dimecres, 12 de febrer del 2020

DIUMENGE SISÈ DURANT L'ANY


Ja sabeu que es va dir als antics: No matis, i el qui
mati serà condemnat pel tribunal. Doncs jo us dic: El qui s'irriti amb el seu germà serà condemnat pel tribunal; el qui l'insulti serà condemnat pel Sanedrí, i el qui el maleeixi acabarà al foc de l'infern.


6º diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
Es va dir als antics, però jo us dic.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 5, 17-37
Jesús i la Llei
17»No us penseu que he vingut a anul·lar els llibres de la Llei o dels Profetes; no he vingut a anul·lar-los sinó a dur-los a la plenitud.
18»Us ho asseguro: mentre durin el cel i la terra, no passarà ni un punt ni una coma de la Llei. Tot arribarà a la plenitud.19Per tant, aquell qui deixi de complir un dels manaments més petits i ensenyi als altres a fer el mateix, serà tingut pel més petit en el Regne del cel, però aquell qui els compleixi i ensenyi a complir-los, serà tingut per gran en el Regne del cel.
20»Jo us dic que, si no sou més justos que els mestres de la Llei i els fariseus, no entrareu pas al Regne del cel.
L'homicidi
21»Ja sabeu que es va dir als antics:No matis, i el qui mati serà condemnat pel tribunal.
22»Doncs jo us dic: El qui s'irriti amb el seu germà serà condemnat pel tribunal; el qui l'insulti serà condemnat pel Sanedrí, i el qui el maleeixi acabarà al foc de l'infern.
23»Per això, si en el moment de presentar la teva ofrena a l'altar, allí et recordes que el teu germà té alguna cosa contra tu,24deixa allí mateix, davant l'altar, la teva ofrena i vés primer a fer les paus amb el teu germà; ja tornaràs després a presentar la teva ofrena.
25»Afanya't a arribar a un acord amb el qui et vol denunciar, mentre vas amb ell camí del tribunal, no sigui cas que et posi en mans del jutge, i el jutge en mans dels guardes, i et tanquin a la presó.26 T'ho asseguro: no en sortiràs que no hagis pagat fins l'últim cèntim.
L'adulteri
27»Ja sabeu que es va dir:No cometis adulteri.
28»Doncs jo us dic: Tothom qui mira la dona de l'altre amb desig de posseir-la, ja ha comès adulteri amb ella en el seu cor.29 Si l'ull dret et fa caure en pecat, arrenca-te'l i llença'l; val més que es perdi un dels teus membres que no pas que tot el teu cos sigui llençat a l'infern.30I si la mà dreta et fa caure en pecat, talla-te-la i llença-la; val més que es perdi un dels teus membres que no pas que vagi a parar a l'infern tot el teu cos.
El divorci
(Lc 16,18)
31 »També es va dir: Si algú es divorcia de la seva dona, que li doni un document de divorci.
32»Doncs jo us dic: Tothom qui es divorcia de la seva dona, fora del cas d'una relació il·legítima, l'empeny a l'adulteri, i el qui es casa amb una repudiada comet adulteri.
Els juraments
33»També sabeu que es va dir als antics:No trenquis els juraments. I encara:Compleix allò que has jurat al Senyor.
34»Doncs jo us dic: No juris mai; ni pel cel, que és el tron de Déu,35ni per la terra, que és l'escambell dels seus peus, ni per Jerusalem, que és la ciutat del gran rei.36No juris tampoc pel teu cap, perquè tu no en pots fer tornar blanc o negre un sol cabell. 37Digueu sí, quan és sí; no, quan és no. El que es diu de més, ve del Maligne.
Paraula de Déu.




NO A LA GUERRA ENTRE NOSALTRES
Els jueus parlaven amb orgull de la Llei de Moisès. Segons la tradició, Déu mateix la havia regalat al seu poble. Era el millor que havien rebut de Ell. En aquesta Llei s'inclou la voluntat del únic Déu vertader. Aquí poden trobar tot el que necessiten per a ser fidels a Déu.
També per a Jesús la Llei és important, però no ocupa el lloc central. Ell viu i comunica una altra experiència: arriba el regne de Déu; el Pare vol obrir-se camí entre nosaltres per a fer un món més humà. No basta complir la Llei de Moisès. És necessari obrir-nos al Pare i col·laborar amb ell en fer una vida més justa i fraterna.
Per això, segons Jesús, no basta complir la llei que ordena “No mataràs”. És necessari arrancar de nostra vida la agressivitat el menyspreu a l'altre, els insults o les venjances. Aquell que no mata, compleix la llei, però si no s'allibera de la violència, en son cor no regna encara aquest Déu que cerca construir amb nosaltres una vida més humana.
Segons alguns observadors, s'estén en la societat actual un llenguatge que reflexa el creixement de l' agressivitat. Cada cop són més freqüents els insults ofensius dits només per a humiliar, menysprear i ferir. Paraules sortides del rebuig, el ressentiment, l'odi o la venjança.
A banda, les converses estan plenes de paraules injustes que reparteixen condemnes i sembren sospites. Paraules dites sense amor i respecte, que emmetzinen la convivència i fan mal. Paraules brotades quasi sempre de la irritació, la mesquinesa o la baixesa.
No és aquest un fet que se doni només en la convivència social. És també un greu problema en la Església actual. El Papa Francesc sofreix en veure divisions, conflictes i enfrontaments de “cristians en guerra contra altres cristians”. És tan contrari a l' Evangeli que ha sentit la necessitat de fer una crida urgent: “No a la guerra entre nosaltres”.
Així parla el Papa: “Me dol comprovar com en comunitats cristianes, i entre persones consagrades, consentim diverses formes d'odis, calúmnies, difamacions, venjances, gelosies, desitjos d' imposar les pròpies idees a qualsevol preu, i fins i tot persecucions que semblen una implacable caça de bruixes”. ¿A qui evangelitzarem amb aquests comportaments?”. El Papa vol treballar per una Església en la qual “tots puguin admirar com teniu cura uns dels altres, com us animeu de  manera  mutua i com us acompanyeu”.


ENTENDRE LES LLEIS COM JESÚS
Els jueus parlaven amb orgull de la Llei de Moisès. Era el millor regal que havien rebut de Déu. A totes les sinagogues la guardaven amb veneració dins un cofre posat en un lloc especial. En aqueixa Llei podien encontrar quant necessitaven per a ser fidels a Déu
Jesús, tanmateix, no viu centrat en la Llei. No se dedica a estudiar-la ni a explicar-la als seus deixebles. No se'l veu mai preocupat per observar-la de manera escrupolosa. Cert, no posa en marxa cap campanya contra la Llei, però aquesta no ocupa un lloc central en son cor.
Jesús cerca la voluntat del Déu des d'una altra experiència diferent. Sent a Déu volent obrir-se camí entre els homes per a construir amb ells un món més just i fratern. Això ho canvia tot. La llei no és ja decisiva per a saber què espera Déu de nosaltres. El primer és "cercar el regne de Déu i sa justícia".
Els fariseus i lletrats se preocupen d'observar estrictament les lleis, però negligeixen l'amor i la justícia. Jesús malda per introduir en els seus seguidors un altre talant i un altre esperit: «si vostra justícia no és millor que la dels escribes i fariseus, no entrareu en el regne de Déu». Cal superar el legalisme que s'acontenta amb el compliment literal de lleis i normes.
Quan se cerca la voluntat del Pare amb la passió amb que la cerca Jesús, se va sempre més enllà del que diuen les lleis. Per a caminar per aquest món més humà que Déu vol per a tots, l'important no és comptar amb persones observants de lleis, sinó amb homes i dones que se semblin a ell.
Aquell que no mata, compleix la Llei, però si no arranca de son cor la agressivitat cap el germà, no se sembla a Déu. Aquell que no comet adulteri, compleix la Llei, però si desitja egoistament l'esposa del seu germà, no se sembla a Déu. En aquestes persones regna la Llei, però no Déu; són observants, però no saben estimar; viuen correctament, però no construiran un món més humà.
Hem d'escoltar lés paraules de Jesús: «No he vingut a anul·lar la Llei i els profetes, sinó a completar-los». No ha vingut a fer malbé el patrimoni legal i religiós del Antic Testament. Ha vingut a «completar-lo», a eixamplar l'horitzó del comportament humà, a alliberar la vida dels perills del legalisme.
Nostre cristianisme serà més humà i evangèlic quan aprenguem a viure les lleis, normes, preceptes i tradicions com els vivía Jesús: cercar aquest món més just i fratern que vol el Pare.

PREOCUPACIONS DIFERENTS
Deixa la teva ofrena davant l'altar.
Sembla, preocupen en alguns sectors de la Església els abusos que se puguin cometre en la litúrgia. Al manco, això sembla en documents oficials que senyalen abusos de diversa naturalesa, que alteren els ritus, expressen un excesiu protagonisme dels laics i laiques o no tenen en compte algunes normes.
La preocupació es tal que en un paràgraf sorprenent se diu que qualsevol catòlic, sacerdot, diaca o laic, «te dret a denunciar qualsevol abús litúrgic» devant el bisbe diocesà o devant la Seu Apostòlica de Roma.
Cert no eren aquestes les preocupacions de Jesús en torn a la litúrgia ni aquests els camins i l'esperit per a corregir actuacions inadequades entre els seus seguidors. A Jesús li preocupa la litúrgia que no crea una vida més digna i humana entre les gents. Si un día realitza un gest amenaçador contra el Temple no és perquè els ritus no s'ajustin a allò prescrit, sinó perquè aquell culte no crea justícia.
Segons Jesús, totes les ofrenes han de quedar devant l'altar i la litúrgia ha de ser interrompuda si no ens urgeix a construir una societat més reconciliada. Els dinars i cenes, oberts a publicans, pecadors i prostitutes, no tenien altre fi: desvetllar la fe en el Déu del perdó i crear una societat fraterna.
¿Quin és el vertader problema de nostra litúrgia? ¿Els abusos que se puguin cometre o la falta de veritat, coherència i credibilitat? ¿Qué hem de denunciar? ¿Els «abusos» de alguns o la falta de sensibilitat i creativitat de tots per a cercar formes de celebració més adequades per a l'home i la dona d' avui?
Les esglésies se buiden, els joves no entenen nostre llenguatge multisecular, no pocs assisteixen pacientment a unes misses en les quals no ressonen els vertaders problemes i preocupacions... Tanmateix, ningú reacciona. ¿És tan difícil preguntar-se quina litúrgia necessiten els homes i les dones d' avui, sumisos en la desorientació, necessitats d'esperança i desitjosos d'un Déu Amic?
«Si te'n recordes de que el teu germà té alguna cosa contra tu, deixa allí mateix, davant l'altar, la teva ofrena i vés primer a fer les paus amb el teu germà; ja tornaràs després a presentar la teva ofrena».


¿ÉS POSSIBLE SER FIDEL?
No cometis adulteri.
No és fàcil parlar avui de «fidelitat». La confusió és quasi total. ¿Hem de ser fdiels a una pàtria, a una religió, a una ideologia? ¿Hem de ser fidels a uns principis de valor etern? ¿He de ser fidel al meu passat quan ja no me convenç?
Les coses se compliquen encara més quan se tracta de la «fidelitat matrimonial». ¿Què vol dir fidelitat a un amor que ha desaparegut? Si el cònjuge ja no és el d' abans, si ja no l'estim o estim a una altra persona, ¿què es ser fidel?, ¿mantenir las aparences d'un amor inexistent?, ¿sentir-me lliure per a tornar a estimar a altra persona?, ¿he de ser fidel a la institució matrimonial o fidel a jo mateix i a la realitat?
Se sol atribuir aquesta crisi de la parella al canvi de rol de la dona i a l nou protagonisme sexual, a la dissolució que se ha obert entre sexe i fecunditat, al descobriment de l'erotisme fora de la institució matrimonial o a factors semblants. No oblidem una dada fonamental: la societat moderna marcada per canvis profunds i accelerats està generant en les persones inestabilitat, desig de viure sols el present, por a tot compromís de caràcter durador.
Molts senten més o manco així: «¿Puc jo ser fidel al compromís al llarg dels anys si tan la meva parella como jo hem canviat, i canvia també la nostra relació, nostres idees i sentiments?» La conclusió és lògica: «estarem casats mentre les coses ens vagin bé».
El primer és aclarir que la fidelitat sempre te sentit en relació a l'altre. No se tracta de ser fidel a la institució matrimonial o al vincle jurídic, sinó a aquesta persona a la qual ara estim i promet estimar. A banda, la fidelitat a aqueixa persona estimada ha de ser siempre «nova» i «creativa» ja que la parella, efectivament, canvia al pas dels anys. El «amor mort» o la convivència suportada en l'avorriment no és fidelitat. Aquesta se viu en cada moment de manera diferent, sempre oberta a situacions noves.
En afirmar que l'home s'unirà a la dona i que «no seran ja dos, sinó una sola carn», Jesús no convida a la parella a suportar una institució jurídica o a viure la mentida d'un «amor mort», sinó a créixer junts, a descobrir-se sempre de forma nova, a consolidar l'amor cada vegada amb més realisme i més tendresa. Convida a viure les exigències més pregones de l'amor humà.
Tanmateix, la fidelitat de l'home o la dona serà sempre fràgil i incerta. Déu que ha creat el cor humà ho sap. I Déu és sempre gràcia, perdó i principi de vida renovada.

EL CAMÍ MÉS EQUIVOCAT
Ves primer a fer les paus amb ell.
Estic convençut de que el desig sincer de pau que senten tants homes i dones d'aquest poble s'obrirà camí prest o tard. Ho sento així inclús en aquests moments en que s'obrin noves ferides, augmenten els odis i s'estén el desànim.
Això sí, cap a la pau no s'avança de qualsevol manera. Hi ha que donar passes encertades. I en aquests moments correm el perill de ficar-nos pels camins més equivocats.
No s'arribarà a la pau donant crits de «llibertat» del poble mentre se legitima el segrest d'una persona. És un error enganyar la pròpia consciència tractant de justificar el que és injustificable. ¿Quina «llibertat» se demana quan no importa la llibertat ni la vida de les persones?
No s'arribarà a la pau enfrontant de manera violenta a les personas. El que se necessita és acostar postures i aunar forces, no encendre la lluita de carrer ni aprofundir las divisiones. Així no se fa un poble. Així se'l destrueix. ¿Quin amor al poble hi ha en qui posa en marxa un camí tan perillós i destructor?
No s'arribarà a la pau provocant el menyspreu, els insults i la mútua agressió. ¿Quina pau se podrà fer entre persones que no s'escolten ni se respecten de  manera mutua les idees? ¿Por qué tengo yo que despreciar y considerar como enemigo a alguien sólo porque piensa de diversa manera? ¿Tengo que olvidar que es hombre, que es hermano, que pertenece a mi propio pueblo?
No s'arribarà a la pau introduint més passió i fanatisme entre nosaltres. El que se necessita és sembrar objectivitat i racionalitat. Solament els que cerquen amb esperit obert i lucidesa fórmules de convivència política ens aproparan a la pau. ¿Qué pot esperar-se que brolli de postures dogmàtiques intocables d'un signe o d'un altre?
No s'arribarà a la pau coaccionant a les persones amb greus amenaces i reduint al silenci a qui no pensa igual. Quan en una societat la gent te por per a expressar el que pensa, allà s'està destruint la convivència democràtica. Un poble pot perdre la llibertat des de fora, però la pot perdre també dintre.
Enmig dels enfrontaments d'aquests dies, escolto la consigna de Jesús: «Si quan vas a posar l'ofrena sobre l'altar, te recordes allà mateix de que el teu germà te alguna cosa contra tu deixa allà mateix la teva ofrena i ves primer a fer les paus amb el teu germà.» ¿Perquè serveixen totes nostres professions de fe en un Déu Pare, si no vivim com a germans? ¿Què pot significar una celebració cristiana viscuda des de el ressentiment i l'odi mutu? L'apropament a Déu porta sempre a una actitud oberta i reconciliadora amb tots.




NO MATARÀS
No mataràs.
És realment aterrador estudiar els Informes que publica cada any, amb habitual rigor, Amnistia Internacional sobre les violacions dels drets humans en el món.
Desenes de mils de persones moren cada any víctimes de matances massives, execucions secretes, judicis sumaríssims o com a conseqüència de tortures inhumanes.
Alguns foren assassinats a la porta de casa seva, en mesquites o esglésies. Altres eliminats en comissaries de policia, cel·les secretes, quarters militars o dependències governamentals.
Moltes d'aquestes persones han estat executades exclusivament per les conviccions polítiques o religioses, o per raons de color, origen ètnic o idioma.
Resulta especialment esfereïdor constatar els esforços per amagar tanta indignitat: execucions nocturnes, desaparició de les víctimes, eliminació de proves, intervenció de «esquadrons de la mort» i forces para-militars secretes, prohibició d'investigacions imparcials.
Segons les dades, la década dels vuitanta s'ha caracteritzat pel número extraordinari de assassinats massius o individuals comesos per forces governamentals.
El «no mataràs» bíblic, tan radicalment assumit i predicat per Jesús, segueix essent violat de manera sistemàtica en el món, inclús per aquells que tenen el deure de protegir la vida de les persones.
¿Qué podem fer cada un de nosaltres devant aqueixa barbàrie mondial?
¿Cóm contribuir a crear una consciència internacional que reaccioni amb més força davant atemptats tan execrables?
Un marc senzill però eficaç és col·laborar en l'activitat que realitza de manera incansable Amnistia Internacional. L'actuació d'aqueste prestigiós organisme de caràcter independent se centra sobre tot en aquestes tasques:
Alliberar a «els presos de consciència» que no han fet violència ni han advocat per ella, pressionar a les autoritats per cartes i escrits, i alertar a l'opinió pública sobre els presos oblidats.
Propugnar judicis imparciales per a tots els presos polítics, defensant-los de injustícies i arbitrarietats.
Detectar i denunciar les tortures i el tracte inhumà i degradant imposats a qualsevol categoria de presos.
Lluitar per l'abolició de la pena de mort vigent encara en més de cent països i fer campanyes davant la imminent execució d'algún reclús.


.
EL DIA DE LA EUCARISTIA
Deixa allí mateix.. la teva ofrena i vés primer a fer les paus...
L'eucaristia és el centre del diumenge i, per tant, el moment culminant de tota la setmana del creient.
Els cristians hem accentuat molt la missa com a sacrifici redemptor però, hem oblidat que l'eucaristia és el que a nosaltres ens permet avui trobar-nos realment amb el ressuscitat.
El qui se fa present en la eucaristia no és pròpiament aquell personatge històric que va viure fa dos mil anys i se deia Jesús de Natzaret, sinó el que viu ara ressuscitat i ple de vida. Aquest Crist ressuscitat que alimenta avui la vida dels creients.
La eucaristia és «una forma permanent d'aparició pasqual» per als cristians de totes las èpoques.
Així comprenem millor que la Església no celebra la eucaristía dominical per a permetre a cada cristià que compleixi amb son deure. No se tracta de “organitzar» misses per a posar-les a disposició d'aquells que volen complir amb les seves obligacions religioses.
Les comunitats cristianes celebren cada diumenge la eucaristia perquè necessiten alimentar la fe i trobar-se amb Crist ressuscitat. Com diu S. Joan Crisóstom: “abstenir-se d'aquest menjar és quedar-se separat del Senyor”.
Tanmateix, no és fácil renovar l'esperança en certes misses. Les raons poden ser diverses: una església mal disposada i poc acollidora, una celebració mal preparada, una actuació torpe del sacerdot, uns cants mal cantats, una homilia pesada...
Queixes molt reals i que han de ser escoltades per els que podem i hem de millorar la liturgia de les comunitats cristianes. Però és necessari recordar que Déu se deixa trobar per qui realment el cerca, inclús en aqueixes circumstàncies.
Arribar d'hora, a temps suficient per a estar uns minuts en silenci, alliberar-nos d'altres preocupacions i fer pau en nostre cor.
Col·locar-nos allà on ens resulti més fàcil participar i viure la celebració. Cantar i pronunciar les oracions donant-nos compte del que diem. Donar sentit a tots els nostres gests: aixecar-nos en actitud de respecte i atenció, asseure-nos per a escoltar i orar amb humilitat.
El més important és obrir-nos interiorment a Déu, acollir-lo sense por, confiar-nos a ell amb goig. Quan el sacerdot ens convidi a que elevem el cor, puguem dir amb tota veritat: «Els elevem al Senyor».



AGRESSIÓ INÚTIL
Si un diu al seu germà una paraula de menyspreu..
És insòlit que un animal destrueixi un altre de sa mateixa espècie. L'explicació científica és senzilla. En els animals, l'agressió està controlada per mecanismes biològics que impedeixen la mutua destrucció.
No passa així en l'espècie humana. En nosaltres, l'agressivitat pot convertir-se en atac destructor que arriba, inclús, a eliminar a un altre home.
Nosaltres no estem defensats per cap dispositiu biològic que ens impedeixi destruir-nos de manera mutua. ¿Què és el que pot salvar als homes de la mutua agressió i l'extermini ?
Aquesta pregunta no és una cosa teòrica i sense importància, sinó una qüestió angoixosa en una societat, l'agressivitat de la qual creix fins a límits insostenibles.
La resposta de Jesús és clara. No basta convertir l'homicidi en “tabú», amb la prohibició divina del «no mataràs». És necessari alliberar-nos de tot el que ens porta a destruir a l'altre i reorientar nostres energies agressives cap a la construcció de la fraternitat.
És una equivocació i una incoherència condemnar amb tota repulsió les morts violentes i avivar entre nosaltres, una agressivitat tan estèril com perillosa.
Podem comprovar cada cop més en les campanyes electorals. Sembla que no poden confrontar posicions polítiques, sense degenerar en atacs poc nobles a l'adversari. No encertem a defensar nostres opcions sense menysprear els altres. No sabem criticar-nos de  manera mutua, sense caure en l'acusació deslleial, l'insult o la injúria.
¿Quin sentit poden tenir aquests enfrontaments estèrils, quan necessitem aunar els esforços de tots per a escometre junts la solució de greus problemes?
Hi ha en l'evangeli de Jesús un missatge que no tindríem que oblidar: els homes caminen cap a la salvació, quan converteixen sa «agressivitat», no en atac destructor al germà sinó en energia positiva, orientada a construir una societat més justa i fraterna.


¿ NOMÉS DIVORCI ?
El que se divorcii de sa dona...
El projecte de llei de divorci que s'ha debatut en el Congrés de Diputats ha aixecat fortes reaccions a favor i en contra.
Divorcistes i anti-divorcistes se debaten amb arguments de tota mena en una controvèrsia que conté tono cada cop més forts.
A ningú se li escapa que l'aprovació de la llei introduirà en nostra societat canvis profunds i irreversibles en el comportament i la conducta matrimonial.
Però, tal volta, no siga menor la influència que pot tenir en la consciència cristiana de molts creients. No són pocs els que sospiten que Jesús i la Església han carregat el matrimoni amb una pesada llei, insuportable per a l'home contemporani.
S'oblida en les discutir que, en qualsevol cas, la fidelitat urgeix sempre que ha nascut i assolit un autèntic amor. Un matrimoni fonamentat en un vertader amor conjugal ha de ser exclusiu, total i incondicional per a tota la vida.
El projecte cristià no és una agressió absurda i antiquada al matrimoni, sinó la exigència vertadera de l'amor que neix en aquells esposos que se estimen sincerament.
Per això, davant el fracàs matrimonial, no és suficient defensar teòricament la indisolubilidad del matrimoni ni tampoc posicionar-se a favor del projecte de llei de divorci.
Hem d'interrogar-nos sobre les arrels profundes de tants fracassos matrimonials i sentir-nos interpel·lats per tants esposos que suporten una vida matrimonial buida i esquinçada, o cerquen alliberar-se de la soledat en una nova relació amorosa.
¿Què fer davant la falta de consciència matrimonial, l'absència de diàleg conjugal, la inestabilitat i l'incapacitat de fidelitat de tantes parelles?
Una llei divorcista no resoldrà el problema profund d'una societat que engendra tants homes i dones inestables, immadurs, fràgils, incapaços de viure l'amor en fidelitat.
Nostra societat necessita homes i dones que sàpiguen defensar el projecte d'un amor indisoluble, al temps que comprenen i ajuden als que són incapaços de viure-lo en el contexte difícil d'aquesta societat.
Els cristians tenim un model de conducta a seguir en Aquell que defensà el matrimoni com ningú i no volgué tirar pedres...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada