ENTRAR A LA PARRÒQUIA
18º
diumenge Temps ordinari (B)
EVANGELI
+
Lectura del sant Evangeli segons Sant Joan.
Joan 6, 24-35
24 Així,
doncs, quan la gent s'adonà que Jesús no era allí, ni tampoc
els seus deixebles, van pujar a les barques i se n'anaren a
Cafarnaüm a buscar Jesús.
25 Així
que el trobaren a l'altra banda del llac, li van preguntar:
--Rabí,
quan has arribat?
26 Jesús
prengué la paraula i els digué:
--Us
ho ben asseguro: vosaltres no em busqueu perquè heu vist senyals
prodigiosos, sinó perquè heu menjat pa i heu quedat
saciats. 27 Però
no us heu d'afanyar tant per l'aliment que es fa malbé, sinó pel
que dura i dóna vida eterna. I el Fill de l'home us donarà
aquest aliment, perquè Déu, el Pare, l'ha acreditat amb el seu
segell.
28 Ells
li preguntaren:
--Com
hem d'actuar per a fer les obres de Déu?
29 Jesús
els respongué:
--L'obra
que Déu vol és aquesta: que cregueu en aquell que ell ha enviat.
30 Li
replicaren:
--I
tu, quin senyal prodigiós realitzes, perquè el vegem i et
creguem? Què pots fer? 31 Els
nostres pares van menjar el mannà en el desert, tal com diu
l'Escriptura: Els donà pa del cel per aliment.
32 Llavors
Jesús els respongué:
--Us
ho ben asseguro: no és Moisès qui us ha donat el pa del cel; és
el meu Pare qui us dóna l'autèntic pa del cel. 33 El
pa de Déu és el que baixa del cel i dóna vida al món.
34 Ells
li demanen:
--Senyor,
dóna'ns sempre pa d'aquest.
35 Jesús
els diu:
--Jo
sóc el pa de vida: qui ve a mi no passarà fam i qui creu en mi
no tindrà mai set.
|
Paraula
de Déu.
PA
DE VIDA ETERNA
¿Per
què interessant-nos per Jesús després de vint segles ? ¿Què
podem esperar d'ell ? ¿ Què ens pot aportar als homes i dones del
nostre temps ?¿ Ens pot resoldre els problemes del món actual ?
L'evangeli de Joan parla d'un diàleg interessant de Jesús amb una
multitud a les vores del llac de Galilea.
El
dia abans han compartit amb Jesús una menjada sorprenent i
gratuita. Han menjat fins a assaciar-se. ¿ Com podran deixar-lo
anar-se'n ? Cerquen que Jesús repeteixi son gest i els alimenti
de franc un altre cop. No pensen en res més.
Jesús
els desconcerta amb un plantejament no esperat: “No heu de
treballar per un menjar que es fa malbé sinó pel menjar
que es conserva sempre i dóna la vida eterna”. Però, ¿ no
cal tenir cura del pa de cada dia? És indispensable per a
viure. El necessitem i cal treballar perquè no manqui a
ningú. Jesús ho sap. El pa és el primer. Sense menjar no
es pot viure. Per això té cura dels famolencs i captaires
que no reben dels rics ni les miques que cauen de taula. Per
això maleeix els terratinents insensats que acumulen el gra
sense pensar amb els pobres. Per això ensenya als seus
seguidors a demanar cada dia al Pare el pa per a tots els
seus fills.
Jesús
vol desvetllar dins ells una fam diferent. Els parla d'un pa
que no assacia només la fam d'un dia, sinó la fam i set de
vida que hi ha dins l'esser humà. No l'oblidem. Dins
nosaltres hi ha fam de justícia per a tots, fam de llibertat,
de pau, de veritat. Jesús es presenta com aquest Pa que ens
ve del Pare, no per a assaciar-nos de menjar sinó “per a
donar vida al món”.
Aquest
Pa, vingut de Déu, “dóna la vida eterna”. Els aliments que
mengem cada dia ens mantenen vius durant un temps, però arriba
un moment en el qual no poden defensar-nos de la mort. Inútil
és seguir corrent. No ens poden donar vida més enllà de
la mort.
Jesús
es presenta com a “Pa de vida eterna”. Cadascú ha de
decidir com vol viure i com vol morir. Però, els que ens deim
seguidors seus hem de saber que creure en Crist és alimentar
en nosaltres una força imperible, començar a viure quelcom
que no acabarà amb la nostra mort. Senzillament, seguir a
Jesús és entrar en el misteri de la mort sostinguts per
sa força ressuscitadora.
Quan
aquelles gents de Cafarnaum escoltaven aquestes paraules,
cridaven des del més pregon del cor: “Senyor, donau-nos sempre
d'aquest pa”. Des de la nostra fe vacil·lant, a voltes no
gosem a demanar una cosa semblant. Tal volta, ens preocupem
només de la menjada de cada dia. I, a voltes, només de
la nostra.
EL
COR DEL CRISTIANISME
Que
cregueu el qui us ha enviat.
La
gent necessita Jesús i el cerca. Hi ha el que els atreu en
ell, però encara no saben exactament per què el cerquen i
per a què. Segons l'evangelista, molts ho fan perquè el dia
abans els ha donat pa per a assaciar sa fam.
Jesús
comença per conversar amb ells. Cal aclarir coses des del
principi. El pa material és molt important. Ell els ha
ensenyat a demanar a Déu “el nostre pa de cada dia”
per a tots. Però l'esser humà necessita qualque cosa
més. Jesús vol oferir-los un aliment que pugui assaciar per
a sempre la fam de vida.
La
gent intueix que Jesús els obri un horitzó nou, però no
saben que fer, ni per on començar. L'evangelista resumeix els
interrogants amb aqueixes paraules: “¿Què hem de fer per
obrar com Déu mana?”. Hi ha un desig sincer d'encertar.
Volen treballar en el que Déu vol, però, avesats a pensar-ho
tot des de la Llei, demanen a Jesús quines obres,
pràctiques i observances noves cal tenir en compte.
La
resposta de Jesús toca el cor del cristianisme: “l'obra (en
singular) que Déu vol és aquesta: que
cregueu en aquell que ell ha enviat”.
Déu sols vol que creguin en Jesucrist ja que és el gran
regal que ell ha enviat al món. Aquesta és la nova exigència.
En això han de treballar. El demés és secundari.
Després
de vint segles de cristianisme necessitem descobrir de bell
nou que la força i l'originalitat de l'Església està en
creure en Jesucrist i seguir-lo. Necessitem passar d'una
actitud d'adeptes a una religió de “creences” i
“pràctiques” a viure com a deixebles de Jesús.
La
fe cristiana no està en el compliment correcte d'unes pràctiques
i observances noves, superiors a les de l'Antic Testament. No. La
identitat cristiana està en aprendre a viure un estil de
vida que neix de la relació viva i confiada en Jesús el
Crist. Ens fem cristians en la mesura que aprenem a pensar,
sentir, estimar, treballar, sofrir i viure com Jesús.
Ser
cristià exigeix avui una experiència de Jesús i una
identificació amb son projecte que no es requeria fa uns anys
per a ser bon practicant. Per a subsistir enmig de la
societat laica, les comunitats cristianes necessiten tenir esment
més que mai a l'adhesió i al contacte amb Jesús el Crist.
José
Antonio Pagola
EL
MILLOR TREBALL
Els
treballs que Déu vol.
L'evangelista
Joan ofereix la seva visió de la fe cristiana amb discursos i
conversacions entre Jesús i la gent a les voreres del llac
de Galilea. Jesús els diu que no treballin per qualsevol
cosa, que no pensin només en un “aliment
que passa”. L'important
és treballar en l'horitzó a “la vida eterna”.
Sens
dubte, és així. Jesús té raó. Però, ¿quin és el
treball que vol Déu? Aquesta és la pregunta de la gent: ¿com
ocupar-nos en els treballs que Déu vol? La
resposta de Jesús és desconcertant. L'únic treball que Déu
vol és aquest: “que
cregueu en el que Déu us ha enviat”.
“Creure
en Jesús” no és una experiència teòrica, un exercici
mental. No és simplement una adhesió religiosa. És un
“treball” en el qual els seus seguidors han d'esmerçar la
seva vida.. Creure en Jesús és quelcom que cal cuidar i
treballar cada dia.
“Creure
en Jesús” és configurar la vida des d'ell, convençuts de que
sa vida fou vertadera: una vida que condueix a la vida
eterna. Llur manera de viure a Déu com a Pare, la seva forma
de reaccionar sempre amb misericòrdia, son deler en desvetllar
esperança és el millor que pot fer l'esser humà.
“Creure
en Jesús” és viure i treballar per quelcom últim i decisiu,
esforçar-se per un món més humà i just; fer més real i més
creïble la paternitat de Déu; n'oblidar els qui passen el risc
de ser oblidats per tots, inclús per les religions. I fer tot
això sabent que el nostre petit compromís, sempre pobre i
limitat, és el treball més humà que podem fer.
Per
això, desentendre's de la vida dels altres, viure-ho tot amb
indiferència, tancats dins els nostres interessos, ignorar el
sofriment dels que trobem pel camí, són actituds que indiquen
que no estem “treballant” la nostra fe en Jesús.
NOSTÀLGIA
D'ETERNITAT
Treballeu...per
l'aliment que perdura.
Quan
ens adonem que els anys deterioren nostra salut i que també
nosaltres ens apropem al final del nostre temps, el nostre
interior es rebela. ¿ Per què tenim que morir si des del
pregon del nostre ser quelcom ens diu que estem fets per a
viure ?
El
record de que la nostra vida es gasta, dia a dia, sense
aturar-se, fa néixer dins nosaltres un sentiment d'impotència i
pena. La vida tindria que ser més bella per a tots, més
gojosa, més llarga. En el fons, tots desitgem una vida feliç i
eterna.
L'esser
humà sempre ha sentit nostàlgia d'eternitat. Els poetes de
tots els pobles canten la fugacitat de la vida, els grans
artistes cerquen deixar una obra immortal per a la posteritat,
els pares volen perpetuar-se en els seus fills més estimats.
Aparentment,
avui les coses han canviat. Els artistes afirmen no treballar per
a la immortalitat, sinó per a l'època. La vida canvia de
manera tan vertiginosa que els pares no es reconeixen amb els
seus fills. Tanmateix, la nostàlgia d'eternitat està viva
maldament es manifesti de manera ingenua.
Avui
s'intenta aturar el temps, donar culte a la joventut i al jove.
L'home modern no creu en l'eternitat i, al mateix temps,
s'esforça per eternitzar un temps privilegiat de l'existència. No
és difícil veure com l'horror a envellir i el desig d'agafar-se a
la juventut porta a comportaments quasi ridículs.
Es
fa befa dels creients i es diu que, davant la por a la mort,
s'inventen un cel on projecten inconscientment els desitjos
d'eternitat. Però, ningú critica aquest romanticisme modern dels
qui sommien en instal.lar-se en una “eterna joventut”.
Quan
l'home cerca eternitat, no cerca establir-se a la terra d'una
manera més confortable i durar un poc més que en
l'actualitat. El que l'home desitja no és perpetuar per a
sempre aqueixa mescla de goigs i sofriments, èxits i decepcions
que coneeix, sinó trobar una vida de qualitat definitiva que
respongui plenament a sa set de felicitat.
L'evangeli
ens convida a “treballar per un aliment que es fa malbé
sinó que es conserva i dóna la vida eterna”. El
creient és un home que té cura d'alimentar els que hi ha
d'etern, i arrela sa vida en un Déu que viu per a sempre i en
un amor que és “més fort que la mort”.
QUALQUE
COSA MÉS
Treballeu
no per l'aliment que es fa malbé.
És
un tòpic parlar avui de consumisme. Sembla normal. S'obrin nous
centres comercials i hiper-mercats. Els restaurants multipliquen
les ofertes. Cada cop és més gran la profussió de productes
que es poden elegir i el nombre de cadenes que es pot
seleccionar. Tot a disposició: objectes, serveis, viatges, música,
programes, “videos”...
No
són les religions ni els pensadors els que marquen les pautes
de comportament o estil de vida. La “nova societat” està
dirigida cada cop més per la moda consumista. Cal disfrutar
del darrer que s'ens ofereix, conéixer noves sensacions i
experiències. La lògica de “satisfer desitjos” ho impregna
tot.
El
professor G.Lipotvesky
diu:
“està sortint l'individu-moda”, de personalitat i gusts
fluctuants, sense llaços profunds, atret per coses efímeres. Un
individu sense ideals ni aspiracions, ocupat en disfrutar, tenir
coses, estar en forma, viure entretingut i relaxat. Un individu
més interessat en conéixer el part metereològic del cap de
setmana o els resultats esportius que el sentit de la vida.
No
cal endimoniar aqueixa societat. És bo viure en nostre temps i
tenir tantes possibilitats per a alimentar les diverses
dimensions de la vida. El dolent és quedar-se buit per
dintre, ser agafat només per “necessitats superficials”.
Deixar de fer el bé per cercar només el benestar, viure
aliens a tot el que no és el propi interés, caure en la
indiferència, oblidar l'amor.
Recordem
l'advertència de Jesús: “Treballeu
no per l'aliment que es fa malbé, sinó per l'aliment que es
conserva i dóna la vida eterna”. El
mateix Lipotvesky,
ens recorda que “l'home
actual es caracteritza per la vulnerabilitat”.
Quan l'individu s'alimenta només de l'efímer, no té arrels
ni consistència interior. Qualsevol adversitat provoca una
crisi, qualsevol problema agafa dimensions desmesurades. Es cau
en depresions sense sentit. L'aliment interior perilla. No es
pot viure només de pa. Cal quualque cosa més.
EL
CRIT DE DÉU
Doneu-nos
sempre d'aquest pa.
La
pregària no és un fenómen estrany, propi de persones
rares. És exactament el contrari. La vertadera pregària a
Déu només pot néixer dins l'esser humà quan la persona és
capaç de viure llur existència fins al pregon. Pensem un poc
com es gesta la pregària dins els cor humà.
L'home
és un “ser de necessitats”. Mai és plenament el que vol
ser, res satisfà del tot son desig. I, quan es veu necessitat,
l'esser humà crida: “Tinc fam, tinc por, desig ser estimat,
estic agobiat, em moro”. Aquest crit és al mateix temps una
crida. La persona no sols crida sa necessitat. El seu crit
es dirigeix a algú perquè vingui ajudar-lo. Independentement
de llurs creènces religioses, hi ha un fet bàsic que no es
pot ignorar. L'esser humà és un captaire, i llur existència és
sempre, de qualque manera, crit, crida i petició d'ajuda.
Però
l'esser humà no sols necessita coses, objectes o solucions pels
problemes. En el fons d'aqueixes necessitats concretes la persona
perceb un buit més profund, que res ni ningú pot colmar. L'home
necessita “salvació”. Podem negar o ignorar aqueix buit
últim, podem ocultar-lo entre mil necessitats satisfetes, però la
necessitat de salvació segueix aquí. Quan la persona ho
capta, llur crit es fa súplica a Déu:
“Des
de l'abisme et crido, Senyor;
Senyor,
escolta el meu clam;
escolta,
estigues atent
al
meu clam que et suplica.”(Salms 130,
1-2)
És
ver que molts només demanen a Déu coses. És cert també que
la pregària pot convertir-se en una espècies d'acció màgica
amb la qual es preten resoldre els problemes i amargors de la
vida. Però, la vertadera pregària brolla sempre de la “necessitat
de salvació” i de la confiança total en Déu, Salvador últim
de l'esser humà: “Del
Senyor em ve la força i el triomf, és
ell qui m'ha salvat” (Salm 118, 14)
El
vertader orant no demana a Déu coses. Son cor cerca Déu per
ell mateix. Desitja llur presència callada, amistosa i
salvadora. Demanem “el pa de cada dia” i quant necessitem
per a viure, però aquestes peticions concretes són expressió de
nostra necessitat de Déu. Ja sant Agustí advertia així a qui
prega: “Déus escolta la teva cridada si el cerques a ell. No
t'escolta si a través d'ell cerques altres coses”.
El
relat de Joan ens indica que la gent seguia Jesús perquè els
havia donat pa fins a assaciar-se. Jesús els treu de l'error
i els parla d'un altre pa que “dóna
vida al món”.
Només llavors brolla dins ells la vertadera pregària: “Senyor,
doneu-nos sempre aquest pa”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada