dimecres, 30 de gener del 2019

DIUMENGE QUART DURANT L'ANY




 Tothom l'aprovava i es meravellava de les paraules plenes de gràcia que sortien de la seva boca. I deien: No
és el fill de Josep, aquest?
Ell els digué: Ben segur que m'aplicareu aquella dita: "Metge, cura't a tu mateix!" Tot el que hem sentit a dir que feies a Cafarnaüm, fes-ho també aquí al teu poble. I afegí: Us asseguro que cap profeta no és ben rebut al seu poble.



DIUMENGE IV TPO
(Power-Point)


4º diumenge Temps ordinari (C)
EVANGELI
Jesús, com Elies i Eliseu , no és enviat només als jueus...
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 4,21-30

21 Aleshores començà dient-los:
--Avui es compleix aquesta escriptura que acabeu d'escoltar.
22 Tothom l'aprovava i es meravellava de les paraules plenes de gràcia que sortien de la seva boca. I deien:
--¿No és el fill de Josep, aquest?
23 Ell els digué:
--Ben segur que m'aplicareu aquella dita: "Metge, cura't a tu mateix!" Tot el que hem sentit a dir que feies a Cafarnaüm, fes-ho també aquí al teu poble.
24 I afegí:
--Us asseguro que cap profeta no és ben rebut al seu poble. 25 Més encara, us asseguro que en temps d'Elies, quan el cel es va tancar durant tres anys i sis mesos i una gran fam s'estengué per tot el país, hi havia moltes viudes a Israel, 26 però Elies no va ser enviat a cap d'elles, sinó a una dona viuda de Sarepta de Sidó. 27 I en temps del profeta Eliseu, també hi havia molts leprosos a Israel, però cap d'ells no fou purificat, sinó Naaman, de Síria.
28 En sentir això, tots els qui eren a la sinagoga es van omplir d'indignació; 29 es van aixecar, el van empènyer fora del poble i el dugueren fins a un espadat de la muntanya sobre la qual era edificat el poble, amb la intenció d'estimbar-lo. 30
Però Jesús va passar entremig d'ells i se'n va anar.
Paraula de Déu.

Avui la Paraula de Déu ens parla de profetes i de profetisme. Profetes i profetesses no són les persones que endevinen el futur, sinó aquelles persones que ens parlen en nom de Déu, són com la boca del Senyor.
Com llegim avui a la primera lectura de Jeremies, els profetes han estar cridats i consagrats per Déu des de les entranyes de la mare, enviats al poble, sobre tot en moments històrics difícils i conflictius, per anunciar els plans i projectes de Déu, per cridar a la conversió al Senyor, per iluminar i consolar el poble. El seu missatge és doble: la fidelitat al Senyor i la defensa del pobres i la justícia. Sovint son rebutjats pels dirigents polítics i religiosos del poble, però el Senyor els fa costat.
Lluc ens parla avui de la presència de Jesús a Natzaret, quan llegeix i actualitza la profecia d´ Isaïes 61, deixant de banda paraules de venjança i parlant només de gràcia i perdó. És rebutjat pel seu poble i el volen estimbar des del cingle de la muntanya, anunciant ja el que serà la passió i mort de Jesús, el profeta del Nou Testament crucificat pels dirigents, però ressuscitat pel Pare.
Jesús de Natzaret és el gran Profeta, ja que és la Paraula feta carn que habita enmig nostre. Però el seu profetisme perdura a la història a través de l´Esperit que bufa a tot arreu i omple l´univers. Molts d´ells també han estat rebutjats i alguns fins i tot alguns assassinats. Recordem el profetisme de Francesc d´Assís, de Hildergarda de Bingen, Catarina de Siena, Teresa de Jesús, Ignasi de Loiola, Bartomeu de Las Casas, Carles de Foucauld, i més recentment de Joan XXIII, Romero, Espinal, Ellacuria, Casaldàliga; també recorden profetes d´altres Esglésies com Luther King, Desmond Tutu, Mandela i d´altres religions com Gandhi o Etty Hilessum. El Papa Francesc ¿no és també avui un profeta per al nostre temps?
Hem d´escoltar els profetes d´ahir i d´avui, més encara, tots els cristians, pel baptisme participem del profetisme de Jesús, i hem de donar testimoni de la presència, bondat i misericòrdia de Déu i de la lluita per la justícia i els pobres, encara que tot això avui en un món mig agnòstic i benestant  no sigui “políticament correcte”: cap profeta és ben rebut a la seva terra natal...





HOMILIA

PRIVATS D'ESPERIT PROFÈTIC
Sabem que històricament l'oposició a Jesús es va gestar a poc a poc: el recel dels escribes, la irritació dels mestres de la Llei i el rebuig dels dirigents del Temple anaren creixent fins a la condemna i execució en creu.
L'evangelista Lluc també ho sap, però forçant inclús el relat, parla del rebuig frontal a Jesús en la primera actuació pública que descriu. Des del començament , els lectors han de tenir consciència de que el rebuig és la primera reacció que Jesús troba entre els seus quan es presenta com a Profeta.
El que passà a Natzaret no és un fet aïllat. El rebuig a Jesús quan es presenta com a Profeta dels pobres, alliberador dels oprimits i perdonador dels pecadors, se dóna entre els seus sempre.
Als seguidors de Jesús ens costa acceptar la seva dimensió profètica. Ho oblidem fàcilment com a cosa poc important. Déu no s'ha encarnat en un sacerdot, consagrat a tenir cura de la religió del Temple. Tampoc en un lletrat, ocupat en defensar l'ordre establert per la llei. S'ha revelat i encarnat en un Profeta, enviat per l'Esperit a anunciar als pobres la Bona Nova i als oprimits l'alliberació. Oblidem que la religió cristiana no és una religió més, nada per a donar als seguidors de Jesús creènces, ritus i preceptes adequats per a viure la relació amb Déu. És una religió profètica, impulsada pel profeta Jesús per a promoure un món més humà, orientat cap a la salvació definitiva en Déu.
Els cristians risquem de negligir un cop i un altre la dimensió profètica que ha d'animar als seguidors de Jesús.. Malgrat les manifestacions profètiques que s'han donat en la història cristiana, és veritat el que diu el teòleg Hans Uras von Balthasar: a finals del segle segon “cau damunt l'esperit profètic de l'Església una gelada que encara hi és”.
Avui, tenim cura per restaurar “el religiós” en front de la secularització moderna i risquem d'anar cap al futur  privats  d'esperit profètic. Ens pot passar com als veïns de Natzaret. Jesús se farà pas entre nosaltres i “s'allunyarà” per a seguir el seu camí. Altres, vinguts de fora, reconeixeran sa força profètica i acolliran s'acció salvadora.
José Antonio Pagola



¿NO NECESSITEM PROFETES ?
Cap profeta és ben rebut a la seva terra.
“Un gran profeta ha sorgit entre nosaltres”. Així cridaven en el poblets de Galilea, corpresos per les paraules i els gestos de Jesús. Tanmateix, no passà així a Natzaret quan es presentà com a ungit Profeta dels pobres.
Jesús observa primer de tot la seva admiració i després el seu rebuig. No es sorprèn. Els recorda una dita coneguda: “No hi ha cap profeta que sigui ben rebut al seu poble”. Després, quan l'expulsen fora del poble i volen acabar amb ell, els abandona. El narrador diu que “ell se n'anà passant enmig d'ells”. Natzaret es quedà sense el Profeta Jesús.
Jesús és i actua com a profeta. No és un sacerdot del Temple ni un mestre de la Llei. La seva vida s'enmarca en la tradició profètica d'Israel. A diferència dels reis i sacerdots, el profeta no és nomenat ni ungit per ningú. La seva autoritat prové de Déu, que anima i condueix amb son Esperit el poble estimat quan els dirigents polítics i religiosos no ho saben fer. No és casual que els cristians confessin a Déu encarnat en un profeta.
Els trets del profeta són inconfundibles. Enmig d'una societat injusta on els poderosos cerquen el seu benestar amagant el sofriment dels que ploren, el profeta gosa llegir i viure la realitat des de la compassió de Déu pels darrers. Sa vida sencera es converteix en “presència alternativa” que critica les injustícies i crida a la conversió i el canvi.
A banda, quan la mateixa religió s'acomoda a un orde de coses injust i els seus interessos ja no responen als de Déu, el profeta sacseja la indiferència i l'autoengany, critica la il·lusió d'eternitat i absolut que amenaça tota religió i recorda que sols Déu salva. La seva presència introdueix una esperança nova ja que convida a pensar el futur des de la llibertat i l'amor de Déu.


Una Església que ignora la dimensió profètica de Jesús i dels seus seguidors, risca de romandre sense profetes.

· Ens preocupa molt la manca de sacerdots i demanem vocacions per al servei presbiteral. ¿ Per què no demanem a Déu que susciti profetes?
· Una Església sense profetes, ¿ no risca caminar sorda a les crides de Déu a la conversió i el canvi ?
· Un cristianisme sense esperit profètic, ¿ no perilla quedar controlat per l'orde, las tradició o la por a la novetat de Déu ?




REFRANY D'ACTUALITAT
Cap profeta és ben rebut al seu poble.
Natzaret era un poblet petit, perdut entre els pujolets de la Baixa Galilea. Allà tots conéixen a Jesús: l'han vist córrer i treballar entre ells. La humil sinagoga del poble està plena de familiars i veïnats. Allà hi só els seus companys i companyes d'infantesa.
Quan Jesús es presenta davant ells com a enviat per Déu per als pobres i oprimits, romanen sorpresos i admirats. Son missatge els agrada, però no basta. Demanen que faci les curacions que, segons diuen, ha fet a Cafarnaüm. No volen un “profeta de Déu, sinó una espècie de “mag” o “curandero” que doni prestigi al petit llogaret.
Jesús no s'estranya. Segons tots els evangelistes, pronuncia un refrany que romandrà gravat en el record de tots els seus seguidors: “Us ho dic en tota veritat, no hi ha cap profeta que sigui ben rebut al seu poble”. Segons Lluc, la incredulitat i el rebuig dels veïns de Natzaret creix i, furiosos, el treuen fora del poble.
El refrany de Jesús no és una banalitat, ja que amaga una gran veritat. El profeta és una persona que fa present la veritat de Déu, posa al descobert les nostres mentides i covardies, i crida a tots a un canvi de vida. No és fàcil escoltar el seu missatge. És més còmode treure'l fora i oblidar-nos d'ell.
Els cristians diem coses tan admirables de Jesús que, a voltes, oblidem sa dimensió de “profeta”. El confessem com a “Fill de Déu”, “Salvador del món”, “Redemptor de la Humanitat”, i pensem que, quan recitem la nostra fe, ja l'acollim. No és així. Jesús, Profeta de Déu, entra en nostra vida, quan escoltem les seves paraules fins a fons, ens deixem transformar per sa veritat i seguim son estil de vida.
Aquesta és la decisió més important del nostre cor: o acull la veritat de Jesús o la rebutja. Aquesta decisió, amagada als ulls dels altres i només coneguda per Déu, és el que decideix el sentit de ma vida i l'encert o desencert del meu pas per aquest món.



POR A SER DIFERENTS
Cap profeta és ben vist a la seva terra.
Prest va veure Jesús el que podia esperar del seu poble. Els evangelistes no ens han ocultat la resistència, l'escàndol i la contradicció que Jesús trobà, inclús en els ambient més propins. La seva actuació lliure i alliberadora era massa molesta i acusadora. Son comportament posava en perill massa interessos.
Jesús ho compren amb tota lucidesa. És difícil que un home que actua escoltant fidelment a Déu sigui acceptat en un poble que viu d'esquena a Ell. “Cap profeta és ben rebut a la seva terra”.
Els creients no tindriem que oblidar. No es pot pretendre seguir fidelment a Jesús i no provocar la reacció, l'estranyesa, la crítica i el rebuig dels que no poden estar d'acord amb un plantejament cristià de la vida.
¿No som els creients massa “normals” i massa acceptats dins una societat que no és tan normal i acceptable que es mira des de la fe ? ¿ No ens sentim massa a plaer i acceptats ? Tenim por a ser diferents.
Fa massa temps que està de moda “estar a la moda”. I no només per vestir d'hivern o pels colors d'estiu. El “dictat de la moda” ens imposa els gestos, les maneres, el llenguatge, les idees i les postures a defensar.
Cal tenir coratge i valor per a ser fidel a les pròpies conviccions, quan tothom s'acomoda i s'adapta “al que es porta”. És més fàcil viure sense un projecte de vida personal, viure a mercè dels esdeveniments i els convencionalismes socials. És més fàcil instal·lar-se còmodament en la vida i viure superficialment segons el que ens dicten des de fora.
Es sent una veu interior que diu que no és aquest el camí encertat per a créixer com a persona ni com a creient. Però, prest ens calmem. No volem passar per “un anormal”, “un estrany” o “un dement”. Més segur és no fer-se enfora de la guarda. I així anem. En ramat. Mentre des de l'evangeli s'ens convida a ser fidels a les nostres conviccions creients, inclús quan pot haver-hi crítiques i rebuig del nostre entorn social, professional, familiar.



NINGÚ ESTÀ SOL.
A una viuda de Sarepta.
Encara avui es dóna entre els cristians un “elitisme religiós” que és inconcebible i indigne d'un Déu que és amor infinit a totes les criatures. Sovint s'accepta com a normal que Déu crei molts fills - tots els homes i dones que néixen en el món- però després té cura, només dels preferits... Déu té sempre “un poble elegit” (Israel o l'Església) i s'aboca cap a ells deixant els altres.
S'ha afirmat amb tranquil·litat que “fora de l'Església no hi ha salvació” citant frases com: “No pot tenir a Déu per pare qui no té a l'Església per mare”. Ho va dir sant Ciprià al segle tercer, però fora de context és esgarrifós.
El Concili Vaticà II ha superat aqueixa visió indigna i afirma: “No està lluny dels qui cerquen entre ombres al Déu desconegut ja que tots reben d'Ell la vida, la inspiració i totes les coses, i el Salvador vol que tots els homes es salvin” (Lumen gentium, n.16, però els hàbits mentals segueixen dominant l'actitud de no pocs. Diguem-ho amb claretat. Déu crea per amor, viu abocat sobre totes i cada una de les criatures. Crida a tots i atreu cap a la felicitat eterna en comunió amb ell. No hi ha hagut cap home ni cap dona que hagi viscut sense que Déu l'hagi acompanyat des del fons del seu ésser. Allà on hi ha un ésser humà, sigui quina sigui la religió o a-religiositat, allà està Déu suscitant sa salvació. Son amor no abandona ni discrimina ningú. Com diu Sant Pau: “en Déu no hi ha accepció de persones” (Rom 2,11).
Rebutjat dins son propi poble de Natzaret, Jesús recorda la història de la viuda de Sarepta i la de Naamàn de Síria, ambdós extrangers i pagans, per a fer veure que Dé té cura dels seus fills, encara qaue no pertanyin al poble elegit. Déu no s'ajusta als nostres esquemes i divisions. Tots són fills seus, els que viuen en l'Església i els que l'han deixada. Déu no abandona ningú. A tots els vol tenir per a sempre en la felicitat eterna.
José Antonio Pagola





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada