SOLEMNITAT
DEL COS I LA SANG DE CRIST
EVANGELI
Això
és el meu cos. Aquesta és la meva sang.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Marc 14-12-16. 22-26
Preparatius
del sopar pasqual
12 El
primer dia dels Àzims, quan se sacrificava l'anyell pasqual, els
deixebles van dir a Jesús:
--On
vols que anem a fer els preparatius perquè puguis menjar el sopar
pasqual?
13 Ell
envià dos dels seus deixebles amb aquest encàrrec:
--Aneu
a la ciutat i vindrà a trobar-vos un home que duu una gerra d'aigua.
Seguiu-lo, 14 i allà on entri
digueu al cap de casa: "El Mestre diu: On tens la sala on haig
de menjar el sopar pasqual amb els meus deixebles?" 15 Ell
us ensenyarà dalt la casa una sala gran, parada amb estores i
coixins. Prepareu-nos allí el sopar.
16 Els
deixebles se n'anaren. Van arribar a la ciutat, ho trobaren tot tal
com Jesús els havia dit i prepararen el sopar pasqual.
L'últim
sopar
22 Mentre
sopaven, Jesús prengué el pa, digué la benedicció, el partí i
els el donà. I digué:
--Preneu:
això és el meu cos.
23 Després
prengué una copa, digué l'acció de gràcies, els la donà i en
begueren tots. 24 Els digué:
--Això
és la meva sang, la sang de l'aliança, vessada per tothom. 25 Us
asseguro que ja no beuré més del fruit de la vinya fins al dia que
begui vi nou en el Regne de Déu.
26 Després
de cantar els salms, van sortir cap a la muntanya de les Oliveres.
Paraula
de Déu.
Corpus Christi - Temps Ordinari
Ex 24,3-8 He 9,11-15 Mc 14,12-16,22-26
Cada
diumenge ens trobem per celebrar l’Eucaristia. Ens apleguem al
voltant de la taula, per compartir el pa i el vi. Dijous Sant
celebràvem el sopar de Jesús, en el seguit de les celebracions del
tridu pasqual. I situàvem –celebrativament i històrica- el comiat
als seus amics, tot anticipant el que anava a viure tot seguit. En
aquell sopar van passar coses ben importants.
Avui celebrem la solemnitat de Corpus Christi –el cos i la sang del Crist-. Aquesta festivitat va establir-se en el s. XIII, quan alguns qüestionaven la presència real de Crist en el pa i el vi eucarístics. De d’aleshores, aquesta festivitat ens mou a estima, reconeixement públic, delicadesa i reverència amb la materialitat dels elements eucarístics, pràctiques i tradicions diverses...
Benvingut tot això, si ens ajuda a ser més autènticament cristians –seguidors de Jesús, l’amic dels petits i els pobres-. I, també, benvinguda necessària traducció als llenguatges i sensibilitats dels nostres dies.
La celebració d’avui ens parla de 3 coses:
1.- D’Aliment.
De la mateixa manera que el nostre cos necessita aliment, la nostra fe –la nostra vivència cristiana- també necessita aliment. Necessitem alimentar-nos de Jesús. Del mateix Jesús. No de succedanis que potser treuen la sensació de fam, però, de fet, no alimenten.
Avui és un dia per preguntar-nos ben sincerament, ben obertament: de què alimento el meu cor? De què nodreixo la meva fe? Quan Jesús s’ofereix com aliment de vida, m’acosto a alimentar-me de Jesús? O, potser, vaig tastant de diversos plats... segons em van sortint al pas?
2.- Entrega.
En aquell sopar, Jesús identifica la seva vida amb aquell pa que es parteix per arribar i donar vida a tants afamats. La vida de Jesús és un donar-se sencerament. Partir-se per donar vida. Per alimentar la vida. La vida entregada de Jesús, present i visualitzada en un pa que es reparteix. L’entrega de Jesús.
Però
és –ha de ser també- l’entrega del cristià que segueix el seu
mestre. I, tot seguint-lo, s’entrega als seus germans. El cristià
que participa de la celebració de l’Eucaristia, participa també
del compromís de donar-se per donar vida. Que a ningú no li falti
del necessari. Una existència entesa al servei dels altres.
3.- Comunitat.
Alimentar-me de Jesús i configurar-me en l’entrega de la vida... però no “per lliure, al meu aire”. Sinó amb una comunitat que s’aplega al voltant de la taula per fer del memorial de la seva vida entregada, el criteri del seu viure comunitari. Una colla de gent que s’aplega per reconèixer i constituir-se com la comunitat de Jesús. Com aquells que posen Jesús al seu centre i s’apleguen al seu voltant.
La comunitat cristiana som aquells que hem dinat i sopat junts, sentint-nos convocats per Jesús. Enviats per Jesús. Una comunitat per a la missió. I el re-coneixem partint el pa i passant la copa.
Començava dient que cada diumenge ens trobem per celebrar l’Eucaristia. Ens trobem per escoltar la Paraula de Déu, reconèixer-nos comunitat, trobar-nos amb Jesús, contrastar el nostre viure amb el seu. Cada diumenge celebrem l’eucaristia per assimilar-nos a Jesús. Identificar-nos en la seva vida entregada al servei de la fraternitat dels fills de Déu. Cada diumenge ens alimentem de Jesús, per tal que sigui Ell qui vagi vivint en nosaltres.
Josep
Miquel Esteban, sj
EUCARISTIA
I CRISI
Tots
els cristians ho sabem. L'eucaristia dominical es pot
convertir fàcilment en un “refugi religiós” que ens
protegeix de la vida conflictiva en la qual ens movem
durant la setmana. És temptador anar a missa per a
compartir una experiència religiosa que ens permeti
descansar dels problemes, tensions i males notícies que
ens pressionen de tota banda.
A
voltes som sensibles a a dignitat de la celebració, però
oblidem fàcilment les exigències de celebrar la Cena del
Senyor. Ens enutja que un sacerdot no atanyi bé la
normativa ritual, però celebrem de rutina la missa, sense
fer cas a les crides de l'Evangeli.
El
risc és sempre el mateix: combregar amb Crist en l'íntim
del cor, sense tenir cura de combregar amb els germans que
sofreixen. Compartir el pa de l'eucaristia i ignorar la
fam de milions de germans mancats de pa, justícia i
futur.
En
pròxims anys els efectes de la crisi s'agreujaran més
del que pensem. L'allau de mesures que es dicten faran
créixer més la desigualtat injusta. Moltes persones del
nostre entorn més o menys pròxim es trobaran davant un
futur incert i imprevisible. Veurem immigrants mancats
d'assistència sanitària, malalts sense solució al seus
problemes de salut o medicació, famílies obligades a
viure de caritat, persones amenaçades per desnonament,
manca d'assistència, joves sense futur. És inevitable.
Ens endurim o ens fem solidaris.
La
celebració de l'eucaristia enmig d'aquesta societat en
crisi pot ser un lloc de conscienciació. Cal alliberar-nos
d'una cultura individualista que ens avesa a viure i
pensar només en els nostres interessos, i aprendre
senzillament a ser més humans. Tota eucaristia està
orientada a crear fraternitat.
No
podem escoltar a Jesús cada diumenge, i no reaccionar a
les seves cridades. No podem demanar al Pare “nostre
pa de cada dia”, i no pensar en aquells que no en
tenen. No podem combregar amb Jesús i no ser més
generosos i solidaris. No podem donar-nos la pau i no
allargar una mà als qui estàn tot sols i indefensos.
José
Antonio Pagola
LA
CENA DEL SENYOR
Preniu,
això és el meu cos.
Els
estudis sociològics ho destaquen amb dades contundents:
els cristians de les nostres esglésies occidentals van
deixant la missa dominical. La celebració, configurada al
llarg dels segles, no nodreix la seva fe ni vincula a
la comunitat de Jesús.
Sorprèn
que la missa “es
perdi” sense
i que aquest fet no susciti cap reacció. ¿ No és
l'Eucaristia el centre de la vida cristiana? ¿Com podem
romandre passius i no prendre cap iniciativa? ¿Per què la
jerarquia està callada i immòbil ? ¿ Per què els creients
no manifesten preocupació amb més força i dolor?
L'afecció
per la missa refreda en els que hi participen de
manera responsable i incondicional. La fidelitat d'aquestes
minories mantén les comunitats, però ¿ seguirà viva la
missa només a base de mesures protectores que
assegurin el complimet del ritu ? Preguntes:
¿
L'Església necessita en son centre una experiència més
viva i encarnada de la cena del Senyor que la que
ofereix la litúrgia actual ?
¿
Estem segurs de que fem avui el que Jesús volgué que
fessin en memòria seva ?
¿
La litúrgia que repetim des de fa segles és la que
millor pot ajudar en aquests temps als creents a viure
el que Jesús visqué en aquella cena memorable on es
concentra, es recapitula i es manifesta com i perquè va
viure i morir Jesús ?
Tot
sembla contrari a reformar la missa. Tanmateix, cada vegada
serà més necessari si l'Església vol viure del
contacte vital amb Jesucrist. La transformació serà
possible quan l'Església senti amb més força la
necessitat de recordar a Jesús i viure del seu
Esperit. Per això també ara és més responsable no
absentar-se de la missa sinó contribuir a la conversió
a Jesucrist.
TAULA
PARADA A TOTS
Mentre
menjaven.
Nosaltres
parlem de “missa” o “Eucaristia”. Els primers
cristians deien “la
cena del Senyor”
o inclús “la
taula del Senyor”. Celebrar
l'Eucaristia era actualitzar la cena que Jesús havia
compartit amb els deixebles la vetlla de la seva execució.
Però, com diuen els exégetes, aquell “darrer sopar”
fou només el darrer de les menjades que Jesús avesava
fer i compartir amb la gent. Els àpats entre els
jueus tenien un caràcter sagrat que no captem. Per als
jueus l'aliment ve de Déu. Per això, la millor manera de
prendre-lo està en asseure's a taula en actitud d'acció de
gràcies i compartir el pa i el vi com a germans. La
menjada és més que nodrir-se, és sentir-se units i en
comunió amb Déu, sobretot el dia sagrat del dissabte en
el qual es cantava, s'escoltava la Paraula de Déu i es
fruïa d'una llarga sobretaula.
Per
això, els jueus no s'asseien a taula amb qualsevol. No es
menja amb estranys i desconeguts. Ni pecadors, impurs,
menyspreables. ¿ Com compartir el pa, l'amistat i la pregària
amb els que viuen allunyats de Déu?
L'actuació
de Jesús sorpren i escandalitza. Jesús no selecciona els
seus comensals. S'asseu a taula amb publicans, deixa
apropar-se les prostitutes, menja amb gent impura i marginada,
exclosa de l'Aliança amb Déu. Els acull com amic, no com
a moralista. Sa taula està oberta a tots, sense excloure
ningú. Son missatge és clar: tots tenen un lloc en el
cor de Déu.
Vint
segles després, l'Eucaristia pot semblar una celebració
piadosa per persones exemplars i virtuoses. Sembla que
solament han de combregar amb Crist els que es senten
dignes de rebre'l amb ànima pura. Tanmateix, la “taula
del Senyor” està oberta a tots com sempre.
L'Eucaristia és per a persones
abatudes i humiliades que desitgen pau i respir; per a
pecadors que cerquen perdó i consol; per a gent que viu
amb el cor trencat i necessita amor i amistat. Jesús no ve
a l'altar per als justs, sinó per als pecadors; no
s'ofereix als sans, sinó als malalts. És bo recordar-ho
en la Festa del Corpus.
TROBADA
PERSONAL
Preniu,
això és el meu cos.
Fa
uns anys, s'acostaven a la comunió i adoptaven després
de combregar una actitud peculiar de silenci i
recolliment sagrat. Avui, no sol passar així. Càntics
de lloança i acció de gràcies, participació
comunitària, però risc de perdre comunió personal amb
Crist. Manca silenci i l'unció que permeti una trobada
més viva amb ell. El risc és evident: convertir la
comunió en un ritu extern i rutinari que “anuncia”
el final de la missa.
Tanmateix,
combregar no és “fer una cosa”, sinó “trobar-nos
amb qualcú”. La comunió sagramental és per al creient
una trobada personal amb Crist, carregada de misteri, de
gràcia i de fe. Crist surt a trobar-nos i nosaltres anem
a trobar Crist. Tota trobada interpersonal, demana també
atenció conscients, entrega confiada i amor.
En
la comunió eucarística Crist s'ofereix sempre, de manera
segura i idefectible. Però, perquè aquest oferiment objectiu
es faci realitat personal en cada creient, cal la
resposta lliure i conscient de qui combrega... (ex
opere operato...opus operantis...).
De
manera senzilla, la trobada amb Crist exigeix atenció
conscient. Recordar amb qui em vull trobar, què sé
de Crist, que esper d'ell, què significa pedr a mi. Cada
cristià té sa idea personal de Crist, més o manco
clara, més o manco interioritzada. La comunió amb Crist
no és un “trobar-se a les fosques”. Quan ens
apropem a combregar, sabem a qui cerquem.
Però la trobada demana amor i entrega confiada. Les
persones se troben plenament quan entre elles s'estableix un
diàleg confiat i una comunicació amistosa i cordial.
Passa el mateix en la comunió eucarística. L'important
és el diàleg entre Crist i el creient que cerca la
presència de la persona estimada.
Tot
això no són paraules. És l'experiència del qui combrega
amb fe. La presència de Crist es fa més real, la seva
Persona adquireix un significat més profund, creix la
confiança del creient. Crist és l'Absolut que no pot
faltar, l'horitzó de totes les experiències, la font que
omple la vida de fortalesa, pau i alegria interior. La
comunió de cada diumenge no és un ritu més. Pot ser
la trobada vital que nodreix i enforteix la nostra fe. És
bo recordar-ho en la Festa del Corpus Christi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada