DIUMENGE SEGON D'ADVENT
(Power-Point)
(Power-Point)
2º
diumenge d'Advent (C)
EVANGELI
Tothom
veurà la salvació de Déu.
Lectura
del sant evangeli segons sant Lluc 3,1-6
Predicació
de Joan Baptista
1
L'any quinzè del regnat de Tiberi Cèsar, mentre Ponç Pilat
era governador de Judea, Herodes, tetrarca de Galilea, Filip, el seu
germà, tetrarca d'Iturea i de la regió de Traconítida, i Lisànies,
tetrarca d'Abilene, 2 durant el
pontificat d'Annàs i de Caifàs, Déu va comunicar la seva paraula a
Joan, el fill de Zacaries, en el desert. 3 Joan
anà per tota la regió del Jordà predicant un baptisme de conversió
per al perdó dels pecats, 4 tal com
està escrit en el llibre del profeta Isaïes:
És
la veu d'un que crida en el desert:
Prepareu
el camí del Senyor,
aplaneu
les seves rutes.
5
S'alçaran les fondalades,
s'abaixaran
les muntanyes i els turons,
el
terreny tortuós quedarà pla
i
el camí escabrós serà allisat;
6
i tothom veurà la salvació de Déu.
Paraula
de Déu.
OBRIR
CAMINS NOUS
Els
primers cristians veren en l'actuació del Baptista el profeta
que preparà decisivament el camí a Jesús. Però, al
llarg dels segles, el Baptista s'ha convertit en una crida
urgent a preparar camins que ens permetin acollir Jesús
entre nosaltres.
Lluc
resumeix son missatge amb aquest crit agafat del profeta
Isaïes: “Prepareu el camí del Senyor”. ¿ Com escoltar
aquest crit en l'Església d'avui ? ¿ Com obrir camins per
a que els homes i dones del nostre temps poguem trobar-nos
amb ell ? ¿ Com acollir-lo dins les nostres comunitats ?
Primer
de tot, prendre consciència de que necessitem un contacte més
viu amb sa persona.. No és possible nodrir-nos només de
doctrina religiosa. No és possible seguir un Jesús
convertit en una sublim abstracció. Necessitem sintonitzar
vitalment amb ell, deixar-nos atreure per son estil de vida,
contagiar-nos de sa passió per Déu i per l'esser humà.
Enmig
del “desert espiritual” de la societat moderna, hem
d'entendre i configurar la comunitat cristiana com a un lloc
on s'acull l'Evangeli de Jesús. Viure l'experiència de
reunir-nos creients, menys creients, poc creients i inclús
no creients en torn del relat evangèlic de Jesús. Donar-li
l'oportunitat d'entrar amb sa força humanitzadora dins els
nostres problemes, crisis, pors i esperances.
Cal
no oblidar-ho. En els evangelis no aprenem doctrina
acadèmica sobre Jesús, destinada a envellir al llarg dels
segles. Aprenem un estil de viure realitzable en tot temps
i tota cultura: l'estil de viure de Jesús. La doctrina no
arriba al cor, no converteix, no enamora. Jesús, sí.
L'experiència
directa i immediata amb el relat evangèlic ens fa néixer
a una nova fe, no per via “d'adoctrinament” o
“d'aprenentatge teòric”, sinó per contacte vital amb
Jesús. Ell ens ensenya a viure la fe no per obligació,
sinó per atracció. Ens fa viure la vida cristiana no com
a deure, sinó per contagi. En contacte amb l'Evangeli
recobrem la nostra vertadera identitat de seguidors de Jesús.
Mirant
el evangelis experimentem que la presència invisible i
silenciosa del Ressuscitat agafa trets humans i recobra veu
concreta. De cop tot canvia: podem viure acompanyats per qui
dóna sentit, veritat i esperança a nostra existència. El
secret de tota evangelització està en posar-nos en contacte
directe i immediat amb Jesús. Sense ell no és possible
engendrar una fe nova.
José
Antonio Pagola
Segon diumenge - Advent
“Una
veu crida en el desert… Obriu una ruta al Senyor, aplaneu-li el
camí”, ens ha dit sant Lluc a l’Evangeli d’avui.
Aquesta
veu era la de Joan Baptista. Quan va ser gran, va sortir de casa del
seus pares, i anà al desert de Judà, mogut per l’Esperit Sant. I
començà a predicar a la gent, parlant d’un baptisme de conversió
per obtenir de Déu el perdó dels pecats del poble d’Israel.
“Aplaneu
el camí…”, el camí per on arribaria aviat Jésus de Nazaret;
calia que fos rebut amb un cor bo, purificat del pecat i de tot
alló que porta a fer-ho.
Per
ajudar, Joan va escollir un ritus de purificació: una inmersió
a l'aigua del riu Jordá. Allá ell podria alçar la veu i animar el
poble a venir i preparar-se amb l'aigua d’un baptisme de
purificació. I l’evangeli diu: perquè la salvació de Déu
s’acosta…
El
salm 91 ens diu una paraula que pot ajudar: “Tant de bo si
vosaltres sentíssiu la veu del Senyor: no fermeu el vostre cor,”
ans al contrari: obriu-lo per rebre la gràcia de la conversió.
És
una paraula que Déu ens vol dir a nosaltres, per una bona preparació
a la propera festa del NADAL. I la lectura de la carta de
sant.Pau als cristians de Filip pot també ajudar-nos: “Jo demano a
la pregària que el vostre cor s’ompli més i més, per arribar
purs al dia que Crist desitja venir…”
La
realitat que ens envolta aquest dies de desembre d’aquest any
és una mica diferent: la gent diu que volen preparar la festa del
Nadal. Però, de quina festa de nadal es tracta i de quina
preparació?
Si
el Nadal per molts es la festa de gastar molt per fer uns grans
regals, aquesta és una opció que no ajuda al veritable sentit
cristià de Nadal. És una festa de fi d’any, amb un aspecte de
frivolitat, d’exterioritat, i sovint no es veu com el Senyor pot
ser present en aquest desig de gastar, de mostrar la propia riquesa.
Sobretot si els pobres són oblidats.
Demanem
al Senyor una mica més de fe per al nostre poble. No siguem com els
habitants de Betlem, que no van acollir la mare d’un nen a punt de
néixer, perquè es tractava d’una família pobra. La nostra
preparació serà la de la pregària personal i comunitària, la de
la generositat per als que no tenen gairebé res, i per acollir els
que troben les portes tancades, com alguns dels immigrants en perill
de mort, com els qui estan al mig del mar i “la Llei” freda no
acepta d’obrir-los les portes.
Agustín
Goytisolo,
EN
EL MARC DEL DESERT
Prepareu
el camí al Senyor.
Lluc
té interés en precisar amb detall els noms dels personatges
que controlen en aquells moments les diferents esferes de
poder polític i religiós. Ells són els que ho planifiquen
i dirigeixen tot. Tanmateix el fet decisiu de Jesucrist es
prepara i esdevé fora de l'àmbit d'influència i poder,
sense que ells se n'adonin ni decideixin res.
Així
apareix sempre l'essencial en el món i en nostres vides.
Així entra en la història humana la gràcia i la salvació
de Déu. L'essencial no està en mans dels poderosos. Lluc
diu escuetament que “Joan
rebé la Paraula de Déu en el desert”,
no a Roma imperial ni al recinte sagrat del Temple de
Jerusalem.
Enlloc,
com en el desert, es pot escoltar millor la crida de Déu.
El desert és el territori de la veritat. El lloc on es
viu de l'essencial. El superflu no hi cap. No es poden
acumular coses innecessàries. Ni luxe ni ostentació. El
decisiu és cercar el camí encertat per a orientar la
vida.
Per
això, els profetes enyoren el desert, símbol d'una vida
més senzilla i millor arrelada en l'essencial, una vida
sense distorsions ni infidelitats a Déu ni injustícies amb
el poble. Dins aquest marc del desert, el Baptista anuncia
el símbol grandiós del “Baptisme”, punt de
partida de conversió, purificació, perdó i començament de
vida nova.
¿
Com respondre a aquesta crida ? El Baptista ho resumeix en
una imatge presa de Isaïes: “Prepareu
el camí del Senyor”.
Les nostres vides estan sembrades d'obstacles i resistències
que impedeixen o dificulten l'arribada de Déu a nostres
cors i comunitats, a nostra Església i a nostre món. Déu
sempre és a prop. Som nosaltres els que hem d'obrir camins
per a acollir-lo encarnat en Jesús.
Les
imatges de Isaïes conviden a compromisos molt bàsics i
fonamentals: tenir esment de l'essencial sense distreure'ns en
allò secundari; rectificar el que entre tots hem deformat;
endreçar camins torts; afrontar la veritat real de nostres
vides per a recuperar un tarannà de conversió. Cal cuidar
bé els batejos dels nostres nins, però el que necessitem
tots és un “baptisme
de conversió”.
José
Antonio Pagola
DÉU
DIU LA SEVA
La
paraula de Déu vingué sobre Joan en el desert.
Allà
pels anys 28/29 de la nostra era, comparegué per Palestina
un profeta de Déu, anomenat Joan, que recorria la comarca
del Jordà predicant un “baptisme
de conversió per al perdó dels pecats”. Així
descriu el fet
l'evangeli
de Lluc.
Sembla
estar tot en orde. Des de el seu refugi a la illa de
Capri, l'emperador Tiberi governa les nacions, sense
necessitat de moure les legions. Imitant al seu pare,
Antipes construeix son petit “regne”.
Des de Cesarea, el prefecte Pilat regeix amb duresa la
regió de Judea.
A
Jerusalem tot discorre amb pau relativa. Josep Caifàs,
gran sacerdot des de l'any 18, se duu bé amb Pilat.
Ambdós assoleixen mantenir un difícil equilibri que
garantitza els interessos de l'imperi i els del temple.
Però,
mentre tot “marxa bé”, ¿ qui es recorda de les
famílies que perden “terra” a Galilea ?, ¿ qui pensa en
els indigents que no troben lloc dins l'imperi ?, Allà no
regna Déu sinó Tiberi, Antipes, Pilat i Caifàs. No hi ha
lloc per a ningú que tingui cura dels “últims”.
Davant
tot això, Déu té quelcom a dir. La seva paraula no
s'escolta a la vila imperial de Capri. Ningú la sent en el
palua herodià de Tiberíades ni a la residència del
prefecte romà de Cesarea. No es sent tampoc en el recinte
sagrat del temple. “La Paraula de Déu vingué sobre
Joan, en el desert”.
Només
en el desert es pot escoltar de veritat la crida de Déu
a canviar
el món. En el desert les persones viuen de l'essencial.
No hi ha lloc pel superflu. No és possible viure i
acumular coses i més coses. Ningú viu de modes i
aparences. Es viu en la veritat bàsica de la vida.
Aquesta
és la nostra tragèdia. Instal·lats en una societat que
per a nosaltres “va
bé”,
fruint d'una religió que dóna seguretat, ens desviem de
l'essencial. El nostre benestar “bloqueja” el camí a Déu.
Per a canviar el món cal canviar nostra vida: fer-la més
responsable i solidària, més generosa i sensible als que
sofreixen.
José
Antonio Pagola
Prepareu
el camí de Senyor.
Joan
crida molt. Ho fa perquè veu el poble endormit i vol
desvetllar-lo, el veu apagat i vol encendre la fe en un Déu
Salvador. El seu crit en concentra en una crida: “Prepareu
el camí del
Senyor”.
¿ Com obrir camins al Déu ? ¿ Com fer-li més lloc en
nostra vida ?
Recerca
personal.
Per a molts, Déu està avui ocult i encobert per molts
prejudicis, dubtes, mals records de la infància o
experiències religioses negatives. ¿ Com descobrir-lo ?
L'important no és pensar en l'Església, els capellans, la
missa o la moral sexual. Primer, obrir el cor i cercar el
Déu viu que ens revela Jesucrist. Déu se deixa trobar pels
qui el cerquen.
Atenció
interior. Per obrir un camí a Déu és necessari
devallar al fons del nostre cor. Pel qui no cerca Déu
dins son interior és difícil que el trobi fora. Dins
nosaltres trobarem pors, preguntes, desitjos, buit... No
importa. Déu està aquí. Ell ens ha creat amb un cor que
no descansarà si no és en ell.
Amb
un cor sincer.
No ens ha de preocupar el pecat o la mediocritat. El que
més ens apropa al misteri de Déu és viure en la
veritat, no enganyar-nos a nosaltres mateixos, reconéixer el
nostres errors. La trobada amb Déu esdevé quan neix
aquesta pregària: “Oh Déu, teniu compassió de mi, som un
pecador”. Aquest és el millor camí per a rocobrar la
pau i l'alegria interior.
En
actitud confiada.
És la por el que tanca a molts el camí vers Déu. Tenen
por a trobar-se amb Ell, només pensen en son judici i
càstigs. No creuen que Déu sigui amor i que, inclús quan
jutja l'esser humà, ho fa des de l'amor infinit. Desvetllar
la confiança total en aquest amor pot ser començar a
viure d'una manera nova i gpojosa amb Déu.
Camins
diferents. Cadascú
ha de fer son recorregut. Déu ens acompanya a tots. No
abandona ningú i manco que es sent perdut. L'important és
no perdre el desig humil de Déu. Qui segueix i confia, el
que de qualque manera desitja creure és ja
“creient”
davant aquest Déu que coneix fins al fons el cor de cada
persona.
José
Antonio Pagola
Prepareu
el camí del Senyor.
Dins
cada un de nosaltres hi ha un món quasi inexplorat que
molts, homes i dones, no arriben ni a sospitar. Viuen només
des de fora. Ignoren el que s'amaga en el pregon de
l'esser. No és el món dels sentiments o els afectes. No
és el camp de la psicologia o psiquiatria. És un país
més profund i misteriós. S'anomena interioritat.
D'aquest
món neix la pregunta més simple i elemental de l'esser
humà: ¿ Qui som jo ? Però, abans de contestar qualque
cosa, segueixen més preguntes: ¿ D'on vinc ? ¿ Per què
estic en la vida ? ¿ Per a què ? ¿ En què acabarà tot
això ?
Són
preguntes que ni el psicòleg ni el psiquiatre poden
respondre. Interrogants que ens col·loquen davant el misteri.
De tot això no en sabem res. L'únic cert és que
caminem per la vida com a les fosques.
Molts
no tenen temps ni humor per fer-se aquestes preguntes. Ja
n'hi ha prou en viure, cercar feina, tirar endavant una
família i fer front amb ànims als problemes de cada dia.
Altres
no en volen sentir parlar d'interrogants. Els nomenen
“qüestions abstractes”. En tot cas, serien aquestes per
a aqueixes quatre persones estranyes dedicades a disquisicions
metafísiques que no duen enlloc. Cal ser realistes i
pragmàtics. Posar els peus en terra. Endemés, estem massa
ocupats. Sempre tenim qualque cosa a fer. Cal fer feina,
relacionar-se amb els amics, veure el programa de la “tele”,
anar d'un lloc a un altre. No tenim temps lliure.
Cert,
per entrar en aquest món de “les últimes preguntes” de
la vida, es necessita una certa calma i silenci. L'agitació,
les presses o l'excés d'activitat impedeixen a l'esser humà
escoltar dintre seu. Ens manca tots els dies, com diu
P.Loidi, “una estona d'inactivitat per a
endinsar-nos descalços dins el nostre interior”.
N'hi
ha que es demanen què fer per a trobar-se amb Déu.
Demanen “un bon llibre” per a desvetllar la fe. Tot pot
ajudar. Cal no oblidar però, que a Déu s'hi va des de
dintre, no des de fora.
Tal
volta, la millor manera d'escoltar les paraules del Baptista
i “preparar els camins del Senyor” sigui fer
silenci dins nosaltres, escoltar aquestes preguntes senzilles
però profundes que brollen des de el nostre interior i
estar atents al misteri que ens envolta i entra per tot.
Deia
Sant Anselm:
“apa, homenet, deixa un moment les ocupacions habituals,
entra un poc dins tu mateix, lluny dels teus pensaments.
Tira enfora les preocupacions feixugues; allunya les
inquietuds fastigoses. Dedica una estoneta a Déu i descansa
si més no un moment en sa presència”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada