JO
SOM ESTIMAT
Tu
ets el meu Fill, l'estimat.
Diu
Henri Nouwen en
un escrit que els homes i dones d'avui, éssers plens de
pors i inseguretats, necessiten més que mai ser beneïts.
Els nins necessiten la benedicció dels pares i aquests
necessiten la benedicció dels fills.
L'escriptor
recorda amb emoció el primer cop que, en una sinagoga de
Nova York, fou testimoni de la benedicció d'un fill jueu
pels seus pares: “Fill,
et passi el que et passi en la vida, tinguis èxit o no,
arribis a important o no, tinguis salut o no, recorda
sempre quant t'estimen ton pare i ta mare”.
L'home
d'avui no sap el que és una benedicció i el sentit
profund que amaga. Els pares ja no beneeixen els fills. Les
benediccions litúrgiques han perdut el sabor original. Ja no
es sap el que és la benedicció nupcial. S'ha oblidat que
“beneir”
(del llatí benedicere)
volr dir literalment “parlar bé”, dir coses bones a
algú. I, sobre tot, dir-li el nostre amor i el nostre
desig de que sigui feliç.
I
tanmateix, les persones necessiten sentir coses bones. Hi ha
massa condemnes. Molts es senten maleïts més que beneïts.
Uns maleeixen inclos a ells mateixos. Es senten dolents ,
inútils, sense valor. Davall aparent arrogància s'hi amaga
sovint estar insegurs que, en el fons, és manca d'apreci
d'un mateix.
El
problema de molts no és si estimen o no estimen, si
creuen en Déu o no creuen. El problema rau en que no
s'estimen a ells mateixos. No és fàcil desbloquejar
això...Estimar-se a un mateix quan se coneix,... pot fer
les coses més difícils.
Molts
necessiten escoltar avui, en el fons de son ésser, una
benedicció. Saber que són estimats malgrat sa mediocritat i
errors. Però, ¿ on està la benedicció ? ¿ com pot estar
una persona segura de ser estimada ?
Desgràcia
per al cristianisme d'avui és haver oblidat aquesta
experiència de la fe cristiana: “Jo som estimat, no perquè
som bo, sant i sense pecat, sinó perquè Déu és bo i
m'estima de manera incondicional i gratuïta en Jesucrist”.
Som estimat per Déu ara i aquí, tal com som, abans de
començar a canviar.
Els
evangelistes conten que Jesús, quan fou batejat per Joan,
escoltà la benedicció de Déu: “Tu
ets el meu Fill, l'estimat”.
A nosaltres també ens arriba aquesta benedicció de Déu
sobre Crist. Cada un de nosaltres pot escoltar-la en el
fons de son cor: “Tu ets mon fill estimat”. Això serà
també enguany el més important. Quan les coses es posen
difícils i la vida sembla feixuga, recordem sempre que som
estimats amb amor etern.
José
Antonio Pagola
NECESSARI...
Tu
ets el meu Fill, l'estimat.
K.
Rahner
diu: “L'home
religiós de demà serà un místic o no podrà ser
religiós, ja que la religiositat de demà no serà
compartida en base a una convicció pública i òbvia”.
La idea del teòleg alemany és clara: prest no serà
possible la religió sense experiència personal de Déu.
Fins
fa poc, l'individu naixia a una religió com naixia a una
llengua, una cultura o un poble. Era suficient no rompre
amb ella per a ser considerat “membre” de dita religió.
La crisi religiosa extesa pels països occidentals fa cada
cop més impossible aquest estat de coses.
No
basta ja pertànyer passivament a una Església. No és
suficient la suposada adhesió a un conjunt de veritats
religioses transmeses per tradició. Cada cop serà més
inviable viure la fe com a una herència cultural o un
costum social. En el futur, per a ser creient cadascú
tindrà que fer la pròpia experiència i descobrir que
porta dins son cor “un misteri més gran que ell
mateix” (H.U. Von Balthasar).
No
és “psicologitzar” la fe ficant també “psi”
a la religió, segons l'home post-modern, o promoure
“comunitats
emocionals”
(M.
Weber),
on l'individu es pot defensar de la “intempèrie
religiosa”
i tancar-se en una fe intimista i sentimentalitzada.
Experiència de Déu vol dir fonamentalment reconéixer la
nostra finitud i obrir-nos amb confiança absoluta al misteri
de Déu.
Quasi
totes les persones intuïm en el fons del ser una
presència inconfundible que, malgrat pugui donar temor i
fuita, demana suaument nostra confiança. La seva presència
no és una més. No es confon amb gusts, pors o
aspiracions. És diferent. Vé de més enllà, de més endins
que nosaltres mateixos. La podem ignorar, però la podem
acollir també. De forma dèbil i indecisa, però després
amb goig i confiança absoluta.
L'experiència
que viu Jesús quan és batejat en el Jordà és un model
de tota experiència cristiana de Déu. Quan en qualque
moment de la nostra vida
“el cel s'obre”
i les tenebres ens permeten entreveure quelcom del misteri
que ens envolta, el cristià com Crist sols escolta una
veu, però aquesta basta per a transformar la vida entera:
“Tu
ets el meu Fill estimat”.
En el futur serà difícil que hi hagi cristians si no
han fet l'experiència personal de sentir-se fills estimats
de Déu.
José
Antonio Pagola
CONFIANÇA
I DOCILITAT
Tu
ets el meu Fill, l'estimat.
Jesús
viu en el Jordà una experiència que marcà per a sempre
sa vida. No es queda amb el Baptista. No retorna tampoc al
seu treball al llogaret de Natzaret. Mogut per un impuls
incontenible, comença a recórrer els camins de Galilea i
anunciar la Bona Nova de Déu.
Els
evangelistes no poden descriure el que ha viscut Jesús en
intimitat, però han estat capaços de recrear una escena
commovedora que ho suggereix. Construida amb trets “mítics”
de significat profund: “Els cels s'esqueixen”:
ja no hi ha distàncies; Déu es comunica íntimament amb
Jesús: S'escolta “una veu vinguda del cel: Tu ets el
meu Fill, el meu estimat. En tu m'he complagut”
L'essencial
està dit. Això és el que Jesús escolta de Déu en
son interior: “Tu ets meu. Ets el meu fill. El teu esser
ha brollat de mi. Jo som el teu Pare. T'estim
entranyablement; m'omple de goig que siguis fill meu; em fa
feliç”. En endavant, Jesús no dirà altre nom: Abbà,
Pare.
D'aquesta
experiència surten dues actituds que Jesús va viure i
contagiar a tots: confiança increïble en Déu i docilitat.
Jesús confia en Déu de manera espontànea. S'abandona a ell
sense recels ni càlculs. No viu res de forma forçada o
artificial. Confia en Déu. Se sent fill estimat.
Per
això ensenya a tots a dir-li a Déu “Pare”. Li
afligeix la “fe petita” dels deixebles. Amb aqueixa fe
rquítica no es po¡t viure. Els ho repeteix un cop i un
altre: “No tingueu por. Confieu” Ttota sa vida infondrà
confiança en Déu.
Al
mateix temps, Jesús viu en una actitud de docilitat total
a Déu. Res ni ningú l'apartarà d'aquest camí. Com a bon
fill, cerca ser l'alegria del seu pare. Bom a fill fidel,
viu identificant-se amb ell, imitant-lo en tot.
És
el que vol ensenyar a tots: “Imiteu Déu. Sieu bons de
tot com ho és el vostre Pare del cel”. Reproduïu la
seva bondad. És el millor per a tots.
En
temps de crisi de fe, no perdre's en l'accessori i
secundari. L'essencial: confiança total en Déu i docilitat
humil. La resta, després.
José
Antonio Pagola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada