AIXÍ
VULL MORIR JO
Jesús
mai amaga el seu afecte cap als tres germans que viuen a Betània.
Segurament són els que l'acullen a casa sempre que puja a
Jerusalem. Un dia, Jesús rep un encàrrec: «Nostre
germà Llàtzer, el teu
amic,
està malalt».
En
poc temps Jesús se encamina cap al petit llogaret.
Quan
se presenta, Llàtzer ja ha mort. Quan el veu, Maria, la
germana més jove, es posa a plorar. Ningú la pot consolar.
Quan veu plorar la seva amiga i també els jueus que
l'acompanyen, Jesús no es pot contenir. També ell “se
posa a plorar” amb ells. La gent comenta:
“¡Com l'estimava!”.
Jesús
no plora només por la mort d'un amic molt estimat. Se li trenca
l'ànima al sentir la impotència de tots davant la mort. Tots portem
en el més íntim de nostre esser un desig insaciable de viure. ¿Per
què hem de morir? ¿Per què la vida no es més feliç, més
llarga, més segura, més vida?
L'home
de avui, com el de totes les èpoques, porta clavada en son cor la
pregunta més inquietant i més difícil de respondre: ¿què serà
de tots i cada un de nosaltres? És inútil enganyar-nos. ¿Què
podem fer davant la morte? ¿Rebel·lar-nos? ¿Deprimir-nos?
Sens
dubte, la reacció més generalitzada és oblidar-nos i «anar
tirant». Però, ¿no està l'ésser humà cridat a viure sa vida
i a viure-se a sí mateix amb lucidesa i responsabilitat? ¿Sols cal
al nostre final ens hem d'acostar de forma inconscient i
irresponsable, sense agafar cap postura ?
Davant
el misteri últim de la mort no és possible apel·lar a dogmes
científics ni religiosos. No ens poden guiar més enllà d'aquesta
vida. Més honest sembla la postura de l'escultor Eduardo
Chillida, a qui en certa ocasió vaig escoltar dir: «De la
muerte, la razón me dice que es definitiva. De la razón, la razón
me dice que es limitada».
Els
cristians no sabem de la altra vida més que els altres. També
nosaltres ens hem d'apropar amb humilitat al fet obscur de nostra
mort. Però ho fem amb una confiança radical en la bondat del
Misteri de Déu que albirem en Jesús. Aquest Jesús a qui, sense
haver vist, estimem i a qui, sense veure encara, donem nostra
confiança.
Aquesta
confiança no pot ser entesa des de fora. Sols pot ser viscuda per
qui ha respost, amb fe senzilla, a les paraules de Jesús: «Jo
som la
resurrecció
i la vida. ¿Creus tu això?».
Hans
Küng, el teòleg catòlic més crític del segle XX, prop ja del seu final,
ha dit que, per a ell, morir-se és «descansar
en el misteri de la
misericòrdia
de Déu».
Així vull morir jo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada