dimecres, 27 de juny del 2018

DIUMENGE TRETZÈ DURANT L'ANY




EVANGELI

Mc.5, 21-43
Guarició d'una dona amb hemorràgies. La filla de Jaire, retornada a la vida
21 Jesús travessà el llac amb la barca i va tornar a l'altra riba. Molta gent es reuní al seu voltant, i ell es quedà vora l'aigua. 22 Llavors arriba un dels caps de la sinagoga, que es deia Jaire, i, així que el veu, se li llança als peus 23 i, suplicant-lo amb insistència, li diu:
--La meva filleta s'està morint. Vine a imposar-li les mans perquè es curi i visqui.
24 Jesús se n'anà amb ell. El seguia molta gent que l'empenyia pertot arreu.
25 Hi havia una dona que patia d'hemorràgies des de feia dotze anys. 26 Havia sofert molt en mans de metges i s'hi havia gastat tot el que tenia, però no havia obtingut cap millora, sinó que anava de mal en pitjor. 27 Aquesta dona, que havia sentit parlar de Jesús, se li va acostar per darrere enmig de la gent i li tocà el mantell, 28 perquè pensava: «Només que li pugui tocar la roba, ja em curaré.» 29 Immediatament va deixar de perdre sang i sentí dintre d'ella que estava guarida del mal que la turmentava. 30 Jesús s'adonà a l'instant de la força que havia sortit d'ell i es girà per preguntar a la gent:
--Qui m'ha tocat la roba?
31 Els seus deixebles li contestaren:
--¿Veus que la gent t'empeny pertot arreu i encara preguntes qui t'ha tocat?
32 Però Jesús anava mirant al seu voltant per veure la qui ho havia fet. 33 Llavors aquella dona, que sabia prou bé què li havia passat, tremolant de por es prosternà davant d'ell i li va explicar tota la veritat. 34 Jesús li digué:
--Filla, la teva fe t'ha salvat. Vés-te'n en pau i queda guarida del mal que et turmentava.
35 Mentre Jesús encara parlava, en van arribar uns de casa del cap de la sinagoga a dir-li:
--La teva filla s'ha mort. Què en trauràs, d'amoïnar el Mestre?
36 Però Jesús, en sentir aquestes paraules, digué al cap de la sinagoga:
--No tinguis por; tingues només fe.
37 I no va permetre que l'acompanyés ningú, fora de Pere, Jaume i Joan, el germà de Jaume. 38 Quan arriben a casa del cap de la sinagoga, veu l'aldarull de la gent, que plorava i feia grans planys. 39 Entra a la casa i els diu:
--Què són aquest aldarull i aquests plors? La nena no és morta, sinó que dorm.
40 Ells se'n burlaven, però Jesús els treu tots fora, i pren només el pare i la mare de la nena i els qui l'acompanyaven, entra al lloc on era la nena, 41 l'agafa per la mà i li diu:
Talita, cum —que vol dir: «Noia, aixeca't.»
42 A l'instant la noia es va aixecar i es posà a caminar. Tenia dotze anys. Tots quedaren sorpresos i no se'n sabien avenir. 43 Però Jesús els prohibí que ho fessin saber a ningú. I els digué que donessin menjar a la noia.





UNA DONA DE FE GRAN
L'escena és sorprenent. L'evangelista Marc presenta a una dona desconeguda com a model de fe per a les comunitats cristianes. D'ella podran aprendre com cercar a Jesús amb fe, com arribar a un contacte guaridor amb ell i com trobar en ell la força per a començar una vida nova, plena de pau i salut.
A diferència de Jaire, identificat com a “cap de la sinagoga” i home important a Cafarnaum, aqueixa dona no és ningú. Només sabem que pateix una malaltia secreta, típica de dona, i no pot viure de manera sana, com a dona, esposa i mare.
Sofreix i molt, físicament i moralment. Ha perdut tot quant tenia darrera metges i no l'han curada. Tanmateix, no accepta viure per sempre com a malalta. Està tota sola. Ningú li ajuda a apropar-se a Jesús, però ella el trobarà.
No espera passiva que Jesús s'apropi i li imposi les mans. Ella mateixa el cerca. Superarà tots els obstacles. Farà tot quant sap i pot. Jesús capta el seu desig de vida. La confiança en sa força guaridora és completa.
La dona no es resigna amb veure Jesús de lluny. Cerca el contacte directe i personal. Actua amb determinació però assenyada. No vol enutjar ningú. S'acosta per darrera, entre la gent, i toca el mantell. En un gest delicat concreta i expressa totas la seva confiança en Jesús.
Tot ha passat en secret, però Jesús vol que tots coneguin la gran fe d'aquesta dona. Quan ella, atemorida i amb por, confessa el que ha fet, Jesús li diu: “Filla, la teva fe t'ha salvat. Queda lliure de la teva malaltia i ves-te'n en pau”. Aquesta dona, capaç de cercar i acollir la salvació que Jesús ofereix, és un model de fe per a tots nosaltres.
¿ Qui ajuda a les dones del nostre temps a trobar Jesús ?
¿ Qui s'esforça per comprendre els obstacles que troben dins l'Església actual per a viure llur fe amb Crist “en salut i pau” ?
¿Qui valora la fe i els esforços de les teòlogues que, sense recolzament, treballen per a obrir camins per viure les dones amb més dignitat dins l'Església de Jesús ?

Les dones no troben l'acollida, la valoració i la comprensió que trobaven en Jesús. No les sabem mirar com ell les mirava. Tanmateix, són elles les qui avui amb la seva fe en Jesús i alè evangèlic sostenen la vida de les nostres comunitats cristianes.
José Antonio Pagola


FORA DOMINACIÓ MASCULINA
Vés-te'n en pau.
L'incident que conta Marc és atractiu. Una dona empegueïda i atemorida s'apropa a Jesús, com d'amagat, amb la confiança de quedar curada d'una malaltia que la humilia fa temps. Ha perdut tot quan tenia darrera metges, està tota sola i sense futur, s'acosta a Jesús amb una fe molt gran. Només cerca una vida més digna i més sana. Al rerafons del relat s'endivina un problema greu. La dona sofreix pèrdues de sang: una malaltia que l'obliga a viure en estat de discrimació i impuresa ritual. Les lleis religioses l'obliguen a evitar el contacte amb Jesús i, tanmateix, és aquest contacte el que la podria curar.
La curació es dóna quan aquella dona, educada en categories religioses que la condemnen a la discriminació, s'allibera de la llei per confiar en Jesús. En aquell profeta, enviat de Déu, hi bha una força capaç de salvar la dona. Ella “sent que son cos estava curat”; Jesús “sent la força guaridora que ha sortit d'ell”.
Aquest episodi, en aparença insignificant, és un exponent del que es recull de manera constant en les fonts evangèliques: l'actuació salvadora de Jesús, compromès sempre a alliberar la dona de l'exclusió social, de la opressió del barò dins la família patriarcal i de la dominació religiosa dins el poble de Déu.
Presentar Jesús com un “feminista”, compromès en la lluita per la igualtat de drets home - dona..., seria anacrònic. La seva actuació és més radical. La superioritat del baró i la submissió de la dona no vénen de Déu. Per això, entre els seus seguidors no hi ha de see. Jesús conceb el seu moviment com un espai sense dominació masculina.
La relació homes - dones està malalta, també dins l'Església. Les dones no poden sentir “la força salvadora” que surt de Jesús. És un dels nostres pecats. El camí de la curació és clar: suprimir les lleis, costums, estructures i pràctiques que generen discriminació de la dona, i fer de l'Església un espai sense dominació masculina.
José Antonio Pagola



TABÚ
La nina no és morta.
La paraula “mortal” sempre ha designat l'home. Aquesta és la seva condició. L'esser humà és mortal: en qualsevol moment pot morir i, certament, cada instant que passa l'acosta més al seu final. Ho deia de manera gràfica Heidegger: “Des de que neix, l'home és ja bastant vell per a morir”.
Però no solament “pot” morir, sinó que “ha de” morir. Ningú fuig de la mort. Són inútils: nostre afany de viure, nostre desig de no emmalaltir, no envellir, sobreviure... Es pot viure anys sense sentir l'amenaça de la mort, però arriba un dia en el qual la malaltia, el mal funcionament de qualque òrgan o la jubilació ens fan pensar que també nosaltres ens apropem al nostre final.
Els humans sempre cerquem oblidar la mort, mem si desaparèix. Ja ho deia B. Pascal: “Els homes, per a ser felices, no podent trobar remei a la mort... han decidit no pensar-hi”. Les societats progressistes del tercer mileni també són ingènues i han convertit la mort en el gran “tabú”: no parlar-ne, no pronunciar el nom de certes malalties, viure com si fóssim immortals.
Tanmateix, quan llegim el crit de M. de Unamuno, sabem que expressa el que tots sentim en el pregon: “No vull morir-me, no, no vull ni vull voler-ho; vull viure sempre, sempre,sempre, i viure jo, aquest pobre jo, que em som i em sent ara i aquí”. Volem viure, no desaparèixer, no caure en el no res.
L'home del nostre temps repeteix els vells camins per defugir la certesa de la mort. Uns viuen sense esperança, que no desesperació i angoixa. Uns viuen al màxim l'immediat i no miren el futur. Uns viuen sense agafar res seriosament, ni amor ni esperança, no riscar en cap lluita, no fermar-se a res ni a ningú.
Cadascú fa el seu camí però ningú pot evitar certes preguntes: ¿ què m'espera en la mort ? ¿ què serà de mi i tots els meus desitjos ? ¿ m'espera el no res ?, ¿ hi ha quelcom o qualcú que m'espera per acollir mon desig de viure i portar-me a una vida plena ?
El relat que ens mostra a Jesús donant la vida a la nina que tots pensaven morta, està escrit des de la fe en un Déu que, quan ressuscita a Jesús, ens ha revelat que vol la vida de l'esser humà, inclús part damunt de la mort.


RESAR DESPRÉS DE FREU
No tinguis por; basta que tinguis fe.
Molt abans de les investigacions de Freud i del psicoanàlisis, els grans mestres de la vida espiritual havien ja advertit dels paranys en els quals pot caure una persona quan resa a Déu.
Però , sens dubte, els analisis de Freud han creat una sospita més radical: la pregària més senzilla i sincera pot amagar auto-enganys greus i nodrir fantasies infantils i neuròtiques.
En el fons, la qüestió és aquesta: ¿ Amb qui parla realment la persona quan diu parlar amb Déu ? ¿ Què fa quan es dirigeix a algú que no veu i no contesta ? Per molt que parli amb Déu, ¿ no està tancada dins son propi jo ?
Per no pocs, la divulgació d'aqueixa “cultura de sospita” ha suposat l'enfonsament de sa religió. Ja no encerten a resar. Tot els sembla engany i patologia. No poden i no volen resar. No es comuniquen amb Déu. Sa vida es va fent atea.
Per contra altres, això ajuda a purificar a religió d'il·lusions infantils no massa sanes. Descobreixen un rostre nou de Déu. Resen de forma diferent. La fe comença a ser per a ells el millor estímul per viure de manera digna i esperançada.
Primer, no confondre Déu amb una altra cosa. Déu és més enllà dels nostres sentiments i il·lusions. No s'identifica amb representacions, símbols o ritus creats pels homes. Qui resa no ha de caure en el parany de “fabricar-se” un Déu a son gust i mesura per a ús particular. Déu, per altra banda, no és una espècie de “assegurança” fàcil que protegeix de la duresa de la vida. És una equivcació fomentar l' il·lusió d'un Déu que està aquí, sempre a la vora, donant solucions màgiques als problemes. Déu no es poseeix ni maneja com una cosa més de “consum”. A banda, la pregària vertadera no allunya de la realitat, porta a fer front a sa duresa i gosar transformar-la.
Si una persona fuig davant els conflictes, és intolerant i intransigent amb els altres, tancada als seus interessos, en definitiva egoista, la seva pregària és “un joc imaginatiu”. Invocar al Pare és fer-se germà. Resar a Déu Amor és voler estimar de manera responsable.
Marc descriu dues reaccions molt diferents davant la pregària de Jaire que es preocupa per la salut de sa filla. La dels criats que van a la resignació realista: “La teva filla és morta ¿ què en treuràs d'amoinar el mestre ? “. I la de Jesús que, com a la dona malalta desconeguda, invita a la confiança total: “No tinguis por, ten fe”.

José Antonio Pagola












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada