2º
diumenge de Quaresma (A)
EVANGELI
La
seva cara es tornà resplendent com el sol.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 17, 1-9
1
Sis
dies després, Jesús va prendre amb ell Pere, Jaume i Joan, el germà
de Jaume, se'ls endugué a part dalt d'una muntanya alta 2
i
es transfigurà davant d'ells; la seva cara es tornà resplendent com
el sol, i els seus vestits, blancs com la llum. 3
Llavors
se'ls van aparèixer Moisès i Elies, que conversaven amb Jesús. 4
Pere
digué a Jesús:
--Senyor,
és bo que estiguem aquí dalt. Si vols, hi faré tres cabanes: una
per a tu, una per a Moisès i una altra per a Elies.
5
Encara parlava, quan els cobrí un núvol lluminós, i una veu
digué des del núvol:
--Aquest
és el meu Fill, el meu estimat, en qui m'he complagut; escolteu-lo.
6
Els deixebles, en sentir-ho, es van prosternar amb el front
fins a terra, plens de gran temor. 7 Jesús
s'acostà, els tocà i els digué:
--Aixequeu-vos,
no tingueu por.
Ells
van alçar els ulls i no veieren ningú més que Jesús tot sol.
9
Mentre baixaven de la muntanya, Jesús els va donar aquesta
ordre:
--No
digueu res a ningú d'aquesta visió fins que el Fill de l'home hagi
ressuscitat d'entre els morts.
Paraula
de Déu.
ESCOLTAR
A JESÚS
El
centre d'aquest relat, dit la «transfiguració de Jesús»,
es sent una veu que ve d'un «núvol lluminós»,
símbol que s'usa en la Bíblia per a parlar de la presència sempre
misteriosa de Déu, que se'ns manifesta i, al mateix temps, s'amaga.
La
veu diu aquestes paraules: «Aquest
és el meu Fill, en qui m'he
complagut.
Escolteu-lo».
Els deixebles no han de confondre a Jesús amb ningú, ni amb Moisès
o Elies, representants i testimonis de l'Antic Testament. Sols Jesús
és el Fill estimat de Déu, el que te son rostre «resplendent
com el sol».
Però
la veu afegeix:
«Escolteu-lo».
En altre temps, Déu havia revelat sa voluntat pels «deu manaments»
de la Llei. Ara la voluntat de Déu se resumeix i concreta en un sol
manament: «Escolteu a Jesús». L'escolta estableix la vertadera
relació entre els seguidors i Jesús.
Al
sentir això, els deixebles cauen per terra «morts
de por».
Estan prosternats per aquella experiència tan prop de Déu, però
també esglaiats pel que han sentit: ¿podran viure i escoltar
només a Jesús, reconeixent en ell la presència misteriosa de Déu?
Aleshores
Jesús «s'acosta,
els toca I els diu: “Aixequeu-vos. No tingueu
por».
Sap que necessiten experimentar sa proximitat humana: el contacte de
sa mà, no sols el resplandor diví del seu rostre. Sempre que
escoltem a Jesús en el silenci de nostre ésser, les primeres
paraules ens diuen: «Aixeca't,
no tinguis
por».
Moltes
persones sols coneixen a Jesús de nom. Son nom els resulta tal
volta familiar, però el que saben d'ell no arriba més enllà de
records i impressions de la infància. Inclús, encara que se diguin
cristians, viuen sense escoltar en son interior a Jesús. I sense
aquesta experiència no és possible conèixer sa pau inconfundible
ni sa força per a animar i sostenir nostra vida.
Quan
un creient s'atura a escoltar en silenci a Jesús, en l'interior de
sa consciència escolta sempre això: «No tinguis por”.
Abandona't amb senzillesa al misteri de Déu. Poca fe basta.
No t'inquietis. Si m'escoltes, descobriràs que l'amor de Déu és en
estar sempre perdonant. I, si creus això, la teva vida canviarà.
Coneixeràs “la pau del cor».
En
el llibre de l' Apocalipsi se pot llegir així:
«Mira,
sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la
porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi.”
Jesús crida a la porta de cristians i no cristians. Podem obrir-li
la porta o rebujar-lo. Però no és el mateix viure amb Jesús que
sense ell.
ATURAR-
SE A PENSAR
Aquest
és el meu Fill..Escolteu-lo.
La
religió oferia a la majoria de les persones criteris per a
comprendre la realitat i principis per a orientar la vida amb sentit
i responsabilitat. Avui, per contra, són molts els que
prescindeixen de tota religió per a enfrontar-se tots sols i sense
guia a la vida, els seus destjos, pors i expectatives.
No
es tasca fàcil. Mai ha resultat a l'individu tan difícil i
problemàtic aturar-se per a pensar, reflexionar i elaborar
decisions sobre ell mateix i sobre l'important de la vida. Vivim
submergits en una «cultura de la intrascendencia”, que
ferma a les persones al «aquí» i al «ara» fent-los
viure només per l'immediat, sense cap obertura al misteri últim de
la vida. Ens movem en una «cultura del divertiment»,
que treu l'individu d'ell mateix i el fa viure oblidat de les grans
qüestions que porta en son cor l'ésser humà.
L'home
de nostres dies ha après moltes coses, està súper informat del que
passa en el món que l'envolta, però no sap el camí per a
conèixer-se a ell mateix i construir sa llibertat. Molts
subscriurien l'obscura descripció que feia el director de La Croix,
G.
Hourdin,
fa uns anys: «L'home
se fa incapaç d'estimar; de ser lliure, de jutjar per ell mateix,
de canviar son mode de vida. Se converteix en el robot disciplinat
que treballa per a guanyar el diner que després gaudirà en unes
vacacions col·lectives. Llegeix les revistes de moda, veu las
emissions de TV que tot el món veu. Aprèn així el que és, el que
vol i com ha de pensar i viure.»
Necessitem
més que mai atendre la cridada evangèlica:
«Aquest
és el meu Fill, el meu estimat, el meu predilecte. Escolteu-lo. »
Necessitem parar-nos, fer silenci i escoltar més a Déu. Aquesta
escolta interior ajuda a viure en la veritat, a assaborir la vida en
ses arrels, a no fer-la malbé de qualsevol manera, a no passar
superficialment devant l'essencial. Escoltar a Déu, descobrir nostra
petitesa i pobresa, però també nostra grandesa d'éssers estimats
infinitament per ell.
Cada
un és lliure per a caminar per la vida escoltant a Déu o donant-li
l'esquena. Però, en qualsevol cas, hi ha quelcom que hem de recordar
tots encara que resulti escandalós i contracultural: viure sense un
sentit últim és viure de manera «in-sensata»; actuar sense
escoltar la veu interior de la consciència és ser un
«in-conscient».
PORS
Aixequeu-vos,
no tingueu por...
¿Qué
li passa a l'home d' avui ? Mai havia tingut abans tants coneixements
per a controlar la vida; mai havia posseït tants recursos tècnics i
científics per a resoldre els problemes. Tanmateix, l'home actual
segueix vivint amb pors. Segons no pocs estudiosos, més insegur i
amenaçat que en èpoques anteriors, covant en so interior pors de
tota casta, a voltes sense raó aparent. ¿Per què se sent tant
aquesta frase:
«Tot
me fa por»?
El siquiatra, Vicente
Madoz,
ha publicat un excel·lent treball titulat Los
miedos del hombre moderno
(EVD,
1997) on, amb la clarividència i senzillesa del vertader expert,
analitza
tant les pors irracionals de l'home actual com les pors concretes:
follia, malaltia, vellesa, mort, fracàs, desamor, soledat.
La
inquietud i neguit de molts te a veure, sens dubte, amb els profunds
i ràpids canvis que se donen en la societat. També amb
l'individualisme, la insolidaritat el pragmatisme exagerat i certes
formes poc sanes de viure. Però hi ha més: aqueixa angoixa
existencial, a voltes solapada o disfressada, que està lligada a les
grans incògnites de la vida i que sorgeix, sobre tot, devant la
malaltia, la vellesa, el fracàs, el desamor o la mort.
L'origen
de les pors concretes que fan sofrir tant, a voltes de manera inútil
i desproporcionada, pot ser molt diferent i requereix en cada cas una
atenció específica adequada, però no és difícil percebre sovint
una «existència buida de contingut, dispersa i desorientada» que,
segons el doctor Madoz,
«es
el caldo de cultivo idóneo sobre el que se alimentan y se nutren,
tanto la angustia fundamental del hombre de hoy como todo tipo de
miedos neuróticos secundarios a la misma”.
Aquestes
paraules de Jesús: «No tingueu por», «Confieu», «No se
torbi vostre cor», «No sigueu covards». El
relat del Tabor recull el mateix missatge. Quan els deixebles,
envoltats per les ombres del núvol, cauen per terra aclaparats per la
por, escolten aquestes paraules de Jesús: «Aixequeu-vos., no
tingueu por» De seguida se sent una veu de dalt: «Aquest és
mon Fill estimat... Escolteu-lo.» Mai hem de rebaixar la fe
a remei psicològic, però escoltar a Déu revelat en Jesucrist i
deixar-se il·luminar per sa Paraula pot sanar l'ésser humà en les
arrels més profundes i donar sentit i infondre una confiança
bàsica indestructible
TROBAR-SE
AMB DÉU
Aquest
és el meu Fill... Escolteu-lo
Per
a trobar-se amb Déu, important no és donar moltes voltes al cap. No
cal tampoc fer esforços sobrehumans per a arribar a
l'impenetrable, ni proferir crits per a fer-nos sentir per Ell.
Primer
és fer silenci i escoltar sa presència en nosaltres. Assossegar
nostra casa interior per a acollir a qui habita en nosaltres. Com
deia J. Martín Velasco: ”afinar el oído para captar el
murmullo, casi siempre suave como la brisa, de su paso”.
L'encontre
amb Déu és sempre personal. Intransferible. Podem intercedir uns
per altres, però ningú pot pregar en lloc d'una altra persona. No és
possible comunicar-se amb Déu per procurador. Cada un ha d'obrir-se
confiadament a la seva presència.
És
cert que podem utilitzar fórmules heretades de generacions
anteriors, per a pregar a Déu. Puc repetir els salms i pregàries
que altres creients han utilitzat en altres temps. Però, al final,
som jo qui tinc que recollir mon propi camí i encontrar a Déu en
ma vida.
Ho
deia León Felipe en els versos de son poema:
«Nadie
fue ayer, / ni va hoy, / ni irá mañana / hacia Dios / por este
mismo camino / que yo voy. / Para cada hombre guarda / un rayo nuevo
de luz el sol... / y un camino virgen / Dios.» Cada un
camina vers Déu des de les pròpies peripècies, sos problemes i
estats d'ànim.
Per
això, una oració despersonalitzada és una contradicció. Sols te
d'oració el nom i la apariència. Quan se dóna vertadera
comunicació amb Déu, allà hi ha una persona viva, un home o una
dona que interroga, que busca, que suplica, que frueix o es queixa,
que alaba o confia.
Aquesta
comunicació viva i personal amb Déu és capaç de transformar a la
persona i reorientar de manera nova sa vida. Quan un escolta amb pau
a Déu en el fons de son cor, se li il·luminen zones fosques que
abans escapaven a sa mirada; aprèn a diferenciar el real del aparent
i enganyós; descobreix en son interior forces que semblaven haver
desaparegut per a sempre. La vida se transforma. Se te una llum
nova, una força que conforta, un esperit que allibera del desànim.
I, sobre tot, se sent estimat i amb forces per a estimar.
En
el relat evangèlic, carregat de ressonàncies bíbliques, un núvol
cobreix als deixebles que agafen por. Del núvol sorgeix una veu:
«Aquest és el meu Fill... escolteu-lo.» La vida del creient canvia
i passa de la por a la pau quan sap escoltar el misteri de Déu
revelat en son Fill Jesús.
HUMANITZAR
ELS CONFLICTES
«escolteu-lo...
»
Per
al cristià l'actitud de «escolta» és quelcom
essencial. Sols qui sap escoltar i parar atenció a la veu de la
veritat que surt de Jesús, pot créixer com creient. Així se'ns
convida en el relat evangèlic: «Aquest és el meu Fill...
escolteu-lo».
Aquesta
escolta no és només una disponibilitat general devant les paraules
de Jesús. És una voluntat eficaç de configurar nostre estil de
vida seguint les petjades del Mestre.
Per
això, no ens ha d'estranyar que, en la carta pastoral de quaresma,
els bisbes ens conviden a veure en Jesús el model d'actuació
concreta que pot guiar nostra conducta enmig d' una societat tan
conflictiva com la nostra.
Jesús
ha viscut en una societat profundament conflictiva i inestable.
¿Quina ha estat l'actitud fonamental?
Jesús
no ignora els conflictes ni els evita còmodament. Però, els
conflictes, en quant oposició i enfrontament d'homes que encara no
s'accepten en fraternitat, justícia i veritat, han de ser
humanitzats.
Per
això, Jesús se fa present en la conflictivitat del seu temps com
creador de fraternitat i justícia, fent de l'amor real a tot home la
norma decisiva de conducta, inclús devant els enemics.
Per
això la seva actuació no és la de qui cerca «prudentment» la
neutralitat i l'equilibri, sinó la de qui se posa de part dels que
más sofreixen les conseqüències dels conflictes.
Jesús
no coneixerà la vida tranquil·la del qui adopta una postura de
indiferència, mutisme o inhibició davant les injustícies.
Precisament perquè busca una vertadera reconciliació i no una falsa
«pacificació», el creador de fraternitat se convertirà
en font de conflictes.
Sa
recerca d'una societat més reconciliada en la justícia, provocarà
inevitablement la reacció violenta dels que senten amenaçats els
seus propis interessos.
Però,
la reacció personal de Jesús devant l'agressió dels seus
adversaris serà sempre d'amor incondicional.
Jesús
creador incansable de convivència i fraternitat, morirà a la creu
tot sol, aparentment fracassat, víctima del conflicte i rebuig dels
homes, però oferint son perdó generós en un gest últim i decisiu
de reconciliació, amistat i fe en l'home.
¿No
és urgent entre nosaltres la presència d'homes i dones capaços d'
humanitzar nostres conflictes inclús a costa de sofrir qualque
crucifixió?
INSTAL·LAR-SE
Faré
tres cabanes.
Tot
home risca de «instal·lar-se» en la vida, cercar el refugi còmode
que permiti viure tranquil, sense ensurts ni preocupacions
excessives, renunciant a qualsevol altra aspiració.
Assolit
un èxit professional, encausada la família i assegurat l'avenir, és
fàcil deixar-se agafar per un conformisme còmode que ens permeti
seguir en la vida de la manera més confortable.
És
el moment de buscar una atmósfera agradable i acollidora. Viure
relaxat en un ambient feliç. Fer de la llar un refugi entranyable.
Un lloc per a descansar. Un racó per a llegir i escoltar bona
música. Assaborir unes vertaderes vacacions. Assegurar uns caps de
setmana agradables...
Però,
sovint, és aleshores quan se descobreix amb més claredat que mai,
que la felicitat no coincideix amb el benestar. Hi ha qualque cosa en
aquesta vida que deixa a un buit i insatisfet.
Aquí
manca quelcom que no es pot comprar amb diners ni assegurar amb una
vida confortable. Manca senzillament l'alegria pròpia de qui sap
vibrar amb els problemes i necessitats dels altres, sentir-se solidari
dels necessitats i viure, de qualque manera, més a prop dels
maltractats per la societat.
Però,
hi ha també un mode de «instal·lar-se» que pot ser falsamente
reforçat amb «tons cristians». És l'eterna temptació de Pere que
ens aguaita sempre als creients: «Plantar cabanes dalt de la
muntanya». És a dir, creuar-nos de braços en espera de que Déu
realitzi la salvació de l'home, eludir nostra pròpia
responsabilitat individual i col·lectiva en la transformació de la
societat i en l'obtenció d'una convivència més humana.
I,
tanmateix, el missatge de Jesús és clar. No és una experiència
vertadera cristiana la que ens aïlla dels germans, ens instal·la
còmodament en la vida, ens tranquil·litza i ens allunya del
compromís i el servei als més necessitats.
EN
EL SECRET
Els
fets més importants de nostra vida passen dintre nostre. En el
secret del cor, davant la mirada insondable de Déu. Aquí se
recompon nostre ser, tal volta trencat i maltractat per la vida. Aquí
se decideix l'orientació que volem donar a nostra existència en un
moment determinat. Aquí se desvetlla de nou la llum l'alè per a
seguir caminant.
Prest
o tard, tots ens podem veure sacsejats per la crisis. No sabem
exactament el que ens passa, però ens sentim malament. La pau ha
desaparegut de nostre cor. Res ens il·lumina per dintre. Ningú ens
anima des de fora. ¿Qui ens pot arrancar de «les tenebres»?
Hi
ha quelcom important a afegir dins tota crisi: nostre desig
d'encontrar pau, llum i vida. Tot ens crida a viure. El que
necessitem és anar a l'essencial, deixant allò que no te
importància o no ens fa bé.
Necessitem
quelcom més: sentir-nos «acollits» de manera incondicional. Saber
que, en el fons de tot i malgrat tot, Déu protegeix nostra vida. Ell
ens accepta tal com estem: amb nostra fragilitat, frustracions,
errors i ferides. Podem confiar en ell sense temor a sentir-nos
jutjats o avergonyits. Déu no vol veure-nos sofrir.
Necessitem,
endemés, llum. Una llum que pot sorgir amb més pregonesa en aquests
moments de sofriment interior. En la confusió o la fuita d'un
mateix no és possible gustar la paz. Saber-nos acollits per Déu ens
pot ajudar a acceptar-nos amb nostres ombres i ferides.
Consolats
per la misericòrdia de Déu, podem deixar-os il·luminar fins al
fons, reorientar nostra vida i iniciar humilment un camí més
autèntic.
Sens
dubte, hi ha persones que ens poden ajudar des de fora amb la seva
acollida i sa llum, però ningú com aquest Amic i Mestre interior de
vida, que és Jesús.
El
relat evangèlic ens parla d'uns deixebles que se sobresalten i
esglaien en veure-se «coberts
per un núvol»
que
ho enfosquí tot. Però, des de l'interior mateix del núvol,
escolten una vou que els orienta cap a Jesús: «Aquest
és el
meu
Fill... escolteu-lo a ell».
NOVA
IDENTITAT
Per
a ser cristià, important no és quines coses creu una persona sinó
quina relació viu amb Jesús. Les creences no canvien nostra vida.
Un pot creure que existeix Déu, que Jesús ha ressuscitat i moltes
coses més, però no ser un bon cristià. És l'adhesió a Jesús i
el contacte amb ell el que ens pot transformar.
En
les fontes cristianes se pot llegir una escena que se diu la
«transfiguració» de Jesús. Ja no és
possible avui reconstruir la experiència històrica del relat. Només
sabem que era un text molt estimat entre els primers cristians ja
que els animava a creure solament en Jesús.
L'escena
se sitúa poèticament en una «muntanya alta». Jesús està
acompanyat de dos personatges llegendaris en la història jueva:
Moisès, representant de la Llei, i Elies, el profeta més estimat a
Galilea. Sols Jesús apareix amb el rostre transfigurat. Des de
l'interior d'un núvol s'escolta una veu: «Aquest és el meu
fill estimat. Escolteu-lo a ell».
Important
no és creure en Moisès ni en Elies, sinó escoltar a Jesús i
sentir la seva veu, la del Fill estimat. Decisiu no és creure en la
tradició ni en les institucions sinó centrar nostra vida en Jesús.
Viure una relació conscient i cada vegada més vital i profunda amb
Jesucrist. Només llavors se pot escoltar sa veu enmig de la vida,
en la tradició cristiana i en la mateixa Església.
Sols
aquesta comunió creixent amb Jesús transforma nostra identitat i
nostres criterio, canvia nostra manera de veure la vida, ens allibera
de les imposicions de la cultura, fa créixer nostra
responsabilitat.
Des
de Jesús podem viure de manera diferent. Ja les persones no són
simplement atractives o desagradables, interessants o sense interés.
Els problemes no són assumpte de cada un. El món no és un camp de
batalla on cada un se defensa com pot. Ens dol el sofriment dels més
indefensos. Podem viure cada dia fent un món un poc més humà. Ens
podem semblar a Jesús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada