SOLS
AMOR
L'Esperit de veritat us
conduirà a la veritat sencera.
La
paraula “Déu” prové dels sànscrit “Dyau”
सुप्रभा,
i
significa “dia”. En grec esdevé “Theos” θεός
, que vol dir “la llum”, “llustre”. A l'origen del
terme “Déu” subjau l'idea de la llum que dóna vida i
permet veure.
El
cristianisme introdueix un llenguatge insòlit i
revolucionari quan parla de un Déu Trinitat.
A la base d'aquesta nova terminologia hi ha una nova
concepció: “Déu
és amor”.
Aquesta divinitat que sosté la vida i dóna sentit a la
realitat és amor i sols amor. En confessar un Déu
trinitari toquem el “moll”
de la fe cristiana. Les altres coses en són conseqüència.
Quan s'oblida o es deforma aquesta fe en un
Déu-Amor,
se buida la religió cristiana de la seva essència.
L'amor
no és una activitat més de Déu, sinó que tota la
seva activitat és estimar. Si crea, crea per amor; si salva
, salva per amor; si jutja, jutja amb amor. Tot son ser
i son actuar és amor. Déu no té amor, sinó que és
Amor.
En nostre llenguatge, sempre limitat, diem que “Déu
ni sap ni vol ni pot fer altra cosa que estimar”
(Torres
Queiruga).
De Déu sols ens arriba amor. Podem dubtar de tot, però
mai d'això: cap a mi Déu
solament pot sentir amor.
No
es tracta avui d’entendre el que mai no podrem comprendre. Es
tracta de veure en la donació, en la igualtat, en la comunicació de
les persones divines, el model exemplar del que ha de ser la nostra
convivència humana.
Ho
concreto més: viure pels altres una vida que és donació
desinteressada i comunicació afectuosa. Per tant: mai solitud, mai
aïllament egoista, sempre obertura, sempre transparència i sempre
generositat. La fe en Déu feta ètica de la persona que existeix
pels altres.
És
aquesta la nostra ètica quotidiana?
Insisteixo
perquè ens quedi ben clar. No es tracta avui d’entendre el que mai
no podrem comprendre. Es tracta de veure en la donació, en la
igualtat, en la comunicació de les persones divines, el model
exemplar del que ha de ser la nostra convivència real: Viure pels
altres una vida que essencialment és comunicació i donació,
gratuïtat i generositat.
Mai
solitud egoista. Mai aïllament descompromès. Sempre obertura i
franquesa. Sempre claredat i transparència. En una paraula: Déu fet
ètica del que existeix a favor dels altres i pels altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada