El
significat i el valor del pessebre
Carta
apostòlica admirable signe
Papa
Francesc. 1 de desembre de 2019
1.El
bell signe del pessebre, tan estimat pel poble cristià, suscita
sempre sorpresa i admiració. La representació de l'esdeveniment del
naixement de Jesús equival a anunciar el misteri de l'encarnació
del Fill de Déu amb senzillesa i alegria. El pessebre, en efecte, és
com un Evangeli viu, que sorgeix de les pàgines de la Sagrada
Escriptura. La contemplació de l'escena del Nadal ens convida a
posar-nos espiritualment en camí, atrets per la humilitat d'Aquell
que s'ha fet home per trobar a cada home. I descobrim que Ell ens
estima fins al punt d'unir-se a nosaltres, perquè també nosaltres
puguem unir-nos a Ell.
Amb
aquesta Carta voldria encoratjar la bella tradició de les nostres
famílies que en els dies previs al Nadal preparen el pessebre, com
també el costum de posar-lo en els llocs de treball, a les escoles,
als hospitals, a les presons, a les places... És realment un
exercici de fantasia creativa, que utilitza els materials més
dispars per crear petites obres mestres plenes de bellesa. S'aprèn
des de nens: quan el pare i la mare, al costat dels avis, transmeten
aquesta alegre tradició, que conté en si una rica espiritualitat
popular. Espero que aquesta pràctica mai no s’afebleixi; és més,
confio que, allà on hi hagi caigut en desús, sigui redescoberta i
revitalitzada.
2. L'origen
del pessebre troba confirmació abans de res en alguns detalls
evangèlics del naixement de Jesús a Betlem. L'evangelista Lluc diu
senzillament que Maria «va donar a llum al seu fill primogènit,
l'embolcallà i el posà en una menjadora, perquè no hi havia lloc
per a ells a l'hostal» (2,7). Jesús va ser col·locat en una
menjadora, que en llatí es diu praesepium;
d’aquí pessebre.
El
Fill de Déu, en entrar en aquest món, troba lloc on els animals van
a menjar. El fenc esdevé el primer llit per a Aquell que es revelarà
com «el pa baixat del cel» (Jn 6,41). Un simbolisme que ja sant
Agustí, juntament amb altres Pares, havia captat quan escrivia:
«Ajagut en una menjadora, esdevé el nostre aliment» (Serm. 189,4).
En realitat, el pessebre conté diversos misteris de la vida de Jesús
i ens els fa sentir propers a la nostra vida quotidiana.
Però
tornem de nou a l'origen del pessebre tal com nosaltres l'entenem.
Ens traslladem amb la ment a Greccio, a la vall de Rieti; allà
sant Francesc es
va aturar venint probablement de Roma, on el 29 de novembre de 1223
havia rebut del papa Honori
III la
confirmació de la seva Regla. Després del seu viatge a Terra Santa,
aquelles grutes li recordaven d’una manera especial el paisatge de
Betlem. I és possible que el Pobrissó quedés impressionat a Roma,
pels mosaics de la Basílica de Santa Maria la Major que representen
el naixement de Jesús, just a la banda del lloc on es conservaven,
segons una antiga tradició, les taules de la menjadora.
Les
Fonts Franciscanes narren en detall el que va succeir a Greccio.
Quinze dies abans del Nadal, Francesc va cridar un home del lloc, de
nom Joan,
i li va demanar que l'ajudés a complir un desig: «Desitjo celebrar
la memòria de l'Infant que va néixer a Betlem i vull contemplar
d'alguna manera amb els meus ulls el que va patir en el malestar de
nen, com va ser reclinat a el pessebre i com va ser col·locat sobre
fenc entre el bou i l'ase».1 Tan aviat com ho va escoltar, aquest
home bo i fidel va anar ràpidament a preparar tot el que calia en el
lloc assenyalat que el sant li havia indicat. El 25 de desembre, van
arribar a Greccio molts frares de diferents llocs, com també homes i
dones de les granges de la comarca, portant flors i torxes per
il·luminar aquella nit santa. Quan va arribar Francesc, va trobar el
pessebre amb el fenc, el bou i l'ase. Les persones que van arribar
van mostrar davant de l'escena del Nadal una alegria indescriptible,
com mai abans no havien experimentat. Després el sacerdot, davant
del Naixement, va celebrar solemnement l'Eucaristia, mostrant el
vincle entre l'encarnació del Fill de Déu i l'Eucaristia. En
aquella ocasió, a Greccio, no hi havia figures: el pessebre va ser
fet i viscut per tots els presents.2
Així
neix la nostra tradició: tots al voltant de la gruta i plens
d'alegria, sense cap distància entre l'esdeveniment que es compleix
i tots els qui participen en el misteri.
El
primer biògraf de sant Francesc, Tomàs
de Celano,
recorda que aquella nit, es va afegir a l'escena simple i commovedora
el do d'una visió meravellosa: un dels presents va veure posat en el
pessebre el mateix Nen Jesús. D'aquell pessebre del Nadal de 1223,
«tots van tornar a les seves cases plens de alegria».3
3. Sant
Francesc va fer una gran obra d'evangelització amb la simplicitat
d'aquell signe. El seu ensenyament ha penetrat en els cors dels
cristians i roman fins als nostres dies com una manera genuïna de
representar amb senzillesa la bellesa de la nostra fe. D'altra banda,
el mateix lloc on es va fer el primer pessebre expressa i evoca
aquests sentiments. Greccio esdevé un refugi per a l'ànima que
s'amaga a la roca per deixar-se embolcallar en el silenci.
Per
què el pessebre suscita tanta sorpresa i ens commou? En primer lloc,
perquè manifesta la tendresa de Déu. Ell, el Creador de l'univers,
s'abaixa a la nostra petitesa. El do de la vida, sempre misteriós
per a nosaltres, ens captiva encara més veient que Aquell que va
néixer de Maria és la font i la protecció de cada vida. En Jesús,
el Pare ens ha donat un germà que ve a buscar-nos quan estem
desorientats i perdem el rumb; un amic fidel que sempre està prop
nostre; ens ha donat el seu Fill que ens perdona i ens aixeca del
pecat.
La
preparació del pessebre a casa nostra ens ajuda a reviure la
història que va passar a Betlem. Naturalment, els evangelis són
sempre la font que permet conèixer i meditar aquell esdeveniment;
però la seva representació en el pessebre ens ajuda a imaginar les
escenes, estimula els afectes, convida a sentir-nos implicats en la
història de la salvació, contemporanis de l'esdeveniment que es fa
viu i actual en els més diversos contextos històrics i culturals.
D’una
manera particular, el pessebre és des del seu origen franciscà una
invitació a "sentir", a "tocar" la pobresa que
el Fill de Déu va escollir per a si mateix en la seva encarnació. I
així, és implícitament una crida a seguir-lo en el camí de la
humilitat, de la pobresa, del despullament, que des de la cova de
Betlem condueix fins a la Creu. És una crida a trobar-lo i servir-lo
amb misericòrdia en els germans i germanes més necessitats (cf. Mt
25,31-46).
4. M'agradaria
ara repassar els diversos signes del pessebre per comprendre el
significat que comporten. En primer lloc, representem el context
del cel
estrellat en
la foscor i el silenci de la nit. Ho fem així, no sols per fidelitat
als relats evangèlics, sinó també pel significat que té. Pensem
en quantes vegades la nit envolta les nostres vides. Doncs bé, fins
i tot en aquells instants, Déu no ens deixa sols, sinó que es fa
present per respondre a les preguntes decisives sobre el sentit de la
nostra existència: Qui sóc jo? D'on vinc? Per què vaig néixer en
aquest moment? Per què estimo? Per què pateixo? Per què moriré?
Per respondre aquestes preguntes, Déu es va fer home. La seva
proximitat porta llum on hi ha foscor i il·lumina tots els qui
travessen les tenebres del sofriment (cf. Lc 1,79).
Una
paraula mereixen també els paisatges que formen part del pessebre i
que sovint representen les ruïnes de cases i palaus antics, que en
alguns casos substitueixen la cova de Betlem i es converteixen en
l'estada de la Sagrada Família. Aquestes ruïnes semblen estar
inspirades en la Llegenda Àuria del dominic Jacopo
da Varazze (segle
XIII), on es narra una creença pagana segons la qual el temple de la
Pau a Roma s'esfondraria quan una Verge donés a llum. Aquestes
ruïnes són sobretot el signe visible de la humanitat caiguda, de
tot el que està en ruïnes, que està corromput i deprimit. Aquest
escenari diu que Jesús és la novetat enmig d'un món vell, i que ha
vingut a curar i a reconstruir, a retornar la vida i el món a la
seva esplendor original.
5. Quanta
emoció hauria acompanyar-nos mentre col·loquem en el pessebre les
muntanyes, els rierols, les ovelles i els pastors!
D'aquesta manera recordem, com ho havien anunciat els profetes, que
tota la creació participa a la festa de la vinguda del Messies. Els
àngels i l'estrella són el senyal que també nosaltres som cridats
a posar-nos en camí per arribar a la cova i adorar el Senyor.
«Anem,
doncs, a Betlem, a veure això que ha passat i que el Senyor ens ha
fet saber» (Lc 2,15): això diuen els pastors després de l'anunci
fet pels àngels. És un ensenyament molt bonic que es mostra en la
senzillesa de la descripció. A diferència de molta gent que pretén
fer altres mil coses, els pastors esdevenen els primers testimonis de
l'essencial, és a dir, de la salvació que se'ls ofereix. Són els
més humils i els més pobres que saben acollir l'esdeveniment de
l'encarnació. A Déu que ve a trobar-nos en el Nen Jesús, els
pastors responen posant-se en camí cap a Ell, per a un trobament
d'amor i d'agradable sorpresa. Aquest trobament entre Déu i els seus
fills, gràcies a Jesús, és el que dóna vida precisament a la
nostra religió i constitueix la seva singular bellesa, i resplendeix
d'una manera particular en el pessebre.
6. Tenim
el costum de posar en els nostres pessebres moltes figures
simbòliques, sobretot, les de captaires i
de gent que no coneixen altra abundància que la del cor. Ells també
són a prop del Nen Jesús per dret propi, sense que ningú pugui
fer-los fora o allunyar-los d'un bressol tan improvisat que els
pobres al seu voltant no desentonen en absolut. De fet, els pobres
són els privilegiats d'aquest misteri i, sovint, aquells que són
més capaços de reconèixer la presència de Déu enmig nostre.
Els
pobres i els senzills en el pessebre recorden que Déu es fa home per
a aquells que més senten la necessitat del seu amor i demanen la
seva proximitat. Jesús, «benèvol i humil de cor» (Mt 11,29), va
néixer pobre, va portar una vida senzilla per ensenyar-nos a
comprendre l'essencial i a viure d'això. Des del pessebre emergeix
clarament el missatge que no podem deixar-nos enganyar per la riquesa
i per tantes propostes efímeres de felicitat. El palau d'Herodes
està al fons, tancat, sord a l'anunci d'alegria. Naixent en el
pessebre, Déu mateix inicia l'única revolució veritable que dóna
esperança i dignitat als desheretats, als marginats: la revolució
de l'amor, la revolució de la tendresa. Des del pessebre, Jesús
proclama, amb benèvol poder, la crida a compartir amb els últims el
camí cap a un món més humà i fratern, on ningú no sigui exclòs
ni marginat.
Sovint
als infants –però també als adults!– els encanta afegir altres
figures al pessebre que semblen no tenir cap relació amb els relats
evangèlics. I, tanmateix, aquesta imaginació pretén expressar que
en aquest nou món inaugurat per Jesús hi ha espai per a tot el que
és humà i per a tota criatura. Del pastor al ferrer, del forner als
músics, de les dones que porten gerres d'aigua als nens que
juguen..., tot això representa la santedat quotidiana, l'alegria de
fer de manera extraordinària les coses de cada dia, quan Jesús
comparteix amb nosaltres la seva vida divina.
7. A
poc a poc, el pessebre ens porta a la gruta, on trobem les figures
de Maria i
de Josep.
Maria és una mare que contempla el seu fill i el mostra als qui
vénen a visitar-lo. La seva imatge fa pensar en el gran misteri que
ha envoltat aquesta jove quan Déu ha trucat a la porta del seu cor
immaculat. Davant l'anunci de l'àngel, que li demanava que fos la
mare de Déu, Maria va respondre amb obediència plena i total. Les
seves paraules: «Sóc l'esclava del Senyor; es compleixin en mi les
teves paraules» (Lc 1,38), són per a tots nosaltres el testimoni de
l'abandonament en la fe a la voluntat de Déu. Amb aquell "sí",
Maria es convertia en la mare del Fill de Déu sense perdre la seva
virginitat, sinó que consagrant-la gràcies a Ell. Veiem en la Mare
de Déu que no té el seu Fill només per a si mateixa, sinó que
demana a tots que obeeixin la seva paraula i la posin en pràctica
(cf. Jn 2,5).
Al
costat de Maria, en una actitud de protecció de l'Infant i de la
seva mare, hi ha sant Josep. En general, es representa amb el bastó
a la mà i, de vegades, també sostenint un llum. Sant Josep juga un
paper molt important en la vida de Jesús i de Maria. Ell és el
custodi que mai no es cansa de protegir la seva família. Quan Déu
el va advertir de l'amenaça d'Herodes, no va dubtar a posar-se en
camí i a emigrar a Egipte (cf. Mt 2,13-15). I un cop passat el
perill, retornarà la família a Natzaret, on va ser el primer
educador de Jesús infant i adolescent. Josep portava en el seu cor
el gran misteri que envoltava Jesús i Maria la seva esposa, i com a
home just va confiar sempre en la voluntat de Déu i la va posar en
pràctica.
8. El
cor del pessebre comença a bategar quan, per Nadal, col·loquem la
imatge del Nen
Jesús.
Déu es presenta així, en un nen, per ser rebut en els nostres
braços. En la debilitat i en la fragilitat amaga el seu poder que
tot ho crea i transforma. Sembla impossible, però és així: en
Jesús, Déu ha estat un nen i en aquesta condició ha volgut revelar
la grandesa del seu amor, que es manifesta en el somriure i en
allargar les seves mans cap a tots.
El
naixement d'un nen suscita alegria i sorpresa, perquè ens posa
davant el gran misteri de la vida. Veient brillar els ulls dels joves
esposos davant el seu fill acabat de néixer, entenem els sentiments
de Maria i Josep que, mirant l'infant Jesús, percebien la presència
de Déu en les seves vides.
«La
Vida es va fer visible» (1Jn 1,2); així l'apòstol Joan resumeix el
misteri de l'encarnació. El pessebre ens fa veure, ens fa tocar
aquest esdeveniment únic i extraordinari que ha canviat el curs de
la història, i a partir del qual també s'ordena la numeració dels
anys, abans i després del naixement de Crist.
La
manera d'actuar de Déu gairebé atordeix, perquè sembla impossible
que Ell renunciï a la seva glòria per fer-se home com nosaltres.
Quina sorpresa veure Déu que assumeix els nostres propis
comportaments: dorm, pren la llet de la seva mare, plora i juga com
tots els nens. Com sempre, Déu desconcerta, és imprevisible,
contínuament va més enllà dels nostres esquemes. Així, doncs, el
pessebre, mentre ens mostra Déu tal com ha vingut al món, ens
convida a pensar en la nostra vida empeltada a la de Déu; ens
convida a ser deixebles seus si volem assolir el sentit últim de la
vida.
9. Quan
s'acosta la festa de l'Epifania, es col·loquen en el pessebre les
tres figures dels Reis
Mags.
Observant l'estrella, aquells savis i rics senyors d'Orient s'havien
posat en camí cap a Betlem per conèixer Jesús i oferir-li dons:
or, encens i mirra. També aquests regals tenen un significat
al·legòric: l'or honora la reialesa de Jesús; l'encens, la seva
divinitat; la mirra, la seva santa humanitat que coneixerà la mort i
la sepultura.
Contemplant
aquesta escena en el pessebre, som cridats a reflexionar sobre la
responsabilitat que cada cristià ha de ser evangelitzador. Cada un
de nosaltres es fa portador de la Bona Notícia amb els que troba,
testimoniant amb accions concretes de misericòrdia l'alegria d'haver
trobat Jesús i el seu amor.
Els
Mags ensenyen que es pot començar des de molt lluny per arribar a
Crist. Són homes rics, savis estrangers, assedegats de l'infinit,
que parteixen per a un llarg i perillós viatge que els porta fins a
Betlem (cf. Mt 2,1-12). Una gran alegria els envaeix davant el Nen
Rei. No es deixen escandalitzar per la pobresa de l'ambient; no
dubten a posar-se de genolls i adorar-lo. Davant Ell comprenen que
Déu, així com regula amb sobirana saviesa el curs de les estrelles,
guia el curs de la història, derrocant els poderosos i exalçant els
humils. I certament, arribats al seu país, hauran contat aquest
trobament sorprenent amb el Messies, inaugurant el viatge de
l'Evangeli entre els gentils.
10. Davant
el pessebre, la ment va espontàniament a quan érem infants i
esperàvem amb impaciència el temps per començar a construir-lo.
Aquests records ens porten a prendre novament consciència del gran
do que se'ns ha donat en transmetre'ns la fe; i a el mateix temps ens
fan sentir el deure i l'alegria de transmetre als fills i als néts
la mateixa experiència. No és important com es prepara el pessebre,
pot ser sempre igual o modificar-lo cada any; el que compta és que
aquest parli a la nostra vida. En qualsevol lloc i de qualsevol
manera, el pessebre parla de l'amor de Déu, el Déu que s'ha fet
infant per dir-nos com està prop de tot ésser humà, sigui quina
sigui la seva condició.
Estimats
germans i germanes: El pessebre forma part del dolç i exigent procés
de transmissió de la fe. Començant des de la infantesa i després
en cada etapa de la vida, ens educa a contemplar Jesús, a sentir
l'amor de Déu per nosaltres, a sentir i creure que Déu està amb
nosaltres i que nosaltres estem amb Ell, tots fills i germans gràcies
a aquell Infant Fill de Déu i de la Verge Maria. I a sentir que en
això hi ha la felicitat. Que a l'escola de sant Francesc obrim el
cor a aquesta gràcia senzilla, deixem que de la sorpresa neixi una
oració humil: el nostre "gràcies" a Déu, que ho ha
volgut compartir tot amb nosaltres per no deixar-nos mai sols.
Donat
a Greccio, al Santuari del Pessebre, 1 de desembre del 2019, setè
del pontificat.
Francesc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada