LA
SANTÍSSIMA TRINITAT
EVANGELI
Batejats
en el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant.
Lectura
del sant evangeli segons sant Mateu 28, 16-20
Jesús
ressuscitat envia els seus deixebles
16En
aquell temps els onze deixebles se n'anaren a Galilea, a la
muntanya que Jesús els havia indicat.17 En
veure'l, el van adorar; abans, però, havien dubtat.18Jesús
s'acostà i els va dir:
--He
rebut plena autoritat al cel i a la terra.19Aneu,
doncs, a tots els pobles i feu-los deixebles meus, batejant-los en el
nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant20 i
ensenyant-los a guardar tot allò que us he manat. Jo sóc amb
vosaltres dia rere dia fins a la fi del món.
Paraula
de Déu.
La Santíssima Trinitat - Temps Ordinari
Dt 3,32-34.39-40 Rm 8,14-17 Mt 28,16-20
Déu
llunyà? Déu estrany? Déu enigmàtic? Déu misteriós?
La
paraula “Déu” sembla que, d'entrada, ens suggereix l'ésser
superior, que està per damunt de tot i que ho domina tot. I quan es
pensa amb la paraula que s’ha utilitzat en la confessió cristiana,
a més a més de considerar-se'lllunyà,
se l'ha considerat estrany,
enigmàti
i
misteriós...
És el que pot suggerir, d’entrada, l’expressió “Santíssima
Trinitat”:
Déu és “un, però en tres persones”. Tot plegat no sembla massa
atractiu. No, amb l' entusiasme amb el que presenta Déu el llibre
del Deuteronomi, que hem escoltat a la primera lectura.
Déu
llunyà? Déu estrany? Déu enigmàtic? Déu misteriós?
Déu llunyà?
Però
aquests qualificatius aplicats a Déu contrasta en la manera, com
aquest Déu s'ha volgut manifestar-se a la humanitat. Déu s'ha
volgut manifestar-se proper, tan proper que s'ha fet un de nosaltres,
s’ha fet tan extremadament proper que s’ha fet de carn i ossos
com nosaltres. És Jesús de Natzaret, el Fill de Déu encarnat, qui
ens l'ha revelat. I ha volgut romandre amb nosaltres fins a la fi del
món. I hi és present, d’una manera especial en el germà
necessitat. Déu és llunyà? Déu
és proper!
Déu estrany?
Déu estrany?
I
aquest Jesús, Déu amb nosaltres, ens ha presentat la Divinitat, ens
ha presentat Déu, com una família. No hi pot haver una imatge més
propera i domèstica que una família; i una família ben unida: com
un pare, amb el seu fill ben units per un fort vincle, al que
se li dona el nom d'Esperit, l'Esperit Sant. Déu és estrany? Déu
és família!
Déu és enigmàtic?
Déu és enigmàtic?
I
hem escoltat com Pau avui ens ha dit que podem dirigir-nos a Déu com
a Pare, perquè, per acció d'aquest Esperit, nosaltres esdevenim
també membres d'aquesta família. Nosaltres en som també fills del
Pare, Déu, i germans del Fill, encarnat en Jesús de Natzaret. Déu
és enigmàtic? Déu
és familiar!
Déu és misteriós?
El
que fa que Déu no sigui llunyà, sinó proper; el que fa que Déu no
sigui estrany, sinó família; el que fa que no sigui misteriós,
sinó familiar, és que Déu és amor i, per tant, es fa proper, és
una família que s'estima, i el seu amor, l’Esperit Sant, ens fa
familiars seus. I això fa que Déu no sigui precisament misteriós,
sinó que és comunitat d'amor. Déu és misteriós? Déu
és misteri d'amor!
Aquest és el Déu cristià, el Déu que ens va mostrar Jesús, i és el Déu que Ell ens envia a anunciar a tots els pobles, a tots els nostres entorns amb la nostra paraula i amb el nostre testimoni de vida, fent-nos propers, familiars, sempre moguts per l'Esperit de Déu, que és misteri d'amor, i que és ben viu en el més profund de la nostra interioritat.
EL
MILLOR AMIC
En
el nucli de la fe cristiana hi ha una afirmació
essencial. Déu no és un esser tenebrós i impenetrable,
tancat dins ell mateix. Déu és Amor i sols Amor.
Els cristians creim en el Misteri últim de la realitat,
que dóna sentit i consistència a tot. No hi ha sinó
Amor. Jesús no ha escrit cap tractat sobre Déu. En
cap moment exposa als camperols de Galilea doctrines sobre
ell. Per a Jesús Déu no és un concepte, una
bella teoria, una definició sublim. Déu és el millor
Amic de l'esser humà.
Els
investigadors senyalen una dada que recullen els
evangelis. La gent que escoltava a Jesús parlar de Déu
i el veia actuar en el seu nom, experimentava a Déu
com a Bona Nova. El que Jesús deia de Déu era una
cosa nova i bona. L'experiència que comunica i transmet
els sembla la millor notícia que poden escoltar de
Déu. ¿ Per què ?
Primer,
Déu és de tots, no sols dels que es senten dignes
per anar al Temple. Déu no està lligat a cap lloc
sagrat. No pertany a una religió. No és propietat dels
piadosos que pelegrinen a Jerusalem. Segons Jesús, “fa
sortir el sol sobre bons i dolents”. Déu no exclou ni
discrimina ningú. Jesús convida a tots a confiar en
ell: “Quan
pregueu digueu: ¡Pare!”.
Amb
Jesús descobrim que Déu no és dels qui s'acosten carregats de
mèrits. Abans que ells, escolta als qui demanen compassió
perquè es senten pecadors. Segons Jesús, Déu cerca sempre
els que estan perduts. Per això és tan amic dels
pecadors. Per això els diu que ell “ha
vingut a cercar i salvar qui es sentia perdut”.
Se
n'adonen que Déu no és dels savis i entesos. Jesús
dóna gràcies al Pare perquè gusta de revelar als petits
les coses que estan amagades als il·lustrats. Per Déu
és més fàcil entendre's amb el poble senzill que amb
els doctes que pensen saber-ho tot. Jesús, dedicat en
nom de Déu a alleugerir el sofriment dels malalts,
alliberar els possessos per esperits malignes, rescatar
leprosos de la marginació, oferir perdó als pecadors
i prostitutes..., convenç que experimentava Déu com el
millor amic de l'esser humà, que només cerca nostre
bé i s'oposa al que ens danya.
Els
seguidors de Jesús no dubten que el Déu encarnat i
revelat en Jesús és Amor i només Amor cap a tots.
SOLS
AMOR
-/…
En el nom del Pare i
del Fill i de l'Esperit Sant.
¿
És necessari creure en la Trinitat ? És possible ? És
útil ?, ¿ No és una construcció intel·lectual
innecessària ?, ¿ canvia gens la nostra fe en Déu i la
nostra vida cristiana si no creim en el Déu
trinitari ? Ja fa temps Kant escriví: “Des
del punt pràctic la doctrina de la Trinitat és
perfectament inútil ”.
En
realitat no és així. La fe en la Trinitat canvia la
nostra manera de mirar a Déu i la nostra manera
d'entendre la vida. Confessar la trinitat de Déu és
creure que Déu és un misteri de comunió i d'amor.
Déu no és un esser fred, tancat i impenetrable, immòbill
i indiferent. Déu és un focus d'amor insondable. Llur
intimitat misteriosa només és amor i comunicació. En
conseqüència: en el fons últim de la realitat no hi ha
sinó Amor que dóna sentit i existència a tot. Tot el
que és ve de l'Amor.
El
Pare és Amor originari, la font de tot amor. Ell
comença l'amor: “Sols
ell comença a estimar sense motius, més encara, ell és
qui des de sempre ha començat a esimar” (E.Jüngel).
El Pare estima des de sempre i per a sempre, sense
estar obligat ni motivat des de fora. És el “etern
Amant”. Estima i estimarà sempre. Mai decantarà el seu
amor i la seva fidelitat. D'ell només brolla amor. En
conseqüència: creats a la seva imatge, estem fets per
a estimar. Sols estimant encertarem a viure amb plenitud.
L'esser del Fill
és
rebre l'amor del Pare. Ell és “l'Amat eternament” abans
de la creació del món. El Fill és l'Amor que
acull, la resposta eterna a l'amor del Pare. El misteri
de Déu està en donar i rebre amor. En Déu,
deixar-se estimar és estimar. ¡Rebre amor és també
diví! En conseqüència: creats a imatge de Déu, estem
fets per estimar i ser estimats.
L'Esperit
Sant és
la comunió del Pare i del Fill. Ell és l'Amor etern
entre el Pare estimant i el Fill estimat, el que
revela que l'amor diví no és tancament o possessió gelosa
del Pare ni acaparement egoista del Fill. L'amor
vertader és sempre obertura, do, comunicació cap a les
criatures. “L'amor
de Déu ha estat vessat en vostres cors per l'Esperit
Sant que ens ha estat donat” (Ro 5, 5 ).
En conseqüència: creats a imatge d'aquest Déu, estem fets
per a estimar-nos mutuament sense acaparar i sense
tancar-nos en amors ficticis i egoistes.
TENDRESA
....
en el nom del Pare, i del Fill, i de l'Esperit Sant.
El
misteri de Déu supera infinitament el que la ment
humana pot captar. Però Déu ha creat el nostre cor
amb desig infinit de cercar-lo que no trobarà calma sinó
és amb Ell. El nostre cor, amb desig insaciable d'estimar
i ser estimat, ens obre una escletxa per a intuir el
misteri inefable de Déu.
En
el relat de “El petit Príncep”, deliciós, A. De
Saint Exupéry fa una admirable afirmació: “Sols
amb el cor es pot veure bé: l'essencial és invisible
als ulls”. Una bella forma d'exposar la intuició
dels teòlegs medievals: “Ubi amor, ibi est oculus”:
“on regna l'amor, allà hi ha ulls que saben veure”.
Sant Agustí ho havia dit de manera més directa: “Si
veus l'amor, veus la Trinitat”.
Quan
el cristianisme parla de la Trinitat vol dir que Déu,
en son misteri més íntim, és amor compartit. Déu no
és una idea obscura i abstracta; no és una energia
amagada, una força perillosa; no és un esser solitari i
sense rostre, apagat i indiferent; no és una substància
freda i impenetrable. Déu és Tendresa desbordant
d'amor.
Aquest
Déu trinitari és font i cim de tota tendresa. La
tendresa inscrita en l'esser humà té son origen i meta en
la Tendresa que és el misteri de Déu. Per això, la
tendresa no és un sentiment més; és signe de maduresa
i vitalitat interior; brolla dins un cor lliure, capaç
d'oferir i rebre amor, un cor “parescut” al de Déu.
La
tendresa és “l'emprenta” més clara de Déu dins la
creació; el millor que ha desenvolupat la història
humana; el que avalua el grau d'humanitat d'una persona.
Aquesta tendresa s'oposa a dues actituds prou difuses en
la nostra cultura: la “duresa
de cor” entesa
com a barrera, com a mur, com apatia i indiferència
davant l'altre; el “replec
damunt un mateix”, l'egocentrisme,
l'absència de sol·licitud i cura de l'altre.
Alternativa
del món:
“cultura
de la tendresa”,
i,
per
tant, de l'amor i la vida, o “cultura
de l'egoisme”,
i, per tant,
de
la
indiferència, violència, mort.
Creure
en la Trinitat és saber què promoure...
RECOBRAR
UN SÍMBOL
En
el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant.
Els
gests simbòlics poden ajudar-nos a viure l'existència
amb més profunditat, però, repetits de manera distreta,
poden convdertir-se en una cosa mecànica i rutinària,
buida de tot significat vital. Així passa sovint amb
aqueixa creu que els cristians hem après a fer de nins
damunt nosaltres mateixos i que resumeix tota la nostra
fe sobre el misteri de Déu i sobre l'esperit que ha
d'animar la nostra vida sencera.
Aquesta
creu és “la senyal del cristià” que il·lumina nostre
caminar diari. Ella ens recorda un Déu proper, entregat per
nosaltres. Aquesta creu ens dóna esperança. Ens mostra el
camí. Ens garantitza la victòria final en Crist
ressuscitat.
Però
aquest gest té un significat més profund. Quan fem la creu
amb la nostra mà, des del front fins al pit i des de
l'espatlla esquerra fins a la dreta, consagrem nostres front,
boca i pit, expressant així el desig d'acollir el misteri
de Déu Trinitat en nosaltres i la trajectòria que volem
seguir en nostra vida.
Això
és el que volem: els pensaments de nostra ment, les
paraules de nostra boca, els sentiments i desitjos de
nostre pit, siguin els d'un home o dona que viu “en nom
del Pare, del Fill i de l'Esperita Sant”.
El
gest ens anima a superar la dispersió de la nostra
vida, i unificar totes les nostres activitats per a viure
en confiança total en el
Pare,
i seguir el
Fill
moguts per l'acció de
l'Esperit.
El
creent viu envoltat per aquest símbol expressiu...
El
fem quan comencem l'Eucaristia i en rebre la benedicció,
a l'inici i final de tota pregària, al beneir a taula,
quan comencem el dia i en anar a dormir. Si ho
féssim de manera conscient podria
ser un missatge d'alegria i salvació dins la nostra
vida.
En
la festa de la Trinitat, cal recordar que el misteri no
és assumpte de reflexió exclusiva dels teòlegs o
experiència dels místics. Una persona creient i humil, i
encara allunyada de la pràctica religiosa, pot elevar el
cor cap a Déu i fer la senyal de la creu, a poc a
poc, en nom de la Trinitat, agrair el perdó i lloar
gojosa l'amor insondable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada