Quan
el vi s';acabava, la mare de Jesús li diu: No
tenen vi.
Jesús li respon: Dona, i jo què hi tinc a veure? Encara no ha arribat la meva hora. La seva mare diu als servidors: Feu tot el que ell us digui.
Jesús li respon: Dona, i jo què hi tinc a veure? Encara no ha arribat la meva hora. La seva mare diu als servidors: Feu tot el que ell us digui.
<
EVANGELI
Així
començà Jesúsels seus miracles a Canà de Galilea.
Lectura
del sant evangeli segons sant Joan 2,1-11
Les
noces de Canà
1El
tercer dia es van celebrar unes noces a Canà de Galilea. Hi havia la
mare de Jesús. 2 També hi fou convidat
Jesús, juntament amb els seus deixebles.3 Quan
el vi s'acabava, la mare de Jesús li diu:
--No
tenen vi.
4
Jesús li respon:
--Dona,
i jo què hi tinc a veure? Encara no ha arribat la meva hora.
5
La seva mare diu als servidors:
--Feu
tot el que ell us digui.
6
Hi havia allà sis piques de pedra destinades a les pràctiques
de purificació usuals entre els jueus. Tenien una cabuda d'uns cent
litres cada una.
7
Els diu Jesús:
--Ompliu
d'aigua aquestes piques.
Ells
les ompliren fins dalt. 8 Llavors els
digué:
--Ara
traieu-ne i porteu-ne al cap de servei.
Ells
li'n portaren. 9 El cap de servei tastà
aquella aigua convertida en vi. Ell no sabia d'on venia, però els
servidors sí que ho sabien, perquè ells mateixos l'havien treta. El
cap de servei, doncs, crida el nuvi 10 i
li diu:
--Tothom
serveix primer els millors vins i, quan els convidats han begut molt,
serveix els més ordinaris. Però tu has guardat fins ara el vi
millor.
11
Així va començar Jesús els seus senyals prodigiosos a Canà
de Galilea. Així manifestà la seva glòria, i els seus deixebles
van creure en ell.
Paraula
de Déu.
Avui
comencem el Temps Ordinari, després d’aquest cicle d’Advent i de
Nadal, que ens ha presentat Jesús des de la seva espera i naixement
fins el seu Baptisme. I ho fem amb sant Joan, que comença el seu
Evangeli amb una setmana inicial, pràcticament descrita dia a dia, i
que culmina amb la narració d’aquest primer Signe de Jesús. Una
Setmana inicial que ens recorda, és clar, la setmana de la Creació,
on Déu anava creant-ho tot, i cada dia acabava amb un “i hi hagué
un vespre i un matí, i Déu veié que era bo”.
Potser
aquest interès per mostrar el pas del temps, el dia a dia d’aquesta
Setmana inicial amb Jesús, ens diu alguna cosa important. Ens diu,
potser, dues coses:
Primer,
que Jesús, com Déu en la Creació, no fa les coses i ja està, sinó
que hi és cada dia, creant, reposant i gaudint… D’una manera o
altra, cada dia és objecte de la creació nova del Senyor, cada dia
és objecte del treball i del repòs gratificant i de gaudi de Déu.
Cada dia el Senyor ens re-crea, cada dia el Senyor mira la seva obra
i en gaudeix. La primera lectura d’avui és un cant ple d’amor
d’un Déu que diu coses precioses als seus estimats/des, a
nosaltres, a cadascú de nosaltres.
Sí,
en aquesta lectura apareix un diàleg on Déu parla…: “no et
podran dir més l’Abandonada (...), a tu et diran ‘jo me
l’estimo’... perquè el Senyor t’estimarà… el teu Déu
estarà content de tenir-te com el nuvi està content de tenir la
núvia”.
M’ho
deixo dir, jo, això? M’atreveixo a ajudar a altres a que ho sentin
també…?
En
segon lloc, aquesta insistència en el pas del temps ens fa veure que
Déu va preparant les coses. Al final d’aquesta setmana inicial,
Jesús manifesta el primer dels seus signes: comença una nova etapa,
una cosa nova.
De
la mateixa manera, al final de la setmana de la creació, Déu
contempla i gaudeix de tota la seva creació. Al cap de tres dies de
la Passió, Jesús és Ressuscitat...
Déu
ens parla avui de temps, d’espera, d’esperança.
Em
puc preguntar, jo: com estic d’esperança? Potser oblido que els
temps de Déu són temps d’espera, de maduració, de creixement,
fins que un dia arriba allò esperat?
2)
L’abundància
En
l’evangeli d’avui veiem com s’acaba el vi. Caram! Quan han
preparat el casament, han calculat malament... potser es va voler
escatimar en despeses…
En
canvi, quan Jesús ordena omplir les piques d’aigua, és bonic
veure com l’evangelista remarca que els servents “les ompliren
fins a dalt”. No van posar una mica d’aigua. Van omplir-les del
tot, a vessar. Recordem com en un altre passatge Jesús ens convidava
també a ser generosos, dient: “doneu, i us donaran, us abocaran a
la falda una bona mesura, atapeïda, sacsejada i curulla fins a
vessar (Lc 6, 36-18). Els servents del casament omplen les piques
fins a dalt; fins a dalt quedarà el vi de l’alegria que Jesús els
donarà…
Em
puc preguntar com sóc jo de generós, de poc mesurador, amb els
altres, en els serveis que potser faig, en el temps donat als altres…
I amb Déu…? Em puc preguntar així: ¿sóc poruc, escàs i
calculador, o confiat i generós…?
3)
Has guardat el millor pel final
Finalment,
un tercer punt. És bonic imaginar la cara del cap de servei quan els
servents li porten el vi de Jesús. No entén res. Jesús trenca el
costum i la lògica habitual: normalment es porta el vi bo al
principi, i quan tothom ha begut molt i està cansat, el vi més
ordinari, quan ja no s’espera tenir el millor… Però Jesús
trenca els esquemes.
També
ens pot passar, si som persones que portem ja un llarg temps de
seguiment del Senyor, que recordem amb nostàlgia ‘els moments del
primer amor’ amb Jesús, els moments més frescos de les nostres
primeres pregàries, els moments potser més fundants de la nostra
vocació… I potser pensem que tot això ja s’ha acabat, que ara
hem de viure d’un present més gris, més de viure des de la fe
sense el gust o la lluminositat d’abans.
Doncs
bé, potser l’evangeli d’avui ens pot recordar que els nostres
esquemes no són els del Senyor. Que els nostres càlculs no són els
seus,. Potser oblidem que Ell és el Senyor, i que la seva
creativitat i capacitat de sorpresa van sempre molt més enllà de la
nostra cortedat de mires…
Potser
el Senyor ens està encara guardant ‘el vi millor’ pel final,
quan jo ho donava tot per acabat…
Em
puc preguntar doncs: com estic, jo, d’esperança i de
confiança en el Déu de les sorpreses?
I
em puc preguntar també: quines piques he d’omplir jo, mentrestant,
d’aigua, perquè Ell faci…?
Que
Maria, que va iniciar tot el que avui contemplem, ens recordi un
altre cop: “feu tot el que Ell us digui”. Amén.
UN
GEST POC RELIGIÓS
“Es
van celebrar unes noces a Canà de Galilea”. Així
comença aquest relat en el qual s'ens diu quelcom inesperat
i sorprenent. La primera intervenció pública de Jesús,
l'Enviat de Déu, no té res de religiós. No s'esdevé en
lloc sagrat. Jesús inaugura la seva activitat profètica
“salvant” una festa de noces que hagués pogut acabar
malament.
Dins
aquells llogarets pobres de Galilea, la festa de noces era
la més estimada. Durant dies, familiars i amics acompanyaven
els novis menjant i bevent amb ells, ballant danses
festoses i cantant cançons d'amor.
L'evangeli
de Joan ens diu que fou enmig d'una d'aquestes noces on
Jesús va fer el “primer signe” que ens ofereix la clau
per a entendre tota la seva actuació i el sentit de sa
missió salvadora.
L'evangelista
Joan no parla de “miracles”. Als gestos sorprenents que
Jesús fa els anomena sempre “signes”. No vol quel els
seus lectors es quedin en el que hi pot haver de prodigiós
en la seva actuació. Ens convida a descobrir llur
significat més profund. Per això ens ofereix pistes de
caràcter simbòlic. Vet aquí una.
La
mare de Jesús, atenta als detalls de la festa, se n'adona
que “els manca vi” i ho indica al seu fill. Tal
volta els nuviis, de condició humill, han estat desbordats
pels nombre de convidats. Maria passa pena. La festa està
en perill. ¿ Com poden acabar unes noces sense vi ?
Ells confia en Jesús.
Entre
els camperols de Galilea el vi era un símbol molt
apreciat de l'alegria i de l'amor. Tothom ho sabia. Si en
la vida manquen l'alegria i l'amor, ¿ en què pot acaba la
convivència ? Maria no
s'equivoca. Jesús intervé per a salvar la festa i
proporciona vi en abundància i de bona qualitat.
Aquest
gest de Jesús ens ajuda a captar l'orientació de sa vida
sencera i el contingut fonamental del seu projecte del
regne de Déu. Mentre els dirigents religiosos i els mestres
de la Llei se preocupen de la religió, Jesús es dedica
a fer més humana i agradable la vida de la gent.
Els
evangelis mostren a Jesús concentrat, no en la religió
sinó en la vida. No és tan sols per a persones
religioses i piadoses, És també pels qui viuen decepcionats
per la religió, però tenen necessitat de viure de manera
més digna i feliç. ¿ Per què ? Perquè Jesús transmet fe
en un Déu en el qual es pot confiar i amb el qual es
pot viure amb alegria, i perquè atreu a una vida més
generosa , moguda per un amor solidari.
LLENGUATGE
DE GESTOS
Jesús
començà els seus gestos.
L'evangelista Joan no diu que Jesús fes “miracles” o
“prodigis”. Els anomena “signes” perquè són gests
que apunten a quelcom més profund del que poden veure els
nostres ulls.. En concret, els signes que Jesús fa,
orienten cap a sa persona i ens descobreixen sa força
salvadora.
El
que passà a Canà de galilea és el començament de tots
els signes. El prototip dels que Jesús farà durant sa vida.
En aquesta “transformació de l'aigua en vi” s'ens
mostra la clau per a captar la transformació salvadora de
Jesús i que, en nom seu, han d'oferir els els seus
seguidors.
Tot
s'esdevé dins el marc d'unes noces, la festa humana per
excel·lència, el símbol més expressiu de l'amor, la
millor imatge de la tradició bíblica per a evocar la
comunió de Déu amb l'ésser humà. La salvació de
Jesucrist ha de ser viscuda i oferta pels seus seguidors
com una festa que dóna plenitud a les festes humanes quan
aquestes estan buides, “sense vi” i sense
capacitat d'omplir nostre desig de felicitat total.
El
relat suggereix més. L'aigua sols pot ser assaborida com a
vi quan, seguint les paraules de Jesús, és “treta”
de sis gerres grosses de pedra, utilitzades pels jueus per
a les purificacions. La religió de la Llei escrita en
taules de pedra està acabada; no hi ha aigua capaç de
purificar l'ésser humà. S'ha d'alliberar aqueixa religió
per l'amor i la vida que Jesús comunica.
No
se pot evangelitzar de qualsevol manera. Per a transmetre
la força transformadora de Jesús no basten paraules, calen
gestos. Evangelitzar no és parlar, predicar o ensenyar,
manco encara, jutjar, amenaçar o condemnar. Cal actualitzar,
amb fidelitat creativa, els signes que Jesús feia per a
introduir l'alegria de Déu i fer més feliç la vida
d'aquells camperols.
La
paraula de l'Església deixa, actualment, a molts indiferents.
Les nostres celebracions els ensopeixen. Necessiten conéixer
més signes propers i amistosos per part de l'Església per
a descobrir en els cristians la capacitat de Jesús per a
alleugerir el sofriment i la duresa de la vida.
ALEGRÍA
Y AMOR
No
tenen vi.
Segons
l'evangelista Joan, Jesús fa signes per a donar a conéixer
el misteri amagat de sa persona i per a convidar la gent
a acollir la força salvadora que porta. ¿ Quin és el
primer signe ?, ¿que és el primer a trobar en Jesús ?
L'evangelista
parla d'unes noces a Canà de Galilea, un petit llogaret
de muntanya, a quinze kilòmetres de Natzaret. Tanmateix,
l'escena té un caràcter simbòlic. No es veu la cara de
l'esposa ni de l'espòs. No parlen ni actuen. L'únic
important és un convidat que es diu Jesús.
Les
noces eren, a Galilea, la festa més esperada i estimada
entre la gent del camp. Durant dies, familiars i amics
acompanyaven els nuviis, menjaven i bevien amb ells, ballaven
danses de noces i cantaven cançons d'amor. De cop, la
mare de Jesús se n'adona d'una cosa terrible: s'acaba el
vi. ¿ Com ballaran i cantaran ?
El
vi és indispensable a unes noces. Per a aquella gent, el
vi era, endemés, símbol expressiu de l'amor i l'alegria.
Ho deia la tradició:
el vi alegra el cor. Ho cantava la novia al seu
estimat en un preciós cant d'amor: Els teus amors són
millors que el vi. ¿ Què pot passar a unes noces
sense alegria i sense amor ?, ¿ que es pot celebrar amb el
cor trist i buit d'amor ?
Dins
el pati de la casa hi ha sis gerres de pedra. Són
grosses. Estan col·locades allà, de manera fixa.
Dins elles es guarda l'aigua per a les purificacions.
Represente la pietat religiosa d'aquells camperols que volen
viure purs davant Déu. Jesús transforma l'aigua en
vi. La seva intervenció introduí amor i alegria en
aquella regió. Aquesta és la primera aportació.
¿
Com podem pretendre seguir Jesús sense cuidar entre nosaltres
l'alegria i l'amor ?, ¿ què pot haver-hi més important que
això dins l'Església i el món ?, ¿ fins quan podrem
guardar dins les gerres
de pedra
una fe triste i tediosa ?, ¿ per què tants esforços, si
no som capaços d'introduir amor en nostra religió? Res pot
ser més tris que dir d'una comunitat cristiana, no
tenen vi.
José
Antonio Pagola
BON
VI
Tu
has guardat el vi millor fins ara.
Jesús
sol esser identificat, sovint, amb el fenómen religiós que
coneixem com a cristianisme: Avui, tanmateix, es dóna una
nova actitud: Jesús és de tots, no només dels cristians.
Sa vida i son missatge són patrimoni de la Humanitat.
Ningú,
a occident, ha tingut un poder tan gran sobre els cors.
Ningú ha expressat millor les inquietuds i interrogants de
l'ésser humà. Ningú ha desvetllat tanta esperança. Ningú
ha comunicat un experiència tan sana de Déu, sense
projectar cap a ell ambicions, pors i fantasmes. Ningú
s'ha apropat al dolor humà de manera tan profunda i
entranyable. Ningú ha obert una esperança tan ferma davant
el misteri de la mort i la finitud humana.
Dos
mil anys ens separen de Jesús, però sa persona i son
missatge segueixen atraent els homes. Veritat que en alguns
ambients interessa poc, però també és cert que el pas
del temps no ha
esborrat sa força seductora ni esmortit el ressò de sa
paraula.
Avui,
quan les ideologies i les religions experimenten una crisi
profunda, la figura de Jesús escapa de tota doctrina i
transcendeix tota religió per a convidar directament als
homes i dones d'avui a una vida més digna, feliç i
esperançada.
Els
primers cristians experimentaren a Jesús com a font de vida
nova. D'ell rebien un ànim diferent per a viure.. Sense
ell, tot tornava sec, estèril, apagat. L'evangelista Joan
redacta l'episodi de les noces de Canà per a mostrar
símbolicament a Jesús com a portador d'un “vi
nou”,
capaç de revifar l'esperit.
Jesús
pot ser avui ferment de nova humanitat. Sa vida, son
missatge i sa persona conviden a inventar noves formes de
vida sana. Ell pot inspirar camins més humans en una
societat que cerca el benestar i ofega l'esperit i mata la
compassió. Ell pot desvetllar el gust per una vida més
humana en persones buides d'interioritat, pobres d'amor i
necessitades d'esperança.
José
Antonio Pagola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada