5º
diumenge de Quaresma (A)
EVANGELI
Jo
soc la resurrecció i la vida.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 11, 1-45
- La mort de Llàtzer1 Un home que es deia Llàtzer estava malalt. Era de Betània, el poble de Maria i de la seva germana Marta. 2 Maria era la qui va ungir el Senyor amb perfum i li eixugà els peus amb els cabells. Llàtzer, el malalt, era el seu germà.3 Les dues germanes enviaren a dir a Jesús:--Senyor, aquell que estimes està malalt.4 Jesús, en sentir-ho, digué:--Aquesta malaltia no portarà a la mort, sinó a la glòria de Déu: per ella el Fill de Déu serà glorificat.5 Jesús estimava Marta i la seva germana i Llàtzer. 6 Però quan va sentir que Llàtzer estava malalt, es va quedar encara dos dies al lloc on era. 7 Després digué als deixebles:--Tornem a Judea.8 Ells li diuen:--Rabí, fa poc que els jueus et volien apedregar, i ara tornes a anar-hi?9 Jesús contestà:--¿No són dotze les hores del dia? Els qui caminen de dia no ensopeguen, perquè veuen la llum d'aquest món, 10 però els qui caminen de nit sí que ensopeguen, perquè els manca la llum.11 Dit això, va afegir:--Llàtzer, el nostre amic, s'ha adormit, però vaig a despertar-lo.12 Els deixebles li digueren:--Senyor, si s'ha adormit, es posarà bo.13Jesús es referia a la mort de Llàtzer, però ells es pensaven que parlava del son natural. 14 Llavors Jesús els digué obertament:--Llàtzer és mort, 15 i m'alegro de no haver estat allí: serà en profit vostre, perquè cregueu. Però ara, anem a trobar-lo!16 Tomàs, l'anomenat Bessó, va dir als altres deixebles:--Anem-hi també nosaltres i morim amb ell!Jesús és la resurrecció i la vida17Quan Jesús arribà, va trobar que Llàtzer ja era al sepulcre des de feia quatre dies. 18 Betània és a prop de Jerusalem, cosa de tres quilòmetres, 19 i molts dels jueus havien vingut a donar el condol a Marta i Maria per la mort del seu germà. 20 Quan Marta va saber que Jesús arribava, sortí a rebre'l. Maria es quedà a casa.21 Marta digué a Jesús:--Senyor, si haguessis estat aquí, no s'hauria mort, el meu germà.22 Però, fins i tot ara, jo sé que Déu et concedirà tot el que li demanis.23Jesús li diu:--El teu germà ressuscitarà.24Marta li respon:--Ja sé que ressuscitarà en el moment de la resurrecció, el darrer dia.25Li diu Jesús:--Jo sóc la resurrecció i la vida. Qui creu en mi, encara que mori, viurà; 26 i tot aquell qui viu i creu en mi, no morirà mai més. ¿Ho creus, això?27 Ella li respon:--Sí, Senyor: jo crec que tu ets el Messies, el Fill de Déu, el qui havia de venir al món.El dol per Llàtzer28Havent dit això, Marta se'n va anar a cridar la seva germana Maria i li digué en veu baixa:--El Mestre és aquí i et crida.29 Ella, en sentir-ho, s'aixecà corrents i anà a trobar-lo. 30 Jesús encara no havia entrat al poble, sinó que era a l'indret on Marta l'havia trobat. 31 Els jueus que eren amb Maria a casa per donar-li el condol, quan veieren que s'aixecava corrents i sortia, la seguiren, pensant-se que anava al sepulcre a plorar. 32 Maria va arribar on era Jesús i, en veure'l, se li llançà als peus i li digué:--Senyor, si haguessis estat aquí, no s'hauria mort, el meu germà.33 Quan Jesús veié que ella plorava i que ploraven també els jueus que l'acompanyaven, es va commoure interiorment i es contorbà. 34 Llavors preguntà:--On l'heu posat?Li diuen:--Senyor, vine i ho veuràs.35 Jesús començà a plorar. 36 Els jueus deien:--Mireu com l'estimava.37 Però alguns replicaren:--Ell, que va obrir els ulls al cec, ¿no hauria pogut fer que aquest home no morís?38 Jesús, commogut altra vegada, va arribar al sepulcre. Era una cova tancada amb una llosa.La resurrecció de Llàtzer39 Jesús digué:--Traieu la llosa.Marta, la germana del difunt, li diu:--Senyor, després de quatre dies, ja deu fer fortor.40 Li respon Jesús:--¿No t'he dit que, si creus, veuràs la glòria de Déu?41 Llavors van treure la llosa. Jesús alçà els ulls i digué:--Pare, et dono gràcies perquè m'has escoltat. 42 Ja sé que sempre m'escoltes, però ho dic per la gent que m'envolta, perquè creguin que tu m'has enviat.43 Havent dit això, cridà amb tota la força:--Llàtzer, surt a fora!44 I el mort sortí, lligat de peus i mans amb benes d'amortallar, i la cara lligada amb un mocador. Jesús els diu:--Deslligueu-lo i deixeu-lo caminar.Paraula de Déu.
AIXÍ
VULL MORIR JO
Jesús
mai amaga el seu afecte cap als tres germans que viuen a Betània.
Segurament són els que l'acullen a casa sempre que puja a
Jerusalem. Un dia, Jesús rep un encàrrec: «Nostre
germà Llàtzer, el teu
amic,
està malalt».
En
poc temps Jesús se encamina cap al petit llogaret.
Quan
se presenta, Llàtzer ja ha mort. Quan el veu, Maria, la
germana més jove, es posa a plorar. Ningú la pot consolar.
Quan veu plorar la seva amiga i també els jueus que
l'acompanyen, Jesús no es pot contenir. També ell “se
posa a plorar” amb ells. La gent comenta:
“¡Com l'estimava!”.
Jesús
no plora només por la mort d'un amic molt estimat. Se li trenca
l'ànima al sentir la impotència de tots davant la mort. Tots portem
en el més íntim de nostre esser un desig insaciable de viure. ¿Per
què hem de morir? ¿Per què la vida no es més feliç, més
llarga, més segura, més vida?
L'home
de avui, com el de totes les èpoques, porta clavada en son cor la
pregunta més inquietant i més difícil de respondre: ¿què serà
de tots i cada un de nosaltres? És inútil enganyar-nos. ¿Què
podem fer davant la morte? ¿Rebel·lar-nos? ¿Deprimir-nos?
Sens
dubte, la reacció més generalitzada és oblidar-nos i «anar
tirant». Però, ¿no està l'ésser humà cridat a viure sa vida
i a viure-se a sí mateix amb lucidesa i responsabilitat? ¿Sols cal
al nostre final ens hem d'acostar de forma inconscient i
irresponsable, sense agafar cap postura ?
Davant
el misteri últim de la mort no és possible apel·lar a dogmes
científics ni religiosos. No ens poden guiar més enllà d'aquesta
vida. Més honest sembla la postura de l'escultor Eduardo
Chillida, a qui en certa ocasió vaig escoltar dir: «De la
muerte, la razón me dice que es definitiva. De la razón, la razón
me dice que es limitada».
Els
cristians no sabem de la altra vida més que els altres. També
nosaltres ens hem d'apropar amb humilitat al fet obscur de nostra
mort. Però ho fem amb una confiança radical en la bondat del
Misteri de Déu que albirem en Jesús. Aquest Jesús a qui, sense
haver vist, estimem i a qui, sense veure encara, donem nostra
confiança.
Aquesta
confiança no pot ser entesa des de fora. Sols pot ser viscuda per
qui ha respost, amb fe senzilla, a les paraules de Jesús: «Jo
som la
resurrecció
i la vida. ¿Creus tu això?».
Hans
Küng, el teòleg catòlic més crític del segle XX, prop ja del seu
final, ha dit que, per a ell, morir-se és «descansar
en el misteri de la
misericòrdia
de Déu».
Així vull morir jo.
NOSTRA
ESPERANÇA
El
relat de la resurrecció de Llàtzer és sorprenent. Per una banda, mai
se'ns presenta a Jesús tan humà, fràgil i entranyable como en
aquest moment en que se li mor un dels seus millors amics. Per altra
banda, mai se'ns convida tant directament a creure en son poder
salvador: «Jo
soc la resurrecció i la vida: el que creu en mi, encara que mori,
viurà... ¿Creus això?»
Jesús
no amaga el seu afecte cap a aquests tres germans de Betània que,
segurament, l'acullen a casa sempre que ve a Jerusalem. Un día
Llàtzer cau malalt i les seves germanes envien un encàrrec a Jesús:
nostre germà «aquell
que estimeu està malalt».
Quan arriba Jesús al llogaret, Llàtzer fa quatre dies, està
enterrat. I ningú li podrà tornar a la vida.
La
família está trencada. Quan Jesús se presenta, Maria estalla en
plors. Ningú la pot consolar. Quan veu els plors de la seva amiga,
Jesús no pot contenir-se i també ell plora. Se li trenca l'ànima
al sentir la impotència de tots devant la mort. ¿Qui ens podrà
consolar?
Hi
ha en nosaltres un desig insaciable de vida. Ens passem els dies i
els anys lluitant per viure. Ens aferrem a la ciència i a la
medicina per a prolongar aquesta vida biològica, però sempre arriba
una última malaltia de la qual ningú ens pot curar.
Tampoc
ens serviría viure aquesta vida per a sempre. Seria horrible un món
envellit, ple de vells i velles, cada vegada amb menys espai per als
joves, un món en el qual no se renovàs la vida. El que anhelem és
una vida diferent, sense dolor ni vellesa, sense fams ni guerres, una
vida plenament feliç per a tots.
Avui
vivim en una societat que ha estat descrita com "una
societat d'incertesa" (Z. Bauman).
Mai havia tingut l'ésser humà tant poder per a avançar cap a una
vida més feliç. I, tanmateix, mai tal volta s'ha sentit tan
impotent devant un futur incert i amenaçador. ¿En què podem
esperar?
Com
els humans de tots els temps, també nosaltres vivim envoltats de
tenebres. ¿Què és la vida? ¿Què és la mort? ¿Com hi ha que
viure? ¿Com hi ha que morir? Abans de ressuscitar a Llàtzer, Jesús
diu a Marta aquestes paraules que són per a tots els seus seguidors
un repte decisiu: «Jo
soc la resurrecció i la vida: el que cregui en mi encara que hagi
mort viurà... ¿Creus això?»
Malgrat
les dubtes i foscors, els cristians creiem en Jesús, Senyor de la
vida i de la mort. Solament en ell cerquem llum i força per a
lluitar per la vida i per a enfrontar-nos a la mort. Sols en ell
trobem una esperança de vida més enllà de la vida.
NOSTRES
MORTS VIUEN
Llàtzer,
vine a fora.
L' adéu
definitiu a un ésser molt estimat ens enfonsa inevitablement en
el dolor i la impotència. És com si la vida entera quedàs desfeta.
No hi ha paraules ni arguments que ens puguin consolar. ¿En què es
pot esperar?
El
relat de Joan no te només com objectiu narrar la resurrecció de
Llàtzer, sinó desvetllar la fe, no perquè creguem en la
resurrecció com un fet llunyà que esdevindrà a la fi del món,
sinó perquè «vegem» des d'ara que Déu infon vida
als que nosaltres hem enterrat.
Jesús
arriba «plorant» fins al sepulcre del seu amic
Llàtzer. L'evangelista diu que «está cobert amb una llosa».
Aqueixa llosa ens tanca el pas. No sabem res dels nostres amics
morts. Una llosa separa el món dels vius i dels morts. Sols ens
queda esperar el día final per a veure si passa qualque cosa.
Aquesta
és la fe jueva de Marta: «Sé
que el meu germà ressuscitarà en la resurrecció del últim dia».
A Jesús no li basta.
«Traieu la llosa».
Anem a veure què passa amb el que heu enterrat. Marta demana a Jesús
que siga realista. El mort ja es descompon i «fa
mala olor».
Jesús li respon: «Si
creus,
veuràs la glòria de Déu».
Si en Marta se despert la fe, podrà «veure»
que Déu dóna vida al seu germà.
«Treuen
la llosa» i Jesús «alça els ulls al cel» convidant a
tots a alçar la mirada cap a Déu abans de penetrar amb fe en el
misteri de la mort. Ha deixat de plorar. «Dóna gràcies» al
Pare perquè «sempre l'escolta». El que vol és que
els que l'envolten «creguin» que és l' Enviat pel
Pare per a introduir en el món una nova esperança.
Aleshores
«cridà
fort: Llàtzer, vine fora».
Vol que surti per a mostrar a tots que està viu. L'escena és
impactant. Llàtzer te «els
peus i les mans
lligats
amb les benes d'amortallar»
i «la
cara lligada amb un mocador».
Porta els signes i lligadures de la mort. Tanmateix, «el
mort
surt»
per si mateix. ¡Està viu!
Aquesta
és la fe dels que creiem en Jesús: els que nosaltres enterrem i
abandonem en la mort viuen. Déu no els ha abandonat. Apartem la
llosa amb fe. ¡Nostres morts estan vius!.
José
Antonio Pagola
PLORAR
I CONFIAR
Aquesta
malaltia no és mortal.
A
tots ens passa el mateix. No volem pensar en la mort. Es millor
oblidar-la. No parlar d'això. Seguir vivint cada dia com si fóssim
eterns. Ja sabem que és un engany, però no encertem a viure d'una
altra manera. Se'ns faria insuportable.
El
mal està en que, en qualsevol moment, la malaltia ens secudeix de
la inconsciència. En nostres dies és cada vegada més freqüent una
experiència abans desconeguda: l'espera dels anàlisis mèdics.
¿Quin serà el resultat? ¿Positiu o negatiu? De cop descubrim, al
mateix temps, la fragilitat de nostra vida i nostre desig enorme de
viure.
Si
el tumor és benigne, respiram: podem seguir amb nostres il·lusions
i projectes. Si el resultat es negatiu, ens enfonsem: ¿per què
ara?, ¿per què tan prest?, ¿per què me tinc que morir?, ¿no se
pot fer res?
Sempre
és així. Qualsevol que siga nostra ideologia, nostra fe o nostra
postura davant la vida, tots hem d'enfrontar-nos a aqueix final
inevitable. Davant la mort, sobren las teories. ¿Què podem fer?,
¿rebelar-nos, deprimir-nos, o, senzillament, enganyar-nos? Davant la
mort, Jesús feu dues coses: plorar i confiar en Déu.
A
Betània ha mort el seu amic Llàtzer. Quan veu plorar a sa germana i
als que l'acompanyen, Jesús commogut se posa a plorar. La gent
comenta:
«¡Com l'estimava! ».
És sa primera reacció: pena, compassió i plors. Jesús sofria al
veure la distància enorme que hi ha entre el sofrimient dels malalts
i moribunds, i la vida que Déu vol per a tots ells.
Però
Jesús te fe en el Pare: «Aquesta
malatia no és mortal».
És sa segona reacció: una confiança total en Déu. Un dia Llàtzer
morirà. El mateix Jesús acabarà els seus dies executat a una
creu. Ningú escapa a la mort. Però Déu, amic de la vida, és més
fort que la mort. Podem confiar en ell.
Inevitablement,
un dia nostres anàlisis ens indicaran que nostre final és pròxim.
Serà dur. Plorarem. Nostres familiars i amics ploraran amb nosaltres
sa aflicció i impotència. Però, si creiem en Jesucrist, podrem dir
amb fe: «Aquesta malaltia no és mortal», perquè Déu
sols vol per a nosaltres vida i vida eterna.
MÉS ESTIMATS QUE MAI
Encara
que hagi mort, viurà.
Generalment,
no sabem com relacionar-nos amb els éssers estimats que se'ns han
mort. Durant un temps vivim amb el cor afligit plorant el buit que han
deixat en nostra vida. Després els oblidem a poc a poc. Arriba un
dia en el qual ja no signifiquen gran cosa en nostra existència.
Està
molt estesa la idea de que els difunts són éssers eteris,
despersonalitzats, amb una identitat vaga i difusa, aïllats en son
món misterios, aliens a nostre afecte. A voltes se diria que pensem
com els antics jueus quan parlaven de la existència dels morts en el
«sheol»:
שאול,
separats
del Déu de la vida.
Tanmateix,
per a un cristià morir no és perdre-se en el buit, lluny del
Creador. És precisament entrar en la salvació de Déu, compartir sa
vida eterna, viure transformats per son amor insondable. Nostres
difunts no estan morts. Viuen la plenitud de Déu que ho omple tot.
Al
morir, ens hem quedat privats de sa presència física, però, al
viure actualment en Déu, han penetrat de forma més real en nostra
existència. No podem fruir de sa mirada, escoltar sa veu, ni sentir
sa abraçada. Però podem viure sabent que ens estimen més que mai ja
que ens estimen des de Déu.
Llur
vida és més intensa que la nostra. Son goig no te fi. Sa capacitat
d'estimar no coneix límits ni fronteres. No viuen separats de
nosaltres sinó més dintre de nostre ésser. Sa presència
transfigurada i son afecte ens acompanyen sempre.
No
és una ficció piadosa viure una relació personal amb nostres
éssers estimats que viuen ja en Déu. Podem caminar envoltats per sa
presència, sentir-nos acompanyats per son amor, gaudir amb sa
felicitat, comptar amb la seva estima i recolzament, i comunicar-nos
amb ells en silenci o amb paraules, en aquest llenguatge no sempre
fàcil però profund i entranyable que és el llenguatge de la fe.
Som
molts els que aquests dies recordarem a sers estimats que ja no viuen
entre nosaltres. No els hem perdut. No han desaparegut en el no res.
Viuen en Déu. Els tenim a prop. Els podem veure més que mai. Per a
sempre.
No
els hem perdut. No han desaparegut en el no res. Els podem estimar
més que mai, viuen en Déu. És Jesús qui sosté nostra fe: «Jo
soc
la
resurrecció i la vida: el que creu en mi, encara que hagi mort
viurà».
UNA
PORTA OBERTA
El
teu germà ressuscitarà.
Estem
massa agafats pel «més aquí» per a preocupar-nos
del «més enllà». Sotmesos a un ritme de vida que ens atordeix i
esclavitza, aclaparats per una informació asfixiant de notícies i
esdeveniments diaris, fascinats per mil atractius objectes que el
desenvolupament tècnic posa en nostres mans, no sembla que necessitem
un horitzó més ample que «aquesta vida» en que ens
movem.
¿Per
què pensar en «una altra vida»? ¿No seria millor
encarrilar totes nostres forces a organitzar el millor possible
nostra existència en aquest món? ¿No tindríem que forçar al màxim
el viure aquesta vida d'ara el més humanament possible i callar-nos
respecte a tota altra cosa? ¿No és millor acceptar la vida amb la
seva obscuritat i els seus enigmes i deixar «el més allà» com
un misteri del que res sabem?
Tanmateix,
l'home contemporani, com el de totes les èpoques, sap que en el fons
de son ésser està latent sempre la pregunta més seriosa i difícil
de respondre: ¿què serà de tots i cada un de nosaltres? Sigui
quina sigui nostra ideologia, nostra fe o postura davant la vida, el
vertader problema al qual estem enfrontats tots es nostre futur.
¿Quin final ens espera?
PL.
Berger
ens
ha recordat que «tota
societat humana és, en última
instància,
una congregació d'homes en front de la mort».
Per això, és davant la mort on apareix amb més claredat
«la veritat»
de la civilització contemporània que no sap què fer amb ella si no
és amagar-la i eludir al màxim son tràgic desafiament.
Més
honrada ens sembla la postura d'homes com Eduardo
Chillida
que,
en qualque ocasió, s'ha expressat en aquests termes: «De
la muerte, la
razón
me dice que es definitiva. De la razón, la razón me dice que es
limitada.»
És
aquí on hem de situar la postura del creient que sap enfrontar-se
amb realisme i modèstia al fet ineludible de la mort, però que ho
fa des d'una confiança radical en Crist ressuscitat. Una confiança
que difícilment pot ser entesa «des
de fora»
i que sols pot ser viscuda per qui ha escoltat, qualque vegada, en el
fons de son ser les paraules de Jesús: «Jo
soc la
resurrecció
i la vida.»
EL DRET A MORIR MILLOR
Jo
som la resurrecció i la vida.
En
poc temps s'ha imposat entre nosaltres un nou estil de morir. Avui se
mor més tard i també de forma més lenta. Se mor amb manco dolor,
però més tot sols. Millor atesos tècnicament, però pitjor
acompanyats.
En
altres temps, el moribund era l'autèntic protagonista de sa mort.
Advertit de la proximitat de la última hora, ell mateix presidia
l'esdeveniment: reunia els seus éssers estimats, els donava les
últimes recomanacions, demanava perdó, rebia els sagraments i
s'acomiadava fins a l'altra vida. Rarament passa avui així.
La
mort se converteix cada cop més en un procés despersonalitzat,
confinat als professionals sanitaris, i buidant el seu contingut
humà i religiós. En molts casos, el malalt queda abandonat, a
l'espera de sa mort més o menys pressentida, com si ja no fos
necessària cap altra ajuda o acompanyament, excepte el control dels
aparats d'assistència. Mentrestant, una conspiració de silenci
impedeix al malalt preparar i viure sa mort de forma més lúcida i
responsable.
No
es fàcil entendre com, en una societat aparentment tan gelosa de la
dignitat de la persona, no se genera una reacció davant aquest estat
de coses i no se crida amb força el dret a morir dignament. La mort
pertany a la persona i no a la medicina. El malalt te dret, no només
a una assistència mèdica que alivii son dolor i li proporcioni la
millor qualitat de vida possible. Ha de rebre també l'ajuda
necessària per a viure sa mort de forma humana. Quan ja no se pot
curar, se pot i s'ha d'aliviar, acompanyar i ajudar a morir
dignament. De la mateixa manera que ningú ha de viure tot sol i
abandonat, sense l'ajuda necessària para vivir con dignidad, tampoco
se ha de abandonar a una persona sense l'ajuda adequada per a
enfrontar-se a sa mort de forma digna.
El
moment de la mort recau avui quasi per complet sobre l'equip sanitari
i, de manera particular, sobre les infermeres. Són aquestes les que
ajuden més d'aprop al moribund, de forma moltes vegades admirable.
Però no basta. El malalt pot necessitar curar ferides que arrastra
del passat, enfrontar-se a sentiments de culpabilitat, obrir-se
confiadament al misteri, reconciliar-se amb Déu, demanar perdó,
sentir-se acceptat, acomiadar-se amb pau.
Tot
moribund, sigui quina sigui sa visió religiosa, sa fe o actitud
existencial, te dret a ser millor atès en el moment d'enfrontar-se a
la experiència més densa i decisiva de sa vida. Una organització
més adequada de la assistència hospitalària, una major atenció de
familiars i amics, una actuació més responsable de sacerdots i
creients podría aliviar i fer més humana la mort de no pocs. I
ditxosos també avui els que, sols o mal acompanyats, moren confiant
en aquell que va dir: «Jo
soc la
resurrecció
i la vida; el que creu en mi, encara que mori, viurà.»
ENMIG
DE LA CONFUSIÓ
Jo
soc la resurrecció i la vida.
Els
estudis sobre les creences de l'home contemporani porten a una
conclusió paradoxal: una gran part de europeus consideren que la
mort és el final de tot; i, tanmateix, l'interès per les qüestions
sobre «el més allà» segueix creixent de manera inusitada.
Un
exemple és el sondeig fet per una revista francesa. Segons les dades
recollides, un 42 per cent dels francesos opinen que amb la mort
s'acaba tot. Sols un 45 per cent afirma que la mort és el pas cap a
«una altra cosa».
Sorprenent
és la confusió existent en la societat moderna. Un 38 per cent de
persones que se diuen «catòliques» creuen que no hi
ha res després de la mort. Per contra, un 29 per cent de ateus
creuen en qualque forma de vida més allà de la mort. Sembla que,
l'actitud de les persones davant «el més allà» ja
no depen necessàriament de sa condició de creient o incrèdul.
La
confusió és encara més grossa quan se pregunta directement per
aqueixa «vida després de la mort». Uns creuen en la
resurrecció, altres en la reencarnació; un 42 per cent pensa que
podem comunicar-nos amb els morts; un 46 per cent estima que hi ha
que tomar en seriosament el que ens diuen els que «han tornat»
de la mort. Mentrestant, és cada cop més gros l'èxit dels llibres
que aborden aquestes qüestions.
En
ambients més científics se considera la mort como «un procés
normal de degradació biològica»; però, quan se
interroga a cada científic personalment, són molts els que se
resisteixen a reduir l'ésser humà a una simple màquina bioquímica
perfeccionada però destinada al no res. Com deia André Malraux «el
problema no és que l'home tingui que morir, sinó que jo me moriré».
Aqueixa és la qüestió.
Creient
o ateu, racionalista o místic, l'home del segle xx se planteja
l'eterna qüestió que el ser humà porta en son cor: «¿Què
hi ha després de la mort ¿Què serà de tots i de cada un de
nosaltres?» Tots els vivents moren, però solament l'home
sap que ha de morir. Aquí està sa grandesa i també el seu
problema.
Quan
els cristians parlem de «resurrecció» no pretenem saber-ho tot ni comprendre-ho tot. No ens dediquem tampoc a especular
amb nostra imaginació. Sabem molt bé que «el més allà»
escapa als esforços que pot fer la ment humana.
La
actitud bàsica de qui creu en la resurrecció de Crist és una
actitud de confiança en un Déu que nos mira con amor. No estamos
solos ante la muerte. Hay un Dios que no defraudarà els anhels i
esperances que habiten al ser humà. En l'interior mateix de la mort
ens espera l'amor infinit de Déu.
Al
llarg de la història, els homes han formulat de moltes maneres el
seu anhel de vida més allà de la mort. Nosaltres trobem en Crist
ressuscitat el camí més humà, realista i esperançat per a
endinsar-nos en el misteri de la mort. Ho expressava fa molts anys
sant Pau amb aquestes paraules: «No
posem
nostra confiança en nosaltres mateixos, sinó en Déu que ressuscita
als morts.»
Enmig
de la confusió actual, cada un hem de respondre a la pregunta de
Crist: «
Jo soc la resurrecció i la vida: el que creu en mi, encara que hagi
mort, viurà... ¿Creus tu això?»
CREURE
PER A TENIR VIDA
Jo
som la resurrecció i la vida.
Una
idea insidiosa que s'ha estès en la societat moderna en torn a la
religió és la sospita de que hi ha que eliminar a Déu per a poder
salvar la dignitat i felicitat dels homes.
De
fet, són bastants els que a poc a poc abandonen son «món de
creences i pràctiques» perquè pensen que és un destorb que els
impedeix viure. No entenen que Crist pot dir que ha vingut, no perquè
els homes «es perdin», sinó per a que «tinguin
vida definitiva».
La
religió que ells coneixen no els ajuda a viure. fa temps que no
poden experimentar a Crist com a font de vida, i se sorprenen al
saber que hi ha homes i dones que creuen en ell precisament perquè
desitgen viure de manera més plena.
I,
tanmateix, és així. El vertader creient és una persona que no se
contenta amb viure de qualsevol manera. Desitja donar un sentit
encertat a sa vida. Respondre a aqueixes preguntes que naixen dins
nosaltres: ¿D'on li pot arribar a la meva vida un sentit més ple?
¿Com puc ser jo més humà? ¿En quina direcció he de buscar?
Si
hi ha tantes persones que avui, no solament no abandonen la fe, sinó
que se preocupen més que mai de cuidar-la i purificar-la, és perquè
senten que Crist els ajuda a enfrontar-se a la vida d'un mode més sa
i positiu.
No
volen viure a mitges. No se contenten amb «anar
tirant». Tampoc els satisfa «ser un vividor».
El que cerquen des de Crist és estar en la vida d'una manera més
convincent, humana i gratificant.
Lamentable
no és que algunes persones se desprenguin d'una «religió
morta» que no els ajuda en cap manera a viure. Això és bo
i purificador. Trist és que no descobreixin una «manera nova
de creure» que donaria un contingut totalmente diferent a sa
fe.
Per
això, el primer és entendre la fe d'una altra manera. Intuir que
ser cristià és, abans que res, buscar amb Crist i des de Crist
quina és la manera més encertada de viure. Com ha dit J.
Cardonnel,
«ser
cristià és
tenir
l'audàcia de ser home fin al final».
Animat
pel mateix Esperit de Crist, el cristià descobreix noves
possibilitats a sa vida i aprèn maneras noves i més humanes
d'estimar, de gaudir, de treballar, de sofrir, de confiar en Déu.
Aleshores
la religió apareix als seus ulls com quelcom que abans no sospitava:
la força més estimulant i poderosa per a viure de manera plena. Ara
se n'adona de que abandonar la fe en Crist no seria sols «perdre
qualque cosa», sinó «trobar-se perdut»
enmig d'un món que no tindria ja un futur i una esperança
definitius.
A
poc a poc, el creient descobreix que aquestes paraules de Jesús «Jo
soc
la resurrecció i la vida»
no són sols una promesa que obre nostra existència a una esperança
a de vida eterna; al mateix temps comprova que, ja des d'ara,
Jesucrist és algú que ressuscita el que en nosaltres estava mort, i
ens desperta a una vida nova.
CONFIAR
EN L'HOME
Aquesta
malaltia no és mortal.
No
és fàcil escoltar avui veus que conviden a confiar en l'home.
ñormal sembla ser el pessimisme, l'anàlisis ombriu, la desesperança
i fins i tot l'angoixa.
Aquests
darrers anys s'ha parlat molt de la pèrdua de fe en Déu. Per una
raó o una altra, són bastants els que han deixat de creure en Ell.
Però, sorprenent, avui són tal volta més els que deixen de
creure en l'home.
Les
mateixes Esglésies semblen, a voltes, desconfiar del ser humà. El
seu missatge d'esperança, corre aleshores el risc de quedar ocult
per una espècie de recel i por davant tot el que pot emprendre
l'home contemporani.
Per
això hem d'agrair aquesta invitació vigorosa a la confiança que
els Bisbes fan en les pàgines de la Carta Pastoral.
És
encoratjador veure que uns homes que coneixen de prop els sofriments
i contradiccions d'un poble tant provat com el nostre, confessen sa
fe en l'home amb aquesta convicció:
«Confiem
en l'home a pesar de tota la capacitat de mal i malgrat els fracassos
de sa història. Rebutgem qualsevol postura nihilista o de pessimisme
radical sobre la humanitat. Nosaltres confiem en el'home de nostres
dies no perquè se mostri digne de confiança ni perquè se vingui a
mostrar en el futur, sinó perquè el mateix Déu ha donat son sí
absolut al projecte humà».
Aquesta
proclamació de fe en l'home no brota d'un optimisme ingenu i
superficial. No és tampoc un intent desesperat de contagiar sigui
com sigui una “sensació de seguretat” tan
necessària en nostra societat.
En
llur escrit, els Bisbes analitzen amb realisme els èxits i fracassos
de l'home contemporani, la veritat i la mentida de la cultura
moderna, els goigs i sofriments de les actuals generacions.
Però
sa mirada de fe veu en l'home d' avui no un ésser solitari, perdut en
les seves pròpies contradiccions, desbordat por sa pròpia maldat,
sinó algú que també avui és estimat i acceptat per Déu.
Així
expressen llur fe: «Podem acceptar-nos a nosaltres mateixos, a
pesar de tot el que hi ha d'inacceptable en nostres vides, perquè
hem estat acceptats pel mateix Déu. Podem esperar inclús on sembla
que no hi ha res que esperar. Podem estimar on sembla que no hi ha
res amable. Des de Déu present en nostra existència, veiem la
història dels homes com a promesa de salvació”.
L'home
contemporani està malalt. Els Bisbes ens conviden a escoltar les
paraules de Jesús: «Aquesta
malaltia no és mortal».
¿SOLS
AQUESTA VIDA?
Jo
som la resurrecció i la vida.
Estem
massa agafats pel «més aquí» per a preocupar-nos
del «més allà». Sotmesos a un ritme
de vida que ens atabala i esclavitza, atabalats per una informació
asfixiant de notícies i esdeveniments diaris, fascinats per mil
atractius objectes que el desenvolupament tècnic ha posat en nostres
mans, no sembla que necessitem un horitzó més ample que «aquesta
vida» en que ens movem.
¿Per
què pensar en «una altra vida»? ¿No seria millor
encarrilar totes nostres forces a organitzar el millor possible
nostra existència en aquest món? ¿No tindríem esforçar-nos al
màxim en portar la vida que se'ns ha donat ara el més humanament
possible i callar-nos respecte a tot altra cosa? ¿No es millor
acceptar la vida amb la seva obscuritat i els seus enigmes i deixar
«el més allà» como un misteri del que res sabem?
Tanmateix,
l'home contemporani, com el de totes les èpoques, sap que en el
pregon de son ésser està latent sempre la pregunta més seriosa i
difícil de respondre: ¿què serà de tots i cada un de nosaltres?
Qualsevol
que sigui nostra ideologia, nostra fe o postura davant la vida, el
vertader problema al qual estem enfrontats tots és nostre futur.
¿Quin final ens espera?
P.L.
Berger
ens
ha recordat amb realisme que «tota societat humana és, en última
instància, una congregació d'homes davant la mort».
Per
això, és davant la mort on apareix amb més claredat «la
veritat» de la civilització contemporània que no sap qué
fer amb ella si no és amagar-la asèptica i eludir al màxim son
tràgic desafiament.
Més
honrada ens sembla la postura d'homes com Eduardo
Chillida
que,
en alguna ocasió, s'ha expressat en aquests termes: «De
la muerte, la
razón
me dice que es definitiva. De la razón, la razón me dice que es
limitada».
És
aquí on hem de situar la postura del creient que sap enfrontar-se
amb realisme i modèstia al fet ineludible de la mort, però ho fa
des d'una confiança radical en Crist ressuscitat.
Una
confiança que, difícílment, pot ser entesa «des de fora» i que
sols pot ser viscuda per qui ha escoltat, qualque vegada, en el fons
del seu ser les paraules de Jesús: «Jo soc la resurrecció i
la vida».
VÈNCER
A LA MORT
Qui
creu en mi, encara que hagi mort, viurà.
Vulguem
no vulguem, el temor a la mort arruïna nostra alegria de viure. En
l'interior de tota felicitat humana, s'amaga una espècie de
«insatisfacció subterrània» que tot home
lúcid pot percebre, ja que no és possible, en últim terme,
escamotejar sa fugacitat i desterrar l'amenaça de la mort.
Vivim
encercats per aqueix «omnipotent esgarriacries» que
ens espenya la seguretat de nostre viure diari. Per molts que siguin
els èxits de la humanitat, la vida segueix dominada per la mort i
segueix, amenaçada pel irreal, el buit ‘i el no res..
Ningú
sap com tractar a la mort. És millor oblidar-la. No parlar d'ella.
És arriscat tractar de penetrar en son enigma. Preferim parlar de
les conseqüències que una mort porta per als que seguim vivint.
Però, ¿què ha estat del mort?
No
gosem plantejar-nos de front la pregunta més «lògica» i
elemental: la mort ¿és o no és el final de tot?
Si
és el final de tot, la mort revesteix el caràcter d'una poderosa i
terrible mutilació de nostra existència. Si no és el final,
aleshores nostra mort i nostra vida, adquireix una dimensió
extraordinàriament nova.
La
confrontació serena amb aqueixa mort que prest o tard haurem
d'afrontar tots, ens col·loca devant del tot o res, del sentit o del
sense-sentit últim de nostra existència: Déu o el buit infinit.
I
és el seu caràcter decisiu i irreversible el que dóna a la mort ss
força temible. És lògic que les dictadures de signe divers i les
ideologies del poder la utilitzin com la amenaça més decisiva i
arma més eficaç per a assolir els seus objectius.
Si
tot acaba amb la mort, aquesta vida és per a nosaltres el tot. I,
per tanto, tot el que de qualque manera posa en perill nostra vida,
se converteix en la màxima amenaça que ens pot coaccionar i
paralitzar.
La
llibertat més profunda comença quan és possible perdre la por
absoluta a la mort, perquè se creu en quelcom o en algú que la
supera i la relativitza.
La
fe en la resurrecció, quan creix de veres en nostres cors, és
sempre font de llibertat. Ella pot i ha de donar-nos als creients la
capacitat per a viure sens reserves, i lluitar de manera
incondicional per un home nou i alliberat. Perquè «el que
creu que Jesucrist és la resurrecció i la vida, encara que mori,
viurà».
José
Antonio Pagola
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada