7º
Diumenge de Pasqua - LA ASCENSIÓ DEL
SENYOR
EVANGELI
Fou
enduit al cel i s'assegué a la dreta de Déu.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Marc 16, 15-20
En
aquell temps, Jesús s'aparegué als onze i 15 els
digué:
--Aneu
per tot el món i anuncieu la bona nova de l'evangeli a tota la
humanitat. 16 Els qui creuran
i seran batejats se salvaran, però els qui no creuran es
condemnaran. 17 Els senyals
que acompanyaran els qui hauran cregut seran aquests: en nom meu
trauran dimonis, parlaran llenguatges que no coneixien, 18 agafaran
serps amb les mans i, si beuen alguna metzina, no els farà cap mal;
imposaran les mans als malalts, i es posaran bons.
Ascensió
de Jesús
19 Jesús,
el Senyor, després de parlar-los, fou endut al cel i s'assegué a la
dreta de Déu. 20 Ells se
n'anaren a predicar pertot arreu. El Senyor hi cooperava, i
confirmava la predicació de la paraula amb els senyals prodigiosos
que l'acompanyaven.
Paraula
de Déu
UN
NOU COMENÇAMENT
Els evangelistes descriuen amb llenguatges diferents la
missió que Jesús confia als seus seguidors. Segons
Mateu, han de “fer deixebles” que aprenguin a viure
com ell els ha ensenyat. Segons Lluc, han de ser
“testimonis” del que han viscut devora ell. Marc ho
resumeix tot dient que han de “proclamar l'Evangeli a
tota la creació”.
Els
qui s'apropen avui a una comunitat cristiana no es
troben directament amb l'Evangeli. Perceben el funcionament
d'una religió envellida, amb greus signes de crisi. No
poden identificar amb claretat a l'interior d'aquesta
religió la Bona Nova provinent de l'impacte promogut per
Jesús fa vint segles.
D'altra
banda, molts cristians no conéixen directament l'Evangeli. Tot
el que saben de Jesús i son missatge és el que poden reconstruir
de manera parcial i fragmentària recordant el que han escoltat a
catequistes i predicadors. Viuen la seva religió privats del
contacte personal amb l'Evangeli.
¿Com
podran proclamar-lo si no el conéixen dins les pròpies
comunitats? El Concili Vaticà II recordava això massa oblidat:
L'Evangeli és, en tot temps, el principi de tota vida per a
l'Església”. Ha arribat el moment d'entendre i configurar la
comunitat cristiana com a lloc on el primer és acollir
l'Evangeli de Jesús.
Res
pot regenerar el teixit en crisi de nostres comunitats com
la força de l'Evangeli. Només l'experiència directa i immediata
de L'Evangeli pot vitalitzar l'Església. Dins uns anys, quan la
crisi ens obligui a centrar-nos només en l'essencial, veurem
amb claretat que res és més important avui per als
cristians que reunir-nos per llegir, escoltar i compartir
junts els relats evangèlics.
Primer
cal creure en la força regeneradora de l'Evangeli. Els
relats evangèlics ensenyen a viure la fe no per
obligació, sinó per atracció. Viure la vida cristiana no
com un deure, sinó per irradiació i contagi. Possible és
introduir a les parròquies una dinàmica nova. Reunits
en petits grups, en contacte amb l'Evangeli, recuperarem la
nostra vertadera identitat de seguidors de Jesús.
Tornar
a l'Evangeli com un nou començament. No val qualsevol
programa o estratègia pastoral. En pocs anys, escoltar junts
l'Evangeli de Jesús no serà una activitat més, sinó
la matriu d'on començar la regeneració de la fe
cristiana en petites comunitats dispersades enmig d'una
societat secularitzada.
El
papa Francesc ens diu que el principi motor de la
renovació de l'Església del nostre temps cal trobar-lo
en “tornar a la font i recobrar la frescor original de
l'Evangeli”.
José
Antonio Pagola
CONFIANÇA
I RESPONSABILITAT
Prediqueu
a tothom la Bona Nova.
A
l'Evangeli original de Marc se li afegí un apèndix on hi ha
aquest mandat final de Jesús: “Aneu per tot el món i
anuncieu la Bona Nova de l'Evangeli a tota la humanitat”.
L'Evangeli ho ha de romandre a l'interior del petit grup
de deixebles. Ha de sortir i desplaçar-se per a assolir
“el món sencer” i portar la Bona Nova a tothom, a
“tota la creació”.
Sens
cap dubte, aquestes paraules eren escoltades amb entusiasme
quan els cristians estaven en plena expansió i les seves
comunitats es multiplicaven per tot l'Imperi, però ¿com
escoltar-les avui quan ens veim impotents per a conservar
els qui deixen les nostres esglésies perquè no senten
necessitat de la nostra religió? Primer, viure des de
la confiança absoluta en l'acció de Déu. Jesús ho
ensenya. Déu treballa amb amor infinit dins el cor i
la consciència de tots els seus fills i filles,
malgrat els considerem “ovelles perdudes”. Déu no està
bloquejat per cap crisi.
Déu
no espera que des de l'Església facem plans de restauració
o projectes d'innovació. Actua dins l'Església i fora de
l'Església. Ningú viu abandonat per Déu, malgrat mai hagin
sentit parlar de l'Evangeli de Jesús.
Però,
tot això no ens dispensa de nostra responsabilitat. Cal
preguntar-nos: ¿ Per quins camins cerca Déu els homes i
dones de la cultura moderna ? ¿ Com vol fer present a l'home
d'avui la Bona Nova de Jesús ?
I
encara més: ¿ Quines cridades ens fa Déu per
tranformar la nostra manera tradicional de pensar,
expressar, celebrar i encarnar la fe cristiana i fer propícia
l'acció de Déu dins la cultura moderna? ¿Pot ser ens
convertiguem de la nostra inèrcia i immobilisme, fre i obstacle
cultural, perquè l'Evangeli s'encarni en la societat
contemporània?
Ningú
sap com serà la fe cristiana en el món nou que brolla,
però, difícil és que sigui “clonació” del passat.
L'Evangeli té força per a inaugurar un cristianisme nou.
LA
NOVA MÉS BONA
Proclameu
la Bona Nova.
Cap
a l'any 9 a.C., els pobles grecs de la província romana
d'Àsia canviaren el calendari. Per endavant la història de la
Humanitat no es comptaria a partir de la fundació de
Roma, sinó a partir del naixement d'August. La raó era
de pes. Ell havia estat “Bona
Nova” (ευαγγέλιον)
per a tots, ja que havia portat la pau i un ordre
nou. August era el gran “benefactor” i “salvador”.
Els
cristians començaren a proclamar un missatge molt diferent:
“La Bona Nova no és August sinó Jesús”. Per això,
l'evangelista Marc posà títol així al seu evangeli: “Bona
Nova de Jesús, el Messies, Fill de Déu”. I
per això, en el seu evangeli, el mandat final del
ressuscitat és aquest: “Aneu
per tot el món i prediqueu la Bona Nova a tota la
Humanitat”.
“Bona
nova” és una cosa que, enmig de tantes mal
dades, dóna a la vida una esperança nova. Les “bones
notícies” porten llum, desvetllen l'alegria, donen sentit
nou a tot, animen a viure de manera més oberta i
fraternal. Tot això i més és Jesús, però ¿ com
proclamar-ho avui com a Bona Nova ?
Doctrines
sublims sobre Jesús: en ell està la “salvació” de
la humanitat, la “redenció” del món, “'l'alliberació”
de nostra esclavitud, la “divinització” de l'esser
humà. Tos això és cert, però no és suficient. No és
el mateix exposar veritats de contingut teòricament molt
bo, que experimentar a Jesús com quelcom “nou” i “bo”
en la pròpia vida.
La
gent sentia a Jesús com a “Bona Nova”. Tot el que
deia era ben rebut: alliberava de la por a Déu, sentien
la misericòrdia, la comprensió, el perdó. La seva manera
de ser era cosa bona per a tots: compassiu i proper,
acollia els oblidats, acaronava els més petits, beneïa
els malalts, veia els darrers. Tota la seva actuació
donava cosa bona : salut, perdó, veritat, força interior,
esperança. Quina sort trobar-se amb ell ¡
José
Antonio Pagola
EL
BUIT
Enduit
al cel.
L'animal
només capta en el seu entorn allò que és significatiu
per al seu instint. Les altres coses no existeixen per
a ell. No mira a dreta ni esquerra. Només l'interessa
allò que atreu la tendència instintiva: Els animals
viuen en un món tancat.
L'esser
humà és distint. Cerca sempre una resposta concreta
a les seves necessitats, però mai queda satisfet. El
món sencer no pot donar resposta definitiva al que cerca.
Sempre desitja “més”. Mai troba satisfacció plena a
les seves creacions. Son destí sembla excedir tot el que
ha conquerit fins llavors i pot conquerir en un
futur.
Així
ho veuen filòsofs i antropòlegs. El desig humà no
coneix límits ni fronteres, viu pressionat per un “excés
de vitalitat”. (M.Scheler), tendeix vers “l'insospitat” (A.
Gehlen), està “transit d'infinitud” (W Pannenberg), porta al
cor de s'existència una “apertura infinita” (H.
Plessner). Està estructurat de mode que a cada desig i
estremiment cerca quelcom que respongui al anhel de felicitat
eterna.
Aquest
segle hem assistit a fortes crítiques de la idea
cristiana del “cel”: no hi ha que esperar de Déu; totes
les nostres esperances s'han de posar en l'home. No hi
ha cel, cal contentar-nos amb el que ens pot donar la
terra. Tanmateix, ha estat un filòsof ateu, l'alemany
Erst Bloch, el qui ha plantejat de nou la qüestió del
cel des de les arrels: ¿Que fem amb el “buit” que
deixa l'eliminació de la hipòtesi d'un Déu Salvador?
Avui
l'actitud dels filòsofs vers l'esperança religiosa està
canviant (G.Vàtimo, J. Derrida, E.Levinas, J. Habermas). Eugeni
Trias ha publicat un estudi amb significatiu títol La
razón fronteriza (Destino, Barcelona 1999). Un cop més el
filòsof català ens recorda que la raó sempre es topa
amb un “límit” més enllà del qual res es pot
conéixer ni dir: Per això, en front d'una “raó
sacralitzada” per la “Il·lustració”, que gosa negar
tot el que no pot verificar, Trias advoca per una “raó
fronterera”, oberta al misteri, que permet cercar l'encontre
amb el transcendent.
Segons
la fe cristiana, quan la raó es troba amb la frontera
del misteri, l'esperit humà és invidat a creure en el
“Déu amagat” que li promet satisfer la set de felicitat
eterna. Esperar el cel no és sinó escoltar aquesta
promesa. A tot això ens convida la festa de l'Ascensió del
Senyor.
José
Antonio Pagola
Units per l’Esperit
Aquests
dies de pluja intermitent ha canviat el paisatge. Els ruixats ens fan
vibrar l’olfacte i la vida amb l’essència de terra molla, la
frescor que neteja els carrers i rega les plantes.
Un instrument comú als països occidentals és el paraigües: el traiem gairebé amb unanimitat. És curiós com d’un pal central que en deriven vares metàl·liques, unides, ens pugui protegir del que caigui. És un sistema ben senzill, però inspira.
Aquests dies viurem l’Ascenció i la vinguda de l’Esperit Sant sobre la primera Església. L’experiència inaudita és difícil d’entendre, caldria viure-la, però el paraigües ens hi ajuda: només posant Jesús al centre, totes les “vares” empeltades a ell dins la comunitat seran instruments en la mesura que s’obrin a l’experiència de l’Esperit, aquesta tela que els uneix i els cobreix. Qui atura l’aigua? La tela? Sol, l’Esperit no pot fer res, si no té aquells qui li donen forma, els cristians. Les vares? Tampoc els cristians podrien fer res, si no quedessin travats en un pal central (Jesús), i units entre ells. El tronc principal? Jesús quedaria ben curt si no fos desplegat i encarnat a cada generació a través de l’Església. El cap sense el cos (Col 1,18) no pot fer res.
Déu desitja que aquesta harmonia familiar Jesús-Esperit-creient es desplegui i actuï en el món. Obrim-nos-hi, no romancegem dins el paraigües, enyorant “l’abans”, que llavors és quan les vares s’encallen i tota l’estructura es torna inservible. Confiem en Déu, que sosté el paraigües a la mà: Ell sap per on ens porta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada