La
conferència episcopal convida a unir-nos espiritualment en la
distància profilàctica per elevar una pregària junts a les 12 del
migdia. La pregària pròpia d'aquesta hora és l'àngelus.
No
ens convé als manacorins anar totsols, sinó unir-nos a tot el país.
Per això retir la proposta del rosari de les 19 hores i propòs que,
els que volgueu, a les 12 reseu l'àngelus. Qui no tingui els textos,
pot resar parenostre, tres avemaries i glòria. I qui no ho pugui
fer, que elevi una súplica a Déu.
A
la mateixa hora, la campana grossa, n'Eloi, tocarà un toc lent
expressant el plany d'un poble que pateix un gran desastre i cridant
a l'oració a tots els que la vulguin fer.
Es
tocarà així cada dia fins el dia que s'aixequin les mesures de
confinament. Aquell dia, en lloc de toc lent, les campanes repicaran
expressant l'alegria del poble.
4º
diumenge de Quaresma (A)
EVANGELI
Hi
anà, se rentà, i tornà veient-hi.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 9, 1-41
1
Jesús,
tot passant, veié un home que era cec de naixement. 2 Els
seus deixebles li van preguntar:
--Rabí,
qui va pecar perquè nasqués cec: ell o els seus pares?
3
Jesús respongué:
--No
ha estat per cap pecat, ni d'ell ni dels seus pares, sinó perquè es
manifestin en ell les obres de Déu. 4 Mentre
és de dia, nosaltres hem de fer les obres del qui m'ha enviat: però
ara s'acosta la nit, quan ningú no pot treballar. 5
Mentre sóc al món, sóc la llum del món.
6Dit
això, escopí a terra, va fer fang amb la saliva, el va estendre
sobre els ulls del cec 7 i li digué:
--Vés
a rentar-te a la piscina de Siloè —que vol dir «enviat».
Ell
hi va anar, s'hi rentà i tornà veient-hi.
8
Els veïns i els qui sempre l'havien vist captant comentaven:
--Aquest,
¿no és el qui s'asseia a demanar caritat?
9
Uns deien:
--Sí
que és ell.
Altres
contestaven:
--No
és pas ell: és un que s'hi assembla.
Ell
digué:
--Sóc
jo mateix.
10Llavors
li preguntaren:
--Doncs
com és que se t'han obert els ulls?
11
Ell respongué:
--Aquell
home que es diu Jesús ha fet fang, me l'ha estès sobre els ulls i
m'ha dit: "Vés a Siloè i renta-t'hi." Jo hi he anat, m'he
rentat i ara hi veig.
12
Li digueren:
--On
és, aquest home?
Respongué:
--No
ho sé.
Discussió
amb els fariseus
13
Dugueren als fariseus el qui abans era cec. 14
El dia que Jesús havia fet el fang i li havia obert els ulls
era dissabte.15 També els fariseus li
van preguntar com havia arribat a veure-hi. Ell els respongué:
--M'ha
posat fang sobre els ulls, m'he rentat i ara hi veig.
16
Alguns dels fariseus començaren a dir:
--Aquest
home que no guarda el repòs del dissabte, no pot venir de Déu.
Però
altres replicaven:
--Com
és possible que un pecador faci uns senyals tan prodigiosos?
I
estaven dividits entre ells. 17 Llavors
es tornaren a adreçar al cec i li digueren:
--I
tu, què en dius del qui t'ha obert els ulls?
Ell
respongué:
--Que
és un profeta.
18Els
jueus no es van creure que aquell home hagués estat cec i hagués
arribat a veure-hi. Per això van cridar els pares del qui ara hi
veia 19 i els van interrogar:
--¿És
aquest el vostre fill, el qui segons vosaltres va néixer cec? Doncs
com és que ara hi veu?
20Els
seus pares respongueren:
--Nosaltres
sabem que aquest és el nostre fill i que va néixer cec. 21
Però com és que ara hi veu i qui li ha obert els ulls,
nosaltres no ho sabem. Pregunteu-ho a ell, que ja és prou gran per a
poder donar raó de si mateix.
22Els
seus pares van respondre així perquè tenien por dels jueus, que
llavors ja havien acordat expulsar de la sinagoga tothom qui
confessés que Jesús era el Messies. 23 Per
això els seus pares van dir que ja era prou gran i que
l'interroguessin a ell mateix.
24
Llavors van cridar per segona vegada l'home que havia estat
cec i li digueren:
--Dóna
glòria a Déu reconeixent allò que nosaltres ja sabem: aquest home
és un pecador.
25
Ell contestà:
--Si
és un pecador, no ho sé. Però sé una cosa: jo era cec i ara hi
veig.
26
Ells insistiren:
--Digues
què t'ha fet. Com t'ha obert els ulls?
27
Ell els respongué:
--Ja
us ho he dit i no me n'heu fet cas. Per què voleu sentir-ho una
altra vegada? O és que també vosaltres us voleu fer deixebles seus?
28
Ells el van insultar i li digueren:
--Deixeble
seu, ho deus ser tu! Nosaltres som deixebles de Moisès. 29
I de Moisès, sabem que Déu li va parlar, però aquest no
sabem d'on és.
30
L'home els contestà:
--Justament
això és el que em sorprèn. Ell, a mi, m'ha obert els ulls, i
vosaltres no sabeu d'on és. 31 Tots
sabem que Déu no escolta els pecadors, però sí que escolta els qui
el veneren i compleixen la seva voluntat. 32
Mai no s'havia sentit a dir que ningú obrís els ulls d'un
cec de naixement. 33 Si aquest no
vingués de Déu, no hauria pogut fer res.
34
Ells li van replicar:
--Tot
tu vas néixer en pecat, i ens vols donar lliçons?
I
el van treure fora.
La
ceguesa incurable
35
Jesús va sentir a dir que l'havien tret fora
i, quan el trobà, li digué:
--Creus en el Fill de l'home?
36
Ell li va respondre:
--I qui és, Senyor, perquè
hi pugui creure?
37Li
diu Jesús:
--Ja l'has vist: és el qui
et parla.
38
Ell va afirmar:
--Hi crec, Senyor.
I el va adorar.
39
Llavors Jesús afegí:
--Jo he vingut en aquest món
per fer un judici: perquè els qui no hi veuen, hi vegin, i els
qui hi veuen, es tornin cecs.
40
Ho van sentir alguns dels fariseus que eren
amb ell i li digueren:
--¿És que nosaltres també
som cecs?
41
Jesús els contestà:
--Si fóssiu cecs, no
tindríeu pecat. Però, com que dieu que hi veieu, el vostre pecat
persisteix.
Paraula de Déu.
|
PER
A EXCLOSOS
És
cec de naixement. Ni ell ni els seus pares tenen cap culpa, però el
seu destí quedarà marcat per a sempre. La gent el mira com un
pecador castigat per Déu. Els deixebles de Jesús li pregunten si el
pecat és del cec o dels seus pares.
Jesús
ho mira de manera diferent. Des de que l'ha vist, sols pensa en
rescatar-lo d'aquella vida desgraciada de captaire, menyspreat per
tots com a pecador. Ell se sent cridat per Déu a defensar, acollir i
curar precisamente als que viuen exclosos i humiliats.
Després
d'una curació laboriosa en la qual també ell ha tingut que
col·laborar amb Jesús, el cec descobreix per primer cop la llum.
L'encontre amb Jesús ha canviat la seva vida. A la fi podrà fruir
d'una vida digna, sense témer a avergonyir-se davant ningú.
S'equivoca.
Els dirigents religiosos se senten obligats a controlar la puresa de
la religió. Ells saben qui no és pecador i qui està en pecat. Ells
decidiran si pot ser acceptat en la comunitat religiosa.
El
captaire curat confessa obertament que ha estat Jesús qui se li ha
acostat i l'ha curat, però els fariseus el rebutgen irritats:
“Nosaltres
sabem
que
aquest home és un pecador”.
L'home insisteix en defensar a Jesús: és un profeta, ve de Déu.
Els fariseus no ho poden suportar:
“Tot
tu vas
néixer
en pecat, i ens vols donar lliçons?”.
L'evangelista
diu que,
“quan
Jesús va sentir que l'havien exclòs, anà a trobar-lo”.
El diàleg és breu. Quan Jesús li pregunta si creu en el Messies,
l'exclòs diu:
“I,
¿qui
és, Senyor, perquè hi pugui creure?”.
Jesús li respon commogut: No està lluny de tu. “
J'ha l'has vist; és el
mateix
que parla amb tu”.
El captaire li diu: “Crec,
Senyor”.
Així
és Jesús. Ell ve sempre a l'encontre d'aquells que no són acollits
oficialment per la religió. No abandona als que el cerquen i
l'estimen encara que siguin exclosos de les comunitats i institucions
religioses. Els que no tenen lloc en nostres esglésies tenen un
lloc privilegiat en son cor.
¿Qui
portará avui aquest missatge de Jesús fins aquests col·lectius que,
en qualsevol moment, escolten condemnes públiques injustes de
dirigents religiosos cecs; que s'acosten a les celebracions
cristianes amb temor a ser reconeguts; que no poden combregar amb pau
en nostres eucaristies; que se veuen obligats a viure la fe en Jesús
en el silenci de son cor, quasi de manera secreta i clandestina?
Amics i amigues desconeguts, no ho oblideu: quan els cristians us
rebutgem, Jesús us està acollint.
CAMINS
VERS LA FE
El
relat és inoblidable. Se li diu tradicionalment "La
curació del cec de naixement",
però és molt més, ja que l'evangelista ens descriu el recorregut
interior que fa un home perdut en tenebres fins a trobar-se
amb Jesús, «Llum del món». No sabem el seu nom. Sols sabem que és
un captaire, cec de naixement, que demana almoina en les afores del
temple. No coneix la llum. No la ha vista mai. No pot caminar ni
orientar-se per ell mateix. Sa vida transcorre a les fosques. Mai
podrà conèixer una vida digna.
Un
dia Jesús passa per sa vida.
El cec està tan necessitat que deixa que li treballi els ulls. No
sap qui és, però confía en sa força guaridora. Segueix les
indicacions, renta sa mirada en la piscina de Siloé i, per primer
cop, comença a veure. L'encontre amb Jesús canviarà sa vida.
Els
veïns el veuen transformat. És el mateix però els sembla un
altre. L'home els explica la experiència: «un home que es diu
Jesús» l'ha curat. No sap res més. Ignora qui és i a on és, però
li ha obert els ulls. Jesús
fa bé inclús a aquells que sols el reconeixen com home.
Els
fariseus, entesos en religió, li demanen tota classe d'explicacions
sobre Jesús. Ell els parla de la experiència: «només sé una
cosa: que era cec i ara hi veig». Li pregunten què pensa de Jesús
i ell els diu el que sent: «que és un profeta». El que ha rebut
d'Ell es tan bo que aquest home ha de venir de Déu. Així
viu molta gent senzilla sa fe en Jesús. No saben teologia, però
senten que aquest home ve de Déu.
A
poc a poc, el captaire se queda tot sol. Els seus pares no el
defensen. Els dirigents religiosos el treuen fora de la sinagoga.
Però Jesús
no abandona a qui estima i el cerca.
«Quan
sent que l'han expulsat, va
a
cercar-lo». Jesús
te els seus camins per a trobar-se amb els que el cerquen. Ningú se
li pot impedir.
Quan
Jesús se troba amb aquell home a qui ningú sembla entendre, només
li fa una pregunta: «¿Creus en el Fill del Home?» ¿Creus
en l'Hombre Nou, l'Home plenament humà precisament per ser expressió
i encarnació del misteri insondable de Déu? El captaire està
disposat a creure, però se troba més cec que mai: «¿I qui
és, Senyor, perquè hi pugui creure?»
Jesús
le diu: «Ja
l'has vist: és el mateix que parla amb tu».
Al
cec se li obrin ara els ulls de l'ànima.
Se prostra davant Jesús i le diu: «Crec,
Senyor». Solament
escoltant a Jesús i deixant-nos conduir interiorment per ell,
caminem vers una fe més plena i també més humil.
ULLS
NOUS
M'ha
estès fang sobre els ulls i hi he vist.
El
relat del cec de Siloé està estructurat des de la clau d'un fort
contrast. Els fariseus creuen saber-ho tot. No dubten de res. Imposen
la seva veritat. Arriben inclús a expulsar de la sinagoga al pobre
cec: «Nosaltres
sabem que a Moisès li parlà Déu».
«Sabem
que aqueix home que t'ha curat, no guarda el dissabte». «Sabem que
és pecador».
Per
contra, el captaire curat per Jesús no sap res. Només conta sa
experiència a qui el vol escoltar: «Només
sé que jo era cec i ara hi veig».
«Aquest
home m'ha posat fang als ulls i hi he vist».
El relat conclou amb aquesta advertència final de Jesús:
«Jo he vingut per a que
els
que no hi veien, hi vegin, i els que hi veien, es tornin cecs».
A
Jesús li feia por una religió defensada per escribes segurs i
arrogants, que manejaven autoritàriament la Paraula de Déu per a
imposar-la, utilitzar-la com arma o excomunicar inclus als que
sentien de manera diferent. Temia als doctors de la llei, més
preocupats per «guardar el dissabte» que per «curar»
a
captaires malalts. Li semblava una tragèdia una religió amb «guies
cecs» i ho decía obertament: «Si
un cec guia a un
altre
cec, els dos cauran dins la fossa».
Teòlegs,
predicadors, catequistes i educadors que pretenem «guiar» a altres
sense deixar-se il·luminar, nosaltres mateixos, per Jesús, ¿no
hem d'escoltar la seva interpel·lació? ¿Seguirem repetint
incansablement nostres doctrines sense viure una experiència
personal d'encontre amb Jesús que ens obri els ulls i el cor?
La
Nostra Església no necessita avui predicadors que omplen les
esglésies de xerradissa, sinó testimonis que contagien, malgrat
siga de manera imperfecta, la seva petita experiència de
l' Evangeli. No necessitem fanàtics que defensen «veritats» de
manera autoritària i amb llenguatge buit, fet de tòpics i frases
fetes. Necessitem creients de veritat, atents a la vida i sensibles
als problemes de la gent, cercadors de Déu capaços d'escoltar i
acompanyar amb respecte a tants homes i dones que sofreixen, cerquen
i no encerten a viure de manera més humana ni més creient.
TESTIMONI
DE LA VERITAT
Perquè
els que no veuen, vegin.
Hi
ha un tret que defineix el ser de Jesús i configura tota la seva
actuació: la seva voluntat de viure en la veritat. És sorprenent
la seva decisió de viure en la realitat, sense enganyar-se ni
enganyar a ningú. No és freqüent en la història encontrar-se amb
un home així. Jesús no sols diu la veritat. Creu en la veritat i la
cerca. Està convençut de que la veritat humanitza a tots.
És
per això que no tolera la mentida o el encobriment. No suporta la
tergiversació o les manipulacions. No hi ha en ell sospites de
disimular la veritat o de convertir-la en propaganda. L'honradesa com
la realitat el fa lliure per a dir tota la veritat. Jesús se
convertirà en «veu
dels que no
tenen
veu i veu contra els que tenen massa veu»
(J.
Sobrino).
Jesús
va sempre al fons de les coses. Parla amb autoritat perquè parla des
de la veritat. No necessita falsos autoritarismes. Parla amb
convicció però sense dogmatismes. No necessita pressionar a ningú.
Basta sa veritat. No crida contra els ignorants sinó contra els que
oprimeixen interessadament la veritat per a actuar de manera injusta.
Jesús
convida a cercar la veritat. No parla com els fanàtics que la imposen
ni com els funcionaris que la «defensen» per obligació. Diu les
coses amb absoluta senzillesa i sobirania. El que diu i fa és diàfan
i fàcil d'entendre. La gent ho percep de seguida. En contacte amb
Jesús, cada un se troba amb ell mateix i el millor que hi ha en
ell. Jesús ens porta a nostra pròpia veritat.
Quan
aquest home parla d'un Déu que vol una vida digna per als més
desgraciats i indefensos, se face creïble. La seva paraula no és la
d'un farsant interessat por sa pròpia causa. Tampoc la d'un religiós
piadós que cerca son benestar espiritual. És la paraula de qui
porta la veritat de Déu per als que la volen acollir.
Segons
el quart evangeli, Jesús diu: «Jo
he vingut a aquest món
perquè
els que no veien, vegin, i els que veien, se tornin cecs».
És així. Quan reconeixem nostra ceguesa i acollim son evangeli,
comencem a veure la veritat.
CERCAR
LA LLUM
Perquè
els que no hi veien, vegin.
No
estem fets per a viure en la fosca. Ens fa por caminar enmig de les
tenebres. I, tanmateix, la vida se'ns presenta, sovint, com un camí que hem de recórrer «a palpentes». L'home modern no se resigna a
acceptar el misteri. Però el misteri està present en el més pregon
de nostra vida com una experiència constant.
L'ésser
humà s'ha fet camí en la història tractant de il·luminar la
existència amb sa raó. I ha donat passes gegants. La humanitat ha
acumulat cada cop més dades, ha organitzat aquestes dades en
sistemes i ciències cada vegada més complexes, i els ha transformat
en tècniques cada cop més poderoses per a dominar el món i la
vida.
I,
tanmateix, la raó és una llum que ens deixa més a les fosques. La
raó pot explicar-ho tot manco a ella mateixa. Se diria que L'home
ho pot conèixer i dominar tot, però no pot conèixer i dominar son
origen ni son destí últim.
Els
científics més avançats del nostre segle se troben tan impotents
com els humils pobladors del paleolític per a contestar a les
preguntes decisives del ser humà ¿Quin és el destí últim de la
humanitat? ¿Què serà de tots i cada un de nosaltres? ¿És la vida
un parèntesis entre dos grans «buits»? ¿Ens espera
quelcom o algú més enllà de la mort? El més racional seria
reconèixer que estem a mercè del misteri i acceptar que nostra vida
se mou humilment en l'horitzó del desconegut.
És
en aquest horitzó on se sitúa el creient. No com algú que pretén
«veure» i «explicar» l'enigma últim
de la existència, sinó com un cec que cerca llum, se deixa
il·luminar per Jesús i gosa a enfrontar-se amb confiança al
misteri de la vida perquè creu en un Pare.
Molts
cristians parlen avui de sa fe amb una inseguretat cada vegada més
grossa. Tal volta senten en son interior l'enfrontament de diverses
ideologies, corrents i creences. Desitjarien re-formular sa fe i
assolir una nova síntesi cristiana de la vida, però no ho
aconsegueixen. Tal volta sense gosar a confessar-s'ho a ells
mateixos, se senten interiorment no creients perquè descobreixen que
sa fe s'ha convertit en quelcom irreal, buit i trivial.
És
aleshores quan, lluny d'inflacions verbals i falses seguretats, hem
d'adoptar una postura humil i sincera de recerca, com aquell cec de
naixement que se deixà il·luminar per Jesús. Tal volta tindrem
també nosaltres la mateixa experiència de que ell fa que «els
que no veien,
vegin,
i els que veien, tornin cecs».
¿
QUI SOM JO ?
Perquè
els que no hi veien, vegin.
Probablement
tenen raó els que suggereixen que l'home de avui fuig de Déu perquè
cerca fugir d'ell mateix. En el fons, no és possible entrar en
contacte amb Déu sense entrar en contacte amb un mateix. El deia fa
temps sant
Cebrià de Cartago:
«¿Com
pots pretendre que Déu te escolti, si no te escoltes a tu mateix?
Vols que Déu pensi en tu, quan tu mateix no penses en tu mateix.»
La
comunicació amb Déu i els actes religiosos en general se
converteixen en una «piadosa evasió» si la persona
no se troba amb ella mateixa i no descobreix quines són les
necessitats més fondes i la nostàlgia més íntima i secreta del
cor humà.
Trobar-se
amb un mateix no significa anar donant voltes contínuament als propis
problemes o analitzar un cop i un altre l'estat d'ànim. Se tracta
d'arribar fins al nucli personal i endinsar-me en la vertadera
identitat.
El
benedictí alemany Anselm
Grün,
coneixedor de l'espiritualitat cristiana i de la psicologia
contemporània, suggereix en un llibre: «La
oració
com a encontre»
un
mètode senzill i pràctic. Consisteix en preguntar-se sovint: ¿Qui
soc jo?
Quan
un se fa a poc a poc aqueixa pregunta, comença a rebre espontàniament respostes i imatges. Però no hi ha que passar ànsia. Aquest no som
jo. Jo no som aqueix que els meus amics creuen que soc; no som el que
se diu de mi; no soc el que jo crec ser. Jo no me identifico amb el
paper que represento davant els altres. No soc aqueix «desfrès»
que me poso inclús davant mi mateix.
No
és gens difícil descobrir que un actúa d'una manera en la feina i
de forma molt distinta en casa. Que se comporta d'un mode amb els
amics i d'un altre amb els estranys. Que de mi poden néixer els
sentiments més nobles, però també els més perillosos. ¿Qui som
jo realment?
Som
diferent dels altres. Porto una trajectòria en ma vida, però soc
qualque cosa més que el resultat de la meva petita història. Mon
ésser més pregono no s'identifica amb els meus pensaments ni
sentiments. Jo som un misteri que me desborda. ¿D'on vinc? ¿Què
busco? ¿D'on trobaré ma pau?
Des
d'aquest tipus de preguntes comença la persona a deixar-se
il·luminar per Déu. És ell qui de veres ens coneix, ens crida per
nostre nom propi i ens convida a creure. El relat de la curació del
cec acaba amb aquestes paraules de Jesús: «He
vingut a aquest món perquè els que no hi veien, vegin, i els que
veien, se tornin cecs.»
ENGANYAR-SE
A UN MATEIX
Com
dieu que hi veis, vostre pecat persisteix.
Sempre
m'ha sorprès el que se parla i s'escriu condemnant abusos i
injustícies de tot gènere, i el poc se analitza la mentida i
hipocresia que s'amaga darrera de molts comportaments.
Tanmateix,
la experiència ens diu que, per a fer el mal, el ser humà necessita
quasi sempre mentir, sobre tot, mentir-se a um mateix. Poques vegades
l'home fa el mal dient-li «mal». Necessita
emmascarar-lo o maquillar-lo de qualque manera, pues, ja que no se
suportaria a ell mateix.
Poques
vegades s'estudia el mecanisme de la mentida i la gravetat que amaga.
Abans de mentir i enganyar a altres, l'home comença per mentir-se i
enganyar-se a ell mateix. Quasi sense adonar-se'n, la persona se
construeix una «mentida-arrel»,
s'implanta en ella i des d'aquí orienta tota sa vida de manera falsa
i enganyosa.
Crida
la atenció, el ha destacat J.L.
Segundo
en
son estudi cristologic, «La
historia perdida y recuperada de Jesús»,
l'actuació
de Crist com a «desemmascarador»
d'aqueixa
mentida sobre la qual se recolza la conducta equivocada de no molts
homes. Jesús no condemna «les
mentides»,
sinó
aquest mecanisme de la mentida implantat en el cor de la persona,
capaç de viciar d'arrel tota la seva existència. El que li
preocupa no és la mentida ocasional del que, per evitar problemes,
tracta d'amagar avergonyit l'actuació equivocada, sinó la postura
de hipocresia i ceguesa del que viu enganyant-se a ell mateix.
Jesús
desemmascara, en primer lloc, la mentida religiosa. Aqueixa
hipocresia del que viu una relació purament exterior amb Déu, que
no canvia en res el pregon de sa persona. La seva crítica se
resumeix en aquella frase de Isaïes que Jesús repeteix:
«Hipòcrites...
Aquest poble me
honra
amb els llavis, però son corazón està lluny de mi.»
Reprova,
també, la hipocresía condemnatòria. Aqueixa postura de qui te una
mesura diferent per a amidar-se a ell mateix i per a amidar els
altres. La crítica de Jesús se resumeix en aquestes paraules:
«Hipòcrita,
¿com
és que mires la busca que hi ha en l'ull del teu germà i no repares
en la biga que hi ha en ton ull?»
Jesús
condemna també l'engany del que només veu el que vol veure i
desconeix el que no vol conèixer. No se tracta d'ignorància o
desinterés, sinó d'un positiu interés de la persona per
desconèixer allò que obligaria a canviar. El seu pensament se
recull en aquesta frase: «Tot
aquell que obra
el
mal detesta la llum i no s'acosta a la llum, per a no veure-se acusat
per les seves obres.»
El
més greu que li pot passar a un home és avesar-se a caminar en la
mentida creient que camina en la veritat. L' Evangeli ens recorda les
dures paraules de Jesús:
«Si
fóssiu cecs, no tindríeu pecat; però com dieu que hi veieu, vostre
pecat persisteix. »
Qui
es menteix a ell mateix se tanca a la veritat. Aqueixa és sa gran
desgràcia, ja que solament la veritat renova i porta alegria a la
vida.
OBRIR
ELS ULLS
Hi
he vist.
Possiblement,
bastants jutjaran excessivament negativa l'afirmació del pensador
hongarès Ladislaus
Boros quan diu que «nostra
vida és en
gran
part una mentida».
És
cert que hi ha en nosaltres moments d'honradesa, lleialtat i
franquesa, i, tanmateix, ¿no és també cert que, de qualque manera,
ens mentim a nosaltres mateixos durant tota la vida?
Amb
això no volem dir que ens passem la vida falsejant els fets o
tractant de enganyar als que ens envolten. Se tracta de quelcom més
subtil i profund. Ho podríem anomenar «in-autenticitat de
nostra existència».
Nostra
vida consisteix, en gran part, en eludir.
No
volem enfrontar-nos al que ens obligaria a canviar. No volem
reconèixer nostras equivocacions i nostre pecat. Tal volta no obrem
amb mala intenció. Senzillament eludim allò que ens urgiria a viure
amb més veritat.
No
escoltem les cridades que naixen des de nostra consciència,
convidant-nos a ser millors. Passem de llarg davant tot allò que
qüestiona nostra vida. No mentim amb nostra boca, però mentim amb
nostra vida.
Preferim
seguir ulls tancats i el cor també. Tal volta, proclamem els grans
ideales de «veritat», «justícia» i
«pau» pels altres. Però nosaltres no donem cap passa
per a transformar nostra vida.
Aleshores arrisquem de limitar-nos a «vegetar». Quasi sense
adonar-nos, nostra vida se fa monótona i insulsa. Tractem de
revifar-la amb mil distraccions i projectes, però la monotonia
envolta a poc a poc tota nostra existència de tedi i vacuïtat.
El
que no viu sa vida des de sa veritat més fonda, pot conèixer l'èxit
i el benestar, però no sabrà mai el que és la felicitat interior.
I la raó d'aquest descontent és molt simple, encara que avui quasi
tots l'obliden: el ser humà és incapaç de ser totalment
superficial.
D'aquí
la necessitat de reaccionar i deixar brotar en nosaltres aquesta
«veritat interior» que, una vegada i una altra, pugna per
obrir-se camí en nostra vida.
El
que necessitem és major lleialtat davant nosaltres mateixos i davant
Déu. Una actitud més sincera i transparent que ens permeti veure-nos tal com som i obrir-nos més humilment a la veritat.
No
tancar-nos tossudament en nostra ceguesa. No obstinar-nos en defensar
el que és indefensable en nostra vida. No seguir enganyant-nos per
més temps. Obrir els ulls.
L'episodi
de la curació del cec de Siloé ens recorda que quan un home se
deixa il·luminar i treballar per Crist, se li obrin els ulls i
comença a veure-ho tot amb llum nova.
AMB
ELS ULLS TANCATS
¿També
nosaltres estem cecs ?
Tal
volta la major equivocació que cometem els homes és el viure amb
els ulls tancats, sense voler despertar a la realitat. Ens resistim a
mirar la vida fins al fons.
La
vida és quelcom que passa en nosaltres amb tota la seva riquesa i el
seu misteri i nosaltres seguim ocupats en mil coses sense
importància.
No
volem obrir els ulls. Preferim tancar-nos en el món fictici que ens
hem construït cada un. Ens falta valor per a rompre la imatge que
ens hem fabricat de nosaltres mateixos. Tal volta tenim la sensació
de que fem malbé nostra vida però no volem reaccionar.
Ens
fa por obrir els ulls i veure nostra realitat perquè intuïm que
«veure» porta ses conseqüències. Quan veiem
comencem a canviar.
Una
persona comença a transformar-se quan gosa a posar a cada cosa son
vertader nom i sap dir «negoci emocional» al que
abans deia amor, «cura de la pròpia imatge» al que
considerava preocupació pels altres, «ambició interessada»
al que semblava responsabilitat profesional.
A
voltes ens fem greus plantejaments sobre el camí a seguir per a
descobrir la veritat última de la existència i no volem veure que
el més simple i vertader és començar per fer veritat en nostra
pròpia vida desprendre-nos de nostres mentides i enganys.
Per
a descobrir la veritat, decisiu no és fer grans esforços de
reflexió, sinó senzillament veure nostres errors i admetre nostres
equivocacions. És aleshores quan la veritat se'ns pot fer més
patent.
No
se pot contemplar un paisatge per lluminós que siga a través d'un
finestral entelat i brut. ¿Se podrà contemplar el fons de la vida i
intuir el misteri último que il·lumina tot, sense netejar nostres
ulls i nostra mirada? ¿Se podrà creure en Déu sense netejar nostra
actitud interior?
Tal
volta el més important de la Carta Pastoral dels Bisbes siga la
invitació que se'ns fa a obrir els ulls sobre la realitat de l'home
contemporani per a reconèixer nostres errors i equivocacions i
obrir-nos a la llum del Déu revelat en Jesucrist.
Els
homes de avui tenim el perill de creure-nos molt lúcids, conscients
i progressistes. És fácil que ens preguntem com els fariseus de:
«¿També nosaltres estem cecs?”.
La
resposta sorprenent de Jesús ens tindria que fer pensar: «Si
fossiu cecs, no tindríeu pecat, però com que deis que
hi veieu, vostre pecat persisteix».
ATEISME DE LA NO SINCERITAT
perquè
els que no veien, vegin.
Qualcú
ha dit que el ateisme que ens amenaça en aquests temps és «el
ateisme de la no-sinceritat». No gosem ja a plantejar-nos
seriosament les preguntes fonamentals en les quals Déu ens pot
sortir a ca.
L'home
actual no gosa preguntar-se d'on ve i a on va, qui és i què ha de
fer en el breu temps que va entre el naixement i la morte.
Aquestes
preguntes no troben ja cap resposta. Més encara. La immensa majoria
ni se les planteja.
Són
molts els que diuen no trobar un sentit a la vida. ¿No seria més
exacte dir que han perdut la capacitat de buscar sentit a la vida?
Davall
moltes actituds d'autosuficiència, superficialitat o “pasotisme”,
s'amaga, molt sovint, un home que no te valor per a baixar amb
sinceritat al més pregon del seu ser.
És
més fàcil buscar satisfaccions immediates que enfrontar-se
responsable a la vida. Més fàcil instal·lar-se còmode en la
seguretat que aspirar a viure sincers com home fins a les últimes
conseqüències.
¿No
està aquí una de les arrels més profundes del ateisme de molts de
nostres contemporanis? P.
Tillích
ha
dit que «ser religiós significa preguntar amb passió pel sentit de
la vida i estar obert a una resposta, encara quan ens faci vacil·lar
profundament». Quan falta aquesta recerca honesta, un comença a
relliscar cap al ateisme.
Segons
V.
Frankl,
fundador de la l"ogoterapia", «un home que ha perdut el sentit de la
vida, la raó d'existir, encara que estigui sa psíquicament, està
espiritualment malalt».
Tal volta, una tasca primera siga reconèixer que moltes
incoherències, contradiccions i conflictes interns tenen origen en
nostra incapacitat de buscar sincerament la llum.
Podríem
dir més. Hi ha cegueses profundes en nosaltres que només poden ser
curades si sabem obrir-nos amb humil sinceritat a aquest Jesús que
és llum vinguda al món «perquè els que no veien, vegin, i
els que veien, tornin cecs».
Jesucrist
sempre será per als homes una cridada al deure i al coratge de ser
veraços i sincers en la existència. Hi ha una llum capaç
d'il·luminar-nos. L'home pot defugir-la, però en fer-ho, redueix el
món a sa pròpia obscuritat.
CECS
Perquè
els que no veien, hi vegin.
Els
homes no estem fets per a viure en la fosca. Ens fa por caminar
enmig de les tenebres. I tanmateix, la vida se'ns presenta, sovint,
com un camí que hem de recórrer “a palpentes”.
L'home
modern no se resigna a acceptar el misteri. Però, el misteri està
present en el més pregon de nostra vida, com una experiència
constant.
L'home
se ha obert camí en la història, tractant d'il·luminar la
existència amb sa raó. I certament ha donat passes gegantines. La
humanitat ha acumulat cada cop més dades, ha organitzat aqueixes
dades en sistemes i ciències cada cop més complexes, i les ha
transformat en tècniques cada cop més poderoses per a dominar el
món i la vida.
I,
tanmateix, la raó és una llum que ens deixa encara en les tenebres.
La
raó pot explicar-ho tot manco a ella mateixa.
Se diria que l'home ho pot conèixer i dominar tot. Però,
certament, no pot conèixer i dominar ni son origen ni son destí
últim.
Els
científics més avançats de nostre segle se troben tan impotents
com els humils pobladors del paleolític, per a contestar a les
preguntes decisives de l'home. ¿Quin és el destí últim de la
humanitat? ¿Què serà de tots i cada un de nosaltres? ¿És la vida
un paréntesis entre dos grans «buits»? ¿Ens espera
quelcom o algú méss enllà de la morte?
El
més racional sería reconèixer que estem a mercè del misteri i
acceptar que la vida de l'home s'ha de moure humilment en un horitzó
de misteri.
És
en aquest horitzó donde se sitúa el creient. No com un home que
preten «veure» i «explicar» l'enigma últim de la existència,
sinó como un cec que busca llum, se deixa il·luminar
per
Jesús i gosa enfrontar-se amb confiança al misteri de la vida
perquè creu en un Pare.
Molts
cristians parlen avui de la fe amb una inseguretat cada cop més
gran. Tal volta senten en son interior l'enfrontament de diverses
ideologies, corrents i creences. Voldrien reformular sa fe i assolir
una nova síntesi cristiana de la vida, però no ho aconsegueixen.
Tal volta sense gosar confesar-se'l a ells mateixos, se sente
interiorment in-creients,
perquè descobreixen que sa fe s'ha convertit en una cosa irreal,
buida i trivial.
És
aleshores quan, lluny d'inflacions verbals i falses seguretats hem
d'adoptar una postura humil i sincera de recerca, com aquell cec de
naixement que se deixà il·luminar per Jesús. Tal volta tinguem
també nosaltres la mateixa experiència de que ell segueix fent que
«els que no hi veien, vegin, i els que hi veien,
se tornin cec».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada