- Vosaltres sou la sal de la terra. Si la sal perd el gust, amb què la tornaran salada? Ja no és bona per a res, sinó per a llençar-la fora i que la gent la trepitgi. Vosaltres sou la llum del món. No es pot amagar un poble posat dalt d'una muntanya, i ningú no encén una llàntia per posar-la sota una mesura, sinó en el portallànties, perquè faci llum a tots els qui són a la casa. Que brilli igualment la vostra llum davant la gent; així veuran les vostres bones obres i glorificaran el vostre Pare del cel.
5º diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
Vosaltres
sou la llum del món.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 5, 13-16
Sal
de la terra i llum del món
13
»Vosaltres sou la sal de la terra. Si la sal perd el gust,
amb què la tornaran salada? Ja no és bona per a res, sinó per a
llençar-la fora i que la gent la trepitgi.
14
»Vosaltres sou la llum del món. No es pot amagar un poble
posat dalt d'una muntanya, 15 i ningú
no encén una llàntia per posar-la sota una mesura, sinó en el
portallànties, perquè faci llum a tots els qui són a la casa. 16
Que brilli igualment la vostra llum davant la gent; així
veuran les vostres bones obres i glorificaran el vostre Pare del cel.
Paraula
de Déu
SORTIR
A LES PERIFÈRIES
Jesús
dóna a conèixer amb dues imatges atrevides i sorprenents el que
pensa i espera dels seus seguidors. No han de viure pensant sempre en
els propis interessos, el prestigi o el poder. Són un grup petit
enmig del vast Imperi de Roma, han de ser la “sal” que
necessita la terra i la “llum” que manca al món.
“Vosaltres
sou la sal de la terra”. Les
gents senzilles de Galilea capten espontàniament el llenguatge de
Jesús. Tot el món sap que la sal serveix, sobre tot, per a donar
sabor al menjar i per a preservar els aliments de la corrupció. De
la mateixa manera, els deixebles de Jesús han de contribuir a que la
gent assaboreixi la vida sense caure en la corrupció.
“Vosaltres
sou la llum del món”. Sense
la llum del sol, el món se queda a les fosques i no podem
orientar-nos ni fruir de la vida enmig de les tenebres. Els deixebles
de Jesús poden aportar la llum que necessitem per a orientar-nos,
aprofundir en el sentit últim de la existència i caminar amb
esperança.
Les
dues metàfores coincideixen en una cosa molt important. Si queda
aïllada en un recipient, la sal no serveix per res. Només quan
entra en contacte amb els aliments i se dissol amb el menjar, pot
donar sabor al que mengem. Igual passa amb la llum. Si queda tancada
i amagada, no pot il·luminar a ningú. Només quan està enmig de
les tenebres pot il·luminar i orientar. Una Església aïllada del
món no pot ser ni sal ni llum.
El
Papa Francesc ha vist que la Església viu avui tancada en ella
mateixa, paralitzada per pors, i massa allunyada dels problemes i
sofriments per a donar sabor a la vida moderna i per a oferir-li la
llum genuïna de l' Evangeli: “Hemos de salir hacia las
periferias”.
El
Papa insisteix una i altra vegada: “Prefereixo una Església
accidentada, ferida i tacada per sortir al carrer, que una Església
malalta pel tancament i la comoditat d'aferrar-se a les pròpies
seguretats. No vull una Església preocupada per ser el centre i que
acaba clausurada en un embolic d'obsessions i procediments”.
La
crida de Francesc està dirigida a tots els cristians: “No
podemos quedarnos tranquilos en espera pasiva en nuestros templos”.
“El Evangelio nos invita siempre a correr el riesgo del
encuentro con el rostro del otro”. El Papa vol introduir
en la Església el que ell diu “la cultura del encuentro”.
Está convençut de que “lo que necesita hoy la iglesia és capacidad de curar heridas i dar calor a los corazones"
Estem
tan acostumats a sentir això de la sal de la terra i la llum
del món, que no ens impressiona massa.
Tanmateix
aquestes paraules formen part del sermó de la muntanya de l´evangeli
de Mateu, just després de les benaurances. Deuen ser, doncs,
consells importants.
Ni
la sal ni la llum son coses noves per nosaltres, tenim sal abundant i
tenim llum elèctrica totes les nits. Però ni en temps de Jesús ni
en el nostre temps, tothom té sal i llum.
Però
no es tracta únicament del clorur sòdic, ni d'electricitat, sinó
de viure amb gust i sentit, i de no viure a les fosques.
I
nosaltres vivim en un món que moltes vegades ha perdut el sentit de
la vida i que viu a les fosques.
Hi
ha tanta gent que pateix dificultats de tot tipus, de pobresa i
malaltia, de llibertat i de manca d'esperança, de soledat i d'atur,
de jovent sense futur, de països en guerra i violència, de canvi
climàtic, de manca de horitzó a la vida. Hi ha gent que ha perdut
la fe, que viu la vida com un absurd, que te por a la mort. Els
mitjans de comunicació només ens ofereixen males notícies cada
dia.
En
front d'aquesta situació, l´evangeli ens ofereix sentit i llum, no
com si l'evangeli ens tregui les dificultats i ens faci miracles,
sinó que ens dóna un horitzó i un sentit a la vida. I això no
prové de doctrines ni de normes, sinó de la fe en la persona de
Jesús de Natzaret.
Jesús
és la llum del món i la sal de la vida, és la presència de Déu
al nostre món i a la nostra història, és l'amor, la misericòrdia
i la bondat de Déu enmig nostre, és la bona notícia del Regne de
Déu, un Regne de justícia, d'amor i de pau, és un estil de la seva
vida, alternatiu al de les grans potències i al dels poderosos
d'aquest món, és la força de la seva creu i de la seva
resurrecció.
I
el Regne, que Jesús predica, és lluita contra la mort i
alliberament de tot esclavatge i mort. Per això, Jesús s'acosta als
marginats i malalts, als pobres i pecadors.
En
aquest sentit, ser cristià és seguir Jesús, ser sal i llum pel
nostre món, donar esperança, estimar més les persones que els
diners, ajudar els immigrants i els sense sostre, lluitar per un món
més just, lliure i respectuós amb la tota creació, la casa nostra.
I
tot això, no com un deure feixuc i una carrega pesada de
complir, sinó amb l alegria i el goig de l´evangeli, de les
benaurances, amb gust i sentit de l´humor, perquè creiem que un dia
les armes es convertiran en arades, i els nens podran jugaran amb la
serp... Ingenuïtat o compliment de la primera benaurança: feliços
els pobres en l´esperit, d'ells és el Regne del cel ?
SAL I LLUM
Si
els deixebles viuen les benaurances, llur vida tindrà una projecció
social. És Jesús mateix qui ho diu usant dues metàfores
inoblidables. Encara que semblin un grup insignificant enmig del
poderós imperi controlat per Roma, seran «sal
de la terra»
i
«llum
del món».
¿No
és una pretensió ridícula? Jesús els explica cóm serà possible.
La sal no sembla gran cosa, però comença a produir efectes quan se
mescla amb els aliments i sembla haver desaparegut. Igual passa quan
s'encén una llum: només pot il·luminar quan la posem enmig de les
tenebres.
Jesús
no pensa en una Església separada del món, amagada darrera ritus i
doctrines, tancada en ella mateixa i els seus problemes. Jesús vol
introduir en la història humana un grup de seguidors, capaços de
transformar la vida vivint les benaurances.
Tots
sabem per a qué serveix la sal. A banda, no deixa que els aliments
se corrompin. A banda, dóna sabor i permet que els podem assaborir
millor. Els aliments són bons, però se poden corrompre, tenen
sabor, però ens poden resultar insípids. Necessitem la sal.
El
món no és dolent, però el podem fer malbé. La vida te sabor, però
ens pot resultar insulsa i fada. Una Església que viu les
benaurances contribueix a que la societat no se corrompi i
deshumanitzi més. Uns deixebles de Jesús que viuen son evangeli
ajuden a descobrir el vertader sentit de la vida.
Hi
ha un problema i Jesús ho adverteix als seus seguidors. Si
la sal se torna sosa, ja no serveix per res.
Si els deixebles perden sa identitat evangèlica, ja no donen els
efectes volguts per Jesús. El cristianisme se fa malbé. La
Església queda anul·lada. Els cristians estan de sobra en la
societat.
El
mateix passa amb la llum. Tots sabem que serveix per a donar
claror. Els deixebles il·luminen el sentit més pregon de la
vida, si la gent pot veure en ells
«les
obres»
de
las benaurances. Per això, no s'han d'amagar. Tampoc han d'actuar
per a ser vists. Amb sa vida han d'aportar claredat perquè que en la
societat se pugui descobrir el vertader rostre del Pare del cel.
No
ens està permès servir-nos de la Església per a satisfer nostres
gusts i preferències. Jesús la volguda per a ser sal i llum.
Evangelitzar no és combatre la secularització moderna amb
estratègies mundanes. Menys encara fer de la Església una
"contra-societat". Sols una Església que viu l' Evangeli
pot respondre al desig original de Jesús.
SI
LA SAL SE TORNA SOSA
Sou
la sal de la terra.
Pocs
escrits poden sacsar avui el cor dels creients amb tanta força com
el llibret de Paul Evdokimov, L'amor
foll de Déu.
Amb fe ardent i paraules de foc, el teòleg de Sant Petersburg, posa
al descobert nostre cristianisme rutinari i satisfet.
Així
veu P. Evdokimov el moment actual: «Els cristians han fet tot
el possible per a esterilitzar l'evangeli;... l'han submergit en un
líquid neutre. S' amortigua tot el que impressiona, supera o
inverteix. Convertida així en cosa inofensiva, aquesta religió
aplanada, prudent i raonable, l'home no pot sinó
vomitar-la». ¿D'on prové aquest cristianisme inoperant i
amortit?
Les
crítiques del teòleg ortodoxa no s'aturen en qüestions
secundàries, sinó que apunten a l'essencial. La Església apareix
als seus ulls, no com «un organisme viu de la presència real de
Crist», sinó com una organització estàtica i «un lloc de
auto-nutrició». Els cristians no tenen sentit de la missió,
i la fe cristiana «ha perdut estranyament sa qualitat de ferment».
L'evangeli viscut pels cristians d' avui «no troba més que la
total indiferència».
Segons
Evdokimov, els cristians han perdut contacte amb el Déu viu de
Jesucrist i se perden en disquisicions doctrinals. Se confon la
veritat de Déu amb les fórmules dogmàtiques que, en realitat, sols
són «icones» que conviden a obrir-nos al Misteri sant de Déu. El
cristianisme se desplaça vers l'exterior i perifèric, quan Déu
habita en el profund.
Se
cerca aleshores un cristianisme rebaixat i còmode. Com deia Marcel
More, «els cristians han trobat la manera
d'asseure's, no sabem cóm,
de forma confortable en la creu». S'oblida
que el cristianisme «no és
una doctrina, sinó una vida, una
encarnació». I quan
a la Església ja no brilla la vida de Jesús, no se constata cap
diferència amb el món. La Església «se
converteix en espill fidel del món» al
qual ella reconeix com «cam de sa carn».
Molts
reaccionaran, sens dubte, posant matisos i reparos a una denúncia
tan contundent, però és difícil no reconèixer el fons de veritat a
on apunta Evdokimov: en la Església manca santedat, fe viva,
contacte amb Déu. Manquen sants que escandalitzin perquè encamen
«l'amor foll de Déu», manquen testimonis vius de l'evangeli de
Jesucrist.
«Vosaltres
sou la sal de la terra. Però si la sal se torna sosa, ¿amb que la
tornarien salada? No serà bona per res...”
LA
VIDA COM A RAPINYA
Vosaltres
sou la sal de la terra.
Un
dia sí i un altre també, surten als mitjans de comunicació nous
casos de corrupció i fraus escandalosos. No són fets que han
brollat de cop entre nosaltres, sinó el resultat lamentable d'una
contradicció que ha acompanyat la gestació de la moderna societat
democràtica des dels seus orígens.
Per
una banda, la filosofía democràtica proclama i postula llibertat i
igualtat per a tots. Però, per altra, un pragmatisme econòmic
salvatge, orientat cal al màxim benefici, segrega en l'interior
d'aqueixa mateixa societat democràtica desigualtat i explotació
dels més dèbils.
Aquest
és el principal camp de la corrupció actual. Com deia l'escriptor
italià Claudio
Magris,
«vivim
la vida com una rapinya».
Seguim defensant els valors democràtics de llibertat, igualtat i
solidaritat per a tots, però el que importa és guanyar diners com
siga. El «tot
val»
si val per obtenir beneficis, corromp les conductes, vicia les
institucions i buida de contingut nostres solemnes proclames.
Se
confon el progrés amb el benestar creixent dels afortunats.
L'activitat econòmica, sostinguda per un esperit de lucre salvatge,
acaba per oblidar que la meta és elevar el nivell humà de tots els
ciutadans. Els polítics, a banda, semblen ignorar que aquests
desarrelats que produeixen «inseguretat ciutadana» no són fruit
d'una situació heretada, sinó allò que generem ara dins nostre
sistema.
Tot
se sacrifica al «déu” de l' interés econòmic: el dret de
tot home al treball i a una vida digna, la transparència i
honestedat en la funció pública, la veritat de la informació, el
nivell cultural i educatiu de la TV.
¿Hi
ha qualque «sal» capaç de preservar-nos de tanta corrupció? Se
demana investigació i aplicació rigurosa de la justícia. Se pensa
en noves mesures socials i polítiques. Però manca un nou tipus de
persones capaces de sanejar aquesta societat posant en ella
honestedat. Homes i dones que no se deixin corrompre ni per la
ambició del diners ni per l'atractiu de l'èxit fácil.
«Vosaltres
sou la sal de la terra»,
aquestes paraules dirigides per Jesús als que creuen en Ell, tenen
continguts concrets avui. Són una crida a mantenir-nos lliures
devant la idolatría del diners, i front al «progrés»
quan aquest esclavitza, corromp i produeix marginació. Una crida a
desenvolupar la solidaritat responsable front a tants corporativismes
interessats. Una invitació a introduir misericòrdia en una societat
despiadada que sembla reprimir cada cop més «la
civilització del cor».
EL
CORATGE DE NO SER PERFECTES
Si
la sal se torna sosa.
Els éssers humans tendim a aparèixer devant els altres com més
intel·ligents, més bons, més nobles del que realment som. Ens
passem la vida tractant d'ocultar nostres defectes per a aparentar
devant els altres i devant nosaltres mateixos una perfecció que no
tenim.
Els
psicòlegs diuen que aquesta tendència se deu, sobre tot, al desig
d'afirmar-nos devant nosaltres mateixos i devant els altres per a
defensar-nos així d'una possible superioritat.
Ens
manca la veritat de «les bones obres» i omplim nostra vida de
xerrameca i moltes disquisicions.
No
som capaços de donar al fill un exemple de vida digna, i ens passem
els dies adoctrinant-lo i exigint-li el que nosaltres no vivim.
No
som coherents amb nostra fe cristiana, i cerquem justificar-nos
criticant als que han abandonat la pràctica religiosa. No som
testimonis de l'evangeli, i ens dediquem a predicar-lo als altres.
Tal
volta, hem de començar per reconèixer pacientment nostres
limitacions i incoherències, per a poder presentar als altres
solament la veritat de nostra vida.
Si
tenim el coratge d'acceptar nostra mediocritat, ens obrirem més
fàcilment a l'acció d'aqueix Déu que pot transformar encara nostra
vida.
Jesús
parla del perill de que «la sal se torni sosa». Sant
Joan de la Creu ho
diu d'una altra manera: «Dios
os libre que se comience a envanecer la sal, que aunque más parezca
que hace algo por fuera, en substancia no será nada, cuando está
cierto que las buenas obras no se pueden hacer sino en virtud de
Dios».
Per
a ser «sal de la terra», important no és
l'activisme, l'agitació, el protagonisme superficial, sinó «les
bones obres» que neixen de l'amor a aquest Déu que actúa
en nosaltres.
Amb
quina atenció hauríem d'escoltar avui a l'interior de la Església
aquestes paraules del mateix Joan
de la Creu: «Adviertan,
pues, aquí los
que
son muy activos y piensan ceñir el mundo con sus predicaciones y
obras exteriores, que mucho más provecho harían a la Iglesia y
mucho
más
agradarían a Dios... si gastasen siquiera la mitad de ese tiempo en
estarse con Dios en oración».
Per
contra, segons el místic doctor, «todo
es martillear y hacer poco
más
que nada, y a veces nada, y aun a veces daño».
Enmig de tanta activitat i agitació, ¿on estan nostres «bones
obres»? Jesús deia als seus deixebles: «Ha
de resplendir vostra llum davant els homes per a que vegin vostres
bones obres i donin glòria al Pare”.
EL DIA DE LA ASSEMBLEA
Sou
la llum del món.
El
diumenge és el día de l'assemblea cristiana. No és possible viure
tota la fondària del diumenge cristià de manera privada i
individual i tancats en grups particulars. És el día de la
comunitat.
Durant
la setmana vivim dispersats cada un en els seus treballs, ocupacions
i problemes. Però el diumenge el deixem tot per a trobar-nos,
reunir-nos i formar junts la Església que celebra a Jesucrist.
En
la Apologia ens descriu ja Sant
Justí
amb
tot detall les reunions cristianes que se celebraven al segle II: “El
dia que se diu del sol tots els que viuen en les ciutats i en els
camps se reuneixen en un mateix lloc». Aquesta assemblea dominical
és el que permet a la Església fer-se visible setmana rera setmana
enmig de la societat.
Naturalment,
no tots pensem de la mateixa manera ni compartim les mateixes idees o
posicions polítiques, però el diumenge ens reunim tots junts
perquè, part damunt de qualsevol diferència, tots hem rebut un
mateix baptisme i compartim una mateixa fe.
Congregats
al voltant d'un mateix altar, recitem junts el credo, invoquem al
mateix Pare, ens alimentem del mateix pa i ens donem l' abras de pau.
Durant
la setmana escoltem moltes veus diferents i moltes paraules.
Informacions de tota mena, opinions, propagandes i imatges envaeixen
nostra vida. El diumenge ens aturem per a escoltar aquest Evangeli
que pot alimentar-nos durant la setmana següent.
Per
això aquestes reunions dominicals no tindrien que ser un conglomerat
de cristians que vénen cada un a complir els seus deures religiosos,
sinó una vertadera assemblea creient on setmanalment la comunitat se
renova i creix.
Més
d'un dirà que la comunitat parroquial a la que pertany no li ajuda a
créixer en la fe o que aquella celebració no respon a les seves
necessitats religioses. Però seria una equivocació pretendre escollir els membres de la comunitat cristiana com s'escullen els
amics o se seleccionen les relacions.
En
aquestes reunions cristianes, per pobres i modestes que siguin, se
compleix la promesa de Jesús: “On estan reunits dos o tres
en el meu nome, allà estic enmig d'ells».
Si
en escoltar el matí del diumenge la crida de les campanes que ens
conviden a la reunió cristiana, a l'oració i l'alegria, la
deixàssim ressonar en nostre interior, el diumenge tindria per a
nosaltres un altre color.
DONAR
SABOR A LA VIDA
Vosaltres
sou la sal de la terra...
Tal
volta una de les tasques més urgents de la Església d' avui siga
assolir que la fe arribi als homes com «bona notícia».
Sovint,
entenem l'evangelització com una tasca quasi exclusivament
doctrinal. Evangelitzar seria portar la doctrina de Jesucrist a
aquells que encara no la coneixen o la coneixen insuficientment.
Llavores
ens preocupem d'assegurar la ensenyança religiosa i la propagació
del cristianisme front a altres ideologies i
corrents d'opinió. Cerquem homes i dones ben formats, que coneguin
perfectament el missatge cristià i el transmetin de manera correcta.
Tractem de millorar nostres tècniques i organització pastoral.
Naturalment,
tot això és molt important, ja que l'evangelització implica
anunciar el missatge de Jesucrist. Però no és això únic ni el més
decisiu.
Evangelizar
no significa solament anunciar verbalment una doctrina, sinó fer
present en la vida d'un poble, la força humanitzant, alliberadora
i salvadora que s'inclou en l'esdeveniment i la persona de Jesucrist.
Entesa
així la evangelització, el més important no es comptar amb mitjans
poderosos i eficaços de propaganda religiosa sinó saber actuar amb
l'estil alliberador de Jesús i posar una energia salvadora entre els
homes.
Decisiu
no és tenir homes i dones ben formats doctrinalment sinó poder
oferir testimonis vivents de l'evangeli. Creients en la vida dels
quals se pugui veure la força humanitzant i salvadora que conté
l'evangeli quan és acollit amb convicció i de manera responsable.
Els
cristians hem confús massa lleugerament l'evangelització amb el fet
de voler que s'accepti socialment «nostre cristianisme».
Per
això, les paraules de Jesús que ens urgeixen a ser «sal de la
terra» i «llu del món» ens obliguen a fer-nos preguntes força
greus.
¿Som
els creients una «bona notícia» per a algú? El que se viu en
nostres comunitats cristianes, el que s'observa entre els
creients, ¿és «bona nova» per a la gent d' avui? ¿Per a
qui ?
¿
Posem els cristians en la actual societat qualque cosa que doni
sabor a la vida, quelcom que purifiqui, sani i alliberi als homes de
la descomposició espiritual, de la violència enquistada en nostre
poble, de l'egoisme brutal i insolidari?
¿Vivim
quelcom que pugui il·luminar a les gents en aquests temps de
incertesa i oferir una esperança i un horitzó nou a qui cerca
salvació?
SAL
DE LA TERRA
Vosaltres
sou la sal de la terra.
Amb
una pinzellada no exenta de cert humor, Jesús tingué la
«ocurrència» de definir als seus seguidors amb un tret al
qual els cristians hem donat poca atenció.
Jesús
veu els seus deixebles com homes i dones que han de ser «sal
de
la terra».
Gents que posen sal en la vida.
«Vosaltres sou la sal de la
terra.
Però, si la sal se torna sosa, ¿amb què la salaran?».
Els
especialistes han aprofundit en els diversos aspectes del simbolisme
religiós de la sal, molt estès en el món antic. La sal se mostra
com imatge d' allò que purifica, allò que dóna sabor, allò que
conserva i dóna vida als aliments que sostenen l'home.
Probablement
les gents senzilles que escolten a Jesús capten en tota sa frescor
el simbolisme amagat en la sal, i entenien que l'evangeli pot posar
en la vida de l'home un sabor i una «gràcia» desconeguts.
Harvey
Cox
ha
dit que l'home occidental «ha
guanyat tot el món i ha
perdut
la seva ànima. Ha comprat la
prosperitat
al preu de l'empobriment
dels
seus elements vitals».
El tedi, el fàstic, el sense sentit de la vida semblen amenaçar a
molts.
Les
arrels d'aquest fenomen són complexes. Sembla que la societat
industrial ens ha fet més laboriosos, metòdics i organitzats, però
també menys festius, lúdics i imaginatius.
Els
anàlisis dels observadors ens parlen de que el talant festiu, la
tendresa, la fantasia, la creativitat, el goig del joc i del
compartir «se troben en estat lamentable».
I
encara que en aquests moments som testimonis d'un renéixer
d'aquests valors, sembla com si els homes cerquem angoixats i
obsessius passar-ho bé, sense que trobem una vertadera font de
vida en nosaltres mateixos.
Tal
volta hem caigut en una
anèmia de vida interior,
que ens impedeix experimentar i viure la vida de cada moment d'una
manera més intensa, rica, gojosa i fecunda.
¿On
està la sal dels creients? ¿On hi ha creients capaços de contagiar
llur entusiasme als altres? ¿No se'ns ha tornat sosa la fe?
Tal
volta una de nostres primeres tasques siga tornar a «salar
nostra fe» massa sosa, al calor de l'evangeli,
la oració intensa i el clima de la comunitat fraterna.
Necessitem
redescobrir que la fe és sal que se pot assaborir i ens pot fer
viure tot d'una manera nova: la vida i la mort, la convivència i la
soledat, l'alegria i la tristesa, el treball i la festa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada