dimecres, 15 d’agost del 2018

DIUMENGE XX DURANT L'ANY









20º diumenge Temps ordinari (B)
EVANGELI
La meva carn és veritable menjar i la meva sang és veritable beguda.
+ Lectura del santo evangelio según san Juan 6,51-58
En aquell temps, Jesús va dir a la gent:
51 Jo só”Jo soc el pa viu que ha baixat del cel. Qui menja aquest pa, viurà per sempre. I el pa que jo donaré és la meva carn per a la vida del món.
52 Llavors els jueus es posaren a discutir entre ells. Deien:
--Com pot donar-nos aquest la seva carn per a menjar?
53 Jesús els respongué:
--Us ho ben asseguro: si no mengeu la carn del Fill de l'home i no beveu la seva sang, no teniu vida en vosaltres. 54 Qui menja la meva carn i beu la meva sang, té vida eterna, i jo el ressuscitaré el darrer dia. 55 La meva carn és veritable menjar i la meva sang és veritable beguda. 56 Qui menja la meva carn i beu la meva sang, està en mi, i jo, en ell. 57 A mi m'ha enviat el Pare que viu, i jo visc gràcies al Pare; igualment els qui em mengen a mi viuran gràcies a mi. 58 Aquest és el pa que ha baixat del cel. No és com el que van menjar els vostres pares. Ells van morir, però els qui mengen aquest pa, viuran per sempre.



Paraula de Déu.






NODRIR-NOS DE JESÚS
Segons el relat de Joan, una vegada més els jueus, no són capaços d'anar més enllà del físic i material, escomenten Jesús, escandalitzats pel llenguatge agressiu que usa: “¿Com pot aquest donar-nos a menjar la seva carn ?. Jesús no retira l'afirmació, sinó que dóna a les seves paraules un contingut més profund .
El nucli de la seva exposició ens permet entrar dins l'experiència que vivien les primeres comunitats cristianes quan celebraven l'Eucaristia. Segons Jesús, els deixebles no sols han de creure en ell, sinó que han de d'alimentar-se i nodrir la seva vida de la persona. L'Eucaristia és una experiència central en els seguidors de Jesús.
Les paraules següents destaquen son caràcter fonamental i indispensable: “La meva carn és veritable menjar i la meva sang veritable beguda”. Si els deixebles no s'alimenten d'ell, podran fer i dir moltes coses, però no han d'oblidar les seves paraules: “No teniu vida en vosaltres”.
Per a tenir vida dins nosaltres cal que ens alimentem de Jesús, nodrint-nos de son aliment vital, interioritzar les seves actituds i els seus criteris de vida. Aquest és el secret i la força de l'eucaristia. Sols la coneixen aquells que combreguen amb ell i s'alimenten de la seva passió pel Pare i el seu amor al fills. El llenguatge de Jesús té gran força expressiva. A qui sap nodrir-se d'ell li fa aqueixa promesa: “Aquest habita en mi i jo en ell”. Qui s'alimenta de l'eucaristia experimenta que la seva relació amb Jesús no és una cosa externa. Jesús no és un model de vida que imitem des de fora. Nodreix nostra vid de dedins.
Aquesta experiència de “habitar” en Jesús i deixar que Jesús “habiti” en nosaltrres pot transformar d'arrel la nostra fe. Aquest intercanvi mutu, aquesta comunió estreta, difícil d'expressar amb paraules, és la veritable relació del deixeble amb Jesús. Això és seguir-lo mantinguts per sa força vital.
La vida que Jesús transmet als seus deixebles a l'eucaristia és la que ell mateix reb del Pare que és Font inesgotable de vida plena. Una vida que no s'extingeix com la biològica. Per això Jesús gosa fer aquesta promesa: “Qui menja aquest pa viurà per a sempre”.
Sens dubte, el signe més greu de la crisi de la fe cristiana entre nosaltres és l'abandó generalitzat de l'eucaristia dominical. Per qui estima Jesús és dolorós observar com l'eucarista perd poder d'atracció. Però és més dolorós encara veure que des de l'Església no gosem reaccionar davant el fet. ¿ Per què ?
José Antonio Pagola


QUALITAT DE VIDA
Qui em menjarà viurà per mi.
Quan l'evangeli de Joan insisteix en una cosa important i decisiva, posa en boca de Jesús paraules que repeteixen un cop i un altre la mateixa idea amb diversos matisos: “Jo som el pa viu”, un pa ple de vida; “qui me menja, viurà per a mi”, la seva vida se nodrirà de la meva; “el que mengi d'aquest pa, viurà per a sempre”, la seva vida no acabarà en la mort.
Sens dubte, aquí es parla de l'eucaristia, però no sols d'ella. L'afirmació bàsica i central és aquesta: Jesús és “font de vida” per al que s'alimenta d'ell. En Jesús no trobem una doctrina o filosofia; no trobem una teologia d'escribes o una religió fonamentada en la llei. Trobem algú, ple de Déu, capaç d'alimentar nostre desig de vida i vida eterna.
Dins les societats modernes es parla molt de “qualitat de vida”. Malauradament, només es tracta de la qualitat d'alguns productes. Diuen que la vida millora quan tenim millor cotxe, ordinador més potent, més espai a la urbanització... Tanmateix, es pot tenir tot la “qualitat de vida” que ofereix la societat moderna i no saber viure. Podem trobar persones que només cerquen omplir el buit de sa vida amb plaers, excitacions, diners, ambició i poder. Molts cerquen omplir la vida de coses, però les coses senpre són mortes, no poden colmar nostres desitjos. Creix el nombre de persones que no coneixen l'alegria de viure.
L'experiència cristiana és fonamentalment alimentar la nostra vida en Jesús, descobrir la força que conté per a transformar-nos a poc a poc i cada dia. Jesús infon sempre un desig immens de viure i fer viure. Un desig de viure amb més veritat i més amor.
Hi ha una qualitat de vida que molts desconeixen i que sols disfruten els qui saben viure amb la senzillesa i sobrietat de Jesús, amb la mirada atenta al sofriment humà, amb el desig de vida digna per a tots, amb la confiança gran en Déu.
José Antonio Pagola





PA I VI
Qui menja d'aquest pa...
Empobririem greument el contingut de l'eucaristia si oblidàssim que en ella els creients trobem l'aliment que nodreix nostra existència. És cert que l'Eucaristia és un menjar compartit per germans, units en una mateixa fe. Però, essent important i molt aquesta comunió fraternal és insuficient, ja que és decisiu la unió amb Crist que se'ns dóna com aliment.
Semblant cal dir de la presència de Crist a l'eucaristia, presència sacramental. Crist està aquí, però no per estar, estar present per oferir-se com aliment que manté la nostra vida.
Si volem descobrir el profund significat de l'eucaristia, cal recobrar el simbolisme bàsic del pa i del vi. Per a subsistir, l'home necessita menjar i beure. I aquest simple fet, a voltes oblidat en les societats satisfetes del Primer Món, ens revela que l'home no es fonamenta a si mateix sinó que viu i reb misteriosament la vida.
La societat contemporània ha perdut capacitat per a descobrir el significat dels gestos bàsics de l'esser humà. Tanmateix, són aquests gests senzills i originaris els que ens retornen a la nostra vertaderta condició de criatures, que reben la vida com a regal de Déu. Concretament, el pa és el símbol eloqüent que condensa en ell mateix tot el que significa per a l'home el menjar i l'aliment. Per això, el pa ha estat venerat en moltes cultures de manera quasi sagrada. Recordem encara com les nostres mares ens el feien besar quan, per descuit, en  queia per terra qualque tros.
Però el pa, des de que ens arriba de la terra fins a la taula, necessita ser treballat per l'home que sembra, abona el camp, sega i recull les espigues, mol el blat, cou la farina. El vi suposa un procés d'elaboració més complexe encara.
Per això, quan es presenta el pa i el vi damunt l'altar, es diu que són “fruit de la terra i del treball de l'home”. Per una part, són “fruit de la terra” i ens recorden que el món i nosaltres mateixos som un do misteriós que ha sorgit de les mans del Creador. Per altra part, só “fruit del treball” i signifiquen el que els homes fem i construim amb el nostre esforç solidari.
Aquest pa i aquest vi es convertiran per als creients en “pa de vida” i “calze de salvació”. Aquí trobem els cristians aquest “veritable menjar” i “veritable beguda” que ens diu Jesús. Un menjar i un beure que nodreixen nostra vida damunt la terra, ens conviden a treballar-la i millorar-la, i ens sostenen mentre caminem cap a la vida eterna.
José Antonio Pagola









"El bon pedagog engresca i entusiasma"

LLUNELL...


Què fa el bon pedagog?
El bon pedagog no es cansa mai de repetir. Per això no cansa ni avorreix ni fa badallar.
Al contrari, el bon pedagog engresca i entusiasma als més inapetents i als més sòmines.
Aquesta és la clau del seu encert.
Quan l’evangelista S. Joan vol insistir i remarcar en una realitat d’importància decisiva posa en llavis de Jesús paraules que repeteixen, una i altra vegada, la mateixa idea amb diversos matisos.
Per exemple:
Jo sóc el pa viu baixat del cel.”
El que el mengi, viurà per mi.”
El que mengi d’aquest pa viurà per sempre.”
Aquí s’està parlant de l’Eucaristia. Però no només d’ella.
L’afirmació bàsica i central és aquesta: Jesucrist és font de vida per tot aquell que s’alimenta d’Ell.
En Jesús no hi trobarem cap doctrina, cap filosofia, cap religió fonamentada en una llei complicada.
En Jesús ens trobarem amb algú ple de Déu i capaç d’alimentar el nostre anhel de vida i de vida eterna.
En les societats modernes es parla molt de qualitat de vida.
Desgraciadament, només es tracta de la qualitat d’algun producte més o menys especial.
Ens sembla que la vida millora quan millorem
-el model del nostre cotxe
-la capacitat del nostre ordinador
-o la urbanització on vivim.
Però, tinguem-ho ben clar això: es pot tenir tota la qualitat de vida que ofereix la societat moderna o els nostres recursos econòmics i...--- no saber viure, és a dir: ser un veritable analfabet del viure.
No és gens estrany veure persones quin únic objectiu és omplir el buit de les seves vides omplint-lo
-de plaers
-d’excitacions
-de diners a dojo
-d’ambicions
-de poder, etcètera, etcètera.
Molts es dediquen, amb gran desfici, a omplir les seves vides de coses i més coses. De nicieses i de més nicieses.
Però, les coses són realitats mortes que no poden nodrir el nostre insaciable desig de viure.
No és casual que vagi creixent el nombre de persones que no coneixen – ni de lluny ni de prop – l’alegria i el goig de viure.
En què consisteix l’experiència cristiana?
L’experiència cristiana consisteix, fonamentalment, en alimentar el nostre viure de Jesús i en Jesús
-descobrint la força que Ell ens ofereix per a transformar-nos, pas a pas i dia rere dia.
Jesús infon sempre un desig immens de viure i de fer viure. Un desig de viure amb més veritat, amb més coherència, amb més amor, amb més donació, amb més generositat.
Hi ha una qualitat de vida que molts ignoren i desconeixen i que només la gaudeixen aquells i aquelles que saben i que volen viure.--- amb la senzillesa i la sobrietat de Jesús
viure.--- amb la seva mirada atenta al sofriment humà
viure.--- amb el seu desig d’una vida digna per a tothom
viure.--- amb la seva confiança introntollable en Déu.
Som d’aquests, nosaltres?
Quina qualitat de vida valorem, nosaltres?
-la dels diners egoistes
-o la de la fraternitat generosa?
Quina qualitat de vida valorem, nosaltres?










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada