CONFIANÇA
No
tingueu por als homes.
Parlem
sovint amb lleugeresa d' allò religiós que acabem per oblidar que
Déu és sempre un Déu ocult i silenciós, un Déu, el misteri últim del qual sempre ens supera i transcendeix. Però Déu és Déu.
Presència silenciosa i gratuita de la qual no podem disposar i a la
qual no podem manipular al nostre capritx. Per això, no se pot
provar la existència de Déu amb arguments racionals, com no se pot
provar tampoc la no existència.
Ni
el creient ni l'ateu poden justificar científicament les seves
respectives postures. El creient creu
que hi ha Déu però no pot provar la seva fe. L'ateu creu
que no n'hi ha,
però no pot verificar tampoc el seu ateisme. Ambdós caminen a les
fosques, envoltats en el misteri últim de la vida.
Aquest
misteri amb el qual ens trobem els homes de tots els temps obliga a
agafar una actitud, la més radical i decisiva de totes, ja que
d' ella depen en part l'orientació de nostra vida. Les postures poden
ser diferents.
El
misteri pot dur a l'ateisme. En no poder comprovar la existència de
Déu com se comproven altres coses de nostre món, se pot arribar a
la conclusió de que Déu no existeix. Els homes estem sols. La
existència termina on termina nostra capacitat d'entendre i
verificar. No hi ha més. Fora del que nosaltres captem no hi ha sinó
vacu i no res.
El
misteri pot portar, per contra, a una postura religiosa d'abandó i
acollida, però sense un encontre personal amb Déu. És la
experiència de les religions orientals. L' individu se submergeix
en el misteri i cerca la profunditat del ser, però no invoca a un Déu
personal. No se comunica amb ningú, no se confia a un Pare.
Senzillament s'abandona al misteri. No és Déu el que salva a
l'home. És l' individu el que se redimeix a ell mateix i s'abisma en
la profunditat de son ésser.
Però
el misteri pot desvetllar també en el cor humà la invocació a un
Déu personal. És la postura del cristià que s'abandona i se confia
a un Déu sentit com a Pare. Aquesta és la major originalitat i la
major gosadia del cristianisme. El cristià no sols s'abandona al
misteri, sinó que se confia a un Pare. Se sap estimat, comprès,
perdonat i acollit per un Déu que és Pare.
Aquesta
es la revelació nuclear que se'ns ofereix en Jesucrist. No estem
orfes. El silenci de Déu en nostres vides no significa la seva
absència. Se pot confiar en Déu inclús en el moment del silenci
suprem de la mort. Aquesta confiança radical en un Déu Pare és el
tret més característic del cristià. Si l'oblida, deixa de ser-ho.
Per això, la vida del que creu en Jesucrist se conclou sempre amb un
acte de confiança total. «
En
Tu, Senyor, espero, no
deixis que mai em confongui.»
In
te, Domine, speravi: non
confundar in aeternum. (Te
Deum)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada