dimecres, 24 d’octubre del 2018

DIUMENGE XXXº DURANT L'ANY

DIUMENGE XXXº

(Power-Point)

JERICÓ













EVANGELI
Mestre, fes que hi vegi.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Marc 10, 46b-52

Guarició del cec Bartimeu
46 Arribaren a Jericó. Quan Jesús en sortí amb els deixebles i molta gent, el fill de Timeu, Bartimeu, cec i captaire, s'estava assegut vora el camí. 47 Va sentir dir que passava Jesús de Natzaret i començà a cridar:
--Fill de David, Jesús, tingues pietat de mi!
48 Tothom el renyava perquè callés, però ell cridava encara més fort:
--Fill de David, tingues pietat de mi!
49 Jesús s'aturà i digué:
--Crideu-lo.
Ells van cridar el cec dient-li:
--Coratge! Aixeca't, que et crida.
50 Ell llançà el mantell, es posà dret d'una revolada i se'n va anar cap a Jesús. 51 Jesús li preguntà:
--Què vols que faci per tu?
El cec respongué:
--Rabuni, fes que hi vegi.
52 Jesús li digué:
--Vés, la teva fe t'ha salvat.
A l'instant hi veié i el seguia camí enllà.

Paraula de Déu.





A la frontissa de l’Evangeli segons Sant Marc, quan Jesús és a punt d’entrar a Jerusalem, cimal del seu mestratge, ens arriba una lliçó de qui menys l’esperàvem.
Un home cec, al marge del camí, fora de la ciutat. No es pot guanyar la vida, no pot justificar la seva existència amb les pròpies forces. La seva debilitat, -agreujada per les circumstàncies- li ho impedeix. És improductiu. Depèn de la benvolença del qui entra o surt de Jericó. Ell sap què és viure el dia a dia, sense amples horitzons de futur. Però no hi ha opció. Què importa l’escàndol que pugui produir en els altres la seva inutilitat! Ni que sigui al marge de la vida, la prioritat és sobreviure.
I tanmateix, el seu nom és Bartimeu, que significa “fill de dignitat”. La dignitat que és tirada per terra i no sembla que ningú vulgui o pugui aixecar. Ni la fe dels seus avantpassats té resposta a la pregunta més radical: ¿de què serveix un home cec, improductiu, al marge del camí, demanant caritat? No fa més que molestar: que calli!
L’home a la vora del camí, tot i no veure res, té l’oïda fina i sent que Jesús passa per allà.
De sobte, una nova esperança envaeix el seu ésser. Ja n’ha sentit a parlar i el seu cor li diu que aquest fill de David portarà la salvació als que –com ell- són als marges.
Ha après a projectar la veu per a fer-se notar i el crida amb veu forta.
-Fill de David, Jesús, tingues compassió de mi!  
I més fort encara!
    -Fill de David, tingues compassió de mi!
Bartimeu és el primer en reconèixer públicament Jesús com a messies i mestre. Dels seus llavis sortiran les paraules que, al llarg dels segles, tants creients han fet seves: Kyirie, eleison! Aquell cec captaire assegut a la vora del camí ens ensenya a pregar.
Jesús li diu que l'hi portin i allà comença tot. D’una revolada, llença el mantell, la carcassa de l’antiga llei, que l’oprimia i l’apartava de la misericòrdia del Sant. D’una salt, atret pel Senyor, es posa en la seva presència invisible per escoltar de Jesús una pregunta tan necessària com òbvia:
-què vols que et faci?
I Bartimeu, de nou, posa paraules al desig més pregon dels que cerquen viure en plenitud:
-El meu mestre, que hi vegi!
I a nosaltres, deixebles, que ho escoltem, també se’ns pot revelar la dignitat del nom que Déu ens dona. De la seva veu surt la nostra veritat, la de cadascú. Pel baptisme participem del sacerdoci de Crist i de la seva reialesa. Som consagrats a Déu, i ningú ni res ens ho podrà prendre.
Si ens sentim apartats, al costat del camí o incapaços de veure-hi clar, recordem que la dignitat no la podem posseir aferrissadament, sinó que l’estem captant a cada instant de l´Únic que ens la pot donar. I en demanar-la ens hi va l’ésser que ens fa assolir la plena visió, la llibertat i la dignitat.
David Guindulain, sj.




CURAR-NOS DE LA CEGUETAT
Mestre, fes que hi vegi.
¿ Què podem fer quan la fe s'apaga dins nostre cor ? ¿ És possible reaccionar ? ¿ Podem sortir de la indiferència ? Marc narra la curació del cec Bar-Timeu per a encoratjar els lectors a viure un procés que pot canviar llurs vides.
Podem reconéixer-nos en la figura de Bartimeu. Vivim a voltes “cecs”, sense ulls per a mirar la vida com la mirava Jesús. “Asseguts”, instal·lats en una religió convencional, sense força per a seguir ses petjades. Desencaminats, “a la vora del camí” que porta Jesús, sense tenir-lo com a guia de les nostres coomunitats cristianes.
¿ Què podem fer ? Malgrat sa ceguetat, Bartimeu “sent” que, per sa vida, passa Jesús. No pot perdre l'ocasió i comença a cridar : “tingues pietat de mi”. Això sempre és primer: obrir-se a qualsevol crida o experiència que ens convida a guarir nostra vida.
El cec no sap recitar pregàries fetes per altres. Només sap cridar i demanar compassió perquè es troba malament. Aquest crit humil i sincer, repetit des del fons del cor, pot ser per a nosaltres l'inici d'una nova vida. Jesús no passarà de llis.
El cec segueix per terra, lluny de Jesús, però escolta atentament el que diuen els enviats: “¡Coratge! Aixeca't. Et crida”. Primer, es deixar animar, obri un escletxa a l'esperança. Després, escolta la cridada a aixecar-se i reaccionar. Ja no es sent tot sol: Jesús el crida. Això ho canvia tot.
Bartimeu dona tres passes per a canviar sa vida. “Tira el mantell” perquè fa nosa per a trobar-se amb Jesús. Després, encara es mou a les fosques, “es posa dret d'una revolada”, decidit. Així “se'n va cap “ a Jesús. Molts necessitem fer això: alliber-nos de lligams que ofeguen nostra fe; prendre, una decisió i no esperar a posar-nos davant Jesús amb confiança senzilla i nova.
Quan Jesús li demana què vol, el cec no dubta. Sap bé el que necessita: “Mestre, fes que hi vegi”. Això és l'important. Quan comença a veure les coses de manera nova, sa vida es transforma. Quan una comunitat reb la llum de Jesús, es converteix.
José Antonio Pagola





UN CRIT AMOÏNÓS
Tothom el renyava per fer-lo callar.
Jesús surt de Jericó camí de Jerusalem, acompanyat dels deixebles i altra gent. De cop, es senten uns crits. És un captaire cec que, des de la vora dle camí, s'atansa a Jesús: “Fill de David, compadiu-vos de mi”.
La ceguedat el priva de fruir de la vida com els altres. No podrà mai peregrinar a Jerusalem. Endemés, li tancarien les portes del temple: els cecs no podien entrar al recinte sagrat. Exclòs de la vida, marginat per la gent, “abandonat” pels representants de Déu, només pot demanar pietat a Jesús.
Els deixebles i seguidors de Jesús s'enutgen. Aquells crits rompen la marxa tranquil·la cap a Jerusalem. No poden escoltar amb pau les paraules de Jesús. Aquell pobre molesta. Cal que calli. Per això, “molts el renyaven per fer-lo callar”.
La reacció de Jesús és molt diferent. No pot seguir el camí i ignorar el sofriment d'aquell home. “S'atura”, atura tot el grup i els diu que cridin al cec. Els seus seguidors no poden anar darrera ell i no escoltar les cridades dels que sofreixen.
La raó és senzilla. Ho diu Jesús de mil maneres en paràboles, exhortacions i dites: el centre de la mirada i del cor de Déu són els que sofreixen. Per això, ell els acull i s'aboca cap a ells de manera diferent. La seva vida és, primer de tot, per als maltractats per la vida o per les injustícies: els condemnats a viure sense esperança. Enutgen els crits i sorolls dels que viuen malament. Ens pot irritar trobar-nos continuament en les pàgines de l'Evangeli la crida persistent de Jesús. Però no ens està permès “titllar” son missatge. No hi ha cristianisme de Jesús sense escoltar els que sofreixen.
Estan al nostre camí. Els podem trobar en qualsevol moment . De prop o més lluny. Demanen ajuda i compassió. La única postura cristiana és la de Jesús davant el cec: “¿ Què vols que et faci ?”
José Antonio Pagola










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada