- Ja sabeu que es va dir: Estima els altres, però no estimis els enemics. Doncs jo us dic: Estimeu els vostres enemics, pregueu pels qui us persegueixen. Així sereu fills del vostre Pare del cel, que fa sortir el sol sobre bons i dolents i fa ploure sobre justos i injustos.
7º diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
Estima
els enemics.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 5, 38-48
En
aquelL temps, Jesús va dir als deixebles :
La
venjança
38
»Ja sabeu que es va dir: Ull per ull ,
i dent per dent.
39»Doncs
jo us dic: No us hi torneu, contra el qui us fa mal. Si algú et
pega a la galta dreta, para-li també l'altra.40Al
qui et vulgui posar un plet per quedar-se el teu vestit, dóna-li
també el mantell.41Si
algú t'obliga a portar una càrrega durant un quilòmetre,
acompanya'l dos quilòmetres.42
Dóna a qui et demana; no et desentenguis del
qui et vol manllevar.
Estimar
els enemics
43
»Ja sabeu que es va dir:Estima els
altres, però no estimis els enemics.
44
»Doncs jo us dic: Estimeu els vostres
enemics, pregueu pels qui us persegueixen. 45
Així sereu fills del vostre Pare del cel,
que fa sortir el sol sobre bons i dolents i fa ploure sobre justos
i injustos. 46
Perquè, si estimeu els qui us estimen, quina
recompensa mereixeu? ¿No fan el mateix els publicans? 47
I, si només saludeu els vostres germans, què
feu d'extraordinari? ¿No fan el mateix els pagans?
48
»Sigueu perfectes com ho és el vostre Pare
celestial.
Paraula
de Déu.
|
UNA
CRIDA ESCANDALOSA
La
crida a l'amor és sempre seductora. Segurament, molts acollien amb
plaer la cridada de Jesús a estimar a Déu i al proïsme. Era la
millor síntesi de la Llei. Però el que no podien imaginar és que
un día els parlé d'estimar als enemics.
Tanmateix,
Jesús ho féu. Cap recolzament de la tradició bíblica, fent-se
lluny dels salms de venjança que alimentaven l'oració del seu
poble, enfrontant-se al clima general d'odi que se respirava en son
entorn, proclamà amb claredat absoluta la seva crida: »Doncs
jo us dic: Estimeu els vostres enemics, pregueu pels qui us
persegueixen.“
El
seu llenguatge és escandalós i sorprenent, però totalment coherent
amb la seva experiència de Déu. El Pare no és violent: estima
inclús als seus enemics, no cerca la destrucció de ningú. Sa
grandesa no consisteix en venjar-se sinó en estimar
incondicionalment a tots. Qui se sent fill d'aquest Déu, no
introduirà en el món odi ni destrucció de ningú.
L'amor
a l'enemic no és una ensenyança secundària de Jesús, dirigida a
persones cridades a una perfecció heroica. La seva crida vol
introduir en la història una actitud nova davant l'enemic perquè
vol eliminar en el món l'odi i la violència destructora. Qui se
sembli a Déu no alimentarà l'odi contra ningú, cercará el bé de
tots inclús dels enemics.
Quan
Jesús parla de l'amor a l'enemic, no demana que alimentem en
nosaltres sentiments d'afecte, simpatia o estima vers qui ens fa mal.
L'enemic segueix essent algú del qual podem esperar danys, i
difícilment poden canviar els sentiments del nostre cor.
Estimar
a l'enemic significa no fer-li mal, no cercar ni desitjar fer-li
dany. No cal sentir amor cap a ell. És natural que ens sentim
ferits o humiliats. Preocupar-nos quan seguim alimentant odi i ganes
de venjança.
Però
no és només no fer-li mal. Podem donar més passes fins estar
inclús disposts a fer el bé que pensem necessita. No oblidar que
som més humans quan perdonem que quan ens vengem i alegrem de sa
desgràcia.
El
perdó sincer a l'enemic no és fàcil. A voltes, a la persona se li
pot fer impossible alliberar-se del rebuig, l'odi o la set de
venjança. No hem de jutjar a ningú des de fora. Solament Déu ens
compren i perdona de manera incondicional, inclús quan no som
capaços de perdonar.
ESTIMAR
A QUI ENS FA MAL
La
crida a estimar és seductora. Segurament, molts escoltaven de gust
la invitació de Jesús a viure en una actitud oberta d'amistat i
generositat cap a tots. No se podien esperar sentir allò d'amor als
enemics.
Només
un foll les podia dir amb aquella convicció, una cosa tan absurda
i impensable:
“Estimeu
els vostres enemics, pregueu pels qui us persegueixen.
...perdoneu setenta vegades set...
»
¿Sap
Jesús el que diu ? ¿És això el que Déu vol ?
Els
oients l'escoltaven escandalitzats. ¿S'oblida Jesús de que el seu
poble viu somès a Roma? ¿Ha oblidat els estralls comesos per les
legions? ¿No coneix l'explotació dels camperols de Galilea,
indefensos davant els abusos dels poderosos terratinents? ¿Com pot
parlar de perdó als enemics, si tot convida a l'odi i la venjança?
Jesús
no els parla arbitràriament. La seva invitació naix de l'experiència
de Déu. El Pare de tots no és violent sinó compassiu. No busca la
venjança ni coneix l'odi. El seu amor és incondicional cap a tots:
«Ell
fa sortir el sol sobre bons i dolents, mana la pluja a justos i
injustos».
No
discrimina a ningú. No estima sols als que li són fidels. El seu
amor està obert a tots.
Aquest
Déu que no exclou a ningú del seu amor ens ha d'atreure a viure com
ell. Aquesta és en síntesi la crida de Jesús. "Sembleu-vos
a Déu. No sigueu enemics de ningú, ni dels que són vostres
enemics. Estimeu-los per a que sigueu dignes de vostre Pare del cel".
Jesús
no pensa en que els estimem amb l'afecte i estima que sentim cap els
nostres éssers més estimats. Estimar l'enemic és, senzillament, no
venjar-nos, no fer-li dany, no desitjar-li el mal. Pensar, més bé,
en el que pot ser bo per a ell. Tractar-lo com voldríem que ens
tractassin a nosaltres.
¿És
possible estimar l'enemic? Jesús no està imposant una llei
universal. Està convidant als seus seguidors a semblar-se a Déu per
a fer desaparèixer l'odi i l'enemistat entre els seus fills. Només
qui viu volent identificar-se amb Jesús arriba a estimar als qui
li volen mal.
Atrets
per ell, aprenem a no alimentar l'odi contra ningú, a superar el
ressentiment, a fer el bé a tots. Jesús ens convida a «resar
pels que ens persegueixen»,
segurament,
per a transformar poc a poc nostre cor. Estimar a qui ens fa dany no
és fàcil, però és el que millor ens identifica amb aquell que
mori resant pel qui el crucificaven: "Pare,
perdoneu-los
perquè
no saben el que fan".
NO
SOM INNOCENTS
Vostre
Pare... fa sortir el sol sobre dolents i bons.
«
Què en sabeu de salvació vosaltres, els que mai heu pecat? »
Amb
aquestes paraules fustigava Bernanos a determinats catòlics del seu
temps un cristianisme de caràcter fariseu que se creu net i
immaculat, sense cap necessitat de salvació.
A
rel de brutals atemptats podem escoltar condemnes terribles del
terrorisme i silenci quasi total sobre nostra possible complicitat en
la seva gestació. Sembla que el que passa en el món és «una
història de bons i dolents». Nosaltres, naturalment, som els bons.
Els cristians som més humans que els musulmans; els pobles
desenvolupats, més justs que els que viuen rascant la misèria. No
és veritat.
El
terrorisme és un crimen execrable i sense justificació, però és
també un síntoma. No se dóna perquè un odi diabòlic se ha
apoderat de cop d'uns malvats. Neix de la desesperació i del
fanatisme, de la por i de l'odi als poderosos de la terra, de la
impotència devant els que volen dominar als pobles. Tot se mescla de
manera irracional. Però tampoc nosaltres som innocents.
Hem
convertit el món en un «holocaust global». Cada any moren de fam
35 milions i volem que ningú ens molesti. Desenvolupem nostre afany
de supremacia i poder per a assegurar nostre propi benestar i
pretenem que en el món hi hagi pau. Nosaltres no necessitem
organitzar «actes terroristes» per a sembrar fam i mort en
diferents pobles de la terra.
La
nostra actitud seria diferent si visquéssim com a fills
d'un Pare bo que «fa
sortir el sol sobre dolents bons i envia la pluja a justs i
injusts».
LA
NO-VIOLÈNCIA
Estimeu
als vostres enemics.
Els
cristians, a voltes, no sabem captar allò que M.
Gandhi
veié
gojós quan llegir l' Evangeli: la fonda convicció de Jesús de que
sols la no-violència pot salvar a la humanitat. Després de son
encontre amb l 'Evangeli, Gandhi escrivia aquestes paraules: «Llegint
tota la història de aquesta vida.., me sembla que el cristianisme
està encara per realitzar... Mentre no haguem arrabassat d'arrel la
violència de la civilització, Crist no ha nascut encara.»
La
vida entera de Jesús ha estat, des del principi fins al final, una
crida a resoldre els problemes de la humanitat per camins no
violents. La violència tendeix sempre a destruir. Pretén solucionar
els problemes de la convivència arrasant al que considera enemic,
però no fa sinó posar en marxa una reacció en cadena que no te fi.
Jesús
ens crida a «fer violència a la violència». El vertader enemic de
l'home al qual cal dirigir agressivitat no és l'altre, sinó nostre
propi «jo» egoísta, capaç de destruir a qui s'ens oposi.
És
una equivocació creure que el mal se pot aturar amb el mal i la
injustícia amb la injustícia. El respecte total a cada home i a
cada dona, tal com ho entén Jesús, demana un esforç constant per
suprimir la mutua violència i promoure el diàleg i la recerca comú
d'una convivència sempre més justa i fraterna.
Els
cristians hem de preguntar-nos perquè no hem sabut encara extreure
de l 'Evangeli totes les conseqüències de la «no-violència»
de Jesús, i perquè no li hem donat el paper central que ha
d'ocupar en la vida i la predicació de les Esglésies.
No
basta denunciar el terrorisme. No és suficient esglaiar-nos i
mostrar repulsa cada cop que s'atenta contra la vida. Dia a dia hem
de construir entre tots un altre clima i suprimir de rel «Ull
per ull i dent per dent»
i cultivar
una actitud reconciliadora difícil però possible. Les paraules de
Jesús ens interpel·len i ens sostenen: «Estimeu
a vostres enemics, feu el
bé als que us persegueixen.»
AMOR
A L'ENEMIC
Estimeu
els vostres enemics..
“Estimeu
els vostres enemics, pregueu pels qui us persegueixen.” Què
podem fer els creients davant aquestes paraules de Jesús?
¿Suprimir-les de l Evangeli? ¿Borrar-les del fons de nostra
consciència? ¿Deixar-les per a temps millors?
No
canvia molt, en les diferents cultures, la postura bàsica dels homes
davant el «enemic», és a dir, davant de qui només
s'han d'esperar danys i perills.
L'atenès
Lisias
(s.
V abans de Crist) expressa la concepció vigent en la antiguitat
grega amb una fórmula que seria acollida en nostres temps:
«Considero
com a norma establerta que un ha de procurar fer dany als seus
enemics i posar-se al servei dels seus amics.»
Per
això, hem de destacar encara més la importància revolucionària
que s'enclou en el mandat evangèlic de l'amor a l'enemic, considerat
per els especialistes com l'exponent més diàfan del missatge
cristià.
Quan
Jesús parla de l'amor a l'enemic no pensa en un sentiment d'afecte i
estima cap a ell (philia),
manco en una entrega apassionada (eros),
sinó
en una obertura radicalment humana, d'interés positiu, per la
persona de l'enemic (agapè).
Aquest
és el pensament de Jesús. L'home és humà quan l'amor està en la
base de tota actuació. I la relació amb els enemics no ha de
ser una excepció. Qui és humà fins al final, descobreix i respecta
la dignitat humana de l'enemic per desfigurada que s'ens pugui
presentar. I no adopta davant ell una postura excloent de maldició,
sinó una actitud positiva d'interés real pel seu bé.
Qui
vulgui ser cristià i actuar com a tal en el context de violència
generat entre nosaltres ha de viure tot conflicte sense renunciar a
estimar, qualsevol que siga sa posició política o ideològica.
I
és aquest amor universal que arriba a tots i busca realment el bé
de tots, sense exclusions, l'aportació més positiva i humana que
pot introduir el ciutadà o el polític del qual l'actuació vol
inspirar-se en la fe cristiana.
Aquest
amor cristià a l'enemic sembla quasi impossible en el clima
d'indignada crispació que provoca la violència terrorista. Sols
recordar les paraules evangèliques pot resultar irritant per a
alguns. I, tanmateix, és necessari fer-ho si volem veure-nos lliures
de la deshumanització que generen l'odi i la venjança.
Hi
ha dues coses que els cristians podem i hem de recordar enmig
d'aquesta societat, encara que pugui ser rebutjat. Estimar al
delinqüent injust i violent no significa donar per bona la seva
actuació injusta i violenta. A banda, condemnar de manera taxant la
injustícia i crueltat de la violència terrorista no porta
necessàriament a l'odi vers els que l'instiguen o duen a terme.
CORDIALITAT
Si
saludeu només a vostres germans...
No
és la manifestació sensible dels sentiments el millor criteri per a
verificar l'amor cristià, sinó el comportament sol·lícit pel bé de
l'altre. En general, un servei humil al necessitat té, quasi sempre,
més amor que moltes paraules efusives.
Però
s'ha insistit a voltes de tal manera en l'esforç de la voluntat que
hem arribat a privar a la caritat del seu contingut afectiu.
I,
tanmateix, l'amor cristià que neix del pregon de la persona inspira
i orienta també els sentiments, i se tradueix en afecte cordial.
Estimar
al proïsme exigeix fer-li bé, però significa també acceptar-lo,
respectar-lo, descobrir el que hi ha en ell d'amable, fer-li sentir
nostra acollida i amor.
La
caritat cristiana indueix a la persona a adoptar una actitud cordial
de simpatia, sol·licitud i afecte, superar postures d'antipatia,
indiferència o rebuig.
Naturalmente,
nostre mode personal d'estimar ve condicionat per la sensibilitat, la
riquesa afectiva o la capacitat de comunicació de cada un. Però
l'amor cristià promou la cordialitat, l'afecte sincer i l'amistat
entre les persones.
Aquesta
cordialitat no és mera cortesia exterior exigida per la bona
educació ni simpatia espontània que neix al contacte amb les
persones agradables, sinó l'actitud sincera i purificada de qui se
deixa vivificar per l'amor cristià.
Tal
volta no subratllem avui suficientment la importància que te el
cultiu d'aquesta cordialitat en el si de la família, en l'àmbit del
treball i en totes nostres relacions.
La
cordialitat ajuda a les persones a sentir-se millor, suavitza les
tensions i conflictes, apropa postures, enforteix l'amistat, fa
créixer la fraternitat
La
cordialitat ajuda a alliberar-se de sentiments d'egoisme i rebuig, ja
que s'oposa directament a nostra tendència a dominar, manipular o
fer sofrir al proísme. Els que saben acollir i comunicar afecte de
manera sana i generosa creen en son entorn un món més humà i
habitable.
Jesús
insisteix en desplegar aquesta cordialitat, no sols davant l'amic o
la persona agradable, sinó inclús davant qui ens rebutja. Recordem
unes paraules seves que ens revelen son estil de ser: «Si
saludeu només a vostres germans, ¿què feu
d'extraordinari?»
AGRESSIVITAT
DESTRUCTORA
No
faceu front al que us agravia...
Les
protestes estudiantils provoquen profunda preocupació en amples
sectors de la societat. Els motius d'alarma són diversos. Sens
dubte, no és el menor comprovar que es pot estendre-se entre
nosaltres l'agressivitat i la violència.
La psicologia moderna ens ha ensenyat a valorar positivament la
agressivitat de l'home com a una energia orientada a promoure el
creixement i desenvolupament integral. Sense ella, la humanitat no
hauria estat capaç de cometre les grans empreses que l'han portat a
progressar al llarg dels segles.
Tanmateix,
un cop i un altre, som testimonis de com aquesta agressivitat
canvia d'orientació i se converteix en atac cec i ímpetu
destructor. ¿Per què?
Seria
una ingenuïtat condemnar l'agressivitat sense aprofundir en les
arrels que provoquen la desorientació destructora. Hem de
preguntar-nos quines poden ser les causes que desencadenen l'espetec
violent en nostres dies.
Les
reivindicacions concretes dels estudiants amaguen greus problemes en
el món de la ensenyament que requereixen una atenció urgent. Per su
protesta, plena de violència i ira, és probablement sign de un
malestar més profund.
Quan les persones no reben l'amor que necessiten ni l'acollida suficient
que les ajudi a fer front a la vida, és fácil l'explosió airada i
amb odi.
Quan
algú se sent exclòs de la societat i sense futur, la frustració
pot descargar-se en violència i destrucció.
Quan
les persones se senten infravalorades, insegures i sense identitat,
no es difícil que cerquin l'afirmació participant en accions
agressives encara que siguin realitzades per altres.
¿És
tan estranya l'agressivitat destructora d'aquests joves a voltes tan
indigents de vertader amor, tan necessitats de seguretat, tan mancats
d'avenir?
També
aquí hem d'escoltar les paraules de Jesús convidant-nos a no
reaccionar davant l'agressor amb nova agressivitat. El “ull
per ull i dent per dent” no erradica el mal. És necessari
superar el mal amb el bé.
Aquests
joves demanen de la societat una acollida més sol·lícita, una
atenció més efectiva, una preocupació més real.
Autoritats
públiques, responsables polítics, educadors i pares hem de
preguntar-nos si escoltem sa crida.
GUERRA
BRUTA
Estimeu
els enemics.
Dins
de l'espiral incontenible de violència que ens assola, ha fet
aparició brutal la dita «guerra bruta», nova versió de la vella
llei del «ull per ull i dent per dent».
Se
tratca, un cop més, de disuadir a l'agressor fent-li sofrir el
mateix dany que ell causa i amb la mateixa violència i inhumanitat
que ell practica.
Se
pensa així que el millor mètode per a disuadir als terroristes a
desistir de l'acció violenta és fer sofrir el mateix horror que
ells provoquen en les víctimes.
Hem
arribat a tal exasperació que molts aproven secretament en son cor
com a remei eficaç per a foragitar de nosaltres l'ombra sinistra del
terrorisme.
La
violència s'ha apoderat dels nostres cor de nostra convivència,
que s'ha de ser massa «ingenu»
per a gosar recordar entre nosaltres aquella crida original de Jesús:
«Estimeu
els enemics».
¿No
és això una cosa antinatural, que contradiu les lleis més
elementals de la sensatesa i la eficàcia front als que posen en
perill nostra seguretat i sembren de sang nostre instint, ens
violenten i forcen en nostre interior una actitud de simpatia i uns
sentiments d'amor no menys violents?
Cert,
Jesús no planteja així les coses. El primer és transformar la
relació «amic-enemic», descobrint en l'altre a l'home, al germà.
L'altre
no és sols «enemic». És un ésser humà, algú que te essers
estimats, algú que estima i és estimat, que sofreix i que frueix,
algú que te fam de felicitat que tots nosaltres. Algú que sortí de
mans del Pare per a fruir un dia de la vida plena.
El
«enemic» és molt divers del que veiem en ell, quan el
contemplem senzillament com home.
«Estimar
a l'enemic» no es introduir-lo en el cercle íntim de nostres
amistats. Però sí, acceptar-lo com home i com a germà, que no ha
perdut cap dret a ser tractat amb justícia i humanitat.
Les
«guerres brutes» poden semblar eficaces per a crear «un
equilibri de terror», però embruten encara més nostra convivència
i la degraden, cercant, un cop més, la solució de nostres problemes
pel camí inhumà de la sang i la violència.
INCLÚS
ALS ENEMICS
Jo
us dic: estimeu als vostres enemics.
És
innegable que vivim en una situació realment paradoxal. «Mentre més
augmenta la sensibilitat davant els drets trepitjats o injustícies
violentes, més creix el sentiment de tenir que recórrer a una
violència brutal o despietada per a dur a terme els profunds canvis
que es desitgen» (Document
dels Provincials de la Companyia).
No
sembla haver-hi altre camí per a resoldre els problemes que el
recurs a la violència. No és estrany que les paraules de Jesús
ressonin en nostra societat com un crit ingenu endemés de
discordant: «Estimeu a vostres enemics, feu bé als que us
persegueixen».
I
tanmateix, tal volta és la paraula que més necessitem escoltar
tots en aquests moments en que, absorts en la perplexitat, no sabem
què fer en concret per a arrancar del món la violència.
Algú
ha dit que «els
problemes que només poden resoldre-se amb
violència,
han de ser novament plantejats»
(F.
Hacker).
I és precisament aquí on pot aportar molt també avui l'evangeli
de Jesús, no per a oferir-nos solucions tècniques als conflictes,
però sí per a descobrir-nos en quina actitud hem d'envestir-los.
Hi
ha una convicció profunda en Jesús. Al mal no se 'l guanya base de
força, odi i violència. Al mal se'l venç només amb el bé. Com
deia M.
Luther King,
«l'últim
defecte de la violència és que descriu una espiral descendent que
destrueix tot el que engendra. En lloc de disminuir el mal,
l'augmenta».
Jesús
no s'atura a precisar si, en qualque circumstància concreta, la
violència pot ser legítima. Mes tost ens convida a treballar i
lluitar perquè mai ho sigui. Per això és important cercar sempre
camins que ens portin a la fraternitat i no al fratricidi.
Estimar
alo enemics no significa tolerar les injustícies i retirar-se de la
lluita contra el mal. El que Jesús ha vist amb claredat és que no
se lluita contra el mal quan se destrueix a les persones. Hi ha que
combatre el mal sense buscar la destrucció de l'adversari.
Però
no oblidem quelcom important. Aquesta crida a renunciar a l'odi i a
la violència s'ha de dirigir no tant als dèbils que no tenen cap
poder ni accés a la violència destructora, sinó sobre tot als que
manegen el poder, el diner o les armes, i poden per això augmentar la
violència de manera decisiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada