QUART DIUMENGE
(Power-Point)
(Power-Point)
4º
diumenge d'Advent (C)
EVANGELI
¿Qui
sóc jo perquè la mare del meu Senyor em vingui a visitar ?
Lectura
del sant evangeli segons sant Lluc 1,39-45
Maria
visita Elisabet
39
Per aquells dies, Maria se n'anà de pressa a la
Muntanya, en un poble de Judea, 40
va entrar a casa de Zacaries i saludà Elisabet. 41 Tan
bon punt Elisabet va sentir la salutació de Maria, l'infant va
saltar dins les seves entranyes, i Elisabet quedà plena de l'Esperit
Sant. 42
Llavors cridà amb totes les forces:
--Ets
beneïda entre totes les dones i és beneït el fruit de les teves
entranyes! 43 Qui
sóc jo perquè la mare del meu Senyor em vingui a visitar? 44 Tan
bon punt he sentit la teva salutació, l'infant ha saltat de joia
dins les meves entranyes. 45
Feliç tu que has cregut: allò que el Senyor t'ha
anunciat es complirà!
Paraula
de Déu.
Llavors
cridà amb totes les forces: "Ets
beneïda entre totes les dones i és beneït el fruit de les teves
entranyes! Qui sóc jo perquè la mare del meu Senyor
em
vingui a visitar? Tan bon punt he sentit la teva salutació,
l';infant ha saltat de joia dins les meves entranyes. Feliç tu que
has cregut: allò que el Senyor t';ha anunciat es complirà!"
DONES
CREIENTS
Després
de rebre la cridada de Déu, que anunciava que seria mare
del Messies, Maria es posa en camí tota sola. Comença una
vida nova, al servei dels seu Fill Jesús. Va “de pressa”,
amb decisió. Necessita compartir amb sa parenta Elisabet la
seva alegria i posar-se prest al seu servei en els
darrers mesos d'embaràs.
La
trobada de les dues mares és una escena insòlita. No hi ha
barons. Només dues dones senzilles, sense títols ni relleu
dins la religió jueva. Maria, que porta dins ella Jesús,
i Elisabet que, plena d'esperit profètic, gosa beneir la
seva parenta en nom de Déu.
Maria
entra a casa de Zacaria, però no va cap a ell. Va
directa a escometre Elisabet. No sabem el contingut de la
salutació. Aquella salutació omple d'alegria la casa. És
l'alegria que viu Maria des de que escoltà la salutació
de l'Àngel: “Alegra't, plena de gràcia”.
Elisabet
roman corpresa i plena d'alegria. Quan sent la salutació
de Maria, sent els moviments de la criatura que porta dins
son si, i els interpreta maternalment com a “bots
d'alegria”. De seguida, beneeix Maria, i “crida amb tota
força”: “Ets beneïda entre totes les dones i és
beneït el fruit de les teves entranyes”.
No
diu el nom de Maria. La contempla identificada amb sa
missió: la mare del meu Senyor. Com una dona creient en
la qual se compliran els designis de Déu: “Feliç tu que
has cregut”. Sorprèn l'actuació de Maria. No ha vingut
a mostrar sa dignitat de mare del Messies. No és allà
per ser servida sinó per servir. Elisabet està tota
sorpresa. “¿ Qui som jo perquè la mare del meu Senyor
vingui a visitar-me?”.
Moltes
dones viuen amb pau dins l'interior de l'Església. Però
d'altres, amb desafecte i malestar. Sofreixen quan veuen
que, malgrat ser les primeres col·laboradores en moltes
tasques, no les tenen en compte per a pensar, decidir i
impulsar la marxa de l'Església. Aquesta situació fa mal a
tots.
Una
història de molts segles, controlada i dominada pel baró,
pesa i ens impedeix prendre consciència de l'empobriment que
és per a l'Església prescindir d'una presència més
eficaç de la dona. No les escoltem, però Déu pot fer
sorgir dones creients , plenes d'esperit profètic, que ens
contagiïn alegria i donin a l'església un rostre més
humà. Seran una benedicció. Ens ensenyaran a seguir Jesús
amb més passió i fidelitat.
José
Antonio Pagola
Ens
trobem celebrant el quart diumenge d’Advent. Ja a tocar de Nadal.
Resulta que aquesta quarta setmana, pròpiament, són dos dies... mal
comptats. Ja ens arriba. Gairebé ens sorprèn, per més que ho
veníem preparant i esperant. Ja és aquí.
Ja
ens arriba. I, potser, la millor actitud per preparar-nos sigui,
avui, la de deixar-nos trobar. Deixar que ens arribi i ens trobi. Com
va trobar a Maria. Mirant-la a ella podem disposar-nos a que aquest
Nadal no sigui “un Nadal més”.
Mirem
Maria, i veiem:
1.-
Diligència
en el servei.
Antenes
i sensibilitat per descobrir qui pot necessitar-la. I va posar-se en
marxa. Sense mandra. Sense recança d’anar lluny. A la muntanya.
Maria va mirar compassivament les persones en necessitat. I va
posar-se en camí. Amb pas lleuger i decidit. Va anar a servir.
2.-
Fe.
Una
confiança sense esquerdes. Una confiança que constitueix el pilar
sobre el que fonamentar la seva vida. Maria s’agafa a la fe. Una i
altra vegada. La fe que Déu hi és. En tot. En tot lloc. En tot
moment. En tot esdeveniment. També en aquells fets que distorsionen
i fan canviar projectes i previsions.
3.-
Benedicció.
Maria
és beneïda. Per la seva fe. Per la seva acceptació joiosa. Ella
mateixa beneeix Déu. I alhora, el seu Fill és la benedicció. La
benedicció que il.lumina el món sencer. Que ajuda a viure. La
benedicció que palesa la bondat de Déu envers la nostra humanitat.
4.-
Goig
i joia.
Alegria
que es contagia. Des del primer moment. Maria comunica la joia de
viure. Especialment als petits i abandonats. Als qui no compten. Als
qui estan fora de la ciutat.
Aquests
quatre elements del viure de Maria ens parlen de Nadal. Ens són
oferts per incorporar-los activament al nostre viure. A les nostres
relacions. A la nostra quotidianitat plana. Així ens deixarem trobar
per Jesús que arriba. Neix un de nosaltres. I ens demana de rebre’l.
Mirem
Maria i aprenguem d’ella. Fem nostres, aquestes actituds.
I
serà Nadal. Celebrarem que el mateix Déu és entre nosaltres.
Glòria
Déu dalt del cel. I Pau aquí a la terra.Perquè Ell ens
estima.Amb bogeria!!!
En
dos dies, i encara mal comptats.
Estem
a temps!
TRETS
DE MARIA
Maria
fa el seu camí.
La
visita de Maria a Elisabet dóna peu a l'evangelista Lluc
per connectar el Baptista amb Jesús inclús abans de
néixer. L'escena és especial. Les dues prest seran mares.
Ambdues estan cridades a col·laborar en el pla de Déu. No
hi ha barons. Zacaries ha quedat mut. Josep està absent.
Les dues dones ocupen tota l'escena. Maria ha arribat de
pressa des de Natzaret i es converteix en la figura central.
Tot gira en torn d'ella i son Fill. Sa imatge llueix amb
trets genuins que han estat afegits després, des de les
advocacions i títols allunyats del clima dels evangelis.
·
Maria,
«la
mare del meu Senyor».
Així la proclama Elisabet a crit i plena de l'Esperit
Sant. Cert: per als seguidors de Jesús, Maria és la Mare
de nostre Senyor. Aquests és el punt de partida de la
seva grandesa. Els primers cristians mai separen Maria de
Jesús. “Beneïda
per Déu entre totes les dones” ,
ella ens dóna a Jesús, “fruit
beneït de son ventre”.
·
Maria,
la creient.
Elisabet, la declara feliç perquè “ha
cregut”.
Maria és gran per la seva maternitat, i per haver acollit
amb fe la cridada de Déu a ser Mare del Salvador. Ha
sabut escoltar a Déu; ha guardat sa Paraula dins son cor;
ha meditat; l'ha posada en pràctica; ha complert sa vocació.
Maria és Mare creient.
· Maria,
l'evangelitzadora.
Maria ofereix a tots la salvació de Déu que ha acollit en
son propia Fill. Aquesta és sa gran missió i son servei.
Segons el relat, Maria evangelitza amb els seus gestos i
paraules perquè allà on va porta la persona de Jesús i
son Esperit. Això és l'essencial de l'acte evangelitzador.
· Maria,
portadora d'alegria.
La salutació de Maria transmet alegria que brolla de son
Fill Jesús. Ella ha estat la primera a escoltar la
invitació de Déu: “Alegra't
...el Senyor és amb tu”.
Ara, des de l'actitud de servei i ajuda als qui la
necessiten, Maria transmet la Bona Nova de Jesús, el Crist,
que sempre porta sobre. Ells és per a l'Església el
millor model d'una evangelització gojosa.
CREURE
D'UNA ALTRA MANERA
¡Feliç
tu, que has cregut!
Vivim
un temps en que poder creure de veritat serà creure
d'una altra manera. Ja J.H.
Newman
anuncià aquesta situació quan advertí que una fe passiva,
heretada i no repensada acabaria, entre les persones
cultes, en indiferència, i entre les persones senzilles, en
superstició. Cal pensar en rigor, però també aclarir
aspectes essencials de la vida.
La
fe és sempre una experiència personal. No és suficient
creure el que els altres diuen o prediquen de Déu. Cadascú
només creu, en definitiva, el que de veres creu en el
fons del cor, davant Déu, no el que sent dir als altres.
Per a creure en Déu és necessari passar d'una fe
passiva, infantil, heretada, a una fe més pròpia i
personal. Aquesta és la primera pregunta: ¿ Crec en Déu, o
en aquells que parlen d'Ell ?
En
la fe no tot és igual. Cal saber diferenciar el que és
essencial i el que és accessori, i, després de vint
segles, hi ha molt d'accessori en el cristianisme. La fe
del que confia de veres en Déu està més enllà de les
paraules, les discussions morals i les normes eclesiàstiques.
El que defineix un cristià no és ser vituós o observant,
sino viure confiant en un Déu proper que estima sense
condicions. Aquesta és la segona pregunta: ¿ Confio en Déu
o estic agafat en qüestions secundàries ?
En
la fe l'important no és afirmar que es creu en Déu sinó
saber en quin Déu es creu. El decisiu és la idea que
cadascú es fa de Déu. Si crec en un Déu autoritari i
justicier, seré un dominador i jutge dels altres. Si crec
en un Déu que és amor i perdó, viuré esrimant i
perdonant. Aquesta és la pregunta: ¿ En quin Déu crec jo:
un Déu que respon a les meves ambicions i interessos o el
Déu viu revelat en Jesucrist ?
La
fe, a banda, no és un “capital” que rebem en el
baptisme i del qual podem disposar durant la vida. La fe
és una actitud viva que ens manté atents a Déu, oberts
cada dia al seu misteri i amor a cada esser humà.
Maria
és el model d'aquesta fe viva i confiada. La dona que
sap escoltar Déu en el fons del cor i viu oberta als seu
designis de salvació. La seva parenta Elisabet l'alaba amb
aquestes paraules memorables: “¡ Feliç tu que has cregut
!” Feliç també tu que aprens a creure. El millor
que et pot passar a la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada