diumenge, 7 d’abril del 2019

SETMANA SANTA I PASQUA







DIUMENGE DE RAMS


"ELS   DOTZE  SERMONS" 



UNA SETMANA DIFERENT
El crucificaren.
Per a molts, la Setmana Santa s'ha convertit en “les vacacions de primavera” que permeten un curt respir mentre s'acosta el descans estiuenc. Uns dies de muntanya o de relax a una platja, o un viatge ràpid a qualque país d'interés turístic. Res més.
Per a altres, són un dies carregats de sentida religiositat. El descans no impedeix celebrar dignament els misteris centrals de la fe. És qüestió d'organitzar-se de manera responsable i intel·ligent.
Hi ha també un sector de cristians que s'han allunyat de la pràctica dominical, però dins son interior no s'ha apagat la fe en Crist, encara que vacil·lant i dèbil, per als quals aquestes dates tenen resonància religiosa.
Celebrar la Cena del Senyor, el capvespre del dijous, la Passió del Salvador, el capvespre del divendres, la celebració gojosa de la Resurrecció, la nit de Pasqua, té gran profunditat, encara que els camins de trobada amb Déu sols Ell els coneix.
No manquen, allunyats de l'Església, que en aquests dies, recorren a algun “concert sacre” o escolten “música religiosa” ~ Passió segons S.Mateu d'en Bach ~ per a elevar son cor al misteri de Déu.
Persones, allunyades de la pràctica dominical, van, cada any, a un “viacrucis” de Divendres Sant. Potser no recordin cap pregària, però en silenci, entre la gent, fan el recorregut. En el cor de no pocs es desvetllen sentiments de penediment, agraïment i confiança en Déu.
Algú que només assisteix, aquest dia, a besar la imatge de Crist crucificat. ¿ Què hi posa en aquesta besada ?
Imaginem Déu contemplant, aquests dies, amb tendresa infinita als seus fills i filles: els que frueixen a la platja i els que es reuneixen en els temples, els qui cerquen el seu rostre i els qui pensen no necessitar-lo per a res.
Tots tenen lloc dins son cor. Per a tots Crist morí a la Creu.
José Antonio Pagola




DIUMENGE DE RAMS




Dijous Sant
L'HORA DE LA GLÒRIA DEL FILL (13-20)
Jesús renta els peus als deixebles
1 Era abans de la festa de Pasqua. Jesús sabia que havia arribat la seva hora, l'hora de passar d'aquest món al Pare. Ell, que havia estimat els seus que eren al món, els estimà fins a l'extrem.
2 Mentre sopaven, quan el diable ja havia posat en el cor de Judes, fill de Simó Iscariot, la resolució de trair-lo, 3 Jesús, sabent que el Pare li ho havia posat tot a les mans, i que havia vingut de Déu i a Déu tornava, 4 s'aixecà de taula, es tragué el mantell i se cenyí una tovallola; 5 després va tirar aigua en un gibrell i començà a rentar els peus dels deixebles i a eixugar-los amb la tovallola que duia cenyida. 6 Quan arriba a Simó Pere, aquest li diu:
--Senyor, ¿tu em vols rentar els peus?
7 Jesús li respon:
--Ara no entens això que faig; ho entendràs després.
8 Pere li diu:
--No em rentaràs els peus mai de la vida!
Jesús li contesta:
--Si no et rento, no tindràs part amb mi.
9 Li diu Simó Pere:
--Si és així, Senyor, no em rentis tan sols els peus: renta'm també les mans i el cap.
10 Jesús li diu:
--Qui s'ha banyat, només cal que es renti els peus: ja és net tot ell. I vosaltres ja sou nets, encara que no tots.
11 Jesús sabia qui el traïa, i per això va dir: «No tots sou nets.»
12 Després de rentar-los els peus, es va posar el mantell i s'assegué a taula altra vegada. Llavors els digué:
--¿Enteneu això que us he fet? 13 Vosaltres em dieu "Mestre" i "Senyor", i feu bé de dir-ho, perquè ho sóc. 4 Si, doncs, jo, que sóc el Mestre i el Senyor, us he rentat els peus, també vosaltres us els heu de rentar els uns als altres. 15 Us he donat exemple perquè, tal com jo us ho he fet, ho feu també vosaltres.













Divendres Sant

MORÍ COM HAVIA VISCUT
El crucificaren.
¿ Com va viure Jesús les darreres hores ?, ¿ quina fou la seva actitud quan l'execució ? Els evangelis no analitzen sicològicament els seus sentiments. Senzillament, recorden que Jesús morí com havia viscut. Lluc ha volgut destacar la bondat de Jesús fins al final, la proximitat amb els que sofreixen i la capacitat de perdonar. Segons el seu relat, Jesús morí estimant.
Enmig de la gent que mira el pas dels condemnats camí de la creu, unes dones s'acosten a Jesús plorant. No el poden veure sofrir així. Jesús es gira cap a elles i les mira amb la mateixa tendresa amb que sempre ha mirat: “No ploreu per mi, ploreu per vosaltres i pels vostres fills”. Així va Jesús cap a la creu: pensa més en aquelles pobres mares que en son propi sofriment.
Manca poc per la fi. Des de la creu només s'escolten els insults d'uns i els crits de dolor dels ajusticiats. De cop, un d'ells es dirigeix a Jesús: “Recordeu-vos de mi”. Jesús respon: “T'ho dic amb tota veritat: avui seràs amb mi al paradís”. Ha fet el mateix sempre. Llevar pors, infondre confiança en Déu, contagiar esperança. Així fins al final.
El moment de la crucifixió és inoblidable. Mentre els soldats el clavaven a la fusta, Jesús deia: “Pare, perdoneu-los, que no saben el que fan”. Així és Jesús. Així ha viscut sempre: oferint als pecadors el perdó del Pare, que no el mereixen.
Segons Lluc, mor demanant al Pare que beneeixi als que el crucifiquen, que ofereixi el seu amor, el seu perdó i la seva pau a tots els homes, també als que el rebutgen.
No estranya que Pau de Tars convidi els cristians de Corint a descobrir el misteri que s'amaga en el Crucificat. “En Crist estava Déu reconciliant el món amb ell mateix, no tenint en compte  les transgressions dels homes.” Així està Déu a la creu: no acusant al món dels seus pecats, sinó oferint el seu perdó. Això és el que celebrem aquesta setmana.
José Antonio Pagola



AGAFAR LA CREU
El crucificaren.
Aquesta setmana en la qual els creients meditem i celebrem la mort i la resurrecció de Jesús és una bona ocasió per a escoltar de manera renovada la crida evangèlica a “agafar la creu”.
Abans de res, cal recordar que el dolor i la malaltia, els conflictes i tribulacions de la vida no els ha inventat Crist ni la teologia cristiana. Estàn aquí com a part integrant de l'existència. Prest o tard, tots hem de fer front al sofriment i la prova.
A banda, quan Jesús ens crida a “agafar la creu”, no ens convida a a cercar-nos una vida més dolorosa i atormentada, afegint nous sofriments al nostre viure diari. “Agafar la creu” és descobrir quina és la manera més encertada i sana de viure aqueix sofriment que ha d'acceptar el que vulgui ser més humà fins al final.
El sofriment no té cap valor per ell mateix. És una experiència negativa que cap persona sana ha de cercar arbitràriament i sense necessitat. Però, al mateix temps, és una experiència davant la qual cal prendre postura. I és aquí on el cristià acudeix al Crucificat per a aprendre a viure de manera més humana els diferents sofriments.
Primer, el sofriment que forma part de nostra condició humana, sempre fràgil i caduca. Tots estem exposats al dolor i la malaltia. Tots vivim amenaçats per la desgràcia i la mort. “Agafar la creu” significa viure aqueixa experiència dolorosa seguint de prop a Crist, sostinguts per una confiança absoluta en un Déu que, inclús en els moments més foscs, està de vora nostre i de la nostra part.
Segon, el sofriment inevitable en tota persona que cerca renovar-se i créixer de manera positiva. Estem arrelats en un egoisme malaltís i tot aquell que desitja alliberar-se i ser cada dia més humà ha d'acceptar pagar el preu que exigeix la superació constant. “Agafar la creu” significa assumir i treballar amb goig la nostra conversió, acceptant les renúncies i sacrificis, que ens portarà a una vida més plenament humana.
Tercer, el sofriment resultat d'una trajectòria fidel a Crist i a un compromís ferm per l'evangeli. “Agafar la creu” significa acceptar amb paciència el rebuig, el descrèdit o la persecució, que ens pot arribar com a conseqüència del seguiment de Crist, sabent que el destí del que vol humanitzar la vida com Jesús és compartir també amb ell la crucifixió.
Però, la creu no és la darrera paraula ni destí del que segueix a Crist. Si els cristians assumim aqueixa creu inevitable en tot aquell que s'esforça per esser ell mateix més humà i per construir un món més habitable, és perquè volem arrabassar del món i de nosaltres el mal i el sofriment. A una vida crucificada com la de Jesús li espera la resurrecció.




DIVENDRES SANT




DAVANT EL CRUCIFICAT
Detingut per les forces de seguretat del Temple, Jesús ja no dubta: el Pare no ha escoltat els seus desitjos de seguir vivint; els seus deixebles fugen cercant seguretat. Està tot sol. Els projectes s'esvaeixen. Li aguarda l'execució.
El silenci de Jesús les darreres hores és esglaiador. Tanmateix, els evangelistes han recollit algunes paraules de la creu. Són curtes, però a les primeres generacions cristianes els ajudaven a recordar amb amor i agraïment a Jesús crucificat.
Lluc ha recollit les que diu mentre el crucifiquen. Entre estremiments i crits de dolor, assoleix pronunciar unes paraules que desvetllen el que hi ha dins son cor: “Pare, perdona'ls perquè no saben el que fan”. Així és Jesús. Ha demanat als seus “estimar els enemics” i “pregar pels perseguidors”. Ara és ell mateix qui mor perdonant. Converteix en perdó la seva crucifixió.
Aquesta petició al Pare pels que el crucifiquen és un gest sublim de compassió i de confiança en el perdó insondable de Déu. Aquesta és la gran herència de Jesús a la Humanitat: No desconfieu mai de Déu. La seva misericòrdia no té fi.
Marc recull un crit dramàtic del crucificat: “¡Déu meu, Déu meu! ¿ perquè m'heu abandonat ?”. Aquestes paraules pronunciades enmig de la soledat i l'abandó total, són d'una sinceritat aclaparant. Jesús sent que el Pare estimat l'ha abandonat. ¿ Per què? Jesús es queixa del seu silenci. ¿On és ? ¿ Per què calla ?
Aquest crit de Jesús, identificat amb totes les víctimes de la història, demana a Déu explicació a tanta injustícia, abandó i sofriment, roman en llavis dels crucificat i reclama una resposta de Déu més enllà de la mort: Déu nostre, ¿ per què ens abandones ? ¿ no respondràs mai als crits i queixes dels innocents ?
Lluc recull una darrera paraula de Jesús. Malgrat l'angoixa moral, Jesús manté fins a la fi la confiança en el Pare. Les seves darreres paraules són quasi un xiu-xiu: “Pare, confio el meu alè a les vostres mans”. Res ni ningú l'han pogut separar d'ell. El Pare ha animat amb l'esperit tota la seva vida. Acabada la missió, Jesús ho deixa tot a les seves mans. El Pare trencarà el silenci i el ressuscitarà.
Aquesta setmana santa, celebrarem a les nostres comunitats cristianes la Passió i la Mort del Senyor, Podrem meditar també en silenci davant Jesús crucificat aprofundint en les paraules que ell mateix digué en la seva agonia.
José Antonio Pagola






LA VERITAT DE LA CREU
El crucificaren.
Des dels primers segles el cristianisme ha estat menyspreat per anunciar un missatge de salvació que es fonamenta en quelcom tan indigne com és la mort d'un crucificat.
En la nostra societat ningú s'incomoda per atacar la creu com ho feia el filòsof Celso al segle II. Però no són pocs els que, quan frueixen aquests dies de setmana santa, miren amb estranyesa i fins i tot pena els creients que es reuneixen per celebrar al Crucificat.
Per a molts, adorar la Creu és justificar quelcom inhumà, beneir el dolor, fomentar un ascetisme morbós, coartar l'alegria de viure.
La creu obstaculitza cercar lliurament l'expansió i el goig de la vida. La creu glorifica les dissorts, el sofriment, les humiliacions i la mort. La creu és enemiga de la vida i contrària al nostre desig més íntim de ser ditxosos.
Això es pot pensar i dir quan no parem compte en Aquell que fou crucificat o ignorem el que fou la crucifixió.
Perquè Jesús no va morir a una creu per magnificar el dolor, promoure un ideal ascètic de sofriment, o anar en contra de la felicitat i la vida.
Jesús ha mort no perquè menyspreàs la vida sinó perquè l'estimava tant que no podia consentir que en fruissin només uns pocs privilegiats.
Jesús ha mort no perquè menyspreàs la felicitat sinó per a donar testimoni de la serietat amb la qual cal respectar i cercar la felicitat de tots els homes, també dels més pobres i indefensos.
Jesús ha mort no perquè es resignàs a les opressions i injustícies sinó perquè es posà al costat dels oprimits sense promoure violències i injustícies en nom d'ells.
La Creu de Jesucrist, lluny de justificar el dolor i la dissort, desenmascara la inhumanitat de la nostra societat en la qual els interessos de poder exclouen i crucifiquen els més febles.
La Creu de Jesucrist que celebrarem els cristians aquesta Setmana no s'oposa a la felicitat, sinó solament a la d'aquells que frueixen egoísticament de la vida, fent befa del sofriment dels crucificats i desheretats de la terra.





 PASQUA





NO ÉS ENTRE ELS MORTS...
¿ Per què cerqueu entre els morts aquell que viu ? No és aquí. Ha ressuscitat”. Segons Lluc, aquest és el missatge que escolten les dones en el sepulcre de Jesús. Sens dubte, el missatge que hem escoltat també els seus seguidors. ¿ Per què cerquem a Jesús en el món de la mort ? ¿ Per què tombem sempre en el mateix error ?
¿ Per què cerquem Jesús en tradicions mortes, en fórmules anacròniques o en cites gastades ? ¿ Com ens trobarem amb ell, si no alimentem el contacte viu amb una persona, si no captem bé la seva intenció pregona i ens identifiquem amb son projecte d'una vida més digna i justa per a tots ?
¿ Com ens trobarem amb “el qui viu”, ofegant la vida entre nosaltres, extingint la creativitat, alimentant el passat, autocensurant la nostra força evangelitzadora, suprimint l'alegria entre els seguidors de Jesús ?
¿Com acollir la “salutació”: “Pau a vosaltres”, si vivim desqualificant-nos els uns als altres ? ¿ Com sentir l'alegria del ressuscitat, si posem por dins l'Església ? I, ¿com alliberar-nos de tantes pors, si la nostra principal por és trobar-nos amb Jesús viu i concret que ens transmeten els evangelis ?
¿ Com contagiar-nos fe en Jesús viu, si no sentim mai “abrusar el nostre cor”, com els deixebles d'Emaús ? ¿ Com el seguirem de prop, si hem oblidat l'experiència de reconéixer-lo viu enmig de nosaltres, quan ens reunim en nom seu ?
¿On el trobarem avui, dins aquest món injust i insensible al sofriment alié, si no el volem veure en els petits, els humiliats i crucificats ? ¿ On escoltarem sa crida, si ens tapem les orelles per no sentir els crits dels que sofreixen a prop o lluny de nosaltres ?

Quan Maria Magdalena i les companyes contaren als apòstols el missatge que havien escoltat en el sepulcre, ells no “les cregueren”. Aquest és el nostre risc avui també: no escoltar a qui segueix a Jesús viu.

José Antonio Pagola






«Que tot el món vegi i experimenti
que el que és abatut s’aixeca,
i el que és vell es renova,
i tot torna a la integritat primera
per nostre Senyor Jesucrist,
del qual té l’origen.»





 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada