant: viure obrint camins al regne de Déu. No
és un “rabí” assegut a càtedra, que cerca
alumnes per a formar una escola religiosa. Ser
cristià no és aprendre doctrines, sinó seguir Jesús
en el seu projecte de vida.
Jesús
pren sempre la iniciativa. S'acosta, fixa la mirada
en aquells quatre pescadors i els crida a donar
una nova orientació a les seves vides. Sense la
seva intervenció mai neix un vertader cristià. Els
creients hem de viure amb més fe la presència
viva de Crist i la seva mirada damunt cada un
de nosaltres. Si no és ell, ¿ qui pot donar nova
orientació a les nostres vides ?
El
decisiu però és escoltar des de dintre la seva
cridada: “Veniu
darrera mi”. No
és tasca d'un dia. Escoltar aquesta cridada
significa desvetllar la confiança en Jesús, revifar
la nostra adhesió personal a ell, tenir fe en el
seu projecte, identificar-nos amb el seu programa,
reproduir en nosaltres les seves actituds... i, d'aquesta
manera, guanyar més persones per al seu projecte.
Aquest
podria ser avui un lema bo per a una comunitat
cristiana: anar
darrera Jesús. Posar-lo
davant tot i tots. Recordar-lo cada diumenge com a
líder que va al davant nostre. Generar una nova
dinàmica. Centrar-ho tot en seguir més de prop
Jesucrist. Les nostres comunitats cristianes es
transformarien. L'Església seria diferent.
José
Antonio Pagola
TOT
LO ALTRE ÉS RELATIU
El
regne de Déu és a prop.
Moltes
i importants obres s'han escrit per a definir amb
precisió on està “l'essència del cristianisme”.
Tanmateix, per a conéixer el centre de la fe
cristiana, no cal anar a cap teoria teològica. Cal
captar quin fou per a Jesús el seu objectiu, el
centre de sa vida, l'absolut, la causa a la qual
es dedicà amb cos i ànima.
L'evangeli
de Marc ho resumeix de manera encertada amb
aquestes paraules: “El
regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i creieu
aquesta Bona Nova”. L'objectiu
de Jesús fou introduir en el món el que ell
deia “el regne de Déu”: una societat estructurada
de manera justa i digna per a tots, tal com la
vol Déu.
Quan
Déu regna en el món, la humanitat progressa en
justícia, solidaritat, compassió, fraternitat i pau.
A n'això es dedicà Jesús amb vertadera passió.
Per això fou perseguit, torturat i executat: “El
regne de Déu” fou el seu absolut.
La
conclusió és evident: la força, el motor,
l'objectiu, la raó i el sentit últim del
cristianisme és “el regne de Déu”, no altra
cosa. El criteri per a mesurar la identitat dels
cristians, la veritat d'una espiritualitat o el valor
del que fa l'Església és sempre “el regne de
Déu”.
La
única manera de mirar la vida com la mirava
Jesús. La única manera de sentir les coses com
les sentia ell, l'únic modo d'actuar com ell
actuava, és orientar la vida per construir un món
més humà. Tanmateix, molts cristians no han sentit
parlar així del “regne de Déu”. I molts
teòlegs ho han descpbert a poc a poc durant la
vida.
Una
heretgia molt greu que ha entrat en el
cristianisme és fer de l'Església un absolut. Pensar
que l'Església és el centre, la realitat davant la
qual lo altre està subordinat; fer de l'Església
el “substitutiu” del regne de Déu; treballar per
l'Església i preocupar-nos dels seus problemes, oblidant
el sofriment que hi ha en el món i la lluita
per una organització més justa de la vida.
No
és bo de fer mantenir un cristianisme orientat
segons el regne de Déu, però quan es fa feina
en aquesta direcció, la fe es transforma, es fa
més creativa i, sobre tot, més evangèlica i
cristiana.
Tercer diumenge - Temps Ordinari
Jo
3,1-5.10
1
Co 7,29-31
Mc
1,14-20
Ens
trobem a l’inici de l’Evangeli de Marc, que majoritàriament
anirem seguint aquest cicle anual de lectures, el cicle B, en el que
ens trobem.
Un cop batejat Jesús, i després dels 40 dies al desert, Jesús inicia la seva vida pública. I la fa amb tres grans pilars de la seva missió: la crida a la conversió, la crida a l’esperança que mobiliza, i la crida a persones concretes a seguir-lo i a compartir la seva missió.
Nosaltres també estem cridats a conrear, en la nostra vida, aquestes tres dimensions: la conversió, l’esperança, la missió. Anem a veure una mica més detalladament què vol dir cadascuna d’elles.
- La crida de Jesús a la conversió. Joan Baptista era el precursor, aquell que preparava els camins del Senyor. L’evangeli d’avui comença dient que Joan va ser empresonat, i immediatament apareix Jesús, fent també una crida valenta a la conversió. Sembla, d’alguna manera, com si la Bona Nova de Jesús, la seva crida a canviar el nostre cor, hagués de sortir d’una manera o una altra: si no és ja possible a través de Joan Baptista, ara haurà de ser directament amb Jesús mateix. Puc percebre l’apassionament que Jesús posaria en la seva crida: ‘si han empresonat Joan, ara és el meu torn, ara és el moment de fer allò que havia vingut a fer’…
I, com dèiem, aquesta primera crida és a la conversió, a la renovació del cor. Podríem dir, més precisament, que és una crida a canviar el ‘nord’ que orienta el nostre cor: les nostres valoracions, la nostra sensibilitat, les nostres preferències, les nostres decisions, les nostres opcions… És una crida a convertir-nos en el sentit profund de ‘canvi d’orientació’, de canvi de nord de la brúixola de la nostra vida…
Em puc preguntar quin és el rumb de la meva vida, ara, i quina és la nova orientació, el nou ‘nord’ que Jesús em proposa quan crida: “convertiu-vos, converteix-te”...
- La segona crida és a l’esperança: “ha arribat l’hora i el Regne de Déu és a prop”. A vegades ens pot costar adonar-nos d'això: “el Regne de Déu és a prop”. Ens sembla que hi ha tantes coses, tantes realitats, tantes actituds en el nostre món tan allunyades del Regne de Déu… I malgrat això, malgrat els temps de Jesús no eren pas millors que els nostres, ell diu: “el Regne de Déu és a prop”.
És evident que és a prop perquè ell, com a Fill de Déu, ja estava entre nosaltres, ja havia vingut a sembrar moltes llavors del Regne. Però avui, ell mateix, com a Senyor Ressuscitat, segueix present entre nosaltres, i l’Esperit habita el nostre món i és hoste en els nostres cors. És cert que el mal, el pecat, el dolor, la injusticia, tenen una paraula que ens preocupa, ens fa patir, que ens vol robar l’esperança. Però Jesús ens recorda un i altre cop: “el Regne de Déu és a prop”, com dient: ‘no ho veieu? No veieu també tants signes d’amor, de generositat, d’esforços amagats esmerçats pels altres, pels més petits, per construir un món millor?’
Potser avui Jesús ens ve a dir quelcom així: ‘quan la nit es faci fosca, quan el mal i el dolor amenacin la teva esperança, recorda: el Regne de Déu és a prop, és ja present, en forma de petites llavors de Regne, de presència, de llum… no la veus? Aprèn a mirar bé…’ I potser això ens ajudarà a recuperar l’esperança, una esperança que ens convida a perseverar, a no llençar la tovallola quan no veiem fruits, a ser generosos en el nostre donar-nos, en el nostre compromís…
3. I finalment, la tercera crida és el que normalment entenem per ‘la crida’ de Jesús: la crida a seguir-lo, i a col·laborar en la seva missió. Jesús crida quan i com vol, a vegades sobtadament, com suggereixen els relats d’avui. Ell pot fer meravelles inesperades.
Però ‘en les condicions normals’, si tenim el cor re-orientat, i si conreem motius renovats per l’esperança que no defalleix, estarem a punt per escoltar millor aquesta crida a compartir amb Ell la seva missió. Perquè la missió de Jesús no es pot servir si no tenim el cor orientat cap a Ell i les seves preferències, si no tenim l'esperança posada en Ell i la seva força… Només així sabrem que el que fem, les nostres 'missions’, no són ja nostres, sinó seves. Perquè Jesús no ens crida a organitzar-nos les nostres pròpies missions, sinó a ser servidors de la seva missió, la missió del Crist.
Em puc preguntar avui si el Senyor no m'estarà cridant a fer com els deixebles: deixar immediatament els filats de les meves 'missionetes particulars’, per començar a ser 'servidors de la missió del Crist’, del seu Regne. Que això és molt més gran, molt més profund, molt més agosarat… i demana més coratge i alhora més humilitat.
Que el Senyor, doncs, ens ajudi a convertir el nostre cor orientant-lo cap a Ell, a trobar en Ell motius d’esperança, i a disposar-nos a ser servidors de la missió del Crist, no la nostra, sinó la seva… Que així sigui.
Llorenç
Puig, sj.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada