dimecres, 12 de juny del 2019

DIUMENGE DE LA TRINITAT


Encara tinc moltes coses per dir-vos, però ara us serien una càrrega massa pesada. Quan vingui l'Esperit de la veritat, us conduirà cap a la veritat sencera. Ell no parlarà pel seu compte: comunicarà tot el que senti dir i us anunciarà l'esdevenidor. Ell em glorificarà, perquè allò que us anunciarà, ho haurà rebut de mi.

(POWER-POINT)

Santíssima Trinitat (C)
EVANGELI
Tot allò que és del Pare és meu; L'Esperit Sant rebrà d'allò que és meu i us ho anunciarà.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Joan 16,12-15
12»Encara tinc moltes coses per dir-vos, però ara us serien una càrrega massa pesada.13Quan vingui l'Esperit de la veritat, us conduirà cap a la veritat sencera. Ell no parlarà pel seu compte: comunicarà tot el que senti dir i us anunciarà l'esdevenidor.14Ell em glorificarà, perquè allò que us anunciarà, ho haurà rebut de mi.15Tot el que és del Pare és meu; per això he dit: "Allò que us anunciarà, ho rep de mi."
Paraula de Déu


OBRIR-NOS AL MISTERI DE DÉU
Tot allò que és del Pare és meu.
Durant segles, els teòlegs han fet gran esforç per apropar-se al misteri de Déu i formular, en construccions conceptuals, les relacions que vinculen i diferencien les persones divines en el si de la Trinitat. Esforç legítim nat de l'amor i desig de Déu.
Jesús, tanmateix, segueix un altre camí. Des de la pròpia experiència, convida els seus seguidors a confiar en el Pare, seguir les petjades del Fill de Déu encarnat, i deixar-se guiar i alenar per l'Esperit Sant. Ens ensenya a obrir-nos al mistei de Déu.
Jesús convida els seus seguidors a viure com a fills i filles d'un Déu proper, bo i entranyable, al qual tots podem invocar com a Pare estimat. No són poder ni força els seus trets sinó bondat i compassió infinites. Ningú està tot sol. Tots tenim un Déu Pare que ens comprèn, ens estima i ens perdona com ningú.
Jesús ens desvetlla que aquest Pare té un projecte nat del seu cor: construir amb tots els seus fills i filles un món més humà i fratern, més just i solidari. Jesús l'anomena “regne de Déu” i convida a tots a entrar dins aquest projecte del Pare i cercar una vida més justa i digna per a tots, començant pels seus fills més pobres, indefensos i necessitats.
Jesús convida també els seus seguidors a confiar en ell: “”Que el vostre cor tingui pau. Creieu en Déu, creieu també en mi”. Ell és el Fill de Déu, imatge viva de son Pare. Les seves paraules i gests ens descobreixen com ens estima el Pare a tots. Per això, convida a tots a seguir-lo. Ell ens ensenyarà a viure amb confiança i docilitat al servei del projecte del Pare.
Amb els seus seguidors, Jesús vol formar una família nova en la qual tots cerquin “acomplir la voluntat del Pare”. Aquesta és la heretat que vol deixar a la terra: un moviment de germans i germanes al servei dels més petits i desvalguts. Aquesta família serà símbol i germen del món nou volgut pel Pare.
Per això necessitem acollir l'Esperit que alena al Pare i al seu Fill Jesús: “Vosaltres rebreu la força de l'Esperit Sant que vindrà damunt vosaltres i així sereu testimonis meus”. Aquest Esperit és l'amor de Déu, l'alè que comparteixen el Pare i el Fill Jesús, la força, l'impuls i l'energia vital que farà dels seguidors de Jesús els seus testimonis i col·laboradors al servei del gran projecte de la Santa Trinitat.


MISTERI DE BONDAT
Els teòlegs s'han esmerçat per investigar el Misteri de Déu amb conceptes. Jesús no parla molt de com és Déu. Ens ofereix la seva experiència.
A Déu l'anomena “Pare” i l'experimenta com un misteri de bondat. Ho viu com una Presència bona que beneeix la vida i atreu els seus fills i filles a lluitar contra el que fa mal a l'esser humà. Per a ell, aquest misteri últim de la realitat que els creients diem “Déu” és una Presència pròxima i amistosa que obre camí en el món per a construir, amb nosaltres i vora nosaltres, una vida més humana.
Jesús mai separa aquest Pare del seu projecte de transformar el món. No pot pensar en ell com algú tancat en son misteri insondable, d'esquena al sofriment dels seus fills i filles. Per això, demana als seus seguidors obrir-se al misteri d'aquest Déu, creure en la Bona Nova del seu projecte, unir-nos a ell per a treballar per un món més just i feliç per a tots, i cercar sempre que la seva justícia, veitat i pau regnen cada vegada més entre nosaltres.
A banda, Jesús s'experimenta ell mateix com a “Fill” d'aquest Déu, nat per a impulsar a la terra el projecte humanitzador del Pare i portar-ho a plenitud definitiva més enllà de la mort. Per això, cerca sempre el que vol el Pare. La seva fidelitat a ell el mena a cercar sempre el bé dels seus fills i filles. La seva passió per Déu esdevé compassió per a tots els que sofreixen.
Per això, tota l'existència de Jesús, el Fill de Déu, és tenir cura de la vida i alleugerir el sofriment, defensar les víctimes i reclamar per la justícia, sembrar gestos de bondat, i oferir a tots misericòrdia i perdó gratuit de Déu: la salvació que prové del Pare.
Jesús actua sempre impulsat per “l'Esperit” de Déu. És l'amor del Pare el que l'envia a anunciar als pobres la Bona Nova de son projecte salvador. És l'alè de Déu que el mou a guarir la vida. És la força salvadora la que es manifesta en tota la trajectòria profètica.
Aquest Esperit no s'apagarà en el món quan Jesús s'absenti. Ell mateix ho promet així als deixebles. La força de l'Esperit els farà testimonis de Jesús, Fill de Déu, i col·laboradors del projecte salvador del Pare. Així vivim els cristians pràcticament el misteri de la Trinitat.




MINIATURA DE DÉU.
Tot allò que és del Pare és meu.
Vint segles de cristianisme. Teòlegs han escrit estudis profunds sobre la Trinitat. Tanmateix, ellls diuen que per a saber de Déu, l'important no és “parlar” molt, sinó “saber” qualque cosa de l'amor.
La teologia cristiana diu, en definitiva, que Déu és Amor. No una realitat freda i impersonal, un esser trist, solitari i narcisista. No imaginar com quelcom impenetrable, tancat dins ell mateix. Dins el més íntim, Déu és amor, vida compartida, amistat gojosa, diàleg, entrega mutua, abraçada, comunió de persones.
La gran cosa és que nosaltres estem fets a imatge d'aquest Déu. L'esser humà és una espècie de “miniatura” de Déu. Sempre que sentim necessitat d'estimar i ser estimats, sempre que sabem acollir i cerquem ser acollits, quan fruim per compartir amistat, quan sabem donar i rebre vida, assaborim l'amor “trinitari” de Déu. Aquest amor que brolla dins nosaltres pové d'ell.
Per això, el camí per aproximar-nos al misteri de Déu no són els llibres que parlen d'ell, sinó les experiències amorosos que ens dóna la vida. Quan dos joves es besen, quan dos enamorats s'entreguen mutuament, quan dos esposos fan brollar una nova vida, viven experiències que, encara que imperfectes, apunten cap a Déu.
El que no sap donar i rebre amor, el que no sap compartir i dialogar, el que només s'escolta a ell mateix, el que es tanca a tota amistat, que cerca son interés, i només sap guanyar diners, competir i triomfar, ¿ que sap sap de Déu ?
L'amor trinitari de Déu no és un amor excloent, un “amor egoista” entre tres. És amor que s'escampa i es regala a les criatures. Per axò, qui viu l'amor des de Déu, apren a estimar als que no poden correspondre, sap donar sense rebre, pot inclús “enamorar-se” dels més pobres i petits, pot esmerçar la vida per construir un món més amable i digne de Déu.




¿CÓM VIURE LA TRINITAT?
Tot el que és del Pare és meu.
El Pare és el misteri indsondable d'amor que dóna origen a tot el que viu. Ell és la font sense origen i de la qual neix tot bé, bellesa i misericòrdia. En ell comença el que és vida i amor.. El Pare no és sinó donar-se i donar-se gratuïtament i sense condicions. Ell és així. Ell ho mena tot a la victòria definitiva de la vida.
Creure en Déu Pare és saber-se acollit. Déu m'accepta com som. Sols vol la meva vida i benaurança eterna.. Puc viure amb confiança i sense por. No coneixeré l'experiència terrible i insoportable per a un esser humà: sentir-se rebutjat per tots, no ser acceptat per ningú. Déu és mon Pare. Mai seré un estrany per Déu, sinó un fill.
El Fill és rebre tot el Pare. Ell és així. Pura acollida, resposta perfecta al Pare, reflexe fidel del seu amor. Per això, no s'apropìa res. Reb la vida com a regal i l'escampa sobre nosaltres i la creació sencera. El Fill és nostre germà major, el que ens revela el rostre vertader del Pare i ens ensenya el camí cap a ell.
Creure en Déu Fill és saber-se acompanyat. No estem sols davant Déu, perduts i desorientats, sense saber com situar-nos davant el misteri. El Fill de Déu fet home ens ensenya a viure acollint i escampant l'amor del Pare. Arrelats en ell no coneixerem l'experiència destructora de la soledat. Qui no sap rebre amor, no sap el que és viure. Qui no sap donar amor, és mort.
L'Esperit Sant és comunió del Pare i del Fill, abraç ensems, amor compartit, compenetració mutua. Ell és així. Desbordament d'amor, força creadora i renovadora, energia amorosa que ho transforma tot.
Creure en Déu Esperit Sant és saber-se habitat per l'amor. No estem buits i sense nucli interior, indefensos davant nostre egoisme. Ens habita el dinamisme de l'amor. L'Esperit ens manté en comunió amb el Pare i amb el Fill. Ell ens consola, ens renova i manté viu en nosaltres el desig de Déu regnant en un món més humà i fratern.


Els textos de les lectures d'avui apunten subtilment en dues direccions, l'íntima relació de les divines persones entre si i l'aposta per la comunió amorosa amb els humans.
La primera presenta la saviesa, descrivint-la enjogassada al costat de Déu creador i deliciosament feliç en la companyia humana. Retrata Jesús?
La segona expressa el paper cabdal de l'Esperit que és el vessament de l'amor de Déu en els nostres cors.
El tercer és un breu fragment dels llargs parlaments del Sant Sopar segons l'evangeli de Joan. Els hem estat llegint aquests darrers dies, amb l'emoció d'un comiat ple a vessar de dons i d'estimació de les tres Persones.
Com a reflexió proposo la consideració de tres punts.
Primer, en quina mida en l'eucaristia dominical o diària el centre de l'acció litúrgica és la Santíssima Trinitat.
En segon lloc, de quina manera la vida trinitària pot suggerir-nos la manera de correspondre i ser-li servidors en el món.
En tercer lloc la proposició d'una imatge del contacte diví.
1. Quin sentit particular té la festa d'avui? No és cada eucaristia de cap a cap una festa trinitària?
De fet, en tota eucaristia, des del senyal de la creu inicial fins a la benedicció final, tot el tracte orant i familiar és amb la Santíssima Trinitat, ara adreçant-nos al Pare, o al Fill o a l'Esperit, o ara a les tres persones.
En el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant,
Glòria al Pare i al Fill i a l'Esperit Sant,
Us ho demanem pel vostre fill, nostre Senyor Jesucrist, que amb Vós viu i regna en unió amb l'Esperit Sant pels segles dels segles, amen.
Que us beneeixi Déu totpoderós, Pare, Fill i Esperit Sant.
El senyal de la creu és molt anterior a la festa. Fins i tot és anterior als concilis que van establir la doctrina trinitària de Nicea (325) i Calcedònia (386).  Tertulià, el pare de l'església primitiva (160-220 d.C.) va deixar escrit: "En tots els nostres viatges i moviments, en marxar i en tornar, en calçar-nos, en prendre un bany, a taula, en encendre l'espelma, en anar a dormir, en asseure'ns, en qualsevol de les tasques en què ens ocupem, marquem el front amb el signe de la creu. "
Hi ha constància el segle XI d'haver-se passat del senyal al front al senyal actual als quatre costats del cos.
La referència trinitària de la litúrgia és constant, començant pel mateix baptisme comandat per Jesús a tots els pobles en nom de la Trinitat. Tant és així que va costar molt que s'acceptés una festa especial dedicada a la Santíssima Trinitat. No calia. Era baldera. Potser fins i tot amagaria la plenitud trinitària de cada eucaristia i de tota la vida cristiana. Els segles VII-VIII hi hagué gran controvèrsia. A la fi, el Papa Joan XXII la va instaurar per a tota l'església (any 1334). Ja abans des de la fundació de l'Orde dels trinitaris i dels captius -subratllem en el nom de l'orde la unió de l'oposició extrema, Trinitat i captius- (1198) va donar una empenta popular a la celebració de la festa.
Sant Ignasi tenia una devoció immensa a la Trinitat. Patge de palau reial com havia estat, vivia l'Eucaristia com el moment sublim de tenir audiència personal i familiaritat amb les divines persones. "Déu m'estima més que no pas jo a mi mateix" es deia. Durant la missa atenia, demanava, s'oferia, lloava, gaudia, plorava... Pretenia servir Déu amb una humilitat amorosa absoluta. Preparava la missa molt delicadament i en vivia la resta del dia.
2. Com traduir a la nostra vida la devoció a la Santíssima Trinitat?
St Agustí diu que el millor culte consisteix a imitar el que adores. Creats com som a imatge de Déu, si no cohibim el do rebut i, encara menys, si no el pervertim, cada u de nosaltres pot perllongar l'actuació de Déu en el món.
Valgui una petita comparança. La planta necessita el sol com a font de vida i direcció cap on expandir el seu brancam. Déu Pare. La planta necessita una terra on arrelar i nodrir-se i sostenir-se per a créixer cap al Pare. Jesús és el pa de vida i la roca fonament. La planta necessita aigua que l'entendreixi i impulsi de la terra al cel i del cel al profund de la terra. L'Esperit hoste vivificador.
Cada persona a imatge divina podem ser sol, terra i aigua pels altres. Donadors de vida, suport dels febles i animadors dels temorosos.
3. Imatges trinitàries
Històricament hi ha hagut diferents representacions trinitàries. És d'una finor extrema la icona d'Andrei Rublev, amb els tres pelegrins que inspira el relat de la visita a Abraham amb la profecia d'una descendència immensa.
Joan de la Creu, en la poesia Oh llama de amor viva veu la Trinitat com una carícia, on una mà -el Pare- frega la galta -encarnació del Fill- transmetent ambdós un foc -l'Esperit Sant-.
"¡Oh cauterio suave!
¡Oh regalada llaga!
¡Oh mano blanda! ¡Oh toque delicado
que a vida eterna sabe,
y toda deuda paga!
Matando, muerte en vida la has trocado".
Explica Joan de la Creu que el cauteri, la mà i el toc són en substància el mateix, però que posa tres noms convenients per l'efecte. El cauteri és l'Esperit Sant; la mà, el Pare; el toc, el Fill. Aquesta carícia trinitària l'experimenta l'ànima com un pas de mort a vida, divinament transformada.



SOLS AMOR
L'Esperit de veritat us conduirà a la veritat sencera.
La paraula “Déu” prové dels sànscrit “Dyau” सुप्रभा, i significa “dia”. En grec esdevé “Theos” θεός , que vol dir “la llum”, “llustre”. A l'origen del terme “Déu” subjau l'idea de la llum que dóna vida i permet veure.
El cristianisme introdueix un llenguatge insòlit i revolucionari quan parla de un Déu Trinitat. A la base d'aquesta nova terminologia hi ha una nova concepció: “Déu és amor”. Aquesta divinitat que sosté la vida i dóna sentit a la realitat és amor i sols amor. En confessar un Déu trinitari toquem el “moll” de la fe cristiana. Les altres coses en són conseqüència. Quan s'oblida o es deforma aquesta fe en un Déu-Amor, se buida la religió cristiana de la seva essència.
L'amor no és una activitat més de Déu, sinó que tota la seva activitat és estimar. Si crea, crea per amor; si salva , salva per amor; si jutja, jutja amb amor. Tot son ser i son actuar és amor. Déu no té amor, sinó que és Amor. En nostre llenguatge, sempre limitat, diem que “Déu ni sap ni vol ni pot fer altra cosa que estimar” (Torres Queiruga). De Déu sols ens arriba amor. Podem dubtar de tot, però mai d'això: cap a mi Déu solament pot sentir amor.
Tanmateix, després de vint segles, els cristians ens resistim a creure-ho i treure-ne conseqüències. Confesem que Déu és amor, però projectem sobre Ell fantasmes; deformem i retallem son amor amb nostra visió egoista de tot; l'enfosquim amb nostra por. No gosem creure que Déu és amor sense restriccions, amor incondicional i indestructible. Ens sembla “increïble”, quelcom massa bell per ser cert.
Per a molts teòlegs, tasca urgent del cristianisme actual és afirmar, sense límits ni temors a “ires, venjances i càstigs”, l'amor de Déu. No permetre que es segueixi alimentant la idea d'un Déu menys humà que qualsevol de nosaltres.
Confessar un Déu trinitari ens ha de fer creure de manera pràctica en un Déu-Amor. Hem estat creats per amor, estem pastats d'amor, destinats a estimar-nos i estimar la vida. Res més important i decisiu. Essencial és: “manteniu-vos en l'amor” (Jn 15,10)


VULL CREURE
Us menarà fins a la veritat plena.
Temps de confusió religiosa. El cristianisme esdevé per a molts complicat i carregat. Volen viure la fe amb honestedat, però ho fan de manera dispersa i fragmentària. Dins la consciència tot està mesclat: Crist, els sagraments, Déu, la resurrecció, el Papa, La Verge.
Tanmateix, no tot és igual ni té la mateixa importància. Per moltes persones seria bo captar on està l'essencial de la fe per a viure-la de manera unificada i senzilla. Una religió complicada i confusa no pot desvetllar goig en el creient. Suggerències per a viure la fe en Déu Trinitat de manera cordial i càlida.
Crec en Déu Pare, creador del cel i de la terra”. No estic sol ni oblidat . Déu és mon Pare, Ell és mon origen i mon destí. Ell m'ha creat sols per amor, ell m'espera amb cor de Pare. No sols a mi, sinó a tots els homes i dones que són els meus germans. El seu nom és avui oblidat, negat i fins i tot menyspreat. Jo mateix l'oblid sovint. Però Ell és la meva única esperança, el millor que tinc. Encara que dubti de moltes coses, no vull perdre la meva fe en aquest Déu Pare, ja que intueix que perdria l'essencial.
Crec en Jesucrist, son únic Fill”. Sé que Jesús fou un home extraordinari, però enclou quelcom més. No és només un model a imitar o un mestre a seguir. És el Fill de Déu enviat pel Pare. En ell trobo el rostre de Déu i també son cor. Quantes coses s'escriuen i diuen avui de Jesús. Per a mi, mai serà un home més. En ses paraules escolto la veu de Déu, en sos gestos intueixo son amor. En ell sento Déu proper, humà, amic. Encara que oblidi altres coses, no vull oblidar Jesucrist. ¿ Qui podria ocupar el buit i oferir-me la llum i l'esperança que d'ell reb?
Crec en l'Esperit Sant, Senyor i dador de vida”. Crec en la seva presència viva en mi i en tots els homes i dones. Sé que és dador de vida perquè posa en mi amor, llum, fortalesa i creativitat. Però el major regal és saber que aquest misteri de Déu que em sembla llunyà i insondable, està en el pregon del meu esser. Conec la meva superficialitat, però no vull viure només des de fora, i ignorar el millor que hi ha dintre meu.
Avui és al festa de la Trinitat. No sé el que hi ha darrera aquestes paraules. Penso moltes coses. Però, malgrat la meva mediocritat i poca fe, vull viure i morir “en el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant”. Voldria recordar-ho cada vegada que faig la senyal de la creu.



MISTERI DE BONDAT

Al llarg dels segles, els teòlegs s’han esforçat per aprofundir en el misteri de Déu aprofundint conceptualment en la seva naturalesa i exposant les seves conclusions amb diferents llenguatges. Però, sovint, les nostres paraules amaguen el seu misteri més que no pas revelar-lo. Jesús no parla gaire de Déu. Ens ofereix senzillament la seva experiència.
A Déu Jesús l’anomena «Pare» i l’experimenta com un misteri de bondat. El viu com una Presència bona que beneeix la vida i atreu als seus fills i filles a lluitar contra el que fa mal a l’ésser humà. Per a ell, aquest misteri últim de la realitat que els creients anomenem «Déu» és una Presència propera i amistosa que està obrint-se camí en el món per a construir, amb nosaltres i al costat nostre, una vida més humana.
Jesús no separa mai aquest Pare del seu projecte de transformar el món. No pot pensar en ell com algú tancat en el seu misteri insondable, d’esquena al sofriment dels seus fills i filles. Per això, demana als seus seguidors obrir-se al misteri d’aquest Déu, creure en la Bona Notícia del seu projecte, unir-se a ell per treballar per un món més just i feliç per a tothom, i buscar sempre que la seva justícia, la seva veritat i la seva pau regnin cada vegada més en el món.
D’altra banda, Jesús s’experimenta a si mateix com «Fill» d’aquest Déu, nascut per impulsar a la terra el projecte humanitzador del Pare i per portar-lo a la seva plenitud definitiva per sobre fins i tot de la mort. Per això, cerca en tot moment el que vol el Pare. La seva fidelitat a ell el condueix a cercar sempre el bé dels seus fills i filles. La seva passió per Déu es tradueix en compassió per tots els que pateixen.
Per això, l’existència sencera de Jesús, el Fill de Déu, consisteix a guarir la vida i alleujar el sofriment, defensar les víctimes i reclamar per a elles justícia, sembrar gestos de bondat, i oferir a tothom la misericòrdia i el perdó gratuït de Déu: la salvació que ve del Pare.
Finalment, Jesús actua sempre impulsat per l’«Esperit» de Déu. És l’amor del Pare el que l’envia a anunciar als pobres la Bona Notícia del seu projecte salvador. És l’alè de Déu el que el mou a guarir la vida. És la seva força salvadora la que es manifesta en tota la seva trajectòria profètica.
Aquest Esperit no s’apagarà en el món quan Jesús sigui absent. Ell mateix ho promet als seus deixebles. La força de l’Esperit els farà testimonis de Jesús, Fill de Déu, i col·laboradors del projecte salvador del Pare. Així vivim els cristians pràcticament el misteri de la Trinitat.
José Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada