Lectura del sant evangeli segons sant Marc 6, 1-6
Jesús,
rebutjat en el seu poble
1
D'allà, Jesús se'n va anar al seu poble, i els seus
deixebles el seguiren. 2 El
dissabte es posà a ensenyar a la sinagoga. Molts, en sentir-lo, se
n'estranyaven i deien:
--D'on
li ve, tot això? Què és aquesta saviesa que ha rebut? I aquests
miracles obrats per les seves mans? 3 ¿No
és el fuster, el fill de Maria, el germà de Jaume, de Josep, de
Judes i de Simó? I les seves germanes, ¿no viuen aquí entre
nosaltres?
I no
eren capaços d'acceptar-lo 4 Jesús
els digué:
--Un
profeta només és menyspreat al seu poble, entre els seus parents i
a casa seva.
5 I
no pogué fer allí cap miracle; tan sols va curar uns quants
malalts, imposant-los les mans. 6 I
el sorprenia que no tinguessin fe.
Jesús
recorria els pobles del voltant i hi ensenyava.
Paraula
de Déu
REBUTJAT
ENTRE ELS SEUS
Jesús
no és un sacerdot del Temple, dedicat a tenir esment i promoure
la religió. No és tampoc un mestre de la Llei, dedicat a
defensar la Torà de Moisès. Els camperols de Galilea veuen
en sos gests i paraules l'actuació d'un profeta mogut per
l'Esperit de Déu. Jesús sap prou bé que li espera una
vida difícil i conflictiva. Els dirigents religiosos
s'enfrontaran. És el destí del profeta. No sospita encara
que serà rebutjat precisament entre els seus, els que millor
el coneixen des de petit.
Pel
que sembla, el rebuig de Jesús del seu poble de Natzaret
era força comentat entre els primers cristians. Tres evangelistes
conten l'episodi amb tot detall. Segons Marc, Jesús arriba a
Natzaret amb els deixebles i amb fama de profeta sanador. Els
veïnats no saben què pensar. Un dissabte Jesús arriba,
entra a la petita sinagoga del poble i “comença a
ensenyar”. Els veïnats i parents sols no l'escolten. Es fan
preguntes de tota mena. Coneixen Jesús des de petit: és un
veïnat més. ¿ On ha après aquest missatge sorprenent del
regne de Déu ? ¿ De qui ha rebut aquesta força per a
curar ? En Marc diu que Jesús “els tenia desconcertats”.
¿ Per què ?
Aquells
camperols creien saber-ho tot sobre Jesús: S'han fet una idea
d'ell des de petit. En lloc d'acollir-lo tal com es presenta davant
ells queden bloquejats per la imatge que tenen. Aqueixa imatge
els impedeix obrir-se al misteri que roman en Jesús. Es resisteixen
a descobrir en ell la proximitat salvadora de Déu.
Qualque
cosa més... Acollir-lo com a profeta vol dir estar disposats a
escoltar son missatge que els dirigeix en nom de Déu. I això pot
dur problemes. Ells tenen sinagoga, llibres sagrats i tradicions.
Viuen en pau sa religió. La presència profètica de Jesús pot
rompre la tranquil·litat del poblet.
Els
cristians tenim imatges força diferents de Jesús. No totes
coincideixen amb la que tenien els que el coneixeren de prop i
el seguiren. Cadascun ens fem la nostra idea. Aqueixa imatge
condiciona nostra forma de viure la fe. Si la nostra imatge de
Jesús és pobre, parcial o distorsionada, la nostra fe serà
pobre,parcial o distorsionada.
¿Per
què no coneixem més a Jesús ? ¿ Per què ens escandalitza
recordar sos trets humans ? ¿ Per què ens costa confessar que
Déu s'ha encarnat en un Profeta? ¿ És que tot això ens
portaria a transformar a fons les nostres comunitats i la nostra
vida ?
José
Antonio Pagola
NO
MENYSPREAR EL PROFETA
El
relat és sorprenent. Jesús rebutjat precisament en el seu
poble., entre aquells que el coneixem més que ningú: Va a
Natzaret amb els deixebles,ningú surt a rebre'l com passava a
altres llocs. Tampoc li presenten els malalts del poble perquè
els curi.
La
seva presència només desperta sorpresa. No saben qui li ha
pogut ensenyar un missatge de tanta saviesa. No entenen tampoc
d'on vé aqueixa força guaridora de ses mans. L'únic que
saben és que Jesús és un treballador nat a una família del
poble. Tota la resta “els sembla escàndol”.
Jesús
se sent “menyspreat”: els seus no l'accepten com a portador
del missatge i de la salvació de Déu. Tenen una idea del
seu veïnat Jesús i no volen obrir-se al misteri que
s'amaga en sa persona. Jesús els recorda una “dita” que
coneixen tots: “Els
profetes només són mal rebuts en el seu poble, en la seva
parentela i entre els de casa seva”.
Al
mateix temps, Jesús “estranya
la manca de fe”.
Per primer cop experimenta un rebuig col·lectiu, no dels
dirigents religiosos, sinó de tot el poble: No s'esperava
això dels seus. Llur incredulitat bloqueja la capacitat de
curar: “no
pogué fer cap miracle, només va imposar les mans a uns quants
malalts”.
Marc
no conta aquest episodi per a satisfer la curiositat dels
lectors, sinó per a advertir les comunitats cristianes que
Jesús pot ser rebutjat precisamenrt pels qui pensen conéixer-lo
més: els que es tanquen en llurs idees preconcebudes i no s'obrin a
la novetat del missatge ni al misteri de la persona.
¿Com
acollim Jesús els que ens creim “els seus”? Enmig d'un
món que s'ha fet adult, ¿no és la nostra fe massa
infantil i superficial? ¿No vivim massa indiferents a la novetat
revolucionària de llur missatge ? ¿ No és estranya la nostra
manca de fe en sa força transformadora? ¿No tenim el risc
d'apagar son Esperit i menysprear sa Profecia? Aquesta era
la preocupació de Pau de Tars: “No apagueu l'Esperit, no
menyspreeu el do de Profecia. Reviseu-lo tot i quedeu-vos només amb
el que és bo”...
SAVI
I GUARIDOR
¿Quina
saviesa és aquesta...? ¿ i aquests miracles de les seves
mans?
No
tenia poder cultural com els escribes. No era un intel·lectual
amb estudis. No tenia tampoc el poder sagrat dels sacerdots del
temple. No era membre de cap família honorable, ni pertanyia
a les “élites” urbanes de Séforis o Tiberiades. Jesús era
un “obrer de la construcció” d'un llogaret desconegut de
la Baixa Galilea.
No
havia estudiat en cap escola rabínica. No es dedicava a
explicar la Llei. No l'afectaven les discusions doctrinals. No
mostrava interés pels ritus dels temple. La gent el veia com
un mestre que ensenyava a entendre i viure la vida de
manera diferent.
Segons
Marc, quan Jesús arribà a Natzaret amb els deixebles, els
veïnats restaren sorpresos per dues coses: la saviesa del seu
cor i la força guaridora de les seves mans. Això admirava a
la gent. Jesús no era un pensador que explica una doctrina,
sinó un savi que comunica experiència de Déu i ensenya a
viure baix el signe de l'amor. No un líder autoritari que
imposa son poder, sinó un guaridor que fa més lleugers els
sofriments.
La
gent de Natzaret sabé desacreditar Jesús. Neutralitzaren sa
presència amb preguntes, sospites i recels. No volgueren aprendre
res d'ell, no s'obriren a sa força guaridora. Jesús no va
poder apropar-los a Déu, ni curar com desitjava.
Jesús
no pot ser entès des de fora. És necessari connectar amb
ell. Deixar que afiqui a poc a poc dins nosaltres l'alegria de
viure, la compassió, la voluntat de crear un món més just.
Que ens ensenyi a viure en la presència amistosa i pròxima
de Déu. Quan hom s'apropa a Jesús, no l'atreu una doctrina
sinó viure de manera nova.
A
banda, per a experimentar sa força salvadora, cal deixar-nos
sanar per ell: recobrar a poc a poc la libertat interior;
alliberar-nos de pors que paratlizen, gosar sortir de la
mediocritat. Jesús segueix avui “imposant
les mans”. Només
es cure n els que creuen en ell.
José
Antonio Pagola
LA
FE POT CURAR
S'estranyà
de sa manca de fe.
A
Occident, s'ha oblidat sovint el paper de l'esperit en la
guarició de la persona. Avui, per contra, s'admet obertament
que gran part de les malalties modernes tenen origen
sicosomàtic o dimensió sicosomàtica.
Tanmateix,
moltes persones ignoren que sa vertadera malatia està en nivell
més profund que l'estrès, la tensió arterial o la depressió. No
se n'adonen que la deterioració de la salut comença a
gestar-se en la vida absurda i sense sentit, en la manca
d'amor vertader, o en la culpabilitat viscuda sense
l'experiència del perdó, en el desig egoista d'un mateix, o
altres “dolènces” que impedeixen un desenvolupament
saludable.
Seria
degradar la religió uilitzar-la com un remei per a tenir
bona salut física o síquica; la raó de la religió no és
la salut de l'home sinó la seva salvació definitiva. Però,
a partir d'aquí, cal afirmar que la fe té força guaridora i
acolir Déu amb confiança ajuda a les persones a viure de manera
més sana.
Senzillament.
El més pregon de l'esser humà demana sentit, esperança i
amor. Moltes persones emmalalteixen per manca d'amor. Per això,
l'experiència de saber-se estimat incondicionalment per Déu
cura. Els problemes desapareixen. Però, saber, al nivell més
profund de l'esser, que som estimat sempre i en tot lloc, no
perquè sigui bo, sinó perquè Déu és bo i m'estima, és
una experiència que dóna estabilitat interior.
A
partir d'aquesta experiència bàsica, el creient pot sanar
ferides del passat. Moltes neurosis i alteracions sicofísiques
estan vinculades a aquesta capacitat humana de gravar i
estojar-ho tot. L'amor de Déu acollit amb fe ajuda a mirar
amb pau els errors i pecats, allibera de veus inquietants del
passat, foragita esperits malignes que omplen la memòria. Tot
deixat confiadament a l'amor de Déu.
A
banda, aquesta experiència de l'amor de Déu pot guarir el
viure de cada dia. En la vida tot és gràcia per qui viu obert
a Déu; es pot treballar amb sentit malgrat no assolir resultats,
tot es pot unificar i integrar des de l'amor; l'experiència més
negativa i dolorosa pot ser viscuda de manera positiva.
L'evangrelista
Marc recorda que Jesús no pot curar a Natzaret perquè manca fe.
També ens pot passar el mateix. No viure la fe amb suficient
profunditat per a experimentar son poder curatiu.
José
Antonio Pagol
Temps durant l'any - Catorzè diumenge
Ez 2, 2-5 2Cor 12, 7-10 Mc 6, 1-6
Homilia
per al diumenge 8 de juliol de 2018
1-
Com acabem d'escoltar, aquella gent de Natzaret, el poble de Jesús,
no va voler fer cas d'Ell. Es preguntaven: "No és el fuster, el
fill de Maria?", com volent dir: què ens ha de venir a ensenyar
aquest!
I, no obstant, quantes coses positives, necessàries per a la vida i per a la pròpia pau interior, els hauria ensenyat Jesús si l’haguessin escoltat!
Aquells
homes i dones tenien necessitat de llum que il·luminés el seu camí
i força per superar les dificultats de la vida. Sobretot,
necessitaven tenir la pau al cor, ja que sense pau interior la vida
se’ns fa insuportable.
Però no el van voler escoltar. No van ser conscients del que perdien ...
I nosaltres, escoltem realment a Jesús? Obrim el nostre cor perquè la seva paraula, portadora de vida, ens entri ben endins i ens renovi?
Però no el van voler escoltar. No van ser conscients del que perdien ...
I nosaltres, escoltem realment a Jesús? Obrim el nostre cor perquè la seva paraula, portadora de vida, ens entri ben endins i ens renovi?
2- D’aquest episodi del rebuig de Jesús, n’hem de treure una ensenyança important: que no hem de menysvalorar ningú perquè podem aprendre coses positives de qualsevol persona.
La persona autosuficient que creu “ningú no li ha d’ensenyar res”, a més d’empobrir-se espiritualment, sovint fa el ridícul perquè ningú s’atreveix a fer-li prendre consciència dels seus errors.
Ningú no és perfecte i, per això, el contacte amb els altres sempre ens pot ajudar a millorar. Tots som imatges de Déu, però cadascú n’és un reflex diferent perquè cada persona humana és única, original, irrepetible.
Els joves poden aprendre de l’experiència dels adults; però també els adults poden aprendre de l’inconformisme dels joves. El contacte intergeneracional sempre és estimulant.
L’home pot aprendre de la dona, i la dona, de l’home, perquè mútuament es complementen. Déu no és masculí ni femení, sinó que en Ell, que és la perfecció, s’hi troben unificats tots els aspectes positius de la persona humana: de l’home i de la sona.
I també podem dir que els catalans podem aprendre dels de fora, i ells poden aprendre de nosaltres, perquè tots tenim coses bones que mereixen ser imitades. L’estiu és una bona època per fer-ne l’experiència.
3-
Per tant, hem de saber mirar qualsevol persona amb ulls nets, sense
prejudicis, per saber descobrir i assimilar tot allò de bo que
tenen.
Santa Teresa deia que les persones són el millor regal de Déu. Això ho veiem més clar el dia que ens falten: llavors ens adonem del tresor que Déu ens havia posat al costat i que potser no valoràveu prou.
Santa Teresa deia que les persones són el millor regal de Déu. Això ho veiem més clar el dia que ens falten: llavors ens adonem del tresor que Déu ens havia posat al costat i que potser no valoràveu prou.
No ens tanquem, doncs, ja que cometríem el mateix error dels habitants de Natzaret que van perdre una gran ocasió: la d’enriquir-se escoltant Jesús.
Aprofitem les oportunitats que ens ofereix l’estiu per escoltar Jesús – a través de la pregària- i les persones que ens envolten: la parella, els fills, els pares, els amics... Nosaltres en serem els primers beneficiats.
4-
Però, en aquest evangeli hi ha encara una altra ensenyança que hem
de saber aprendre. Aquell Jesús que havíem contemplat els diumenges
passats ressuscitant morts o dominant la tempesta, ara el veiem
fracassat.
Ens diu que se sorprenia que la gent del seu poble de Natzaret “no volguessin creure”. I per aquesta raó, allà “no hi pogué fer cap miracle”. Es compleix allò que diu Sant Joan, al principi del seu evangeli: “Ha vingut a casa seva, i els seus no l’han acollit” (Joan 1, 11).
Ens diu que se sorprenia que la gent del seu poble de Natzaret “no volguessin creure”. I per aquesta raó, allà “no hi pogué fer cap miracle”. Es compleix allò que diu Sant Joan, al principi del seu evangeli: “Ha vingut a casa seva, i els seus no l’han acollit” (Joan 1, 11).
Com va reaccionar Jesús? Malgrat això, Ell no es va desanimar. L’evangeli d’avui acaba dient: “Després recorria les viles i els pobles i ensenyava”.
És un bon exemple per a nosaltres que fàcilment ens enfonsem quan hem tingut un fracàs, quan, malgrat la nostra voluntat per transformar les coses i les persones, en sentim rebutjats.
No
ens hem de desmoralitzar. Això només ens ha de servir per
fer-nos més humils i per prendre consciència que l’única força
capaç de transformar el món i de millorar les persones és
la força de Déu.
Nosaltres
només som col·laboradors seus i res més. I, de vegades, Déu per
fer créixer el seu Regne, més que necessitar la nostra força,
prefereix la nostra debilitat. Així queda més clar que l’eficàcia
només ve d’Ell.
Per tant, també van dirigides a nosaltres aquells paraules, que segons la segona lectura, Déu va dirigir a sant Pau: “En tens prou amb la meva gràcia; el meu poder ressalta més, com és febles són les teves forces”.
No ens desanimem, doncs, malgrat els fracassos i les incomprensions que puguem patir. Seguim escampant la Bona Nova de Jesús ben convençuts que tot allò que sembrem amb bona voluntat, tard o d’hora donarà el seu fruit.
Cap engruna d’estimació no es perdrà, encara que potser de moment no obtinguem resultats immediats. Ja la mateixa escriptura ens adverteix que, a la vinya del Senyor, un és el qui sembra i un altre el qui recull el fruit.
Però tinguem clar també que, sense sembra, no hi haurà fruit.
Per tant, també van dirigides a nosaltres aquells paraules, que segons la segona lectura, Déu va dirigir a sant Pau: “En tens prou amb la meva gràcia; el meu poder ressalta més, com és febles són les teves forces”.
No ens desanimem, doncs, malgrat els fracassos i les incomprensions que puguem patir. Seguim escampant la Bona Nova de Jesús ben convençuts que tot allò que sembrem amb bona voluntat, tard o d’hora donarà el seu fruit.
Cap engruna d’estimació no es perdrà, encara que potser de moment no obtinguem resultats immediats. Ja la mateixa escriptura ens adverteix que, a la vinya del Senyor, un és el qui sembra i un altre el qui recull el fruit.
Però tinguem clar també que, sense sembra, no hi haurà fruit.
"Quan una persona s’apropa a Jesús, no se sent atret per una doctrina"
Qui
era Jesús?
Què feia Jesús?
Quins
eren els seus horitzons?
Jesús
no tenia poder cultural com els escribes.
No
era un intel·lectual amb estudis.
Tampoc
posseïa el poder sagrat dels sacerdots del Temple de Jerusalem.
No
era membre de cap família honorable ni pertanyia a les elits urbanes
de Séforis o Tiberíades.
Jesús
era un obrer de la construcció d’un poblet desconegut de la baixa
Galilea.
Jesús
no havia estudiat en cap escola rabínica.
No
es dedicava a explicar la Llei jueva ni el preocupaven les
discussions doctrinals.
Jesús
no es va interessar mai pels ritus del Temple.
Com
el veia la gent?
La
gent el veia com un mestre que ensenyava a entendre i a viure la vida
d’una manera diferent.
Segons
Marc, quan Jesús va arribar a Natzaret amb els seus deixebles, els
seus veïns quedaren sorpresos per dues coses:
-primera:
la saviesa del seu cor
-segona:
la força guaridora de les seves mans.
Això
era el que més atreia a la gent.
Jesús
no era un pensador que explicava una doctrina. Era un savi que
comunicava la seva experiència de Déu i que ensenyava a viure sota
el signe de l’amor més generós i més desinteressat.Jesús no era
un líder autoritari que imposava el seu poder, sinó un guaridor que
sanava la vida i alleujava les sofrences.
A
la gent de Natzaret no els va costar gaire desacreditar Jesús.
-Neutralitzaren
la seva presència amb tota mena de preguntes, sospites i recels.
-No
es deixaren ensenyar per ell ni s’obriren a la seva força
guaridora.
-Jesús
no els va poder apropar a Déu ni guarir-los com Ell hauria desitjat.
A
Jesús no se’l pot entendre des de fora: cal entrar en contacte viu
amb Ell.
Deixar
que vagi introduint, a poc a poc, en nosaltres, realitats tan
decisives com
-l’alegria
de viure
-la
compassió eficaç
-o
la voluntat i determini de crear un món més just.
Cal
deixar que ens ensenyi a viure la Presència amistosa i propera de
Déu.
Quan
una persona s’apropa a Jesús, no se sent atret per una doctrina,
sinó convidat a viure d’una manera nova.
Per
experimentar la seva força salvadora cal deixar-nos guarir per Ell
-recuperar,
a poc a poc, la llibertat interior
-alliberar-nos
de les pors que ens paralitzen
-atrevir-nos
a sortir de la mediocritat que ens domina.
Jesús
segueix avui imposant les seves mans: Només es curen els que
realment creuen en Ell.
I
aquí va la gran pregunta:
Hi creiem, nosaltres?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada